اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ - ۱۱:۳۲

شهدای فتنه ۸۸ را چقدر می شناسیم؟

نگاهی اجمالی به زندگی شهیدان « امیر حسام ذوالعلی» و «حسین غلام کبیری» از شهدای فتنه سال ۸۸.

شهدای فتنه ۸۸ را چقدر می شناسیم؟

به گزارش سراج24، روزهای سال، به طور طبیعی و به خودی خود همه مثل همند؛ این انسان‌ها هستند، این اراده‌ها و مجاهدتهاست که یک روزی را از میان روزهای دیگر برمی‌کشد و آن را مشخص میکند، متمایز میکند، متفاوت میکند و مثل یک پرچمی نگه میدارد تا راهنمای دیگران باشد.


روز نهم دی هم از همین قبیل است؛ یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمن‌شناسی است، از وقت‌شناسی است، از حضور در عرصه‌ مجاهدانه است.


نهم دی ۸۸، حادثه کوچکی نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در «سالگرد این حماسه»، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود. امام خامنه‌ای


۹ دی در گذار از ۸ ماه فتنه پیچیده‌، آخرین حلقه از اتفاقات تلخ و ناخوشایندی بود که با آفرینش آن، حلاوت پشتیبانی مردم از انقلاب‌شان ذائقه انقلاب اسلامی را شیرین کرد و از پی آن گرد و غبار ۸ ماه آتش‌افروزی در خیابان‌ها و مساجد و پاره کردن عکس امام روح‌الله و شعارهای ضد فلسطینی و ضد مقاومت و آتش روزه‌خواری علنی و حمله به پایگاه بسیج و مردم بی‌دفاع و حمله به اموال عمومی و نهایتاً آتش جسارت به خیام ابا عبدالله در خیابان‌های تهران و عزاداران حسینی در هنگامه عزا و ماتم برای امام شهیدشان فرونشست و اینگونه نهم دی به تعبیر پیر انقلاب پرچم راهنمایی دیگران و روزی «متمایز» شد.

این ویژه‌نامه شامل هفت بخش با عناوین («رهبرمعظم انقلاب»، «گفت‌وگو»، «گزارش»، «عکس و پوستر»، «اینفوگرافی»، «فیلم» ، «صوت») است.

در این نوشتار سعی شده است با نگاهی اجمالی به زندگی شهیدان « امیر حسام ذوالعلی» و «حسین غلام کبیری» از شهدای فتنه سال ۸۸ گامی هرچند کوچک در بیان ظلم بزرگی که درپی دروزغ تقلب به نظام جمهوری اسلامی و مردم شهیدپرور کشور شد برداشته شود.




شهید امیر حسام ذوالعلی


وی در سال ۱۳۶۵ در محله نارمک تهران به دنیا آمد. پدرش از مدافعال خرمشهر بود. حسام از کلاس دوم راهنمایی عضو فعال پایگاه بسیج مسجد باب الحوائج شد و به مالک اشتر پایگاه مشهور بود. از همان کلاس اول راهنمایی عادت داشت در بالای تمام نوشته‌هایش بنویسد «بسم رب الشهدا و الصدیقین »



در همان زمان بود که در باشگاه رزمی «رزم انتظاران» تحت نظر حاج آقا علمایی فعالیت ورزشی خود را شروع کرد.



مدتی بعد هیئت رهروان مکتب شهدا را تاسیس کرد. به مادرش می گفت برایم دعا کن تا شهادت نصیبم شود. یک بار برای دفاع از حریم زنان با یکی از مزاحمین مواجه شد و سعی داشت با امربه معروف او را ارشاد کند که ضربه مشت مزاحم به بینی حسا م می خورد و فرار می کند. چند روز بعد همان مزاحم برای عذرخواهی پیش حسام می آید و صورتش را می بوسد و می گوید از آن روز تا حالا سه تا از انگشتان دستم شکسته است.



