اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۱۷:۳۵

نظام بروکراسی و آموزشی کشور اصلاح شود

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: امروز الحمدالله نظام دفاعی،امنیتی و اطلاعاتی کشور با وجود حرکت های منافقین در اوایل انقلاب، تحرکات تروریستی و حمله نظامی متحول شده است.دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: امروز الحمدالله نظام دفاعی،امنیتی و اطلاعاتی کشور با وجود حرکت های منافقین در اوایل انقلاب، تحرکات تروریستی و حمله نظامی متحول شده است.

نظام بروکراسی و آموزشی کشور اصلاح شود

به گزارش سراج24، انقلاب اسلامی به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی و عقیدتی در حالی به پیروزی رسید که برخی قدرت‎های دیکتاتور جهان آرمان‌های آن را خلاف تصورات خود پنداشته و با روش‎های مختلف درصدد سرکوب و انزوای این انقلاب و مردم ایران بودند.

انقلاب سال 57 ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) نگاه ملت‎ها را به خود جلب کرد و جهشی فکری و عقیدتی در منطقه و جهان شکل گرفت، جهشی که به مذاق قدرت‎های مستکبر و متجاوز خوش نیامد و توطئه‎ها یکی پس از دیگری علیه نظام اسلامی به وجود آمد. از تحمیل 8 سال جنگ گرفته تا تسلیح گروه‎های تروریستی و پس از آن تهاجم فرهنگی و اینک تحریم اقتصادی یکی پس از دیگری چاشنی توطئه‎های استکباری علیه ملت ایران شده است.

با این وجود مردم انقلابی ایران اگر چه در طول 40 سال گذشته برای حفظ ارزش‎های دینی و انقلابی هزینه‎های کلانی داده و بهترین عزیزان خود را در مرزهای جغرافیایی، فکری، عقیدتی و علمی تا دفاع منطقه‎ای تقدیم کردند، اما هیچگاه از آرمان‎ها و اهداف والای انقلاب فاصله نگرفتند.

اینک که انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سال پیروزی است، دشمنان با اعمال سخت‎ترین تحریم‎ها می‎خواهند کام ملت ایران را تلخ کنند تا مردم از آرمان‎های آن دست بکشند.

در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به سراغ «محمدرضا باهنر» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری رفتیم. کسی که از همان روزهای ابتدایی دوران دانشجویی خود مبارزه با رژیم پهلوی را آغاز کرد و مدتی هم بازداشت شد.

ماحصل این گفت‎وگو را در ادامه می‌خوانید.

دفاع پرس: با توجه به اینکه رسیدن به سن 40 سالگی به معنای رسیدن به بلوغ فکری و دوره تکامل است رسیدن انقلاب اسلامی به این سن چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟

باهنر: در طول چهار دهه استقرار نظام جمهوری اسلامی، کشور با زیر و بم‎ها و مشکلات زیادی روبه رو بوده است، اما با اتکا به خداوند، اخلاص، صداقت، ایثار و مقاومت در برابر تمامی این مشکلات با سربلندی پیروز شدیم. خداوند در ذات انسان قدرت بی‎نهایتی قرار داده است که اگر این قدرت در جهتی هدایت و هزینه شود که خداوند می‎خواهد باعث پیروزی می‎شود و اگر به سخنان امام بازگردیم می‎بینیم که امام بر نیروی مردمی باور داشتند و می‎گفتند اگر انسانها باور کنند که عالم محضر خداست به نتایج قابل قبولی در زندگی خواهند رسید.

نظام امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی کشور متحول شده است

دفاع پرس: میزان پیشرفت قدرت نظامی ایران بخصوص توان موشکی در زمینه اتکا به توانمندی‎های داخلی و بومی علی‎الخصوص توجه به اقتصاد مقاومتی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

باهنر: باید به صورت جامع به اقتصاد مقاومتی نگاه کرد. برخی اگر به اقتصاد مقاومتی با این دید نگاه کنند که یک حصاری را دور خود کشیده و خودشان بخواهند تولید، مصرف و استفاده کنند با روح اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. ما باید با دنیا تعامل کنیم، چراکه امروز دنیا به منزله دهکده واحدی است و ارتباطات مجازی گسترش یافته به گونه‎ای که اگر اتفاقی در گوشه‎ای از دنیا رخ دهد مانند بمب در تمام دنیا منفجر می‎شود. امروز الحمدالله نظام امنیتی، اطلاعاتی و دفاعیمان با وجود حرکت‎های منافقین در اوایل انقلاب، تحرکات تروریستی و حمله نظامی متحول شده است و این نشان می‎دهد که هیچ روزی از ارتقای اقتدارمان غفلت نکردیم و حتی در برهه‎ای که تحریم به ما تحمیل شده بود به موفقیت‎های بسیاری دست یافتیم.

