هدایتالله خادمی عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با سراج24 دربارهی افزایش نرخ بنزین و سهمیهبندی سوخت گفت: در لایحهی بودجهی 96 پیشنهاد افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت بنزین را داشتیم که مجلس آن را نپذیرفت. دولت با سیاسیبازی از سال 92 قیمت بنزین را ثابت نگه داشت و قصد داشت که ناگهان قیمت بنزین را 50 درصد افزایش دهد که این اتفاق منجر به وارد شدن شوک به اقتصاد کشور بود و مردم نمیتوانستند آن را تحمل کنند. در صورتی که میتوانست این افزایش قیمت را با شیب ملایم کنترل کند که این کار را نکرد.
وی در ادامه اظهار کرد: دولت همچنان اصرار داشت که از کارت سوخت و زیرساختهای هوشمند استفاده نکند که همین موضوع باعث شد اتفاقات گذشته شامل قاچاق بنزین، افزایش میزان مصرف سوخت و افزایش واردات، دوباره بهوجود آید. کارت سوخت زیرساخت سهمیهبندی بنزین است. البته این سهمیهبندی نیاز برخی افراد را تامین نمیکند و موجب میشود مقدار بیشتری از میزان سهم خود تقاضا کنند.
عضو کمیسیون انرژی افزود: دولت اگر شرایط اجتماعی و سیاسی را مناسب ببیند، برای افرادی که متقاضی استفادهی بیشتر از سهمیهی تعیین شده هستند، برنامهی دو نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین را عملی میکند.
نمایندهی مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی دربارهی پیشبینی اختلاف قیمت بنزین سهمیهبندیشده و آزاد تصریح کرد: پیشبینی میکنم اگر قیمت بنزین دونرخی شود، برای نرخ دوم بین 25 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته باشیم. البته ناگفته نماند که این موضوع به شرایط سیاسی و اجتماعی هم بستگی دارد. افزایش قیمت ممکن است تا 50 درصد هم برود اما باید بدانیم این افزایش، روی قیمت سایر اقلام مورد نیاز مردم هم تاثیر میگذارد و منجر به ایجاد تورم میشود و جمعیت زیادی زیر خط فقر میروند.
خادمی در پایان درباهی طرح تخصیص سهمیهی 30 لیتر بنزین برای هر ایرانی بیان کرد: این طرح که میگویند به هر ایرانی، چه خودرو داشته باشند چه نداشته باشند روزانه یک لیتر و در مجموع ماهانه 30 لیتر سهمیه بنزین ارائه دهیم، غلط است. گرچه دولت این طرح را ارائه داده اما امیدواریم سمت اجرایی شدن آن نرود. از مضرات آن این است که توقعی برای مردم ایجاد میشود که رفتهرفته تقاضای سهم بیشتری میکنند و در ادامه، عواقب بعدی آن شامل فروش سهمیه با نرخهای دلخواه خود مردم، ایجاد فضای دلالی و به طور کلی منجر به ایجاد یک جو بینظم و سازماندهینشده میشود.
انتهای پیام/