اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۷/۰۲/۱۲ - ۱۵:۰۰

پیشنهادهایی برای خرید کتاب از نمایشگاه

به بهانه افتتاح نمایشگاه کتاب تهران، مروری بر آثار برخی ناشران شرکت‌کننده در سی‌ویکمین نمایشگاه داشته‌ایم که این آثار، ناشر به ناشر در گزارش فارس بررسی و معرفی شده‌اند.

پیشنهادهایی برای خرید کتاب از نمایشگاه

به گزارش سراج24، نمایشگاه کتاب که از آن با عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور یاد می‌شود، فرصتی است تا بتوان کتاب خرید. اما یکی از آفت‌هایی که بر این رویداد مترتب است، هیجان موجود در فضاست که سبب می‌شود مخاطبان و بازدیدکنندگان در اغلب موارد خریدهای هیجانی داشته باشند و پس از دور شدن از موضع نمایشگاه متوجه شوند کتاب خریداری شده چندان کاربردی برایشان ندارد.

یکی از راه‌ها پیشنهادهایی است که خواننده می‌تواند پیش از عزیمت به نمایشگاه با آنها روبه‌رو شود. مشورت گرفتن، پرس و جو کردن و اعتماد به توصیه کسانی که کتاب را خوانده‌اند و از نظر سلیقه با آنها قرابت داریم نیز یکی دیگر از راه‌های انتخاب غیرهیجانی و در واقع عقلانی کتاب است.

به همین خاطر از برخی ناشران، کتبی را که شاخص‌تر بودند و برای اولین بار آنها را به نمایشگاه می‌آورند، انتخاب کرده‌ایم تا بتوانید در انتخاب کتاب‌ها به شما کمک کرده باشیم.

نشر «اسم» ناشری که می‌توان آن را یکی از ناشران تازه‌کار دانست، ولی با این وجود طی دو سال اخیر به شدت موفق عمل کرده در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران پیشنهادهایی برای مخاطبان دارد که در این جا به چند عنوان از آنها اشاره می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید:
    بسته پیشنهادی برای خرید کتاب‌های مذهبی

«هزارتوی سعودی» روایتی از جامعه و حکومت عربستان سعودی اثر کارن الیوت هاوس است. نویسنده این اثر نزدیک به 35 سال عربستان سعودی را موضوع پژوهش‏‌های خود قرار داده و در نوبت‌های بسیار به آن سرزمین سفر کرده است. به اعتراف نویسنده، عادل الجبیر، شاهزاده و سفیر وقت عربستان در ایالات متحده از مشوقان و حامیان سفرها و پژوهش‏‌های او به این کشور و تألیف این کتاب بوده است. این کتاب پس از انتشار، توجه بسیاری از صاحب‌‏نظران و پژوهشگران عرصه مطالعات خاورمیانه را جلب کرد. هنری کسینجر، خواندن این کتاب را به همه کسانی که به دنبال دیدگاه تازه‏‌ای نسبت به یکی از مهم‏‌ترین جوامع جهانند، توصیه کرده و برژینسکی آن را کتابی خوانده که رهبران آینده سعودی باید آن را به دقت بخوانند.

«مهاجران» رمانی است از هوارد فاست نویسنده آمریکایی که فریدون مجلسی آن را ترجمه کرده و در واقع این اثر سومین اثر از مجموعه رمان‌های این رمان است که نشر اسم آنها را منتشر کرده است.

«تولدت مبارک» روایت‌های یک خبرنگار آمریکایی از جامعه آمریکا است. جک نیکلسون در این کتاب‌ها با زبانی دلنشین روایت‌هایی از جامعه آمریکا روایت می‌کند که خواننده با واقعیت‌هایی اغلب پوشانده شده از جامعه آمریکا روبه‌رو می‌شود.

«شهرستان ادب» ناشری که در بخش جنبی ناشر برگزیده سال ۹۶ معرفی شده جدا از کارهایی که تجدید چاپ کرده و با خود به نمایشگاه می‌آورد در آثار چاپ اول به شدت با دست پر شرکت کرده است. بر اساس اخباری که از این ناشر منتشر شده ۳۱ عنوان کار چاپ اول با خود به مصلی می‌آورد.

مرتضی امیری اسفندقه، یکی از چهره‌های مطرح شعر فارسی در سال‌های اخیر است. او با مجموعه «هیس گل‌ها خوابند» در این دوره از نمایشگاه شرکت کرده است. کتابی که برخلاف آخرین مجموعه او به شدت مورد پسند مخاطب قرار خواهد گرفت و با آن ارتباط می‌گیرند.

