اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۷:۴۸
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۲۳
اذان مغرب ۱۹:۱۰:۳۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۲:۰۴
غروب آفتاب ۱۸:۵۱:۱۲
نیمه شب ۲۳:۱۵:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۱/۱۱/۱۸ - ۱۰:۱۳

ناراحتی طالقانی از جواب کفاشیان

رئیس پیشین فدراسیون کشتی از مشکلاتش گفت؛ از اینکه پس از سال‌ها "نوکری مردم" هنوز به او اعتماد ندارند.

ناراحتی طالقانی از جواب کفاشیان

 

به گزارش سراج24 و به نقل از تسنیم بیش از آنکه در ذهن قدیمی ها و پیشکسوتان ورزش به ویژه کشتی، محمدرضا طالقانی با گوش شکسته اش مطرح باشد، به واسطه حفاظتش از حضرت امام خمینی (ره) در روز تاریخی 12 بهمن 57 و در بهشت زهرا (س) معروف شد. طالقانی که در آن زمان جوانی متعصب و پر شور و هیجان بود داوطلبانه پذیرفت در سخنرانی معروف امام راحل در بهشت زهرا پشت سر ایشان بایستد تا در صورتی که سوء قصد احتمالی، او از نخستن فدایی های انقلاب اسلامی لقب بگیرد.

صحبت‌های طالقانی را در زیر می خوانید.

روزی که مادرم فوت کرد کارم را تعطیل نکردم!

سرپرست فدراسیون پهوانی و زورخانه ای گفت: چون به کارم تعهد دارم و اهل ریا و شعار نیستم حتی روزی که مادرم یعنی عزیزترین فردم را از دست دادم کارم را تعطیل نکردم چون من نوکر مردم و عاشق کارم هستم و معتقدم با شعار و تظاهر امور مملکت پیش نخواهد رفت. مطمئنا تا وقتی شعار باشد مشکلات زیادی داریم و نمی توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم.

آمدم چون احساس می کنم می توانم خدمت کنم

محمدرضا طالقانی در پاسخ به این سوال که چرا دوباره وارد ورزش شد، گفت: من عضو کوچکی از این مملکت هستم و هر جایی که تکلیف شود و احساس کنم می توانم خدمت کنم به ویژه اگر ورزش باشد قطعا حضور پیدا می کنم. زمانی که در کشتی بودم به قدری خسته و دلزده شدم که اصلا تمایلی به بازگشت دوباره نداشتم اما وقتی دوستان به من دستور دادند و تکلیف کردند که باید برگردم پذیرفتم چون اعتقاد داشتم می توانم کار مفیدی انجام بدهم. شاید اول راه با اما و اگر و کمی هم عدم تمایل مواجه بودم اما معتقدم اکنون که وارد شدم باید هرچه در توان دارم برای پیشرفت کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای ارائه کنم.

 

اگر بخواهیم، می توانیم کار کنیم

وی گفت: اگر بخواهیم خدمت کنیم و هدفمان چیزی جز این نباشد خیلی کارها می توان انجام داد. کارهای فرهنگی، مرام پهلوانی و کارهایی که تصور می کنم در این سالیان به آن توجهی نشده از جمله خدماتی است که باید در ورزش به ویژه ورزش ملی مذهبی باستانی صورت پذیرد. از وقتی شروع به کار کردم ابتدا مباحث فرهنگی را در دستور کار قرار دادم تا از این طریق تا حدود زیادی کمبودها را جبران کنم بعد از آن از پایه یعنی پهلوانک ها شروع کردم چون معتقدم آنها آینده ورزش پهلوانی را می سازند.

