اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۱۷:۳۹
سردار کارگر:

تعامل با دنیا نباید «خفت‌بار» باشد

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در زمینه دفاع مقدس نباید جلوی جوانان را بگیریم و باید به آنان اعتماد کنیم, گفت: هر قدر به جلو می‌رویم ارزش های دفاع مقدس توسط جوانان شکوفا می شود.

 تعامل با دنیا نباید «خفت‌بار» باشد

به گزارش سراج24،دوران هشت سال دفاع مقدس گنجینه‌ای بزرگ برای ملت ایران است. این دوران سراسر افتخار, تجربیات و دستاوردهایی شگرف در ابعاد نظامی, مهندسی و از همه مهمتر معنوی برای استفاده همه اقشار جامعه در زندگی روزمره برای رسیدن به هدف نهایی دارد که باید واقعیات دفاع مقدس برای جامعه مطرح شود و مانع از تحریف فرهنگ دفاع مقدس شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان مسئول اصلی حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس است که این وظیفه بزرگ و خطیر را برعهده دارد تا ضمن حفظ آثار دفاع مقدس,ارزش‌های دفاع مقدس را نشر دهد و مانع از تحریف آن توسط بیگانگان شود. گفت وگو با سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که از سال 92 این مسئولیت بزرگ به وی واگذار شده است گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌آید.

به گفته سردار کارگر وضعیت اکنون ما نسبت به دفاع مقدس پیچیده تر شده است و باید به جوانان در ورود به بحث دفاع مقدس میدان داد تا در این زمینه فعالیت کنند, همچنین ارزش‌های دفاع مقدس توسط جوانان در حال شکوفا شدن است.

وی فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس و الگوهای آن, رمز پیروزی و نجات کشورهای سوریه,عراق,یمن,لبنان و فلسطین دانست و معتقد است ما در دفاع مقدس ایستادگی کردیم و شهید دادیم تا ارزش‌های انقلاب پایمال نشود و اگر قرار است تعامل کنیم و ارزش ها را از دست بدهیم ,اصل انقلاب دچار سوال می شود.

به دنبال صادر کردن ارزش‌های انقلاب اسلامی به سراسر جهان هستیم

*در مورد تفاوت جوان های این نسل و نسل دفاع مقدس,  نیاز به ارائه و ترجمه جدیدی از روزهای دفاع مقدس و گفتمان مقاومت وجود دارد. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد کبیر, از نظر شما گفتمان مقاومت در عرصه جهاد کبیر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 وضعیت اکنون ما نسبت به دفاع مقدس پیچیده تر شده است. یک زمان دشمن در مقابل ما صف آرایی کرده و سنگرها, رزمندگان و تجهیزاتش را مشاهده و به مقابله با او می پردازیم. مقام معظم رهبری در سال 68 تهاجم فرهنگی را به بمب شیمیایی تشبیه کردند که ترکشی ندارد تا کسی را مجروح کند ولی تعداد زیادی را آلوده می کند و ماندگاری زیادی دارد, تهاجم فرهنگی مانند بمب شیمیایی عمل می‌کند .

در مورد جهاد کبیر که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به معنی نه گفتن به استکبار جهانی است.اگر می خواهیم به استکبار جهانی نه بگوییم باید استکبار جهانی را خوب بشناسیم و  اگر استکبار جهانی و استراتژی و ابزارهای مورد استفاده اش  را نشناسیم نمی‌توانیم به دشمن نه بگوییم. جهاد کبیر یعنی ما یک دفاع هوشمندانه در همه ابعاد جنگ نرم,جنگ اطلاعاتی و جنگ سخت داشته باشیم و باید مواظب باشیم تا در میدان دشمن بازی نکنیم و باید در این راه  از نظر فکری,معنوی, جسمی و تکنولوژی ورزیده باشیم,شناخت کافی از دشمن پیدا کنیم و خود را متناسب با توانی که دشمن گذاشته تجهیز کنیم و بتوانیم با آن مقابله کنیم.