امید مهدی‌نژاد را در این سال‌ها بیشتر در عرصه طنز دیده‌ایم، اما او در سال جاری با مجموعه اشعار «ملاحظات» که با مضمون اجتماعی سروده شده و اشعار جدی شاعر محسوب می‌شود در نمایشگاه شرکت خواهد کرد. این اولین همکاری این شاعر با شهرستان ادب است. آنهایی که اشعار جدی مهدی‌نژاد را خوانده‌اند، گواهی می‌دهند که این شاعر در جدی سرودن نیز توانایی فوق‌العاده‌ای دارد.

محمدمهدی سیار هم از آن چهره‌های پرمخاطب است و پس از مجموعه شعر «رودخوانی» مدت زیادی است که ارتکاب شاعرانه‌ای نداشته است و با مجموعه «یادآوری» بعد از چند سال در میان مخاطبان خود حضور خواهد یافت. سیار در این مجموعه سراغ قالب رباعی رفته و حالات شاعرانه خود را با زبان رباعی برای خواننده خود بیان کرده است.

«آوازهای روسی» به قلم سیداحمد مدقق، در افغانستان و دوران مبارزات گروه‌های مختلف مردمی که علیه شوروی مبارزه می‌کردند، می‌گذرد. در این میان، جوانی متمول و دانشجوی افغانستانی می‌کوشد تا هم از جنگ و هم از خانواده خود دور بماند و مشغول درس خواندن و علایق خویش از جمله هنر باشد، اما روند حوادث باعث می‌شود تا پای او که از قضا عاشق دختری نیز هست به جنگ باز شود.

«ابدی» نوشته مهدی صفری، به ماجرای داعش در عراق می‌پردازد. گروهی از زوار که به قصد زیارت راهی عراق شده‌اند، اسیر داعشی‌ها می‌شوند و آن‌ها را به گروگان می‌گیرند.

هادی خورشاهیان، یکی از نویسنده‌های پرکار یکی ـ دو سال اخیر که سال گذشته نیز در میان کاندیداهای جایزه ادبی جلال آل‌احمد نامش به چشم می‌خورد، با یک اثر در انتشارات شهرستان ادب به نمایشگاه آمده است. «برهنه در برهوت» نیز تازه‌ترین اثر این نویسنده است.

«حوای سرگردانی» اثر محمدقائم خانی یکی از آثاری است که شاید بتوان آن را فنی‌ترین اثر شهرستان ادب در نمایشگاه دانست. محمدقائم خانی را پیش از این بیشتر در تاملات ادبی دیده بودیم، ولی اکنون با اولین مجموعه داستان در نمایشگاه شرکت کرده است.

مهدی کفاش نیز یکی دیگر از کاندیداهای جایزه جلال آل‌احمد در سال گذشته است که در سال جدید با یک داستان بلند با عنوان «مهنا» در نمایشگاه شرکت کرده است. همین‌قدر بدانید که این داستان ماجرای پدر و پسری است که تک‌تیرانداز هستند و در برابر داعش قرار گرفته‌اند.

نشر «کتاب جمکران» دیگر ناشر برگزیده در بخش جنبی نیز در این دوره با دستان پر به نمایشگاه کتاب می‌آید. آثاری که در زمینه مرتبط با مهدویت منتشر شده و مخاطب علاقه‌مند به این مسئله می‌تواند به غرفه این ناشر در مصلی مراجعه کند.

این نشر با تفکیک آثار خود در دو دفتر «مهدویت و زندگی» و «ادبیات داستانی» آثار قابل تاملی را برای مخاطب منتشر کرده است. در دفتر «مهدویت و زندگی» شاهد آثاری نظیر «رسول ابلیس» به قلم محمدمهدی سلمان‌پور که با محوریت مدعیان دروغی مهدویت منتشر شده و مورد توجه علما نیز قرار گرفته است.

«دکان‌های کاغذی» دیگر اثری است که در همین دسته منتشر شده و خواننده را با موضوع جریان‌شناسی مدعیان دروغین آشنا می‌کند. این کتاب به قلم علی محمدی هوشیار منتشر شده است.

کتاب‌ جمکران در دفتر «ادبیات داستانی» نیز آثار خوبی را روانه بازار کتاب کرده که رمان «باغ طوطی» از این ناشر سال گذشته مورد توجه قرار گرفت.