طالقانی عنوان کرد: برگزاری مسابقات نوجوانان، منطقه ای، جوانان، بزرگسالان و در نهایت لیگ سراسری باشگاه ها در هر چهار رده سنی از دیگر برنامه های فدراسیون پهلوانی است و در نهایت اینکه تلاش داریم با اعزام چهل مرشد و چهل مربی به سراسر دنیا نسبت به اشاعه و گسترش این ورزش ملی کشورمان گام های عملی برداریم. من فکر نمی کنم در هیچ فدراسیونی قدرت اعزام حتی 10 مرشد را هم داشته باشند اما ما 40 مرشد و 40 مربی اعزام خواهیم کرد. همانطور که گفتم اگر قرار باشد کار مثبتی صورت بگیرد حتما می توانیم بدون پول هم راهش را پیدا کنیم. من در این مدت بیشتر دست به دامان استان ها شدم و سفرهای استانی زیادی انجام می دهم. تاکنون با استانداران و مدیران کل 16 استان هم صحبت کرده ام و به توافقات خوبی هم دست یافته ایم.

دو ماه پیش می دانستم شرایط مناسب نیست، نمی آمدم

طالقانی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به شرایط کنونی مسئولیت قبول کردید، گفت: پدر عشق بسوزد که مرا رسوا کرد. به این اندازه که امروز متوجه جو مسموم و نامناسب ورزش شدم اگر دو ماه پیش می دانستم، حتما نمی آمدم. متاسفانه الان نمی توان به صورت شفاف برایتان بگویم چه اتفاقی افتاد که تصمیم به بازگشت گرفتم. باور کنید نمی خواستم بیایم اما حالا که برگشتم مصمم به خدمت هستم و به هیچ وجه اعتقاد ندارم امروز که آمده ام و مسئولت گرفتم از لفظ نمی خواستم بیایم استفاده کنم من الان وارد کار شدم و فقط دوست دارم خدمت کنم اما باور کنید نمی دانستم شرایط کنونی ورزش تا این اندازه نامناسب باشد.

لازم باشد دوباره سند منزلم را گرو می گذارم

رئیس پیشین فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد: زمانی که رئیس فدراسیون کشتی بودم با بدترین شرایط اقتصادی و کمترین بودجه ممکن همه تیم هایم قهرمان جهان شدند. حتی در مقاطعی مجبور شدم برای تامین منابع مالی سند منزلم را گرو بگذارم. مطمئن باشید من همان محمدرضا طالقانی گذشته هستم و آنقدر عاشقانه و خالصانه به ورزش خدمت می کنم که اگر الان هم لازم باشد حاضرم دوباره سند خانه ام را گرو بگذارم. شاید یکی از آدم های عاشقی هستم که از طایفه بی سر و بی پایانم! دوست دارم ورزشی که مورد علاقه بنده و متعلق به کشورم است، رو به جلو حرکت کند.

 

 

طالقانی فعلی، محتاط تر و مدبرانه تر برخورد خواهد کرد

پیشکسوت کشتی ایران ادامه داد: از گذشته درس های زیادی گرفتم، مطمئنا امسال و در دور جدید خدمتم به ورزش محتاط تر و مدبرانه تر عمل می کنم. به هیچ وجه دنبال سفرهای خارجی نیستم و به خاطر مشکلات مالی و نبود بودجه تلاش می کنم با محبت دوستان و نزدیکانم برنامه هایی از جمله کلاس بین المللی، اردوهای ملی و لیگ سراسری را برگزار کنم.

برای مردم کار کنیم، مردم کمک‌مان می کنند

طالقانی با تقدیر از حضور پرشور و خیره کننده مردم در مراسم ختم مادرش اظهار داشت: حضور جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر در مراسم ختم مادرم باعث شد رسانه ها از این حضور به عنوان یک رفراندوم ملی نام ببرند. من به این مسئله اعتقاد دارم آدم هایی که برای مردم، با مردم و کنار مردم باشند حتما مردم هم به آنها کمک می کنند. مرحوم پروفسور امیر حمیدی می گفت کار هیچوقت مخفی نمی ماند و همیشه در ذهن مردم ثبت می شود. حضرت علی (ع) فرموده اند: اگر می خواهید همیشه در میان مردم عزیز و بزرگ باشید و با آنها زندگی کنید بی نیاز باشید و از مردم زمانه تان هیچ چیز برای خودتان نخواهید. این را مردم خوب درک می کنند. حاضرم قسم بخورم حتی یک نفر را هم پیدا نخواهید کرد که بگوید طالقانی از من برای خودش چیزی گرفت.

