اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۱:۳۰
ضمن تاکید بر تداوم حمایت از آشوب‌ها در ایران

نیکی هیلی: چرا باید در برجام بمانیم؟

نماینده آمریکا در سازمان ملل، با تکرار اظهارات ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی و حمایت از «آشوب‌ها» گفت: «چرا باید در توافق هسته‌ای با ایران باقی بمانیم؟»

نیکی هیلی: چرا باید در برجام بمانیم؟

به گزارش سراج24، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل که دوست دارد در تمام جلسات شورای امنیت سازمان ملل فقط علیه ایران صحبت کند در نشست «بنیاد سیاست در دانشگاه شیکاگو» مواضع خود را تکرار کرد.

وی با تکرار مواضع واشنگتن در قبال ایران، کره شمالی، روسیه و سوریه، اتهام‌زنی‌های بی اساس خود علیه دیگر کشورها را تکرار کرد.
نیکی هیلی و اکسلرود مشاور سابق اوباما

او در ابتدا گفت: «مشکل چندجانبه گرایی در سازمان ملل در آنجا است که ما برای هر اقدامی که علیه کره شمالی به صورت چندجانبه انجام می‌دهیم، در مقابل آن موضوع سوریه وجود دارد که در آن شورای امنیت سازمان ملل به لطف یک کشور که همان روسیه است، قادر به محکوم کردن حملات شیمیایی در سوریه نیست. اینجا است که آرمانگرایی به دیوار واقعگرایی برخورد می‌کند. کشورهای زیادی در سازمان ملل از جمله برخی از قدرتمندترین آنها وجود دارند که با ما ارزش‌های مشترکی ندارند».

وی در ادامه گفت برخی زمان‌ها پیش می‌آید که در جهت حمایت از منافع مردم آمریکا، این کشور در سازمان ملل تنها می‌شود اما این «انزوا و تنهایی، چیز خوبی است». وی در این باره مثال کوبا و مواضع دولت دونالد ترامپ علیه این کشور را مثال زد.

او در ادامه مثال دیگری زد.

هیلی گفت: برای سال‌های زیادی است که هر ماه شورای امنیت سازمان ملل جلساتی با عنوان "بحث آزاد درباره خارومیانه" برگزار می‌کند. این عنوان شما را به این فکر می‌اندازد که همه موضوعات سخت در قبال خاورمیانه باید در دستور کار آن نشستها باشد اما اینطور نیست. هر ماه شورای امنیت این جلسات را برگزار می‌کند و تنها درباره یک موضوع حرف می‌زند: منازعه اسرائیلی- فلسطینی. من آن را جلسه شرمسار کردن اسرائیل می‌نامم. این جلسات برای دهه‌ها است که برگزار می‌شود. وقتی من وارد سازمان ملل شدم (به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل)، این موضوع در فرهنگ سازمان ملل رسوخ کرده بود.

البته که موضوع منازعه اسرائیل و فلسطین یک موضوع جدی است اما این تنها موضوع جاری در خاورمیانه نیست در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که این موضوع را به چالش بکشیم. ما تصمیم گرفتیم که در این جلسات (شورای امنیت) شروع به صحبت درباره دیگر موضوعات خاورمیانه بکنیم از قبیل نقض حقوق بشر توسط ایران و حمایتش از تروریسم یا سلاح‌های غیرقانونی حزب‌الله در لبنان».

وی افزود: «به ما گفتند که در این جلسات، نمی‌توانیم درباره دیگر موضوعات صحبت کنیم ولی ما این کار را کردیم و در ابتدا، ما تنها بودیم اما دیگر کشورها هم شروع به پرداختن به دیگر موضوعات خاورمیانه کردند و به زودی شروع به تغییر دادن فرهنگ سازمان ملل کردیم؛ فرهنگی که به صورت بدی در جهت خلاف منافع مردم آمریکا بود. هنوز کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام دهیم اما ما منطق متعارف و رایج در شورای امنیت را که هر ماه زمانش را برای قربانی کردن بهترین متحد آمریکا در خاورمیانه هدر می‌داد، به چالش کشیدیم».

نماینده آمریکا در سازمان ملل، با تکرار ادعاهای اثبات نشده واشنگتن درباره استفاده دولت سوریه از حملات شیمیایی، از حمله سال گذشته آمریکا به پایگاه «الشعیرات» دفاع کرد.

او گفت که ساعاتی پس از وتوی روسیه به قطعنامه محکومیت حملات شیمیایی به «خان شیخون»، آمریکا «به تنهایی وارد عمل شد و اقدام کرد».

هیلی با لحنی جنگ طلبانه و تهدیدآمیز به دولت سوریه گفت: «این درسی است که رژیم اسد باید هوشیار باشد و آن را در ذهن خود نگه دارد».