علی بن یقطین صحابی معروف امام موسی کاظم (ع) بود که در دوران مستبدانه‌ترین و مستکبرانه‌ترین حکومت عباسی، وزیر الوزرای هارون‌الرشید زندگی می‌کرد و همیشه پیرو امامش موسی بن جعفر باقی ماند. «ماموریت در قصر» ماجرای زندگی این صحابی اهل بیت (ع) است که به قلم سعید محمدی منتشر شده است.

«تفنگمو زمین نذار» مجموعه داستانی با حال و هوای دفاع مقدس به قلم سیدمیثم موسویان است که به خاطر فضای متفاوتی که دارد می‌تواند توجه خواننده را به خود جلب کند.

«نخلستانی از فانوس» به قلم سیدحسین امیرجهانی رمانی است با حال و هوای عاشقانه که نویسنده کوشش داشته در فضای عربستان و حجاز آن را برای خواننده رقم بزند. این قصه بر اساس یکی از آیات قرآن خلق و روایت شده است.

نشر «شهید کاظمی» نیز در سال‌های اخیر فعالیت چشمگیری داشته و توانسته مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و مهم‌تر از آن فعالیت تخصصی در یک حوزه (ایثار و مقاومت) تبدیل به ناشری مهم شده است و دو سال پی‌درپی است که به عنوان ناشر برگزیده معرفی می‌شود. این ناشر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با دستان پُر به مصلی آمده است.

«نهال‌های برومند» کتابی است که سیری در خاطرات آزادگان داشته و به جایگاه توسل به ائمه در این اثر اشاره شده است. این کتاب برای آنهایی که می‌خواهند به صورت موضوعی کتابی مطالعه کنند، می‌تواند مفید باشد.

«پهلوان اکبر» را باید کتابی معرفی کرد که مخاطبان بسیاری می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. زیرا خاطرات یک فرمانده جوان در دوران دفاع مقدس است که الگوی خوبی برای جوانان می‌تواند معرفی شود.

یکی از موضوعاتی که در افق گفتمانی انقلاب اسلامی همواره مورد توجه بوده، وحدت میان شیعه و سنی بوده است. این ناشر با کتاب‌های «آیین اعتدال» و «زینت باشیم» به این مسئله پرداخته و برای علاقه‌مندان به این موضوع این پیشنهادها را با خود به مصلی آورده است.

«رنج و امید» تجربه‎ای واقعی از زندان‌های آل‌خلیفه اثر حجت‌الاسلام سیدمرتضی السندی با ترجمه علیرضا بیگی است که علاقه‌مندان به مطالعات غرب آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند از آن استفاده کنند. «سندی» از رهبران جوان انقلاب 14 فوریه بحرین به شمار می‎رود که تاکنون چهار مرتبه توسط حکومت بحرین به بند اسارت در آمده است. این اثر به شرح حوادث مرتبط با آخرین اسارت وی در سال 2011 میلادی می‌پردازد.

نشر شهید کاظمی مدتی است در حوزه ادبیات داستانی (با محوریت دفاع مقدس) نیز کارهایی کرده که امسال با دو مجموعه داستان پا به نمایشگاه کتاب می‌گذارد. یکی از آنها «بهشت من کنار توست» اثر مریم بصیری است که با محتوای جنگ و دفاع مقدس نوشته شده است.

یکی دیگر از ناشرانی که طی این سال‌ها با دست پر به نمایشگاه آمده و همواره پیشنهادهای جذابی برای مخاطبان خود داشته نشر «کتابستان معرفت» است. ناشری که با قوت فعالیت خود آغاز کرده و در دو سال اخیر عنوان ناشر برگزیده را به خود اختصاص داده است.

این ناشر که به صورت تخصصی در حوزه ادبیات داستانی مشغول فعالیت است، سراغ نویسنده‌های جوان می‌رود و این یک مزیت برای این نشر به شمار می‌رود.

«برادر من تویی» اثری از داود امیریان است که با مضمونی دینی در نمایشگاه به دست مخاطبان خواهد رسید. رمانی برای نوجوانان که درباره حضرت عباس (ع) نوشته شده است. همچنین از این نویسنده دو داستان نوجوان با موضوع جنگ نیز منتشر کرده است. «ترکش ولگرد» و «خمپاره فاسد» آثاری است که از این نویسنده در این نشر منتشر شده است.