آنچه به جایی نرسد فریاد است

سرپرست فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای تصریح کرد: نمی دانم چرا در کشورم اینگونه است که هرچه فریاد می زنیم صدایمان کمتر شنیده می شود. ما مشکلات زیادی در مدیریت ورزشی داریم. مدت هاست که در حال کم کردن مدیریت ثابت هستیم و سلیقه ای عمل می کنیم و البته نتیجه گرا هم شده ایم.

طالقانی افزود: متاسفانه تا مدیری نتیجه نمی گیرد او را کنار می گذاریم. نمونه اش خود من؛ در زمان مدیریتم در فدراسیون کشتی تمام تیم هایم در دنیا قهرمان شدند بعد از آن تصمیم به جوان گرایی گرفتم تا در چهار سال آینده به مشکل نبود مهره و ستاره بر نخورم، اما مرا کنار گذاشتند و حالا می گویند دوباره بیا! سوال من هم از مسئولان این است که چرا باید برگردم؟ چه کار کرده بودم که سال 2005 مرا کنار گذاشتید؟ طالقانی همان آدم عاشق سالیان نه چندان دور است و هیچ تغییری نکرده است.

وی گفت: متاسفانه این تزلزل در مدیریت باعث شده در ورزش مان مشکل پیدا کنیم. در دنیا مدیرانی هستند که نزدیک به سه دهه فعالیت می کنند و تازه پس از آن با اصرار مسئولان رده بالای مملکت شان باز هم می مانند تا جوان ترها از تجربیات آنها استفاده کنند. به یاد دارم وزیر ورزش یوگسلاوی سابق وقتی به رئیس جمهور کشورش نامه نوشت که به دلیل خستگی دیگر نمی خواهد در مسئولیتش باقی بماند رئیسجمهور آن کشور در پاسخ به نامه او گفت که بعد از 24 سال تازه زمان بهره برداری از تجربیات شماست پس باید بمانید! اما در مملکت ما تا تیم مان شکست می خورد هم شما روزنامه نگاران به ما حمله می کنید و هم مسئولانی که دنبال نتیجه هستند.

اگر شاگرد بدی بودم کارنامه موفقی به جا نمی گذاشتم

طالقانی که هنوز هم پس از گذشت 8 سال از برکناری اش دل پری از مسئولان وقت کشور دارد ادامه داد: من اگر شاگرد بدی بودم و نمی توانستم به درستی مدیریت کنم قطعا همه تیم هایم قهرمان جهان نمی شدند. مطمئنا این همه موفقیت از بخت و اقبال نیست. ما شبانه روز زحمت کشیدیم تا در همه رده های سنی روی سکوی نخست جهان رفتیم یکی از تیم های ما در قلب آمریکا که خود مهد کشتی است روی سکوی قهرمانی جهان قرار گرفت. نوجوانان ما در خارج از کشور قهرمان جهان شدند. من این همه موفقیتم را مرهون ثبات مدیریتم در فدراسیون کشتی و 13 سال کار مداوم بودم.

هرگز به کشتی بر نمی‌گردم

رئیس سابق فدراسیون کشتی در پاسخ به این پرسش که اگر به شما پیشنهاد بازگشت به فدراسیون کشتی داده شود، آیا می پذیرید یا خیر گفت: جواب من فقط یک کلمه است، "نه"! قبلا هم گفته بودم تا متوجه نشوم چرا سال 2005 برکنار شدم هرگز به کشتی برنمی گردم. من 33 سال پای این مملکت ایستادم و همیشه سر به دار بودم. آنقدر از عمر این انقلاب می گذرد که امروز جمهوری اسلامی ایران همچون یک درخت تنومند شده اما متاسفم که هنوز هم تنگ نظریم و دنبال چیزهایی می گردیم که وجود خارجی ندارند. باور کنید اگر می دانستم چنین جوی وجود دارد و همه می خواهند چوب لای چرخ یک خدمتگزار بگذارند هرگز باز نمی گشتم.