«دیوید اکسلرود» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در سال‌های 2009 تا 2011 در این نشست به عنوان مجری حضور یافت.

او سوال کرد: «شما قبل از رای گیری درباره اورشلیم (بیت المقدس) در سازمان ملل خیلی صریح دیگر کشورها را تهدید کردید و حتی گفتید که نام شما را یادداشت خواهیم کرد. برخی از متحدان ما از قبیل فرانسوی‌ها، بریتانیایی‌ها و آلمانی‌ها هم علیه ما رای دادند. واکنش شما به این موضوع چه بود آیا این موضوع عزم شما را در کار کردن با آنها تضعیف کرد؟»

وی با تکرار موضع دولت دونالد ترامپ درباره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت که «ما فقط کاری که کنگره آمریکا و مردم از ما خواستند انجام دادیم و ما هیچ چیزی درباره مرزهای اسرائیل و فلسطین و فرایند مذاکرات صلح نگفتیم.

در نتیجه کاری که با رای دادن در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، اقدامی ضد آمریکایی بود چرا که ما حق این را داریم که سفارتمان را در پایتخت یک کشور دیگر مستقر کنیم. البته که ما شروع به نوشتن اسامی کشورها کردیم چرا که این رای گیری هیچ کاری نکرد و تنها کارش اهانت کردن به آمریکا بود».

اکسلرود در این نشست سوالی درباره «نقض حقوق بشر» مطرح کرد و گفت «شما از نقض حقوق بشر در ایران صحبت می‌کنید اما نه در مصر یا عربستان سعودی؛ کشورهایی که متحدان آمریکا هستند».

نماینده آمریکا در سازمان ملل جواب داد: «ما همیشه حامی حقوق بشر و شان انسانی هستیم و این بخشی از ماهیت آمریکایی بودن ما است. ما همیشه با آنها این موضوعات را در میان می‌‎گذاریم. ما سعودی‌ها را ترغیب می‌کنیم و خیلی خوب است که الان می‌بینیم که آنها اجازه رانندگی به زنان را می‌دهند البته ما امیدواریم که آنها خیلی فراتر از این موضوع پیش بروند و ما همیشه به آنها می‌گوییم که شما باید فراتر از این موضوع پیش بروید. موضوع حقوق بشر همیشه در اولویت ما خواهد بود».


در بخش دیگری از این نشست، باز هم موضوع کره شمالی و مواضع دولت دونالد ترامپ مطرح شد.

هیلی با تکرار موضع دولت آمریکا درباره لزوم خلع سلاح اتمی کره شمالی، گفت که «در موضوع کره شمالی، همه گزینه‌ها همیشه روی میز است».

وی ادامه داد: «برنامه اتمی آنها باید متوقف شود و همه چیزهایی که مرتبط به برنامه اتمی آنها است باید تسلیم و واگذار شود».

نماینده آمریکا افزود: «البته که گزینه نظامی، همیشه آخرین گزینه ما خواهد بود اما این موضوع به کره شمالی برمی‌گردد».

در ادامه این نشست، سوالی درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا مطرح شد.

هیلی در جواب گفت: «ببینید طبق اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی ما، این موضوع برای همه روشن است که روسیه در انتخابات ما دخالت کرده اما دخالت آن سبب تغییر در نتیجه انتخابات نشده است. البته آنها از این موضوع (دخالت سایبری) به عنوان یک سطح جدید از جنگ افزارهای خود استفاده می‌کنند تا در انتخابات دیگر کشورها دخالت کنند».

نماینده آمریکا در سازمان ملل باز هم پای ایران را وسط کشید.

او ادعا کرد که «فقط روس‌ها نیستند و ما داریم می‌بینیم که ایرانی‌ها هم در حال شروع به همین کار هستند. در نتیجه به نظر من، آمریکا باید شروع به رصد کردن خیلی دقیق این موضوع کند».

از هیلی در ادامه این نشست، این سوال پرسیده شد: چه شرایطی وجود دارد که آمریکا با ایران روابط دیپلماتیک برقرار کند؟

نماینده آمریکا که حمایت سرسختانه‌ای از برخی آشوب‌های پراکنده در برخی شهرهای ایران در اوایل دی ماه کرده بود و حتی در حمایت از این موضوع، کار را به برگزاری نشست شورای امنیت هم کشاند، باز هم به موضوع آشوب‌ها اشاره کرد.

او مدعی شد: «مردم  ایران در حال پیدا کردن صدایشان هستند و من خیلی این موضوع را دوست دارم چرا که شما دارید می‌بینید که آنها شروع به تظاهرات علیه حکومتشان کردند، چه اعتراض درباره وضعیت اقتصادی چه در موضوع حقوق بشر و دیگر موضوعات و آنها واقعا حکومتشان را به سمت مناسبی پیش می‌برند و آمریکا از آنها حمایت می‌کند».

