اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۲/۰۵ - ۱۱:۳۸
در برنامه هفت مطرح شد

5 فیلم قطعی اکران نوروزی و آنهایی که جا ماندند

در برنامه شب گذشته هفت پنج فلیم "تهران 1500"، " رسوایی"، "قائده تصادف"، "حوض نقاشی" و "رژیم طلایی" به عنوان فیلم‌های نوروزی برای اکران در سینماهای کشور معرفی شدند.

5 فیلم قطعی اکران نوروزی و آنهایی که جا ماندند

به گزارش « سراج24 »، برنامه شب گذشته هفت که چهارم اسفندماه برگزار شد به نقد و بررسی فیلم سینمایی "یک سطر واقعیت" با حضور علی وزیریان کارگردان فیلم و رضا درستکار منتقد برنامه اختصاص داشت.

همچنین حسن عباسی و نادر طالب‌زاده درباره چشم‌انداز سینمای انقلاب اسلامی صحبت کردند. میزگرد برنامه نیز به مهندسی سینما با حضور اکبر نبوی و شهرام جعفری‌نژاد اختصاص داشت.

نظرسنجی برنامه شب گذشته به طرح این سئوال می پرداخت که به نظر شما کدام گزینه در استقبال از فیلم های نوروزی اهمیت بیشتری دارد که در پایان برنامه از میان گزینه های قصه جذاب، تنوع مضمون، بازیگران مطرح و شهرت کارگردان گزینه یک بیشترین رای را از آن خود کرد.

پخش تصاویری از زنده یاد قاسم انصاری کارگردان فیلم های کوتاه و نویسنده فیلمنامه که به تازگی به دلیل بیماری سرطان دار فانی را وداع گفته است و همچنین آمار فروش فیلم‌های روی پرده بخش‌های ابتدایی برنامه شب گذشته بود. در بخش رویدادها نیز گزارشی از اختتامیه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر که هفته گذشته برگزار شد نیز پخش شد.

حسن عباسی و نادر طالب‌زاده که هفته گذشته در دیدار دست‌اندرکاران جشنواره مردمی فیلم عمار با رهبر معظم انقلاب حضور داشتند، مهمان برنامه بودند و درباره چشم‌انداز سینمای انقلابی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گزارشی از وضعیت اکران نوروزی و گمانه زنی‌ها برای انتخاب فیلم‌های عید بخش بعدی برنامه بود.

حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز در همین زمینه پشت خط آمد و درباره آخرین خبرهای اکران نوروزی عنوان کرد: بعد از رایزنی‌های مستمر، 15 فیلم برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده‌اند که از میان آنها 5 فیلم قطعا به نمایش درخواهد آمد. آرزوی ما این بود که فیلم‌های شاد در این ایام اکران شود اما این آرزو آنچنان که می‌خواستیم محقق نشد.

"تهران "1500"،  "رسوایی"، "رژیم طلایی"، "قاعده تصادف" و " حوض نقاشی" در لیست اکران نوروزی

وی ادامه داد: بنابراین فیلم‌های "تهران "1500،  "رسوایی"، "رژیم طلایی"، "قاعده تصادف" و " حوض نقاشی" پنج فیلم اصلی هستند که نمایش داده می‌شوند و در صورت آماده نبودن هر کدام از این فیلم‌ها برای هر گروه سینمایی دو گزینه دیگر نیز در اختیار داریم. من به خاطر اکران نشدن فیلم‌های "پل چوبی" و "برف روی کاج‌ها" تاسف می‌خورم چون هنوز پس‌لرزه‌های اکران امسال برای این دو فیلم نیز وجود دارد و این آثار نتوانسته‌اند جزو انتخاب‌های ما باشند.

