مسعوداخوان فرد کارشناس حقوق بین الملل در گفتوگو با سراج24 پیرامون درخواست اروپاییها برای گنجاندن موضوع قدرت موشکی و حضور منطقهای ایران در مذاکرات جدید گفت: گذشته چراغ راه آینده است. این ضرب المثل یادآور این نکته است که هر مسیری سابقهای دارد و آن سابقه به عنوان یک تجربه، روشنگر مسیر پیش رو است. با بررسی مذاکراتی که در گذشته با غربیها داشتهایم، میتوانیم دریابیم چه منافعی از این مذاکرات بدست آوردهایم. یادمان نمیرود که در گذشته، فرانسویها در اوج مذاکرات نقش پلیس بد را ایفا کردند و ماموریتی را که از جانب امریکاییها برای آنها تعیین شده بود؛ به خوبی انجام دادند و فضای مذاکرات را برای بهرهبرداری بیشتر تیره و تار کردند. مانند همین رفتار را آلمانیها و انگلیسیها در مقاطعی از خود نشان دادند و در مذاکرات اخیر نیز شاهد این دست واکنشها بودیم. حتی در برخی مواقع همین اروپاییها مبالغی را به ما پیشنهاد دادند که حتی از فروش یک روز نفت ما کمتر است. سپس سعی داشتند که دریافت این مقدار پول را به عنوان یک دستاورد بزرگ به ما عرضه کنند. یا حتی روشهایی مانند فروش نفت در برابر غذا به ما پیشنهاد میدهند که در ذات خود توهین آمیز هستند. یعنی ما خودمان قدرت تشخیص نداریم و دیگری تشخیص میدهد که ما به چه چیزی نیاز داریم.
وی افزود: با توجه به سوابق گذشته و رفتارهای پیش رو به این نتیجه میرسیم که اروپا همچنان تغییر نکرده است و همواره به عنوان یک ابزار در دست امریکاییها عمل کرده است. لذا به مسئولان توصیه میکنیم تا از گذشته درس بگیرند و مراقب بدعهدیهای غرب باشند. مذاکره کردن یا مذاکره کردن هدف نیست. اینکه توافق بکنیم یا نکنیم هم هدف نیست. مهم توافق خوب است. توافقی که در راستای منافع ما باشد. نباید مانند قضیهی برجام ابتدا بگوئیم که هدف از مذاکرات رفع تحریمها است و بعد از مذاکرات بگوئیم هدف گشودن بنبستها یا جلوگیری از جنگ بوده است. بنابراین توصیه اکید داریم که به توصیههای مقام معظم رهبری به عنوان یک راهبر خبره در حوزه سیاست توجه شود.
عضوهیئت علی دانشگاه آزاد با اشاره به سابقهی بازی خوردن تیم مذاکره کنندهی هستهای در سال 82 تصریح کرد: وقتی تیم مذاکراتی صرفا از دستگاه دیپلماسی تعیین شود، طبیعی است که از اصول مذاکراتی خود تبعیت کنند. در عرصهی بینالمللی وقتی مذاکراتی جهت حل مشکلات مالی و بانکی و صنعتی در این سطح شکل میگیرد؛ تیمهای مشترکی از وزارتخانهها و دستگاههای ذیربط در دولت و سایر قوههای دیگر شکل میگیرد و این صحیح نیست که یک وزارتخانه خود را از سایر دستگاههای کشوری و مشاوران خبره بینیاز ببیند. حتی مشاهده شده که در برخی مذاکرات بینالمللی افرادی از نیروهای مسلح نیز در مذاکرات حضور داشتند. بنابراین توصیه میشود که یک تیم مذاکره کننده در پیش رو و یکی تیم متشکل از افراد متخصص در زمینههای مختلف در عقبه این تیم مذاکراتی حضور داشته باشند. به این ترتیب باید از اشتباه مجدد در مذاکرات جلوگیری کنیم چرا که امریکاییها از یک تیم بیش از 100 نفره متشکل از متخصصین و کارشناسان و حقوقدانها استفاده کردند.
وی ادامه داد: این در حالی بود که تیم مذاکره کنندهی ایرانی از نفرات محدودی استفاده کرد که بعدها مشخص شد بعضی از این افراد نیز جاسوس دشمن بودهاند و برخی بازداشت شدند و برخی از آنها نیز از کشور فرار کردند. لذا افراد انتخاب شده برای تیم مذاکراتی در چنین سطحی باید از افراد امین و دارای هوش مذاکراتی بالا باشند. استفاده از شیفتگان غرب و افراد مشکوک به ارتباط با دولتهای بیگانه صحیح نیست. تیم مذاکراتی به عنوان خط مقدم مقابل دشمن است و از هرنظر باید کامل باشند. ذکر این نکته نیز لازم است که بدانیم اعتماد کردن به دشمن همواره بزرگترین ضعف هر تیم مذاکره کننده است که باید از آن پرهیز شود.
انتهای پیام/