البته در این راه دفاع تنها وظیفه ما نیست, بلکه باید تهاجم هم داشته باشیم. منظور از تهاجم, تهاجم نظامی نیست و قصد تهاجم به هیچ کشوری را نداریم, بلکه ما وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در دنیا داریم و به دنبال این هستیم که انقلاب اسلامی و ارزش‌هایمان را به سراسر جهان صادر کنیم.در این راه نباید نگران تعداد نیروها و تجهیزات دشمن بود,اگر برای خدا و هوشمندانه حرکت کنیم, با همین تعداد کم هم می توانیم پیروز شویم. سنت الهی در این است اگر ما نیت هایمان را درست کرده و قربه الی الله حرکت کنیم و از تمام امکانات استفاده کنیم, حتما پیروز خواهیم شد.طبق فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه در جنگ, ما انقلاب اسلامی را صادر کردیم, الان ما کشور پرقدرتی هستیم که دارای اقتدار, قدرت و نفوذ هستیم.فرهنگ و  ارزش های دفاع مقدس و الگوهای آن,کشورهای سوریه,عراق,یمن,لبنان و فلسطین را نجات داده است و کشورهای دیگر نیز در حال الگوبرداری از این فرهنگ هستند. 

قدرت و اقتدار ایران سبب شد تا دشمنان پای میز مذاکره بیایند/انقلاب کردیم تا با دنیا تعامل داشته باشیم ولی این تعامل نباید خفت بار باشد

*دو نگاه در مورد نوع مواجهه با دشمن وجود دارد, یک نگاه برگرفته از گفتمان مقاومت است که حضرت آقا  به بحث جهاد کبیر و عدم اعتماد به آمریکا تاکید دارند و یک نگاه دیگر این است که باید با آمریکا و کشورهای دیگر تعاملی داشته باشیم. در این فضا ما باید چه کنیم؟

طبق نظر حضرت آقا ما مخالف تعامل نیستیم بلکه به دنبال تعامل سازنده هستیم که اسلام نیز به دنبال تعامل با دنیا است. ما انقلاب کردیم تا با دنیا تعامل داشته باشیم ولی این تعامل نباید خفت بار باشد و برای رسیدن به تعامل, ارزش هایمان را زیر پا نمی گذاریم .اگر قرار است تعامل کنیم و ارزش ها را از دست بدهیم ,اصل انقلاب دچار سوال می شود. ما در دفاع مقدس ایستادگی کردیم و شهید دادیم تا ارزش‌های انقلاب پایمال نشود.

 ما در تعامل اهل تعاملیم ولی تعاملی که ارزش های انقلاب اسلامی و ارزش های اسلام حفظ شود. جمهوری اسلامی صاحب دارد صاحبش وجود مبارک حضرت ولی عصر است و نایب بر حقش هم حضرت آقا حضور دارند و بعضی ها یک موقع حرف هایی می زنند دست و پا می زنند.استکبار جهانی قابل اعتماد نیست ، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها امتحانشان را پس دادند. آمریکایی ها خیلی آدم های بدعهدی هستند و ما باید از این تجارب گذشته استفاده کنیم. 

 

 

شرط گفتگو با جهان قدرت و اقتدار است

ما باید قدرت و اقتدار داشته باشیم و اگر قدرت و اقتدار وجود داشته باشد دشمنان حتی پای میز مذاکره می‌آیند، من کاری به نتیجه برجام ندارم . در موضوع برجام که دشمنان مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند, حاکی از قدرت و اقتدار ما است و این اقتدار و قدرت را مرهون از خودگذشتگی,شجاعت,مقاومت و ایستادگی شهدا و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هستیم.اگر در دنیای امروز قدرت و اقتدار داشته باشیم, می توانید حرف بزنیم و این  قدرت و اقتدار از آمادگی مردم به وجود می آید. اگر کسی بخواهد به جمهوری اسلامی نگاه و تعرضی داشته باشد همان طور که گفتند تحمل ما زیاد است ولی اگر کسی بخواهد اقدامی برعلیه ایران داشته باشد با پاسخ کوبنده مواجه خواهد بود.

