اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۸/۲۹ - ۰۱:۲۶

تئاتر مقاومت صاحب سالن شد

تماشاخانه سرو و استودیو نمایش روایت، در مجموعه بنیاد روایت افتتاح شد.

 تئاتر مقاومت صاحب سالن شد

به گزارش سراج24،تسنیم نوشت، در مراسم افتتاح این دو سالن شخصیت‌هایی همچون علی مرادخانی، جواد جباری، حسین مسافر آستانه، رجبی معمار، حفیظ‌ الله رفیعی و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر حضور داشتند.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان افتتاح سالن سرو گفت: «به ما کمک کردند در سال تئاتر به مجموعه چیزی اضافه شود. بسیاری از کارها به دلایل مختلف از جمله نبود امکانات صورت نگرفته است.»

وی سیاست کلی و چشم‌انداز فرهنگی در برنامه ششم را ارتقای معرفت عمومی نسبت به ارزش‌ها دانست. مرادخانی با سخت خواند کار در حوزه دفاع مقدس، این مهم را مستلزم تعمق و دقت بیشتر در مسائل خواند و تاکید کرد: «بیش از 50هزار هنرمند تئاتر در کشور داریم که باید برایشان فضا را فراهم کنیم. 1400 نفر فارغ التحصیل هر ساله وارد بازار کار می‌شوند و ما موظفیم برایشان ایجاد شغل کنیم.»

جواد جباری، مدیرکل بنیاد روایت با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای نگاه ارزشی در جهت توسعه فضای نمایشی، افتتاح این دو سالن را یک اتفاق خوب معرفی کرد و تصریح کرد تئاتر امروزه از بسیاری چیزها رنج می‌برد که سالن اجرا یکی از آنهاست. وی مشکل دیگر تئاتر در ایران مشکل جدب مخاطب دانست و خاطرنشان کرد: «کار باید در معرض دید مخاطب قرار گیرد، اثر تا در معرض مخاطب قرار نگیرد کار هنری شکل نمی‌گیرد.»

وی با تاکید بر اینکه راهکارهای برای جذب مخاطب وجود دارد، ایجاد بازار تئاتر را به عنوان یک راه برشمرد و افزود: «می‌توانیم از نهادها و سازمان‌ها دعوت کنیم تا کارها را ببینند تا برای پرسنل زیرمجموعه خود اجرا مختص به خود داشته باشند.»

جباری با اشاره به اهمیت محتوا در جذب مخاطب تاکید کرد مختوای خوب معنا پیدا می‌کند و با مخاطب انطباق می‌یابد. وی همچنین با انتقاد از پژوهش تئاتر مقاومت، این ضعف را در حالی تبیین کرد که پژوهشگر به راحتی می‌تواند با اسناد، فیلم‌ها، کتب و خاطرات دسترسی داشته باشد.

ایرج راد،مدیر عامل خانه تئاتر، با انتقاد از اینکه در سال‌های اخیر تلاشی برای به رسمیت شناختن شغل هنری نشده است، گفت: «متاسفانه از جانب مسئولان هنر و کاسنی که در زمینه فرهنگ از طریق دولت می‌توانند کمک کنند، نمی‌دانم چرا کمکی نمی‌شود. هنر به عنوان یک شغل تخصصی وقتی مورد صحبت قرار نمی‌گیرد دچار مشکل می‌شود. چرا وزارت فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی نداریم؟»

حسین پارسایی، دبیر جشنواره مقاومت با اشاره به محدودیت در سالن‌های تک منظوره تئاتر در کشور، از تلاش گروه‌های مختلف تئاتری در حوزه اقتصاد تئاتر و احداث سالن‌های خصوصی سخن گفت. وی با بیان آنکه سالن سرو با طراحی محمد پناهی ساخته شده است، مشخصات فنی این سالن و نحوه ساخت آن را گزارش داد.

مدیر سابق بنیاد رودکی با تشکر از انتشارات ساقی و روایت برای همکاری در احداث سالن - سالن در محل سابق این دو نهاد احداث شده است - از شیوه خودگردان این سالن‌ها خبر داد و تاکید کرد پولی برای اجراها طلب نخواهد شد و آثار توسط یک هیئت انتخاب، گزینش می‌شوند. وی با اشاره به برنامه‌ریزی درازمدت در این عرصه، هدف را رسیدن به یک رپرتوار سالانه دانست.

پارسایی با تصریح این نکته که پیش‌بینی هزینه راه‌اندازی سالن سرو 120 میلیون بوده است، هزینه نهایی را 150 میلیون تومان اعلام کرد. وی با پیشنهاد احداث چنین سالن‌های در فضای پارک‌ها به تعداد 20 سالن، از یک برنامه‌ریزی برای یک رپرتوار با 20 گروه و نمایش در 20 سالن سخن گفت.

سالن سرو، یک سالن پرتابل به ابعاد 13×13×6 است که گنجایش 160 نفر در چهار حالت تک سویه، دو سویه، سه سویه و چهارسویه را داراست. برای گروه‌های یک پارکینگ اختصاصی با ظرفیت سی تا چهل خودرو در محوطه بنیاد روایت در نظر گرفته شده است. سالن سرو با اجرای «شام آخر» کاری از احمد سلیمانی افتتاح شد.

پلاتو/استودیوی نمایش روایت نیز با 90متر مربع وسعت، ظرفیتی 60 نفره دارد. این پلاتو نیز با نمایش «175 خط تیره 11» کاری از آقای حنیفی افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••