 

از طرفی می گویند بیا، از طرفی چوب لای چرخ می گذارند!

این مدیر باسابقه ورزش کشور خاطرنشان کرد: در همه این سال ها از زن و بچه و آرامشم زدم تا بتوانم نوکری مردمم را انجام بدهم. به من دستور دادند که بیایم و در فدراسیون پهلوانی خدمت کنم اما وقتی جو را می بینم واقعا مانده ام چه کنم. روی هر چیزی دست می گذارم هزار مشکل می بینم. در کنار همه مشکلات پول و بودجه هم که وجود ندارد، واقعا چگونه باید کار کرد؟ به خدا من دنبال مطرح کردن خودم نبودم و نیستم. اگر قبول کردم دوباره بازگردم فقط به خاطر خدمت به مردم بود.

مجبورم با کلاه و عینک دودی به خیابان بروم

وی گفت: باور کنید وقتی می خواهم به خیابان بروم مجبورم قیافه ام را تغییر بدهم تا کسی مرا نشناسد چون مردم بی نهایت به من محبت دارند و این فقط شرمنده ام می کند.

جو را طوری نکنند که جرات کار کردن نداشته باشیم

طالقانی گفت: حاضرم به مسئولان خواهش و التماس کنم که جو را طوری نکنند که کسی جرات کار کردن نداشته باشد. روز اول انقلاب به من گفتند پشت سر امام عزیز بایستم تا اگر خدایی نکرده مشکلی پیش آمد به ایشان آسیبی نرسد. با کمال میل و افتخار این کار را انجام دادم تا نشان بدهم مملکت و انقلابم را دوست دارم. خون طالقانی همیشه مجانی آماده ریختن است  و خیلی بد است برای کسی که واقعا می خواهد کار کند آنقدر جو را خراب کنیم که همه چیز را به امان خدا بسپارد و برود. من از این مورد تعجب می کنم که وقتی آمدم و مسئولیت پذیرفتم هیچ چیز از مسئولان نخواستم و در اتاق هیچکسی هم نرفتم تا چیزی درخواست کنم اما نمی دانم چرا بعضی ها چوب لای چرخ می گذارند.

همیشه صورتم را با سیلی سرخ نگه داشتم

سرپرست فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای گفت: مگر من از این مملکت چیزی خواستم؟ همیشه صورتم را با سیلی سرخ نگه داشتم. با خلوص نیت آمدم تا کار کنم اما هزار مشکل برایم می تراشند تا نتوانم نوکری مردم را انجام دهم. باور کنید در کوچه و بازار فقط شرمنده محبت های مردم هستم. هنوز آنقدر اعتبار دارم که مرد بزرگ و خیری به نام دولتشاهی که از دوستانم است حاضر شد به خاطر من یک ساختمان 8 میلیارد تومانی خریداری کند تا ما فدراسیون پهلوانی را به فضای بزرگتر منتقل کنیم و راحت تر کارها را انجام بدهیم. وقتی من باعث شدم این دوست عزیزمان چنین پول قابل توجهی را برای کشتی پهلوانی هزینه کند پس خواهش می کنم اجازه بدهید کار کنیم. در این مدتی که آمدم یک ریال از وزارت ورزش نگرفتم اما 14 سفر رفتم تا کارها و رایزنی هایم را انجام بدهم. اینها شعار است یا کارهای انجام شده؟

بعد از 33 سال هنوز جوابم را پس نداده ام؟!