بعضی ها دفاع مقدس را به شکل دیگری بیان می‌کنند که مثلا عقلانیت در دفاع مقدس نبود, در صورتی که دفاع مقدس همه دفاع مقدس تدبیر و حکمت و عقلانیت بود. مسئولین ما هم باید قبول کنند در مذاکرات سیاسی خود, اگر در راه خدا باشند, خدا به آنها کمک می کند و راه را هم پیدا می کنند و معجزات هم اتفاق می افتد. لذا ما اگر درست رفتار کنیم, موفق می شویم.

در زمان جنگ سیم خاردار وارد می کردیم اما امروز موشک به کشورهای دیگر می دهیم.بسیاری به دنبال این هستند که جلوی برد موشک های ما را بگیرند و دنبال این هستند که ما در انرژی هسته ای پیشرفت نکنیم.مایی که سیم خاردار وارد می کردیم, اکنون به چه قدرتی رسیدیم و اینها همه به برکت روحیه و تفکر بسیجی و از خودگذشتگی است و این وعده خدا است و جمهوری اسلامی صدمه نمی خورد. یک عده یک حرفهایی در این خصوص می زنند این هم دنیای مکاره است که بعضی ها بیایند حرفی بزنند.

ارزش‌های دفاع مقدس توسط جوانان در حال شکوفا شدن است

*یکی از اقدامات بنیاد حفظ آثار, گنجاندن 2 واحد درس آشنایی با دفاع مقدس در دروس دانشگاهی است. آیا این 2 واحد می تواند ارزش‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس را به دانشجو بشناساند؟
جوانان نسل سوم به علت تدین, سواد و اطلاعات بالا جزو بی‌بدیل ترین جوانان جمهوری اسلامی هستند.جوانان ما واکسینه شده تر از جوانان اول انقلاب و دفاع مقدس هستند, زیرا در زمان جنگ تهاجم سخت بود اما امروزه این تهاجم به جنگ نرم تبدیل شده است. دشمن با همه ابزار خود اعم از شبکه‌های ماهواره‌ای و تلفن‌های همراه, جوانان ما زیر بمباران و موشک باران جنگ نرم دشمن هستند ولی خوب سنگر گرفته و پای‌کار انقلاب هستند.

 

تصویب دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها با پیگیری های فراوان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین همکاری را در این زمینه با بنیاد حفظ آثار داشته است. با توجه به این که این درس جزو دروس اختیاری است, قریب به 500 هزار نفر دانشجو در دانشگاه آزاد و بیش از یک و نیم میلیون دانشجو در سراسر کشور این درس را گذراندند و سالانه قریب به 300 هزار نفر دانشجو این درس را می گذرانند.

یکی دیگر از کارهای بنیاد حفظ آثار در این زمینه,تصویب رشته‌های مرتبط با دفاع مقدس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در وزارت علوم است.تاسیس و راه اندازی یک رشته کار بسیار دشواری است,زمانی که رشته جغرافیای دفاع مقدس راه اندازی شده,  فقط در سه تا دانشگاه کشور تدریس می شد و اکنون این موضوع در حال گسترش است و باید آمادگی های لازم در دانشگاه‌ها برای اجرا این رشته‌ها وجود داشته باشد.از جمله کارهایی که در این زمینه توسط بنیاد حفظ آثار به اجرا در آمده, تصویب کلیات رشته جامعه شناسی و کارشناسی ارشد روایتگری راهیان نور است و برای دیگر رشته ها دنبال این هستیم که پس از تصحیح توسط وزارت علوم این این رشته‌های برای تدریس به تصویب برسد.

