اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۲۰:۱۳
یادداشت/علی شیرازی

نمره شما به دولت یازدهم

"دولتمردان دولت یازدهم برای خود چه نمره‌ای را لحاظ می‌کنند؟ در عرصه عمل دولتمردان به اندرزهای ولایت، برای آنان چه نمره‌ای در نظر می‌گیریم؟"

 نمره شما به دولت یازدهم

به گزارش سراج24،حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی به مناسبت هفته دولت با عنوان «نمره شما به دولت یازدهم» نوشت:

در هفته دولت قرار داریم، دوران دولت یازدهم است. جا دارد که به همین مناسبت اندرزهای امام خامنه ای به دولت یازدهم را مرور کنیم و از دولتمردان بپرسیم آیا به این نصیحت ها و هشدار توجه کرده اند؟

اگر نه، چرا و اگر آری، به چه اندازه و میزان به آن عمل کرده اند؟ با توجه به پاسخ دولتمردان، می توان نمره دولت در این سه سال را مشخص کرد و توان کمی دولت را ارزیابی نمود.

1- ما آمده ایم خدمت کنیم به مردم و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند... وقت محدود است، مثل برق می‌گذرد... منتها در داخل همین وقت محدود فرصت ها نامحدود است؛ یعنی هر ساعت شما یک فرصت برای شما است... هر فکری که به ذهن شما می رسد، ابتکاری که به ذهن تان می آید، یک فرصت برای شما است، این فرصت‌ها را از دست ندهید.(1)

2- کار را باید جهادی کرد..کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمان ها را فراموش نکردن، شوق به کار، این کار جهادی است.(2)

3- در اتخاذ مواضع انقلاب باید صراحت داشت، یعنی رودربایستی نکنیم. مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم... ترس تداشته باشیم. (3)

4- امام مورد اعتقاد و قبول و اذعان همه ماست... مجموعه موضع گیری های امام، مجموعه رهنمودهای امام در اختیار ما است... به این باید اعتقاد داشته باشیم، بر طبق این باید عمل بکنیم... اگر به آن ها پایبند باشیم و دلبسته به آن ها باشیم و برنامه را بر اساس این دلبستگی ها انجام بدهیم، به نظر می رسد که کار موفق و خوش آینده خواهد بود و پیش خواهیم رفت. (4)

5- مسأله فتنه و فتنه گران از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان و وزرا همان گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.(5)

6- در شرایط فتنه همچون قضایای سال 88، نباید سخن، سکوت، اقدام و حتی نوع نگرش، موجب تقویت فتنه شود... البته ممکن است برخی افراد به دلیل گرایش های خاص خود، تمایل به حضور صریح در مقابل فتنه نداشته باشند، اما نباید از او هم به نفع فتنه بهره برداری شود.(6)

7- نگاهمان به بیرون نباشد... این معنایش این نیست که از امکاناتی که در بیرون هست استفاده نکنیم؛ این دو حرف با هم اشتباه نشود. امیدمان را به بیرون از ظرفیت داخلی کشور ندوزیم... نمی شود از دشمن و روش های خصمانه‌ای که کرده، انتظار دوستی و محبت و صمیمیت داشت. نمی گوییم از اینها استفاده نکنید، اما می گوییم اطمینان نکنید، اعتماد نکنید، چشم به آنجا ندوزید، چشم به داخل بدوزید... کلید حل مشکلات اینجا است؛ یعنی در درون کشور و امکانات داخلی کشور است که از اینها می شود خردمندانه بهره‌برداری کرد. اینها باید شناسایی بشوند. و این است که رتبه ما را در دنیا بالا می‌برد. (7)

8- درس بزرگی که ما از این فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هر چه می توانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم؛ هر چه می توانیم در درون، خودمان را مقتدر کنم، دل به بیرون نبندیم. (8)

9- منصب حکومتی جایگاه قدرت و منابع مالی است، وسوسه‌ها در اینجا انسان را راحت نمی گذارد... درجات پائین ممکن است در مقابل این وسوسه‌ها نتوانند مقاومت بکنند. شما باید مراقب باشید، شما باید چشم بصیرِ بینای خودتان را... آنچنان بگسترانید که نگذارید در یک گوشه‌ای ناسلامتى اقتصادی به وجود بیاید و این وسوسه‌ها کارگر بشود... این احتیاج دارد به نگاه دائم؛ غفلت نباید کرد... دائم باید نگاه کنیم، مراقبت بکنیم... نگذارید که فساد و رشوه و پارتی بازی و اسراف و تجمل و خرج های زیادی و مانند اینها، در دستگاهتان نفوذ بکند. (9)

10 موضوع حقوق های نجومی در واقع هجوم به ارزش هاست؛ اما همه بدانند که این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه ها، انسان های پاک دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود... این موضوع نباید شامل مرور زمان شود، بلکه حتماً باید به صورت جدی پیگیری شود و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود. (10)