در همین زمینه مهدی کرم‌پور کارگردان "پل چوبی" روی خط آمد و عنوان کرد: طبق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش هر فیلمی که پروانه نمایش داشته باشد و توانسته باشد توافق پخش کننده، سینمادار و شورای صنفی را به دست بیاورد شورای صنفی نمایش باید آن فیلم را ثبت کند. اما متاسفانه این اتفاق برای فیلم من نیفتاد و  طی مصاحبه ای هم که رئیس شورای صنفی نمایش کرده بود اعلام شد برای اکران نوروز، فیلم هایی را که از سال گذشته مانده، حذف کرده اند که این صحبت ها محلی از اعراب ندارد. چون فیلم "تهران 1500" هم از تولیدات سال قبل بوده است.

 اکران فیلم‌ها مگر کنکور است که برایش جدول گذاشته‌اند

وی ادامه داد: معتقدم که شورای صنفی باید کاری کند که تصدی گری دولت در اکران کم شود. چون اکران طبق قانون اساسی باید به خود سینماگران واگذار شود. جدول اکران مثل کنکور دانشگاه نیست که رتبه های برتر را گزینش کنند.اکران فیلم ها مگر کنکور است که برایش جدول گذاشته اند.

حبیب کاوش در این زمینه توضیح داد: من حق را به کرم پور می دهم و متاسفم که این اتفاق افتاده اما تا جایی که می دانم این مسئله ربطی به شورای صنفی نمایش ندارد و این موضوع به وزارت ارشاد اسلامی مربوط است و پرونده این فیلم را آنها باید ببندند. این جدول نیز ربطی به دولتی بودن یا نبودن ندارد این انتخاب ها به این دلیل بوده که اگر فیلم اول نتوانست اکران بگیرد، فیلم‌های جایگزین وجود داشته باشند.

بخش چهره‌ها که به معرفی فعالیت‌های نیکی‌کریمی، بهروز شعیبی، حمید فرخ نژاد، اکبر عبدی، اصغر فرهادی، طناز طباطبایی و امین حیایی می‌پرداخت بخش بعدی برنامه شب گذشته بود.

"یک سطر واقعیت" تاوان سفارشی نبودن خود را می دهد

نقد فیلم سینمایی یک سطر واقعیت با حضور سید علی وزیریان کارگردان فیلم و رضا درستکار منتقد برنامه پخش شد.

وزیریان در ابتدای صحبت هایش با انتقاد از برخورد یکی از مقامات حوزه هنری درباره نامه‌ای که وی به حجت‌الاسلام خاموشی نوشته است، عنوان کرد: متاسفانه یک نفر از مدیران حوزه هنری به من تهمت زد که نامه‌هایی را که به حوزه هنری نوشته‌ام به خاطر جذب مخاطب برای فیلمم بوده است. نامه‌ای را که من به حوزه هنری نوشتم در اختیار بسیاری از خبرگزاری ها البته به جز خبرگزاری مهر قرار دادم. چند روز بعد از این اتفاق خبرنگاری از خبرگزاری فارس به من زنگ زد و گفت که شنیده است این فیلم مسئله دارد و به همین خاطر آن رسانه نیز نامه ای را به حجت الاسلام خاموشی نوشته بودم، منتشر نکرده است. اما بعد از 3 روز پیامکی برای من آمد که در آن عنوان شده بود مشکل فیلم حل شده و تهیه کننده هم در جریان است.

وی ادامه داد: پس از آن پخش کننده فیلم به من گفت که حوزه هنری به وی اعلام کرده که اگر حرف های من را تکذیب کند به این فیلم سینماهای حوزه هنری را اختصاص می دهد. من از حجت الاسلام خاموشی خواستم به دلیل نفوذی که در شهرداری دارد این فیلمنامه را برای حمایت به آنجا ارجاع دهد. اما خاموشی فیلمنامه را به حوزه هنری داد که من از این اتفاق ناراحت شدم. بنابراین طی جلسه ای که من با مسئولان حوزه داشتم به من گفتند در صورتی از ساخت این فیلم حمایت می کنند که فیلم را به فتنه 88 ربط دهند. این اختلافات تاوان نپذیرفتن این سفارش بود.

