اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۱۲:۳۱
عادی شدن سرقت در روز روشن؛

یک پدیده زشت در کلان شهرها

آسیب های اعتیاد تنها در خود فرد خلاصه نمی شود و ابعاد گسترده تری در اجتماع پیدا می کند.

یک پدیده زشت در کلان شهرها

به گزارش سراج24، ایران یکی از کشورهایی است که آمار بالایی از معتادان به انواع مواد مخدر در آن حضور دارند. قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شبکه بین المللی مافیای قاچاق مواد مخدر، کشور را بسیار آسیب پذیر کرده و تا به امروز نیز هیچ طرح ملی در مبارزه با این پدیده شوم موفق عمل نکرده است. حتی در زمینه کنترل گرایش افراد جامعه به مواد افیونی، کارنامه شایان ذکری در دسترس نیست. 

به دلایل مختلف آمار دقیقی از مصرف کنندگان مواد مخدر در ایران وجود ندارد و اعداد و ارقامی که ارئه می شوند مربوط به بخش آشکار مصرف کنندگان، پرونده های تشکیل شده برای ترک در کمپ ها و درمانگاه ها و تخمین هایی بر اساس داده ها می باشد. به خاطر مذموم بودن اعتیاد در فرهنگ و عرف کشور، اغلب مصرف مواد به صورت مخفیانه صورت می گیرد. حتی با نگاهی به سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ گزینه ای برای مشاهده آمار به روز مصرف کنندگان مواد مخدر دیده نمی شود و تنها باید به اظهارات و سخنان مسئولان در سازمان ها و نهادهای مربوط به این امر اکتفا کرد. 

آمارهای مربوط به مصرف مواد مخدر به سال های 1390 و 1385 باز می گردند که براساس این آمارها حدود یک میلیون 350 هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که با لحاظ کردن مصرف کنندگان تفننی این آمار به 2 میلیون نفر می رسد. از آنجاییکه معمولا در کشور در گزارش معضلات اجتماعی توسط سازمان های رسمی حداقل آمارها مدنظر قرار می گیرد، می توان اذعان کرد آمار مصرف کنندگان مواد مخدر از نوع سنتی و صنعتی، بسیار بیشتر از این آمارها می باشد. پنهانکاری در ارائه آمارها نیز خود به معضلی تبدیل شده که مسئولان با افتخار آن را محرمانه اعلام می کنند در حالیکه اولین اصل در مبارزه با معضلات اجتماعی و آگاه بخشی جامعه، شفافیت و آزادی اطلاعات است. 

به هر حال وجود معضلات اجتماعی در کشور اسلامی ایران یک واقعیت تلخ است که با شعار و لاپوشانی نمی توان آن را پنهان کرد چرا که تمامی مردم کشور در زندگی روزانه خود یا با چنین معضلاتی درگیرند و یا آن را مشاهده می کنند. متاسفانه در مسیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر سالانه دهها نفر از پرسنل نظامی کشور به شهادت می رسند اما در کنترل مصرف مواد تاکنون موفقیت چشمگیری حاصل نشده است و اندوهناکتر آنکه برای سال ها پرداختن مستقیم به این معضل در رسانه ها و صدا و سیما با نوعی نگاه سلبی همراه بود که مانع بیان واقعیت های تلخ اعتیاد و خانمان برندازی واقعی آن بود. تولیدات آگاهی بخش با کارویژه تلنگر زدن به جامعه در موضوع اعتیاد بسیار اندک هستند، در حالیکه نسبت به تعداد خانواده های درگیر  مواد مخدر این سطح تولیدات دردی را دوا نمی سازد. 

آنچه گفته شد مقدمه ای بود برای بیان اصل مطلب و آن اینکه تا چه زمانی مردم باید شاهد پرسه زدن معتادان متهاجر در سطح شهرها باشند که بدون هیچ مانعی و در عالم هپروت خود دست به هر کاری می زنند. عابران از کنار آنها بی تفاوت عبور می کنند ولی این معتادان صحنه های زشتی را خلق می کنند که می تواند بر روح و فرهنگ جامعه و یا حداقل کودکان معصوم نظارگر این صحنه ها تاثیر بدی بگذارد. 