طالقانی که از بعضی مسئولان بسیار دلخور و گله مند بود گفت: سوال من از مسئولان این است که به عنوان یک شاگرد کوچک آمدم تا فعالیت کنم، مگر چه چیزی از شما خواستم که نمی گذارید کار کنم؟ چرا برایم هر روز فیلم و توطئه جدید می سازید، چرا هر روز برایم جو خاصی ایجاد می کنید؟ یعنی من بعد از 33 سال خدمت هنوز به خوبی جوابم را پس نداده ام، یعنی هنوز شاگرد خوبی برای مملکت نشده ام؟

 

خطیب را نکوبید، او مقصر نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا حجت ا... خطیب به درد کشتی می خورد یا نه گفت: این سوال را نباید از من بپرسید، این که وی به درد کشتی می خورد یا نه را باید قبل از انتصابش فکر می کردیم نه امروز که او در کشتی حضور دارد و مدیریت می کند. خطیب در این مملکت حدود 30 سال مدیریت کرده ما قبل از آنکه بخواهیم حضور او را در کشتی محکوم کنیم اول باید ببینیم آیا ملاک حضور یک مدیر در کشتی این است که او باید کار تخصصی کند یا خیر؟

طالقانی اضافه کرد: به شخصیت خطیب کاری ندارم، حرف من دفاع از مدیران ورزش کشور است. خطیب هم با بی پولی دست و پنجه نرم می کند، چرا قبل از المپیک به حضور خطیب در المپیک ایراد نگرفتیم؟ مگر تیم او در المپیک قهرمان نشد؟ چرا آن موقع نگفتیم خطیب مدیر نیست؟ من کاری به خطیب ندارم، حتی یک استکان چای فدراسیون خطیب را هم نخورده ام و بیش از 2 بار هم او را ندیده ام اما معتقدم باید رعایت انصاف را کنیم. برای اولین بار در المپیک 6 مدال گرفتیم. آیا این کارنامه بدی بود؟ ممکن است بخش عمده ای از این موفقیت ها برای مدیریت قبلی فدراسیون باشد، اما بالاخره خطیب هم حدود شش ماه کار کرد و بازده کاری اش شش مدال بود.

رئیس پیشین فدراسیون کشتی گفت: آیا پس از المپیک از او یک تشکر هم کردیم که امروز مواخذه اش می کنیم و هرچه دوست داریم به او می گوییم؟ اگر خطیب مدیر بد و ضعیفی بوده چرا در این 30 سال مدیریت برای همیشه برکنارش نکرده اند؟ ما چه چیزی را زیر سوال می بریم؟ باید طور دیگری به ورزش نگاه کنیم و از مسئولان بخواهیم اگر می خواهند رئیس فدراسیون کشتی انتخاب کنند انگشت روی تخصص بگذارند. گناه مسئولان این است که خطیب را نگه داشته اند و هرچه می خواهند به او می گویند درست مثل اتفاقی که برای کفاشیان رخ می دهد.

همان هایی که گفتند چرا از کشتی نمی‌روی، حالا می‌گویند چرا نمی آیی؟!

رئیس پیشین فدراسیون کشتی افزود: دقیقا همان هایی که نوشتند چرا از کشتی نمی روی وقتی در ورزش مسئولیت نداشتم مدام به من می گفتند چرا دوباره به کشتی برنمی گردی؟! اگر آدم عاشقی بودم و می توانستم کار کنم پس چرا کنار گذاشته شدم، اگر هم کارم را بلد نیستم پس چرا گفتید دوباره بازگردم؟ حالا که آمده ام چرا مدام طعنه و افترا و تهمت می زنید؟ واقعا برای نوع مدیریت ورزشی در کشورمان متاسفم. مگر در ایران چند علی دایی داریم که مدام خرابش می کنیم؟ مگر دایی و امثال او آبروی خود را از سر راه آوردند که به راحتی او را زیر سوال می برید؟ ما حق نداریم به هر کسی که دل‌مان می خواهد هر چیزی نثارش کنیم. باور کنید آن دنیا نمی توانیم جواب بدهیم. چرا در مملکت ما ریختن آبروی افراد اینقدر راحت شده است؟ اگر مسلمانیم و به مسلمانی مان اعتقاد داریم دین و مذهب ما نمی پسندد که با همدیگر اینگونه برخورد کنیم.