11- ما باید اولویت ها را رعایت کنیم... نگاه کنید ببینید اولویت ها چیست... به نظر من دو مسأله هست که اقتضا می‌کند که نگاهمان را به اینها توجه بدهیم؛ یکی مسئله اقتصاد است، یکی مسئله علم است؛ اقتصاد و علم، این دو به نظر من چیزهایی است که امروز باید در ردیف اول اولویت های ما قرار بگیرد. (11)

12- در زمینه علم... نگذاریم حرکت پرشتابی که امروز وجود دارد، مطلقاً کُند بشود، به خصوص دولت باید به آن اهتمام بکند... مورد این مسائل علمی، یکی تکمیل زنجیره علم و فناوری است؛ یعنی این زنجیره‌ از ایده و فکر و سپس علم و سپس فناوری و سپس تولید و سپس بازار را ما باید تکمیل بکنیم... نکته بعدی هم شرکت های دانش‌بنیان... هرچه می توانید باید بروید سراغ شرکت های دانش‌بنیان. (12)

13- من چند نکته را به عنوان اولویت های این برهه... عرض می کنم... یکی مسئله حفظ شتاب علمی است. رتبه علمی محفوظ مانده؛ یعنی تنزل نکرده. ما همان رتبه پانزدهم و شانزدهمی که بودیم... هستیم؛ لکن شتاب تنزل کرده... ما اگرچنانچه با همین شتاب پیش برویم، حتماً رتبه علمی ما باز هم ارزش و اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ یعنی شاید در رتبه‌های زیر دهم قرار بگیریم؛ این به نظر من خیلی مسئله مهمی است. علم زیرساخت اصلی کشور است... ما نباید این را دست‌کم بگیریم... من معتقدم در زمینه‌ی علم و کار تحقیقی، هرچه هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری است؛ یعنی اصلاً نترسیم از هزینه کردن. (13)

14- روی شرکت ای دانش‌بنیان... حتماً باید تکیه بشود؛ تجاری‌سازی علوم و فناوری‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مانند اینها کارهای بسیار لازم و خوبی است... ما یکی از مشکلات اقتصادی‌مان مسئله اشتغال است؛ یکی از بهترین راه‌های اشتغال، همین پارک‌های علم و فناوری و همین وارد کردن دانشجویان به فناوری‌های قابل تبدیل به ثروت است... به نظر من مشاغلی که ناشی از علم هست، انتها ندارد. هرچه ما آدم داشته باشیم، می توانیم شغل علمی در اختیار اینها بگذاریم، مشروط بر اینکه بنشینیم کار کنیم. (14)

15- آنچه که در درجه اول در زمینه اقتصاد لازم است، یکی ثبات و آرامش و خاموش کردن تلاطم عرصه اقتصادی است... یک مسئله هم مسئله مهار تورم یکی هم تأمین نیازهای اساسی مردم است؛ اینها چیزهای اولویت‌داری است که بایستی در درجه اول مورد توجه قرار بگیرد؛ و تحرک بخشیدن به تولید ملی. اینها مسائل اساسی اقتصاد ما است؛ باید به اینها توجه بکنید. (15)

16- یک مسئله اساسی... تمرکز بر روستا است... ما بایستی صنایع تبدیلی را به روستاها ببریم... اگر به صنایع روستایی اهمیت بدهیم، اگر به این باغدارها اهمیت بدهیم، اینها بهترین خدمت به روستاها و به فقرای ما در روستاها و جاهای دیگر است. (16)

17- اقتصاد مقاومتی را همه تأیید کردند؛ یعنی من یک مورد سراغ ندارم که از اقتصاددان و از کسانی که با ما خوبند، کسانی که با ما بد هستند؛ که این اقتصاد مقاومتی، این سیاست ها را تخطئه کرده باشند؛ نه، همه قبول کردند. این یک بسته منسجم است، باید مجموعاً انجام بگیرد... یعنی ما یک برنامه عملیاتی لازم داریم؛ در این برنامه مشخص بشود سهم دستگاه‌ها... بعد زمان گذاشته بشود؛ زمان خیلی مهم است... اگر زمان‌بندی نشود؛ هیچ ضمانتی وجود ندارد که این در طول دولت شما حتی انجام بگیرد... بلکه کاملاً منطبق با این سیاست ها باشد... یک ستاد فرماندهی لازم دارد که به طور دائم رصد کند، نگاه کند، ببیند کدام دستگاه توانسته و پیش رفته، کجا مشکل وجود دارد. (17)

