به گزارش «
سراج24»؛ حاضر در محل نشست نقد وبررسی مستند "روزی روزگاری سینما" با حضور فریدون جیرانی (کارگردان) ، حامد بهداد(بازیگر و راوی مستند) ، شهرام میراب اقدام (کارگردان مستند) و احسان ظلی پور (تهیه کننده) و نیما حسنی نسب( منتقد سینما) عصر روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای نشست شهرام میراب اقدم ( کارگردان مستند "روزی روزگاری سینما" ) در خصوص شکل گیری داستان و ایده اصلی آن گفت: در یکی از خیابانهای تهران عکسی از یک سینما مرا جذب کرد و با ضبط کردن تصاویر ایدهی آن به ذهنم رسید.
وی در ادامه گفت: برای جمعآوری اطلاعات و تحقیقات بیشتر به مدت یکسال دنبال منابع بودیم و همچنین از برخی بزرگان سینما نیز کمک گرفتیم و حاصل آن اثری که مشاهده کردید بود.
در ادامه فریدون جیرانی "کارگردان" در خصوص مستند و اشکالات آن گفت: تا الآن فیلمی در رابطه با سینما ساخته نشده بود و "روزی روزگاری سینما" اولین مستندی بود که بر اساس اسناد موجود، عکسها و تصاویر قصد بیان تاریخچه پیدایش سینما رادارد.
وی در ادامه گفت: در این فیلم تهران و سینما با گذر زمان بزرگتر میشود به طوری که تاسیس اولین سینما به نام گراند سینما در لاله زار و دهه 13 به تصویر کشیده شده است.
جیرانی عنوان کرد: در سال 1319 باغی روبهروی سینمای البرز بود که آن را تبدیل به سالن سینمایی به نام سینما ایران میکنند که قبل از سالن سینما، تئاتر و نمایشها در آن اجرا میشد.
وی تاکید کرد: به دستور رضاخان اولین سینما در جنوب شهر هم توسط باباخان معتضدی تاسیس شد و سینما "برلیانگ هم در دهه 20 ساخته شد که بعدها به "ستاره" تغییر نام داد.
جیرانی در خصوص سینما عصر جدید نیز گفت: قبل از انقلاب سینمایی با مالکیت آمریکاییها آتش گرفت که دهه 30 سینمایی به نام تخت جمشید و با کیفیت درجه یک تاسیس شد و بعد از انقلاب نیز به اسم عصر جدید تغییر پیدا کرد.
وی اظهار داشت: اولین نمایش فیلم فارسی با جمعیت یک میلیونی در تهران ،800 هزار تومان فروخت و به همین منظور سینماهای دیگری به نام انقلاب، خراسان و شهروند برای فیلم فارسی ساخته شد.
جیرانی تاکید کرد: این گونه تحقیقات برای تاریخچه سینما بسیار دشوار است و ا ین مستند علی رغم اشتباهات تاریخی نمونهی موفقی در مطرح کردن تاریخچه بوده است.
حامد بهداد، راوی مستند "روزی روزگاری سینما" با اشاره به احساس خوشحالی از همکاری با این گروه عنوان کرد: خیلی خوب است که پردازش بیشتری در این مستند وجود دارد و باتوجه به نواقص، جای خوشحالی برای پرداخت بیشتر است.
وی ادامه داد: با توجه به از بین رفتن زبان و فرم زیبایی شناسی در سینما با قصههای عام پسند روبه رو هستیم.
بهداد با بیان اینکه نمیتوانم درمقابل درد خودم و اتفاقات سینما سکوت کنم، افزود: زمانی که سینما حالش بد است نمیتوانم غم این درد را تحمل کنم و در مقابل اعتماد جامعه و سرکوب این برخوردها چیزی نگویم.
وی اظهار داشت: به بازیگری علاقه دارم و جا دارد که یادی از سینمای فرانسه و زبان و مهارت بازیگر فرانسوی"بژوادو" ، ایرج قادری و ناصر ملک مطیعی کنم.
احسان ظلی پورف تهیه کننده، نیز در ادامه عنوان کرد: زمانی که اسم سینماهای نمایش دهنده را میشونم حسرت از بین رفتن سینماهای مهجور همچون کریستال و فرهنگ را میخورم.
وی ادامه داد: محافظت از سینماهای قدیمی کار دشواری است و شاید به خاطر منطقه جغرافیایی هر خانوار فرصت حفظ سینما و فروش فیلم ها به وجود می آمد.
در پایان نیما حسنی نسب،منتقد سینما نیز گفت: برخی از اسامی و مکان هایی در گذشته هستند که اسناد مکتوب از آنها وجود ندارد و این اتفاق منجر به فقدان خاطره در ذهن مردم شده است.
وی ادامه داد:در این مستند با وجود خاطره های بسیار تنها به"هامون" داریوش مهرجویی اشاره شده است و با وجود نواقص تاریخی حس را به مخاطب منتقل می کند.
گفتنی است،از حاشیه های این جلسه دعوای نیما حسنی نسب و فریدون جیرانی با تماشاگران این برنامه بود که اجازه صحبت به مردم برای اظهار نظر و انتقاد را نمی دادند.