فقط ماهی 3 میلیون وام مردم را پرداخت می کنم!

طالقانی با گلایه از شرایط زندگی اش گفت: در روز ده ها نفر به من زنگ می زنند و طلب وام و جهیزیه می کنند اما من توبه کردم تا آنجا که می توانم این کار را انجام ندهم. در حال حاضر فقط ماهی 3 میلیون تومان وام افرادی را پرداخت می کنم که از پرداخت قسط وام خود طفره می روند. روزی صدها نامه به فدراسیون پهلوانی می آید که درخواست های مالی خارج از توانم از من دارند، با این رویه چگونه می توانم کار کنم؟

جواب کفاشیان ناراحتم کرد

وی گفت: در ختم مادرم وقتی علی کفاشیان را دیدم و از او احوالش را جویا شدم، گفت: "از حالم نپرس". از این موضوع واقعا ناراحت و متاسف شدم از اینکه با مدیران ورزشی ما چه کار می کنند. در این دو ماهی که به ورزش بازگشته ام به قدری خسته و دل چرکین هستم که نذرهای متفاوتی کردم تا دوباره بتوانم جدا شوم و به زندگی ام برسم.

محمد بنا حق دارد نیاید

طالقانی در خصوص تحلیلش از کناره گیری محمد بنا گفت: به نظر من بنا حق دارد نیاید. پس از نتایج درخشان المپیک به دوستان گفتم او را رها کنید تا مدتی از کشتی دور باشد. دست اندرکاران فدراسیون اشتباه کردند بعد از المپیک با بهانه های مختلف او را دوباره بازگردانند. سال ها با محمد بنا کار کردم، سه سال در کنار تحویل سال با هم در کنار تشک کشتی بودیم و با خصوصیات او کاملا آشنا هستم. بنا خسته شده و به سقف آرزوهایش هم رسیده است، مطمئن باشید اگر او را رها کنیم پس از مدتی استراحت دوباره خودش باز می گردد چون این کار را دوست دارد درست مثل من که تا نفس دارم در کنار ورزش خواهم بود. اینقدر عاشق کشتی هستم که وقتی یک کشتی گیر در حال تمرین و با بدنی پر از عرق را بغل می کنم و بوی این عرق به مشامم می رسد روحیه ای تازه می گیرم.

 

با هیچکس مشکل ندارم

پهلوان دو دوره کشور ادامه داد: با هیچکس مشکل ندارم و حتی برای یک نفر هم پاپوش درست نکرده ام. مطمئنم دشمن ندارم اما شاید افرادی باشند که به من حسادت می کنند چون نعمت بزرگی به نام محبت مردم را دارم. وقتی قول می دهم، باید به قولم عمل کنم و از خلف وعده بی نهایت بیزارم.

دو بار می‌خواستند ترورم کنند

طالقانی گفت: دو بار می خواستند مرا ترور کنند. دوستان به من گفتند محافظ داشته باشم و با خودم اسلحه حمل کنم اما من موافقت نکردم چون نمی خواهم در رختخواب بمیرم. من مال این مردم هستم و باید همیشه در میان مردم باشم. اگر نگذاریم خدمتگزارانمان خدمت کنند و با ناجوانمردی جلوی آنها را بگیریم و چوب لای چرخشان بگذاریم تاریخ در مورد ما بد قضاوت خواهد کرد. آنهایی هم که دنبال خراب کردن یا عزت دادن پوچ و بی ارزش هستند بدانند عزت و ذلت دست خداست، او به هر کسی بخواهد عزت می دهد و اگر صلاح نداند قطعا نخواهد داد.

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••