رضا درستکار نیز در بخش دیگری از این بحث توضیح داد: متاسفانه دود گرد و خاکی که در میان این اختلاف ها بلند می شود به چشم افرادی مثل وزیریان می رود که در هیچ طیف خاصی جای ندارد.

وی درباره نقد این فیلم توضیح داد: جریانی در سینمای ایران وجود دارد که چالش اصلی سینمای ماست و در این جریان آثاری هم می خواهند مخاطب عام را جذب کنند و هم دستور زبان سینما را به درستی رعایت کنند. باید دید در این مسیر فیلم "یک سطح واقعیت" چقدر موفق بوده است. که البته به نظرم موفق نیست چون در این فیلم ساختار هنری در حد انتظاری که از علی وزیریان داریم رعایت نمی شود.

شخصیت های"یک سطر واقعیت" سمپاتیک نیستند

درستکار ادامه داد: شخصیت اصلی فیلم سمپاتیک نیست و حتی به نظر می رسد بازیگر هم این کاراکتر را باور ندارد. پس مخاطب هم مشکلاتی را که برای وی بوجود می آید و کلا نوع شخصیتش را باور نمی کند و مسئله اش مسئله تماشاگر نمی شود. اگر منطق روایی اثری درست از کار درآید بقیه مسایل نیز درست معرفی می شود. اگر این فرد داعیه فرهنگی بودن دارد و مثلا مجله فرهنگ فاخر را منتشر می کند پس چرا به خاطر یک مسئله زرد به دادگاه فراخوانده می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ کدام از مسئله هایی که در فیلم مطرح می شود به درستی بازگو نمی شود. نه مسئله کلاهبرداری، نه مهاجرت و نه دیگر مشکلات این زوج به درستی در فیلم بیان نمی شود.

وزیریان در این زمینه توضیح داد: در مرحله تصویر من با فیلمبردارم مشکلاتی داشتم و با یکدیگر اصلا تفاهم نداشتیم. این مسئله خیلی تاثیرگذار بود و این باعث شد که فیلم از زیبایی بصری دور شود. همچنین مسئله زرد بودن برخی خبرهای یک مجله فرهنگی و شکایتی که از آنها می شود کاملا صحت دارد و همین اتفاق باعث شد که من به سراغ این موضوع بروم. همه می دانیم که سایت خبرآنلاین، سایت زرد و بی محتوایی نیست اما این مسائل در این سایت مطرح شد.

وی ادامه داد: سال 85، منوچهر متکی وزیر سابق وزیر خارجه جلسه ای با سینماگران برگزار کرد که در آن جلسه یکی از خبرنگاران مسائله ای را مطرح کرد و گفت ما در جریانات سیاسی با غربی ها نیستیم اما در واقع با شما هم نیستیم پس تکلیف ما در این مملکت چیست؟ طرح این سئوال جرقه اصلی ساخت این اثر برای من بود. "یک سطرح واقعت" قصه زندگی افرادی هستند که جزو هیچ گرایشی نیستند اما اجازه فعالیت هم نمی یابند. من تلاش کردم قصه این فیلم را در قالب درستی روایت کنم.

میزگرد هفته، اختصاص به بررسی مهندسی سینما و توجه به جایگاه صنعت در سینمای ایران با حضور اکبر نبوی و شهرام جعفری‌نژاد منتقد و سردبیر مجله صنعت سینما داشت.