حسام دانشجوی رشته الهیات دانشگاه آزاد بود و در دانشگاه سعی می کرد با بصیرت دادن به دانشجویان آنها را با دسیسه های فتنه گران آشنا کند. بارها از سوی افراد ناشناس تهدید می شد. عصر روز عاشورای ۸۸ وقتی به خانه رسید شدیدا گریه می کرد و با بغض می گفت : از اینکه فتنه گران این طور به امام حسین (ع) و امام و رهبری بی حرمتی می کنند، قلبم آتش گرفته. نمی توانم باور کنم که ما باشیم وعده‌ای این طور جرأت کنند به مقدسات توهین کنند. پدرش دلداری‌اش می‌داد و می‌گفت: از زمان انقلاب تا به امروز روال همین بوده. یک زمان بنی صدر خائن، رجوی و منافقین بودند و یک زمان هم مثل امروز عده ای فتنه گر سعی می کنند به انقلاب ضربه بزنند.



شب پنجم محرم بود که به همه می‌گفت: قرار تا چند روز دیگر یه خبر خوبی بهم برسد برام دعا کنید. پنجشنبه ۱۰ دی ماه ۸۸ بود که بدست عوامل پیاده نظام منافقین جدید به شهادت رسید.



حسام عاشق امام زمان (عج) بود و وقتی که بعد از شهادتش کیفش را از کلانتری تحویل گرفتند در آن یک سررسید پیدا کردند که حاوی نکات و خاطرات حسام بود. در یکی از صفحات، مطلبی بود که مربوط به جلسات هماهنگی بین هیئت امنای مسجد با پایگاه بسیج مسجد جهت برپایی با شکوه برنامه محرم آن سال بود. اما ظاهرا غیر از حسام ، شخص دیگری در آن جلسه حاضر نشده بود. حسام در آن صفحه نوشته بود حاضرین در جلسه: خدا، امام زمان (عج) و حسام.



مادر حسام می‌گفت: حسام مزد فعالیت‌های انقلابی خود را گرفت. اما مسئله اصلی اینجاست که امثال حسام زیادند. اگر مسئولان بخواهند با عوامل اصلی فتنه، مسامحه کنند مطمئن باشند آنها فرزندان بسیجی دیگری امثال حسام را به شهادت می رسانند.. تنها خواسته‌ای که دارم این است که عاملان حادثه را دستگیر و به سزای اعمالشان برسانند.



شهید حسین غلام کبیری


وی یکی دیگر از شهدای فتنه سال ۸۸ بود. شاید بسیاری گمان کنند او انسانی مانند دیگر انسان‌ها بود که اتفاقاً در میانه نامردی مردمانی ناسپاس کشته شد و حال که در راه انقلاب جانش را فدا کرده لقب شهید به او می دهیم. البته او نیز جوانی بود مانند دیگر جوانان شهرمان، اما خلق و خویی همچون دیگر شهدای کشورمان داشت. شاید هم برخی فکر کنند فردی افراطی بوده که در وسط معرکه کشته شده است، اما ... خوب است از کودکی او شروع کنیم تا ببینیم چه منش و رفتاری داشت.



حسین در ۴۰ روزگی تولدش بیماری گرفته بود که دکترها جوابش کردند. تمام بیمارستان می‌گفتند او نمی‌ماند. پدر و مادر او را در ملحفه‌ای پیچیدند و بردند خدمت حضرت عبدالعظیم تا بیمه امام زمانش کنند. بیمه جواب داد و شفا گرفت. رییس بیمارستان عکسش را گرفت تا او را به عنوان معجزه امام زمان به دیگر همکارانش نشان دهد.



پدر و مادرش خیلی از او تعریف می کنند. «حسین خیلی مهربان بود، خیلی بچه‌ی ساده، با ایمان و خوبی بود. صبح‌ها می‌رفت مدرسه تا ۴، ۴ هم می‌رفت پایگاه تا ۱۰‌–‌۱۱ شب؛ وقتی می‌آمد می‌گفتیم مگر تو درس و مشق نداری؟ می‌گفت خب مدرسه می‌روم پایگاه هم می‌روم، فرقی ندارد با هم. خلاصه حسین در این کارها خیلی فعال بود.



شب‌ها می‌رفت گشت می‌داد. چهارراه چشمه علی می‌رفت، چهار راه خط آهن، فلکه دولت‌آباد. می‌گفتیم مواظبت کن از خودت، حواست باشد یک وقتی یکی با چاقویی چیزی حمله می‌کند، می‌گفت نه، کاری به کسی نداریم، ما فقط ماشین‌ها را بازرسی می‌کنیم.»