عده ای با طرح شبهه‌هایی می‌گویند جوانان و مردم از راهیان‌نور خسته شدند اما با یک نگاه متوجه می‌شویم هر ساله نزدیک شش میلیون نفر به راهیان نور می روند که درصدر آنها جوان هستند و هر استان  تقاضای سهمیه بیشتری برای اعزام راهیان نور دارد. جوانان ما مشتاق سفر راهیان نور هستند و هر قدر به جلو می‌رویم ارزش های دفاع مقدس توسط جوانان شکوفا می شود.

تولید سالانه 1000کتاب توسط بنیاد حفظ آثار در استان‌های کشور

* در زمینه نشر ارزش‌های دفاع مقدس, بنیاد چه اقداماتی را در خصوص تولید فیلم و چاپ کتاب انجام داده است؟

به اعتقاد بنده باید به تعداد رزمنده ها,شهدا,خانواده شهدا,همسر شهدا می توانیم کتاب تولید کنیم. در زمینه چاپ کتاب نیز تا به امروز قریب به 15 هزار کتاب نوشته شده در زمینه دفاع مقدس وجود دارد که این تعداد بسیار کم است و دفاع مقدس دارای ظرفیت‌های بیشتری در این حوزه است.با اقدامات انجام شده در بنیاد حفظ آثار, تولید سالانه 30 کتاب به اداره کل های حفظ آثار استان‌ها ابلاغ شده که 175 کتاب در سال جاری توسط بنیاد به چاپ رسیده است و اگر مانند رزمنده‌های دفاع مقدس کار کنیم بسیاری از کارهای نشدنی, اجرایی می شود.  موضوعات مرتبط با دفاع مقدس باشد و سهیم بودن اداره کل بنیاد حفظ آثار استان در چاپ کتاب از ملاک‌های بنیاد حفظ آثار در این زمینه است.

بیان حقایق دفاع مقدس برای جلوگیری از تحریف یکی از ملاک‌های مهم در چاپ کتاب‌ها است و این کتاب قبل از چاپ, توسط بنیاد حفظ آثار ممیزی صورت می گیرد. این اقدام یک الگودهی برای دیگر سازمان‌ها می‌شود و ما نباید در همه موضوع ها و به خصوص دفاع مقدس کمیت را فدای کیفیت کنیم. در زمینه دفاع مقدس نباید جلوی جوانان را بگیریم و باید به آنان اعتماد کنیم. اگر به جوانان اعتماد کنیم ضرر نمی کنیم و باید به آنها میدان دهیم تا در این حوزه وارد شوند.جوان های امروز از جوان های زمان انقلاب و دفاع مقدس بهتر هستند.

ثبت آثار و بقایای دفاع مقدس در فهرست آثار ملی و جهانی

* بنیاد حفظ آثار برای نگه داری و بازسازی بقایای دفاع مقدس و ثبت جهانی این آثار چه اقداماتی انجام داده است؟

بازسازی بقایای جنگ  و ثبت آثار و یادمان‌های دفاع مقدس در سازمان میراث فرهنگی در دستور کار بنیاد قرار دارد که در آینده کسی نتواند به املاک تعرض کند.حرکت فرهنگی راهیان نور به  ثبت معنوی رسیده و ثبت جهانی این حرکت فرهنگی در دستور کار قرار دارد.

* بیشتر دفاع مقدس معطوف به مردم مرزی شده و بسیاری از شهرهای دیگر درگیر جنگ بودند برای مردم ناشناخته هستند. در این زمینه بنیاد حفظ آثار چه اقداماتی انجام داده است؟ 

این موضوع بسیار مهمی است ولی متاسفانه تا به حال اقداماتی در این زمینه انجام نشده است ولی این کار توسط بنیاد حفظ آثار از شهر دزفول آغاز شده است و  تقریبا ده نقطه شهر دزفول انتخاب شده و المان هایی را در آن نقاط نصب می‌شود و برای شهرهای دیگر هم آغاز می‌شود.


منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••