نظام اداری کشور باید اصلاح شود

اما متاسفانه در تغییر برخی نظامها موفق نبودیم از زمان مرحوم رجایی می‎گفتیم نظام اداری باید اصلاح شود اما تغییری نکرد، ظرف 40 سال اخیر در نظام تولید اقدامات بسیاری انجام شده اما هنوز کشوری با تولید ناخالص داخلی 400 میلیارد دلار هستیم که این در شان نظام جمهوری اسلامی نیست. یک کشور پهناور با وجود قرار گرفتن در منطقه خشک دارای سرمایه‎های طبیعی، معادن، جنگل و مرتع باید با سرپنجه تدبیر در اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌نگر شود، در این راستا خودکفا شدن به تنهایی معنا ندارد چراکه در همه جای دنیا تقسیم کار وجود دارد، بنابراین باید در تولید کالاهای استراتژیک خوداتکا شده و در تولید محصولات کشاورزی باید به سودآوری آن توجه کرده و سپس وارد بخش صادرات و واردات شویم.

ما باید در صنعت کشاورزی به ویژه محصول استراتژیک گندم آنقدر تولید داشته باشیم که اگر زمانی نیازمند واردات این محصول بودیم اگر برخی حلقه محاصره را تنگ کردند بتوانیم در یک مانور سریع و قدرتمند تولید گندم را به خودکفایی برسانیم. البته بنا نیست هر سال 12 میلیون تن گندم تولید کنیم در کنار آن می‎توانیم به تولید پسته روی آوریم.تعاملات اقتصادی عقلایی است و این کارها باید انجام شود اما اگر یک کشور نفتی شدیم و همه سرسفره آن نشسته و ارزش افزوده‎ای نداشته باشیم هرگز به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

امروز کشورمان با بحران آب مواجه است و متاسفانه در مصرف انرژی رتبه خوبی در جهان نداریم که باید اصلاح شود. برخی برای توسعه کشور نگاهشان به تکنولوژی، علم و فناوری خارج از مرزهاست که این نگاه کاملا اشتباه است. کشورمان با داشتن سرمایه‎های طبیعی گسترده، موقعیت ژئوپلیتیکی بسیار حساسی دارد و در کنار آن داشتن نیروی انسانی با ضریب هوشی بالا می‌تواند در پیشرفت کشور نقش بسزایی داشته باشد و این پیشرفت با تعامل گسترش می‎یابد. متاسفانه از سند چشم انداز 20 ساله  توسعه  که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند فاصله گرفتیم. یکی از مولفه‎های این سند تعامل مثبت با همه کشورهای دنیا الا یک الی دو  کشور در افق 1404 است که این تعامل باید  عادلانه و عالمانه بوده و برده و اربابی نباشد.

  اروپا باید هزینه سیاسی حضور در برجام را بپردازد

دفاع پرس: پس از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی اعلام کردند که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز مصمم به حفظ این توافق هستند اما امروز شاهدیم اروپا در این زمینه وقت کشی می کند با توجه به اینکه رهبری هم فرمودند به کشورهای اروپایی هم اعتماد نباید کرد و دولت همچنان بر برجام پافشاری می‎کند آینده برجام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باهنر: اینکه فکر می‎کنید کشوری در دنیا به خاطر رضای خدا به ما کمک می کند اشتباه است و ما هم حاضر نیستیم کمکی بدون منافع ملی به دیگران داشته باشیم. باید بتوانیم راه تعامل با دیگر کشورها را پیدا کنیم. اروپا نمی‎خواهد برجام پایان یابد اما فشاری که آمریکا به آن می‎آورد نشان دهنده این است که اروپا باید هزینه این اعتقاد سیاسی‎اش را پرداخت کند. اروپا به دنبال راه حلی است که برجام را بدون پرداخت هزینه اقتصادی حفظ کند. اما اینگونه نیست و باید در یک جایی هزینه بدهد. اگر اروپا می‌خواهد در برجام بماند به خاطر منافع خودش است و ما هم به دنبال منافع خود هستیم و این موضوع کاملا طبیعی است. اگر اروپا زمانی بخواهد منافع سیاسی برجام را بدون هیچ هزینه اقتصادی داشته باشد این کار به نتیجه نخواهد رسید و ما هم تا زمانی در برجام می‎مانیم که از آن سود ببریم، بنابراین این تعامل در حال انجام است و در این زمینه وزارت خارجه و دیپلمات‎های کشورمان باید بیشتر فعال باشند و این نگاهی که فقط به سوی اروپا است باید به روسیه،چین، هند و کشورهای همسایه تقسیم شود و با یک اولویت‌بندی باید این مسیر را برویم. ممکن است تکنولوژی چین همپای تکنولوژی اروپا نباشد اما در این مسیر هزینه‌هایی می‎پردازیم اما آمریکا در این مسیر بیشترین هزینه را باید پرداخت کند.