اینها را پدرش گفته بود.



مادرش نیز می‌گفت هر بار به مدرسه می رفتیم می دیدیم نمراتش عالی است. مادرش می گوید: «خیلی فعال بود. از مدرسه می‌آمد زنگ می‌زد می‌گفت مامان حوزه‌ام‌، پایگاهم یک ربع دیگه می‌آیم. اخلاقش حرف نداشت. رشته‌اش نقشه‌کشی ساختمان بود‌؛ رفت امتحان داد برای دانشگاه آزاد. بعد از اعلام نتایج یکی از خواهرانش کارمند است، شماره‌ی کارت حسین را گرفت تا از اینترنت ببیند. من همین‌جور که الان نشسته‌ام، نشسته بودم، هیچکس خانه نبود حسین هم مدرسه بود پدرش هم شب‌کار بود همیشه‌، همین‌جور نشسته بودم گوشم به تلفن بود. دیدم تلفن زنگ خورد، خواهرش گفت می‌دانی مامان چه شده! از خوشحالی نمی‌دانست چه کار کند، گفت حسین قبول شده!»



مادر حسین در رابطه با ایمانش می گوید: «حسین یک بچه‌ی با ایمان و با خدا بود. یعنی اذیتش به مورچه هم نمی‌رسید. هر موقع می‌رفتم مدرسه سوال می‌کردم برای درسهایش نمره‌هایش عالی بود. برای زیارت‌های عاشورا دوشنبه‌ها صبح زود می‌رفت. من گفتم خوب جوان است، دنبالش یک روز صبح رفتم تعقیبش کردم گفتم ببینم کجا می‌رود. رفتم دیدم رفت داخل مدرسه، وقتی زنگ خورد رفتم به مدیرش گفتم چرا حسین ما دوشنبه‌ها زود می‌آید؟ گفت حسین دوشنبه‌ها می‌آید وسایل نمازخانه، زیارت عاشورا‌، چای و … را آماده می‌کند برای بچه‌ها.»



حنانه، خواهرزاده شهید غلام کبیری نیز در وصف وی گفته است: دایی من خیلی مهربان بود‌، هر موقع از بیرون می‌آمد برایم خوراکی می‌خرید. با موتور من را بیرون و پارک می‌برد‌. باهام شوخی می‌کرد، بازی می‌کرد‌. با خودم می‌گویم کاش داییم شهید نمی‌شد.



این وصف ساده و متناسب با روحیات کودکانه است. اما همین جملات کوتاه توضیح خوبی از رابطه شهید با کودکان دارد: کاش داییم شهید نمی‌شد.



البته شاید طبیعی به نظر برسد که پدر و مادرش از وی تعریف کنند. اما وقتی توصیفات دوستانش را می بینیم می فهمیم به واقع رفتاری شبیه به رفتار شهدا دارد، همان هایی که بسیار در کتاب ها خوانده ایم. تشییع با شکوهش نیز این امر را تصدیق می کند. در پایان متن برخی خاطرات کوتاه دوستانش را ذکر می کنیم.



در ایام انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ نیز با وجود آنکه هنوز ۱۸ سالش نشده بود سعی می کرد نقشی فعال داشته باشد. حتی روز انتخابات نیز در همان محل انتخابات حضور داشت و هر کمکی از دستش بر می آمد انجام می داد. شب نیز در هنگام شمارش آرا به این دلیل که طبق قانون نمی توانست در حوزه انتخاباتی حضور داشته باشد، تا زمان پایان شمارش پشت در مسجد ماند تا نتایج را متوجه شود.



روز قبل از شهادتش را مادر این گونه توصیف می کند: « از حمام که درآمد لباس های مرتبی پوشید و نشست سر سفره. گفت: مادر، روزت مبارک. به شوخی گفتم: این طوری که قبول نیست! سرش را پایین انداخت. گفت: الان دستم خالی است اما کار می کنم و ...



از دلش درآوردم. اما ته دل خودم ماند. طاقت شرمندگی اش را نداشتم. چه می دانستم این آخرین روز دیدار است.»



