وی ادامه داد: گرچه اقدامات آمریکا و انگلیس در شورای امنیت عقیم ماند و پارلمان انگلیس با این اقدام نظامی مخالفت کرد، اما تحرکات آنها برای ضربه زدن به سوریه همچنان وجود دارد.
رئیس مجلس افزود: نکته جالب در این است که هنوز بازرسان سازمان ملل در بررسی استفاده از سلاح شیمیایی تحقیقات خود را تکمیل نکرده و نتیجه آن را ارائه نکردند، اما مسئولان آمریکا میگویند مسئله استفاده از سلاح شیمیایی برای افکار عمومی روشن است و همین را مجوز حمله تلقی کردند.
لاریجانی با طرح این پرسش که آیا در سایر موارد نیز شما چنین قاعدهای را میپذیرید که مطابق افکار عمومی عمل کنید و آیا ملاکی برای سهم افکار عمومی وجود دارد؟ ادامه داد: تظاهرات مردم در کشورهای مختلف در مخالفت با جنگ را نمیشنوید.
وی افزود: از طرف دیگر میگویند ما مدارکی دال بر دستور جهت استفاده از سلاح شیمیایی در اختیار داریم. اگر مدارکی در اختیار دارید، چرا در شورای امنیت ارائه نمیکنید؟ آیا به صرف ادعای داشتن مدرک عملیات نظامی توجیه میشود؟
رئیس مجلس گفت: میگویند ما شنود مکالماتی را در دست داریم که بعد معلوم شد رژیم صهیونیستی مدعی چنین شنودی است. چه شنود موثقی؛ رژیم صهیونیستی اگر ادعایی کند باید در "اصل و فرع" آن تردید کرد.
لاریجانی با اشاره به همدستی کشورهای اسلامی با آمریکا تاکید کرد: برخی کشورهای منطقه به آمریکا قول دادهاند که هزینه عملیات نظامی را تقبل کنند. این دردناکترین بخش ماجراست که کشوری اسلامی و مدعی با همکاری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دلال جنگطلبی توسط آمریکا شدهاند لذا علت عقبافتادگی و مشکلات امت اسلامی را باید در اینگونه اقدامات ریاکارانه و ناجوانمردانه جستوجو کرد.
وی ادامه داد: از طرفی با اینگونه منطق عملیاتی که آمریکا این روزها در تبلیغات خود مطرح میکند، عملا تمامی نظامات بینالمللی را «له» کرده است. اگر آمریکا به نظر شورای امنیت تمکین نمیکند چرا معتقد است در سایر شئون نظر شورای امنیت در سایر کشورها محترم باشد؛ این رفتار دوگانه در صحنه بینالملل ریشه نابسامانیها و ناامنی در جهان شده است.
رئیس مجلس با تاکید کرد: عمده مسئله به شرایط متفاوت صحنه و میدان در سوریه مربوط است که چون نتوانستهاند صحنه را با اعزام تروریستها و ارسال سلاح تغییر دهند، خود از پشت صحنه بیرون آمده و امروز در روی صحنه بازی میکنند و عاملیت جنگ را برعهده گرفتهاند.
لاریجانی با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه افزود: بیداری اسلامی که از مقاومت 33 روزه و 22 روزه آغاز شد و موج آن مناطق مختلف را دربرگرفت، نگرانی آنها را مضاعف کرد و حال به دنبال محمل دروغینی هستند تا افکار بیداری را منصرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: این اقدامات شگردهای کهنهای است که در مقابل اراده ملتها رنگ میبازد و نقطه پیروزی را خداوند در استقامت ملتها قرار داده است و رژیم صهیونیستی بداند در این میانه نقش آنها روشن شده و در پس این معرکه با امنیت خود بازی نکند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شهادت امام صادق(ع) گفت: شهادت امام صادق(ع) پیشوای بزرگ مذهب جعفری و بزرگترین مدرس مکتب حیاتبخش اسلام را به ملت، حوزههای علمیه و مراجع عظام تقلید و نمایندگان تسلیت عرض میکنم.