18- ما معدن را باید جایگزین نفت کنیم... ما باید کاری بکنیم که هر وقت اراده کردیم، بتوانیم سر چاه‌های نفت خودمان را ببندیم... واقعاً بایستی به فکر بیفتیم؛ برای نفت باید جایگزین‌ [قرار داد]. می‌بینید نفت چه وضعی پیدا کرده! یک اشاره‌ قدرت ها و عناصر خبیث منطقه با همدیگر، موجب می شود که نفت ناگهان از صد دلار بیاید به چهل دلار!... آدم نمی تواند این را جزو سرنوشت اقتصاد کشور و گذران زندگی یک کشور بداند... ما باید جایگزین برای این پیدا کنیم... اگر بخواهیم جایگزین پیدا کنیم، یکی از بهترین جایگزین‌ها معادن است. آن‌وقت [در مورد] معادن هم بایستی از خام‌فروشی معادن به شدت پرهیز کنیم. (18)

19- پیشرفت اقتصاد کشور، باید همراه با عدالت باشد؛ ما اقتصاد منهای عدالت را قبول نداریم؛ یعنی انقلاب قبول ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی قبول ندارد. باید مراقبت بکنید که فاصله ظبقاتی پیش نیاید؛ فقرا پایمال نشوند. (19)

20- رهاسازی فرهنگ اصلاً جایز نیست. مدیریت فرهنگ یک کار بسیار لازم است؛ و مدیریت هم باید بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب باشد؛ یعنی مراقبت بشود آنچه اصل است، این است که مبانی انقلاب و مبانی استقلال کشور، امام و مانند اینها باید محفوظ باشد.(20)

21- دو کار اساسی و اصلی است که باید انجام بگیرد؛ یکی تولیدات فرهنگی سالم در زمینه‌های مختلف و یکی جلوگیری از تولیدهای مضر و به اصطلاح متاع و کالای مضر فرهنگی؛ به نظر من این جزو کارهای اساسی است. در همه دنیا مراقبت از محصولات فرهنگی و کتاب و مانند اینها وجود دارد... در آمریکا هم همین کار می شود، در اروپا هم همین کار می شود... هر کشوری یک اصولی دارد که این اصول باید مراقبت بشود و دستگاه‌های حاکمیتی باید این اصول را رعایت کنند؛ رودربایستی ندارد. اگرچنانچه می‌بینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید. (21)

22- در مسئله سیاست خارجی... فهم عزت و حکمت و مصلحت لازم است. ما این سه شعار عزت، حکمت، مصلحت را درست باید بفهمیم؛ اگر توانستیم اینها را عملیاتی بکنیم، سیاست خارجی ما همان چیزی خواهد شد که نیاز کشور به آن است و شایسته تراز نظام جمهوری اسلامی است. (22)

23- ما باید توجه کنیم به هدف هایی که دشمنان صریح جمهوری اسلامی در ذهن خودشان دارند می پرورانند و کارهایی که می خواهند انجام بدهند... اعتقاد ما این است که دشمنی رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی یا دولت ایالات متحده آمریکا با ما از اول تا حالا هیچ کم نشده... همان کارهایی که از روز اول انقلاب می کردند، امروز هم می کنند، منتها... شیوه‌های کاری آنها تحول پیدا کرده؛ پیشرفت پیدا کرده... این را نباید از نظر دور داشت. این را مطلقاً همه مسئولین مختلف - فقط مخصوص وزارت خارجه و آقای دکتر ظریف نیست؛ دستگاه‌های مختلف، دستگاه‌های اقتصادی، دستگاه‌های فرهنگی- توجه داشته باشند که ما در داخل نقشه‌ی طراحی شده دشمن قرار نگیریم و بازی نکنیم... ما از حرف های اینها و از نوشته‌جات اینها و از اظهارات گوناگونشان می توانیم مقاصدشان را بفهمیم... عمده این است که فراموش نکنیم که در مقابل ما یک جبهه‌ای وجود دارد که بنای بر دشمنی دارد. (23)

24- نگاه کنیم ببینیم اسلام به ما چه می گوید، اسلام از ما چه می خواهد. راه موفقیت این است که دنبال رضای الهی و دنبال انجام تکلیف الهی باشیم. خدای متعال راه ها را برای ما مشخص کرده است؛ اگر از این راه ها سلوک کنیم، مشی کنیم، به توفیق خواهیم رسید... راه موفقیت این کشور و این ملت عبارت است از راه اسلام، پایبندی به مبانی اسلام، پایبندی به ارزش های اسلامی، و پایبندی به آنچه که امام بزرگوار ما برای ما به یادگار گذاشته است از نصایح و از رهنمودها و خطوط روشنی که در اختیار ما قرار دارد. (24)

طبق اصل پنجم قانون اساسی در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) در جمهوری اسلامی ایران، ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و باتقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است.

طبق اصل یکصد و نهم قانون اساسی، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری، از شرایط و صفات رهبری است.