شب آخر را بی خبر رفت سمت سعادت آباد. مادرش می گوید او رفت عملیات. نه آنکه فکر کنید رفته بود منطقه جنگی که عملیات کند. شهید حسین غلام کبیری رفته همین سعادت آباد که بارها از آنجا گذشته ایم. اما مادرش فکر می کرد رفته رفته است مسجد. در همان سعادت آباد یک پراید آمد و چند نفر را زیر گرفت و فرار کرد. از میان آن‌ها حسین شهید شد.



به بیمارستان رسید اما نتوانستند نجاتش دهند. ماجرای بیمارستان را پدر شهید اینگونه تعریف می کند:« دست من را گرفت فشار داد، بلند شد. آن‌قدر گریه کرد، اکسیژن دهانش بود، سرم دستش بود، بلند شد نشست. دست من را فشار داد، گریه کرد. اشک می‌ریخت. مثل ابر بهار، نمی‌دانستم. دیدم فقط پاهایش بسته است، نمی‌دانستم که پهلویش هم شکسته است. گفتند پاهایش شکسته، گفتم عیبی ندارد، یکی دو دقیقه کنارش ایستادم. گریه کردم، آمدم بیرون. بعد از یک ساعت گفتند که تمام کرد. حرفی به آن صورت برای من نزد، چون اکسیژن در دهانش بود حرفی نزد که بگوید چه اتفاقی افتاده است، کجا رفته، برای چه رفته؟ بسیجی بود دیگر.»



به قول مادرش وقتی خبر شهادتش پیچید کل محله، سراسر گریه شد. انگار تمام محله دوستش داشتند.



اما در همان ایام خبر قبولی اش در دانشگاه آمد. حتی کارت دانشجویی نیز برای او صادر شد. اما خودش نبود. مادرش کارت دانشجویی اش را گرفت و در دیداری که با مقام معظم رهبری داشت آن را به ایشان نشان داد: «آقا گفتند دخترم خوشحال باشید که حسین دانشگاه اصلیش قبول شده است. دیدار آقا برای ما از همه بهتر بود.»



بازنشر چند خاطره کوتاه از دوستان شهید



۱.با آن همه کار، دم افطار دیگر رمق نداشتیم. حسین تازه می رفت صف نانوایی، سنگک گرم ببرد سر سفره. می گفتم: عجب حالی داری تو.



می گفت: تو چرا بی حالی؟!



۲. خودش می نشست لباسش را اتو می کرد. نامرتب بیرون نمی آمد. می خواستیم با او جایی برویم مجبور بودیم دستی به سر و وضعمان بکشیم.



۳. خستگی اش را ما ندیدیم. به کار، نه نمی گفت. فرق نمی کرد روضه هیئت باشد یا عروسی بچه بسیجی ها در فرهنگسرا. پای کار محکم می ایستاد.



۴. می گفتم: بابا این از تو بزرگتر است. نگاه به هیکلش بکن. هوس کتک داری؟



این حرف ها برایش معنا نداشت. می‌گفت: کسی که امنیت نوامیس جامعه را به خطر می اندازد باید نهی از منکر شود.



۵. تازه به آن محل رفته بودیم. غریب بودم. بچه های هم سن و سال من یک گوشه نشسته بودند. داشتم رد می شدم. چشمش به من افتاد. آمد جلو. زود گرم گرفت و مرا کشید وسط دوستانش. شدم بچه هیئتی. دیگر احساس غریبی نداشتم



۶. زیارت شاه عبدالعظیم برایش تکراری نمی شد. دلش که می گرفت یک راست می رفت همان جا. انگار نه انگار این همان حسین قبلی است! شوخی هایش کنار می رفت. روی صورتش فقط اشک بود و اشک.



اما شاید بتوانیم تمام این متن را در همین یک جمله مادرش خلاصه کنیم: دلم می خواهد آن راننده پرایدی که نصف شب بچه بسیجی ها را زیر می گرفت ببینم. همان که حسینم را شهید کرد.



کاری اش ندارم به خدا! فقط می خواهم بپرسم دلت آمد پسر به این قشنگی را از مادرش بگیری؟!

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••