اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۱۴:۴۲

معانی ومصادیق سه گانه صابران درقرآن کریم

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به بشارت قرآن کریم به صابران گفت: برای صبر می توان مصادیق سه گانه استقامت در برابر مصائب، معاصی و اطاعت را نام برد.

معانی ومصادیق سه گانه صابران درقرآن کریم

حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در سومین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به آیه 156 سوره بقره مبنی بر بشارت خداوند به صابران اظهار داشت: در ارتباط با صبر چند مسأله مهم وجود دارد؛ نخست معنای صبر و استقامت است که در سه قلمرو مهم تبلور پیدا می کند.

وی افزود: یکی از معانی واژه صبر، تحمل و استقامت در برابر مصائب و مشکلات است یعنی خداوند گویا در این آیه به کسانی بشارت می دهد که اگر مصیبت و بلایی بر آنها وارد شود به سر و صورت نمی زنند و تسلیم رضای الهی هستند؛ معنای دوم صبر استقامت در برابر معاصی و گناهان است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه گناه نکردن و حفظ چشم و گوش از مصادیق مهم صبر به شمار می رود، خاطرنشان کرد: معنای سوم این امر بزرگ صبر در برابر اطاعت الهی است، چراکه بویژه در این دوران که هوا به شدت گرم شده انسانی که برای اطاعت از دستور الهی روزه می گیرد بی شک از صابران شمرده شده و مشمول بشارت های الهی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برخی شبهه می کنند که اگر نباید در برابر مصیبت ها صبر را از دست بدهیم چرا پیامبر گرامی اسلام در مرگ فرزندش ابراهیم گریه کرد و صبر را پیشه نکرد در حالی که ما می گوییم عمل پیامبر عین صبر بود چراکه گریه کردن و تپش قلب به صورت طبیعی در مصائب به وجود می آید و ایشان نیز وقتی خبر مرگ فرزندشان را شنیدند بدن بی جان او را در دست گرفته و اشک ریختند و گفتند من در برابر قضای الهی تسلیم هستم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه از دست دادن صبر در برابر مصائب به معنای زیر سؤال بردن عدالت خداوند و داد و فریاد کردن بی جا است، گفت: بله اگر پیامبر این کارها را کرده بود می گفتیم ایشان صبر نکرده اند ولی پیامبر حالت عادی خود را داشتند و خودشان را تسلیم قضا و قدر الهی معرفی کردند.

وی تأکید کرد: مسأله دیگری که می توانیم به جرأت بگوییم پیامبر تسلیم رضای الهی بودند این بود که بعد از مرگ فرزند پیامبر، آفتاب مدینه گرفت و پیامبر می توانستند از این قضیه از جهالت مردم به نفع خودشان استفاده کنند ولی این کار را نکردند و در برابر کسانی هم که می خواستند این قضیه را به مرگ ابراهیم ارتباط بدهند قرار گرفته و فرمودند این یک حالت غیرطبیعی جوی است و باید در این مواقع دو رکعت نماز بخوانید تا از بلایای احتمالی این مسأله در امان باشید.

منبع: جهان نیوز

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••