بحران های سینمای ایران به دلیل جدی نگرفتن صنعت سینما است

جعفری‌نژاد در ابتدای صحبت هایش عنوان کرد: ضعف بنیادین زیرساخت های صنعتی یکی از مهمترین معضلات تاریخ سینمای ایران است. تمام بحران هایی که امروزه سینمای ما با آن دست به گریبان است به مسئله صنعت و جدی نگرفتن آن در سینما باز می گردد. رسیدن به صنعت در سینما لازمه برخورداری از تمام ارکان سینما و رشد متوازن این زنجیره که شامل سالن های سینما، بودجه، امکانات، تولید، عرضه و تقاضا و ...است، می شود. مثلا در صنعت تولید خودرو انواع خودروها با قیمت های مختلف و با توجه به سلایق متفاوت تولید می شود. و این زنجیره اگر به درستی رعایت شود این صنعت به راهش ادامه می دهد. پس هر فیلمی که در سینمای ما تولید می شود با هر کیفیتی جزء تولید صنعتی ما به حساب می آید. بنابراین اگر مسئله عرضه و تقاضا را بتوانیم در سینما شکل دهیم می توانیم این وجه صنعتی را به درستی پیش ببریم.

اکبر نبوی نیز در این باره توضیح داده: در ذات علم مهندسی نکات مهمی چون سنجش پدیده ها وجود دارد. پس روند سنجش پدیده ها و کنار هم نشستن درست این مجموعه بسیار موثر است. شاید رشد عمده مشکلات ما به این دلیل است که اصلا مهندسی در عرصه سینما وجود ندارد. نسبت نیاز ما به آنچه که در حوزه نرم افزار وجود دارد در نظر گرفته نشده است. منظور از نرم افزار مثلا خروجی دانشکده های سینمایی و هنری ما و تولید نگارش فیلمنامه است.

جعفری‌نژاد در ادامه بحث با اشاره به تاریخچه ورود صنعت سینما از زمان ناصرالدین شاه به ایران عنوان کرد: سینمای ایران روند بسیار کندی را در مقایسه با سینمیا غرب برای رسیدن به تولید و تکامل طی کرده است. در واقع ما 50 سال از سینمای غرب عقب بوده ایم و هنوز هم بعد از گذشت این همه سال سینما نزد خیلی از افراد جامعه شان و جایگاه اخلاقی ندارد. این مسئله که خود سینما به ذات مشکلی ندارد مورد توجه بسیاری قرار نمی گیرد.

نقش دولت در سینما به تصدی گری محدود شده است

وی ادامه داد: از همان ابتدا توسعه زیرساخت های سینما به عنوان یک صنعت مورد توجه قرار نگرفته است. در سال 1327 کاملا به صورت خودجوش عده ای علاقه مند که پیشینه فرهنگی داشتند وارد سینما شدند و بدون بضاعت فنی لازم استودیوهایی را برای زیرساخت صنعتی سینما تشکیل دادند. اما عده‌ای سودجو هم وارد سینما شدند که در دهه 40 منجر به تولید فیلم های موسوم به "کلاه مخملی" شد. بنابراین هیچ برنامه ریزی از ابتدا تا امروز برای صنعتی شدن سینما صورت نگرفته است. حتی موج نو سینمای ما نیز به صورت خودجوش شکل گرفته است.

نبوی در ادامه بحث عنوان کرد: شاید یکی از دلایل این رشد کند و عقب ماندگی مقاومت توده مردم در برابر نقش و نگار و تصویر بوده باشد. حتی سنت درام‌نویسی و نمایش در غرب قدمت بسیار بیشتری نسبت به ما دارد. از 2500 سال قبل در یونان باستان فن نمایشنامه‌نویسی و درام وجود داشته است. بنابراین در کشور ما نیروهای بالقوه دیرتر به استعدادهای بالفعل دست یافته‌اند. ما همیشه به پدیده سینما به عنوان یک شی و ابزار نگاه کرده‌ایم نه عنصری که قرارست در سرگرمی‌سازی موثر واقع شود.

وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: نقش دولت در سینما باید مشخص شود. چون هنوز تکلیف دولت در سینمای ایران مشخص نیست و به جای نظارت عالیه به تصدیگری روی آورده است. همین امر باعث می شود به مسایلی که مربوط به صنعت سینما می‌شود، توجهی نکند.

پخش پشت صحنه فیلم "چهارباندی" به کارگردانی محمدجعفر باقری‌نیا بخش پایانی برنامه شب گذشته بود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••