هیلی ادامه داد: «ایران واقعا تبدیل به یک مشکل بزرگ شده است چرا که حقوق بشر آخرین چیزی است که آنها به آن فکر می‌کنند، تروریسم چیزی است که آنها به حمایت از آن ادامه می‌دهند خواه در قبال حماس در غزه باشد و خواه در خصوص حزب‌الله لبنان. کاری که آنها حالا در سوریه می‌کنند در حال ایجاد مشکلاتی است.

آنها منبع مشکل هستند البته مشکل، مردم ایران نیستند بلکه مشکل از آن حکومت است. این واقعا چالش است چرا که اکنون آنها در حال تظاهرات هستند و به خاطر اعتراض کردن، مجازات می‌شوند. ما (آمریکا) به در کنار آنها بودن ادامه می‌دهیم. همانطور که شما دیدید، رئیس‌جمهور در سخنرانی سالیانه در کنگره در حمایت از آنها گفت ما تا آنجایی که بتوانیم به آنها در رسیدن به جایگاه دموکراتیکی که خواهان رسیدن به آن هستند، کمک خواهیم کرد».

مشاور سابق باراک اوباما از نماینده کشورش در سازمان ملل درباره برجام سوال کرد و پرسید: آیا ما باید از توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران خارج شویم؟»

نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل جواب داد: «در موضوع توافق هسته‌ای ایران آن چیزی که ما می‌گوییم آن است که این توافق ناقص و معیوب است و در آن ما میلیاردها دلار به آنها دادیدم و قرار بر این بود که آنها فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کنند که البته آنها این کار را در راستای اجرای تعهداتشان در برجام انجام دادند اما با تداوم آزمایشهای موشک بالستیکشان، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند و همچنین با فروش تسلیحات به حوثی‌ها در یمن و تداوم حمایت از تروریسم قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کنند.

آنچه که ما می‌گوییم این است که جامعه بین‌المللی نمی‌تواند آن چنان به این توافق بچسبد که به دیگر اقدامات بد ایران در دیگر حوزه‌ها بی اعتنایی و بی توجهی کند. ما باید آنها را به خاطر این اقداماتشان بازخواست کنیم و آنها را پاسخگو کنیم.

ما همچنان در حال فشار بر آنها هستیم اما جامعه بین‌المللی با حالت لرزان می‌گوید که "نه ممکن است آنها از توافق (برجام) خارج شوند". آنها قرار نیست که از توافق خارج شوند چون این بهترین  چیزی بود که برای ایران اتفاق افتاد چرا که آنها مقادیر هنگفتی پول به دست آوردند و شروع به احیای زندگیشان کردند اما به انجام اقدامات بد ادامه دادند.

ما به فشارها علیه ایران ادامه می‌دهیم تا آنها رفتارهایشان را تصحیح کنند. همچنین ما به بخشی از توافق که بندهای غروب آفتاب است نگاه می‌کنیم جایی که تنها 10 تا 15 سال برای توقف برخی از کارهای آنها در نظر گرفته شده است. تا همین حالا ما وارد سومین سال توافق شده‌ایم. آنها نگاه می‌کنند و می‌بینند که ظرف 6 یا 7 سال دیگر باز هم می‌توانند همان کارهای قبلی را تکرار کنند و این چیزی نیست که ما خواهان آن باشیم. در بند غروب آفتاب باید تجدید نظر شود».

اکسلرود سوال کرد: «اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم که در جامعه بین‌المللی متحدان ما دارند به این موضوع نگاه می‌کنند که چه زمانی ما از توافق خارج خواهیم شد؟»

هیلی در جواب گفت: «متحدان ما در حال حاضر در حال کمک کردن به ما با تمرکز روی موشکهای بالستیک، بند غروب آفتاب و نظاره کردن دیگر موضوعات هستند. همه آن چیزی که ما می‌گوییم این است که شرایط (برجام و رفتارهای منطقه‌ای ایران) را بهبود ببخشید. اگر شما شرایط را بهبود ندهید و ما همه این چیزهای منفی را داشته باشیم، چرا ما باید در توافق بمانیم؟

ببینید این رئیس‌جمهور است که تصمیم می‌گیرد ما در توافق بمانیم یا از آن خارج شویم اما می‌توانم به شما بگویم که رئیس‌جمهور درباره دو چیز واقعا اهمیت قائل می‌شود: اول، نقض‌های (قطعنامه های شورای امنیت) از قبیل حمایت از تروریسم و ارسال تسلیحات است که دبیرکل سازمان ملل هم این (نقض‌ها) را تایید کرده است. اینها باید متوقف شود. دوم، آزمایش موشکهای بالستیک باید متوقف شود».
منبع: فارس
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••