پدیده سرقت از صندوق های صدقه کنار خیابان ها به یک امر عادی تبدیل شده است. اغلب کسانی که در سطح شهر تردد دارند بدون شک شاهدی مواردی از این دست از سرقت ها بوده اند که در مقابل دیده گان عابرین، معتادی سیخی را در صندوق صدقات فرو برده و مشغول بالاکشیدن پول هاست. صدقه هایی که مردم برای گشوده شدن حاجت، یا فرار از چشم زخم و نذر و نیاز و کمک به فقرا به صندوق می ریزند، توسط معتادی صرف دود کردن می شود! 

شکل و شمایل معتادهایی که به سراغ صندوق های صدقات می روند به گونه ای است که کسی جرات نزدیک شدن به آنها یا نهی کردن آنها را ندارد. این ناهنجاری آشکار در سطح شهرها، به رویه ثابت تبدیل شده و می رود که مردم با این پدیده نیز اندک اندک عادت کنند! اما در این میان آیا هیچ سازمان و نهاد نظارتی یا نظامی وظیفه ای ندارد؟ 

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد درباره چنین جرایمی گفته است:"فتاح در ادامه درباره دزدی از صندوق‌های صدقات کمیته امداد توسط متکدیان و معتادان گفت: این افراد دزد و معتاد هستند، کارشان این است و اگر جلوی آنها را بگیریم و از صندوق های کمیته امداد دزدی نکنند، از جای دیگری دزدی خواهند کرد و درگیر جرائم به مراتب سنگین‌تری خواهند شد. در حال حاضر بخشی از صندوق های صدقات کمیته امداد اصلاح شدند، اما میدانیم که دزدی از صندوق ها برای مردم بار روانی ایجاد کرده است؛ به همین دلیل در تلاش هستیم تا با اصلاح صندوق‌ها و همچنین گرایش به سمت صندوق‌های الکترونیکی و پرداخت‌های غیر حضوری از این آسیب به سلامت عبور کنیم."

به نظر نمی رسد کمیته امداد با چنین اظهار نظری از سوی رئیسش جدیتی در برخورد با این ناهنجاری داشته باشد و مهمترین راهکاری که چندین سال است اعلام کرده اند اما اجرایی نشده، الکترونیکی کردن صندوق ها است. از سوی دیگر نمی توان از عابرین و مردم عادی توقع برخورد با این نوع ناهنجاری را داشت چراکه اکثر معتادان آواره در سطح شهرها، می توانند به راحتی به مردم آسیب برسانند. 

کلان شهرهای ایران به خاطر توسعه نامتوازن به خودی خود دارای ناهنجاری های بصری هستند و اضافه شدن معضلاتی مانند معتادان و دزدی آزادانه آنها از صندوق صدقات، چهره این شهرها را زشتر نیز می سازد. درست است که صدقه هفتاد بلا را دفع می کند اما مسلما اعتیاد خودخواسته معتادان متهاجر نمی تواند جزء این بلایا باشد. 

اما به غیر از الکترونیکی کردن صندوق صدقات چه راهکارهایی وجود دارد؟ به طور کلی وجود معتادان متهاجر در سطح شهرها یک معضل اساسی است که معمولا اکثر نهادها، از زیر بار جمع آوری آنها شانه خالی می کنند و برخوردهای جزیره ای نیز تاکنون اثری نداشته است. ایجاد یک سازوکار ثابت و مشخص و اعلام یک نهاد به عنوان متولی اصلی این امر، می تواند از آشفته بازار بخش نامه های موقتی جلوگیری کند و جمع آوری معتادین را به کارویژه یک سازمان خاص تبدیل سازد. به هر میزان این معتادین در سطح شهرها مشاهده نشوند، سرقت از صندوق صدقات در روز روش در مقابل دیدگان عابرین نیز کاهش می یابد. 

این راهکار باید در کنار مجموعه ای از راه های مبارزه با قاچاق مواد مخدر، باپروری معتادان، آگاهی بخشی به خانواده ها، افزایش تولیدات هشدار آمیز در زمینه مصرف مواد مخدر و از بین بردن معضلات اقتصادی و شرایط تحریک افراد به سمت مواد مخدر قرار گیرد. اما به هر روی آنچه در چند سال اخیر در مقابل چشم دهها هزار نفر به صورت زنده پخش می شود، سرقت آشکار از صندوق صدقات و بی تفاوتی اکثر افراد و سازمان های انتظامی و نظارتی نسبت به این ناهنجاری زشت است که برخورد سریع و نظارت مستمر را می طلبد.

منبع:فرهنگ نیوز

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••