یکی از شاخه‌های جدیدی که این ناشر جوان در فعالیت خود باز کرده، موضوع ترجمه است. البته به نظر می‌رسد آنها در پی ترجمه هر اثری نیستند، بلکه ترجمه آثاری که به ادبیات جریان مقاومت کمک کند را در اولویت قرار داده‌اند. این ناشر در نمایشگاه سی و یکم با سه اثر در موضوع بوسنی و کشتار مسلمانان بوسنی حضور خواهد یافت و این یک اتفاق ویژه به شمار می‌رود. «کارت پستال‌هایی از گور»، «لبخند انتقام» و «خداحافظ سارایوو» عنوان سه اثری است که برای علاقه‌مندان می‌تواند توجه برانگیز باشد.

محمد سرشار بیشتر از طریق نام پدرش شناخته می‌شود. هرچند او فعالیت‌های قابل ذکری در حوزه‌های فرهنگی داشته، اما سایه سنگین نام «محمدرضا سرشار (رهگذر)» بر نام پسر سبب شده که اول نام پدر برده شود. اما محمد سرشار در «رستاخیر عاشقی» خواننده را در یک فضای عاشقانه وارد یک فضای اجتماعی می‌کند. او در اثرش داستان طلبه‌ای را بازگو می‌کند که به مبارزه با زمین‌خواری برخاسته ...

این ناشر در کنار آثار ادبی خود آثار اخلاقی و تاریخی را نیز منتشر می‌کند. «المقامات العلیه» اثری از شیخ عباس قمی را می‌توان شاخص‌ترین کاری دانست که می‌تواند برای علاقه‌مندان به میراث اخلاقی شیعه جالب باشد. این کتاب در نمایشگاه در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

«تحقق جهانی‌سازی» هم برای آنهایی که در حوزه مطالعات سیاسی علاقه‌مند هستند می‌تواند اثر در خور توجهی باشد. این اثر به قلم اشتیک لیتس در واقع نقدی بر پدیده جهانی شدن است. نویسنده این کتاب یکی از برندگان نوبل اقتصاد است و این اثر نیز در میان آثار داستانی ناشر می‌تواند نقطه عطفی به شمار رود.

نشر «افق» نیز دیگر ناشری است که با دست پُر به نمایشگاه کتاب می‌آید. شاید خبرسازترین کتاب این ناشر مجموعه داستانی از «تام هنکس» هنرپیشه هالیوود باشد. «داستان‌های ماشین تحریر» عنوان کتاب این هنرپیشه است که سال گذشته در رسانه‌های جهان مورد توجه قرار گرفت و در نمایشگاه سی و یکم ترجمه آن به مخاطبان عرضه خواهد شد.

«هفت گنبد» از محمد طلوعی نیز مجموعه داستانی است که با نگاهی به میراث ادبیات فارسی نگاشته شده و در نمایشگاه کتاب به دست مخاطبان می‌رسد.

اگر بخواهیم از اسامی مشهور نیز در این گزارش یادی کرده باشیم بد نیست به «رهش» رضا امیرخانی اشاره شود که توانست خبرسازترین کتاب سال ۹۶ و حتی روزهای ابتدای سال ۹۷ باشد و بی‌شک این کتاب در روزهای نمایشگاه کتاب بازهم خبرساز خواهد شد.

همچنین مصطفی مستور که سال گذشته با رمانی با عنوان «عشق و چیزهای دیگر» یکی دیگر از چهره‌های خبرساز محسوب می‌شود، چاپ ۷۵ رمان «روی ماه خداوند را ببوس» را به نمایشگاه کتاب می‌آورد. کتابی که قریب به ۱۸ سال از انتشار آن می‌گذرد و تاکنون ۲۲۸ هزار نسخه از آن منتشر شده است.

همچنین رمان «شازده احتجاب» اثر هوشنگ گلشیری در پنجاهمین سالی که از انتشار آن می‌گذرد با طرح جلدی متفاوت در نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌شود.

یکی دیگر از آثاری که باید از آن به عنوان خبرسازها یاد کرد داستانی از محمود دولت‌آبادی است که در نمایشگاه عرضه خواهد شد. «طریق بسمل شدن» عنوان اثری است که از این نویسنده در نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌شود.

در پایان دیدید که در یک گزارش محدود هم پیشنهادهای بسیاری مطرح می‌شود. بهتر است مخاطب با توجه به علاقه و سلیقه‌اش دست به انتخاب بزند و از خریدهای هیجانی پرهیز کند و تحت تاثیر برچسب‌های دهان‌پُرکن که اغلب برای جذب مخاطب به‌کار برده می‌شود، قرار نگیرد.
منبع: فارس
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••