وی با اشاره به دوران امامت امام صادق(ع) گفت: دوران امامت آن حضرت با تغییرات مهم سیاسی درحکومت مصادف بود. پایان دوره امویان و درگیریهای شدید عباسیان که مخالفان امویان بودند و نهایتاً منجر به آغاز سلطه عباسیان شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمان امامت امام صادق(ع) به گونهای بود که ضعف و تزلزل حکومت اموی از زمان حکومت حشام بن عبدالملک تمامی افکار و تلاشهایشان در جهت بقای حکومتشان قرار داشت. از این رو فرصت ایجاد فشار نسبت به امام(ع) و شیعیان نداشتند. پس از نابودی حکومت بنیامیه قدرت به دست بنیعباس رسید که این گروه با شعار طرفداری از خاندان پیامبر(ص) و گرفتن انتقام خون ایشان حکومت شان را به دست آوردند. از این رو تا مدتها فشاری از طرف آنها اعمال نمیشد. لذا نوعی آرامش و آزادی برای امام صادق(ع) و شیعیان حاصل شد و فرصت خوبی برای فعالیتهای علمی و فرهنگی بود.
لاریجانی با بیان اینکه شور و شوق علمی بیسابقهای در علوم مختلف نظیر علم تفسیر، فقه، کلام، تفسیر قرآن، فلسفه، ریاضیات، نجوم و پزشکی پدیدار شد، گفت: پس از گذشت یک قرن از تاریخ اسلام عده زیادی از نژادهای مختلف اسلام را پذیرفتند همانند نژادهای سوری، ایرانی، مصری و بینالنهرین که از مراکز تمدن آن روز به شمار میآمدند.
وی اظهار داشت: آنان برای درک عمیق تعلیمات اسلامی به تحقیق و جستوجو و تبادل نظر میپرداختند، لذا در محضر امام صادق(ع) جنبشی عظیم در علم و دانش حاصل شد. شیخ مفید میفرماید: «به اندازهای علم و دانش از آن حضرت نقل شده که زبانزد مردم شد و آوازهاش همه جا پخش شد».
رئیس مجلس با اشاره به نقل قولهای دانشمندان ایرانی از امام صادق(ع) افزود: جاحظ یکی از دانشمندان مشهور قرن سوم میگوید که «جعفر بن محمد کسی است که علم و دانشش جهان را پر کرده است». ابوحنیفه پیشوای معروف مذهب حنفی میگوید «من دانشمندتر از جعفر بن محمد ندیدم» و به خاطر دو سال شاگردی آن حضرت گفت، «اگر آن دو سال نبود من از بین رفته بودم».
لاریجانی ادامه داد: امام صادق(ع) با توجه به فرصت به دست آمده دانشگاه علوم اسلامی را به وجود آورد که در رشتههای مختلف کاوش میکرد و مرحوم شیخ طوسی در کتاب رجال خود نام 3224 نفر از شاگردان آن حضرت را آورده است. که هر یک از آنها از شخصیتهای بزرگ محسوب میشوند و آثار علمی بسیاری به جای گذاشتهاند. هشام بن حکم 31 جلد کتاب تدوین کرد و جابر بن حیان 200 جلد کتاب بر جای گذاشت که کتابهایش در قرون وسطی به زبانهای مختلف ترجمه شد.
وی با بیان اینکه بنیان حوزههای علمیه اسلامی که در بقای تفکر دینی نقش اساسی داشته و دارند براساس منهجی است که امام صادق(ع) پایههای آن را تثبیت کرد، اظهار داشت: عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) عصر گسترش علوم اهلبیت(ع) در زمینههای مختلف بوده است و این مسئله درباره امام صادق(ع) بیشتر صدق میکند.
رئیس مجلس گفت: امام صادق(ع) قرآن را به عنوان اصل و حدیث را به عنوان فرع مطرح کردند. ملاک درستی و نادرستی حدیث را مطابقت با قرآن دانستند. این اصلی بود که سایر امامان آن را ترویج کردند.
لاریجانی ادامه داد: امام صادق(ع) از مفسران به نام قرآن بودند که اخبار تفصیلی آن حضرت در مجمعالبیان و تفسیر قومی آمده است. بعد از ممنوعیت حفظ حدیث در زمان امویان امام(ع) نقل حدیث و حفظ آن را رایج کردند به گونهای که بخش اعظم احادیث فقهی شیعی از امام صادق(ع) است و روایات مربوط به ایشان در مجموعه 22 جلدی منتشر شده است و این نشاندهنده گوشهای از نهضت علمی آن حضرت است. امیدواریم همه محبان آن حضرت مخصوصاً حوزههای علمیه از این میراث گرانقدر بهره وافر ببرند.