طبق اصل یکصد و ده قانون اساسی، تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران و نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، جزء وظایف و اختیارات رهبری است.

طبق اصل یکصد و بیست و دوم قانون اساسی، رئیس جمهور در حدود وظایف و اختیاراتی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی بر عهده دارد، در برابر ملت و رهبری مسئول است.

همه اندرزهای امام خامنه ای به رئیس جمهور و دولت یازدهم بر گرفته از اختیارات رهبری به عنوان ولی  امر و امام امت و جزء بیان سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران است که بایستی رئیس جمهور و وزیران و معاونان وی به آن سیاست ها توجه جدّی بنمایند و راه اجرایی شدن آن را ترسیم و تنظیم کنند. حال باید از دولتمردان پرسید آیا به این نصیحت‌ها و هشدارها توجه کرده اند؟

به راستی دولتمردان دولت یازدهم برای خود چه نمره ای را لحاظ می کنند؟ در عرصه عمل دولتمردان به اندرزهای ولایت، برای آنان چه نمره ای در نظر می گیریم؟ یک قلم و کاغذ آماده کنیم و برای سئوالات و موارد ذیل نمره ای برای دولت یازدهم در نظر بگیریم:

1- استفاده از فرصت های دولت یازدهم؛
2- کار جهادی دولت؛
3- اتخاذ و بیان صریح مواضع انقلابی؛
4- اعتقاد دولتمردان به مجموعه موضع گیری های حضرت امام خمینی (ره)؛
5- رعایت خطوط قرمز در برابر فتنه و فتنه گران از سوی دلتمردان؛
6- نگاه به داخل در مباحث اقتصادی و تلاش برای استحکام ساخت داخلی قدرت؛
7- عدم اعتماد به دشمنان و آمریکا؛
8- مبارزه با فساد اقتصادی و مبارزه با اسراف و تجمل؛
9- رعایت اولویت بندی ها در دو موضوع علم و اقتصاد؛
10- شتاب علمی در موضوع علم؛
11- توجه دولتمردان به شرکت های دانش بنیان؛
12- مسئله اشتغال و خصوصاً مشاغلی که ناشی از علم است؛
13- مهار تورم و تأمین نیازهای اساسی مردم؛
14- تحرک بخشیدن دولت به تولید ملی؛
15- تمرکز دولت بر روستاها و انتقال صنایع تبدیل به مناطق روستایی؛
16- اقتصاد مقاومتی و انطباق برنامه های اقتصادی دولت با سیاست های اقتصاد مقاومتی؛
17- تلاش دولت جهت جایگزینی معادن به جای نفت؛
18- عدالت خواهی دولت در پیشرفت اقتصاد کشور؛
19- مدیریت دولت در حوزه فرهنگ بر مبنای شعارها و مبانی انقلاب؛
20- تلاش دولت جهت ارائه تولیدات فرهنگی سالم؛
21- جلوگیری دولت از تولیدات مضرّ فرهنگی؛
22- اقدامات دولت و وزارت خارجه در زمینه تحقق سیاست خارجیِ ترازِ نظام جمهوری اسلامی ایران؛
23- توجه دولتمردان به دشمنی با آمریکا و دقت نظر دولت در بازی نکردن در زمین دشمن؛
24- بصیرت دولتمردان دولت یازدهم؛
25- پایبندی دولتمردان به مبانی و ارزش های اسلام.

اکنون همه نمره ها را جمع بزنیم. از سر جمع آن ها، معدل دولت یازدهم به دست می آید. از نگاه شما آیا دولتمردان با توجه به کارنامه سه ساله خود قبول شده اند یا نمره قبولی نمی آورند؟

قضاوت را به خودتان واگذار می کنیم. بهتر است تصمیم گیرنده خودتان باشید. برای توجه بیشتر دولتمردان به اندرزهای ولایت و تلاش بیشتر آنان در راستای اجرایی کردن این سیاست های مهم چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟ خودتان آن را با دولتمردان در میان بگذارید و جداً از آن ها بخواهید که اقدام آنان برای اجرایی شدن صد در صدی نصایح و هشدارهای امام خامنه ای باشد.

پی‌نوشت:

1- بیانات در دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت، 6 شهریور 1392

2- همان

3- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 4 شهریور 1394

4- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 6 شهریور 1392

5- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 5 شهریور 1393

6- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 2 تیر 1395

7- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 6 شهریور 1392

8- بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، 12 مرداد 1392

9- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 6 شهریور 1392

10- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 2 تیر 1395

11- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 6 شهریور 1392

12- همان

13- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 4 شهریور 1394

14- همان

15- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 6 شهریور 1392

16- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 4 شهریور 1394

17- همان

18- همان

19- همان

20 -همان

21- همان

22- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 6 شهریور 1392

23- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 4 شهریور 1394

24- بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، 12 مرداد 1392


منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••