اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۱/۱۹ - ۱۰:۲۲
گزارشی اجمالی از فیلم های اکران شده در هفتمین روز جشنواره 33 ام؛

آزادی مشروط، یک اجتماعی شریف

مزار شریف، آزادی مشروط، شیفت شب و شرفناز از جمله فیلم های اکران شده در شب هفتم جشنواره فیلم فجر بود.

آزادی مشروط، یک اجتماعی شریف

گزارش سراج24؛ از فیلم های به نمایش در آمده در روز هفتم جشنواره فیلم فجر را در ذیل می خوانید:

مزارشریف، تلاش ناتمام برای روایت تاریخ معاصر
مزار شریف داستان گروگانگیری و قتل ده دیپلمات و شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهورری اسلامی توسط طالبان را روایت می کند، در جریان سقوط مزارشریف طالبان، کنسولگری ایران را اشغال و دیپلماتها و خبرنگار ایرانی را به شهادت می رساند در ادامه الله مدد شاهسون، طی مراحلی زنده می ماند و به ایران باز می گردد و آنجا مورد بازجویی قرار می گیرد و معتقد است این جنایت کار طالبان پاکستان است و نباید به افغانستان حمله کرد.


فیلم یک واقعیت تارخ معاصر را روایت می کند روایتی ضعیف و نیم بند و بدون بار دراماتیک. البته موسیقی قوی فیلم موجب شده تا حدودی فضای تاثر شکل بگیرد اما فیلم پر از ایراد های فیلمنامه است. مثلا در صحنه تیرخلاص، عضو طالبان که ده نفر را تیر خلاص زده است، تنها با دیدن اشهد گفتن شاهسون او را رها می کند. یا مهتاب کرامتی در پایان فیلم یک روز تمام گاری شاهسون را لیفت می کند! و شاید هر زنی با این آمادگی جسمانی بتواند در مسابقه قوی ترین مردان هم شرکت کنند.  یا در صحنه دیگری مهتاب کرامتی به شاهسون می گوید لشگر شما پشت این کوه ها به صف شده اند، درحالیکه نه  رادیو گوش می دهد، نه به هیچ رسانه دیگری دسترسی دارد و تنها یک دانای کل می تواند اینقدر دقیق غیب بگوید.

دکور کار و نور پردازی هم بشدت ضعیف و بد درآمده است. همه وسایل نو و دیوارها هم تازه ساخته شده است! بینی عمل کرده بازیگر زن هم بد توی ذوق می زند. در مجموع فیلم از هر نظر اثری متوسط درآمده است.


آزادی مشروط، یک اجتماعی شریف
فیلم حسین مهکام هر چند بلحاظ ریتم مخصوصا در نیمه اول کند است و مخاطب را خسته می کند، اما در نیمه دوم سرعت تحولات شتاب میگیرد و فیلم قابل قبولی از آب در می آید.

فیلم  درباره نوجوانی است که پدر و مادرش طلاق گرفته اند  و در مدرسه چشم همکلاسی اش را کور کرده و حالا در کانون اصلاح و تربیت به سر می برد. او در آزادی مشروط به سر می برد و درست شبی که از خانه فرار می کند خواستگار مادرش به قتل می رسد، و در نهایت معلوم می شود که سعید بی گناه است و پیش مادرش بر می گردد.


آزادی مشروط یک فیلم اجتماعی شریف است، این فیلم در میمون باید با فیلم سیزده هومن سیدی مقایسه شود هر دو فیلم درباره بحران های نوجوانی در طلاق والدین است، اما نگاه سالم فیلم آزادی مشروط در مقایسه با بیماری ذهن خطرناک سیدی در سیزده قابل ستایش است. هرچند فیلم از نظر کارگردانی دارای نقص جدی و فیلمنامه هم زواید و کاستی های داد، اما در مجموع فیلم قابل تماشا در خانواده و برای نوجوانان است.

شیفت شب، فیلم ناقص حوصله سربر
"شیفت شب" نیکی کریمی نگاهی به تلاشهای زنی برای حفط خانواده و همسرش است.

فرهاد سه ماه است از کار اخراج شده است و حالا در آژانس کار می کند، ناهید از افسردگی فرهاد باخبر شده است و در تلاش است بدهی فرهاد را بدهد. فرهاد با همکارش پانصد میلیون تومان از صندوق شرکت برداشتند تا واردات کنند و همکار با پولها فرار کرده و حالا فرهاد مانده و بدهی عظیم.

اغراق در مخفی نگه داشته شدن مشکل مالی مرد از همسرش حوصله مخاطب را سر می برد. حرکت زیاد دوربین و دنبال کردن بی دلیل کاراکترها با دوربین روی دست در هنگام کار در منزل، شاید بتواند کندی پیشرفت روایت را تا اندازه ای بپوشاند اما قطعا چشم را خسته و حواس مخاطب را پرت می کند.

کارگردان تلاش می کند به مشکلات اقتصادی و اختلاس های مالی انجام شده در کشور اشاره ای داشته باشد اما دیالوگ های انتخاب شده و موقعیت های بیان آن دیالوگ ها به نحوی است که این اشارات معترضانه حالتی شعارگونه پیدا کرده است. آنجا که برادر فرهاد می گوید همکارش که بر اثر تحریمها ورشکست شده خودکشی کرده و یا آنجا که رییس فرهاد می گوید بلندپروازی عیب ندارد اما باید بدانی کی می پری و با چه کسی مییپری!


شرفناز، حرکت آبرومند سینمای مستقل
شاید از حیث جسارت کارگردان پرداختن به موضوع تکفیری ها و اتفاقاتی که در کشور همسایه ما میگذرد، بایستی مورد تقدیر قرار بگیرد. در سینمایی که اغلب فیلم ها در نیمه شمالی تهران و یا برای اهالی آن جغرافیا روایت میشود، پرداختن به موضوعی فراتر از پایتخت نشانه جهانگیری متفاوت کارگردان باشد.

شرفناز فیلم نجیب از سینمای خصوصی است که بودجه را صرف خیانت و تجاوز و عشق مثلثی نکرده است اما بهرحال در کارگردانی ضعف های هم دارد. پرداخت نشدن کاراکترها و شخصیتها، عدم بسط موضوع های مورد بحث و کش دار بودن فیلم و روان نبودن فیلمنامه از نقایص شرفناز است. شاید مخاطب اگر قبل از دیدن فیلم سفر کوتاهی به جغرافیای فیلم داشته باشد یا مطالعه ای درباره وضعیت آن بکند، فیلم برای او قابل فهم تر خواهد شد.

 

منبع:خبرگزاری دانشجویان

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••