اقتصاد کشور اشکالات ساختاری دارد

دفاع پرس: با توجه به التهابات اقتصادی کشور که پس از خروج آمریکا از برجام بیشتر شد و پس از انتقاد به تیم اقتصادی دولت رئیس جمهور تیم اقتصادی را تغییر داد،اما امروز شاهدیم که این تغییرات تاثیری بر روند کاهش مشکلات اقتصادی مردم نداشته است. با توجه به این تفاسیر شما شرایط امروز اقتصاد کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا دولت می تواند اقتصاد بیمار را درمان کند؟

باهنر: دولت در حال حاضر در میدان کار است و انتقادهای سنگینی هم به آن وارد است. همواره دو طیف سیاسی اصولگرا و اصلاح‎طلب در زمان رقابت‎های انتخاباتی همچون دو باشگاه داخلی کشور در یک سو فعالیت می‎کنند، اما زمانی که دولت مستقر شد آن زمان دیگر دولت حکم یک تیم ملی را دارد و همه باشگاهها باید به آن کمک کنند. فرض می‎کنیم توان دولت روحانی برای حل مشکلات فعلی کشور 50 درصد توان لازم بیشتر نیست، آیا ما به عنوان رقیب دولت روحانی باید تلاش کنیم این رقم به 60 درصد برسد یا 40 درصد؟ بنده معتقدم هر کس به هر دلیلی تلاش کند توان دولت به 40 درصد برسد این خائن به نظام،انقلاب، شهدا ،رهبری و منافع ملی است.

ما باید به دولت کمک کنیم حتی اگر این کمک یک طرفه باشد، حتما دولت یک اشکالات و اشتباهاتی دارد اینکه وضعیت اقتصادی امروز بدتر شده یا بهتر نسبی است. متاسفانه در طول یک سال گذشته قیمت ریال به یک سوم کاهش پیدا کرده است، این اتفاق در دوران دولت احمدی‎نژاد هم رخ داد اقتصاد کشور یکسری اشکالات ساختاری دارد در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت‎الله هاشمی در سال 74 ما تورم 49/5 درصدی داشتیم و این اتفاق بیشتر در دوره دوم دولتها رخ می‎دهد.

تولید ناخالص داخلی کشور 400 میلیارد دلار است ولی به نظر می‎رسد که ما در کشور هزار میلیارد دلاری زندگی می‎کنیم. روحانی در یک سخنرانی گفت:«ما مملکت را گران اداره می‎کنیم» و این جمله درست است. متاسفانه نظام اداری، نظام بیمه‎ای، نظام بازنشستگی و نظام رفاهی ما متحول نشده است. 5 سال است می‎گویند 50 درصد یارانه 45 هزار تومانی را حذف کنید و به نیازمندان بیشتر دهید اما هیچ نتیجه درستی از این مقوله نگرفتیم. 

من نمی‌گویم فردی که حقوقش 4 میلیون تومان است در تهران راحت می‎تواند زندگی کند، کسی که خانه‎دار نیست با 4 میلیون تومان زندگیش سخت است و یارانه این فرد را نه پولدار و نه فقیرش می‎کند. یارانه به فردی که درآمد ماهیانه‎اش 800 هزار تومان است تعلق دارد. متاسفانه نظام اقتصادی مشکل دارد و همه افراد جامعه از جمله کارمندان، تکنوکراتها تا بروکراتها عادت به کار نازک و نان سنگین دارند. تقریبا همه ما مصرفمان بیش از تولید است. کشور ژاپن با 128 میلیون جمعیت و 700 هزار نفر کارمند و ایران با جمعیت 80 میلیون و 4 میلیون کارمند نشان‎دهنده ضرورت تغییر و اصلاح نظام اقتصادی است. متاسفانه دولت آماده‎ی کار در مقطع بحرانی نیست برخی از اعضای دولت خسته‎اند و سن و سالشان بالا رفته است، برخی مسئولان به گونه‎ای به صندلی‎های خود تکیه زده‎اند که باید ملک‎الموت آنها را نجات دهد، خوشبختانه امروز شاهدیم انتصابات جوان گرایانه شروع شده که البته امیدواریم ادامه‌دار باشد.

نمایندگان مجلس منافع ملی کشور را در نظر بگیرند

دفاع پرس: اصل 58 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی را رکن اصلی قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی می‌داند که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود امروز شاهدیم که نمایندگان  خانه ملت بیشتر نماینده دولت هستند تا نماینده مردم، ارزیابی  کلی شما از عملکرد مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب  از جمله عملکرد مجلس دهم چیست؟

باهنر: مجلس باید یک نقشه راه را برای دولت طراحی و ترسیم کند و دولت باید بر اساس این نقشه حرکت کند در این راستا راهی که مجلس ترسیم می‎کند باید قابل رفتن باشد. به عنوان مثال وقتی مجلس به دولت بگوید ما 400 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام داریم و دولت باید این پروژه‎ها را به اتمام برساند، دولت جمعا 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی دارد و این هزینه فقط  صرف نگهداری کارگاه می‎شود و این پروژه پیشرفت نمی‎کند، بنابراین نماینده باید احکامی را برای دولت صادر کند که قابلیت اجرا داشته باشد. امروز پیشرفت  40 ساله در بخش‎های مختلف نظامی، هسته‎ای، دانش بنیان، پزشکی و دانشگاهها نتیجه کار دولت‎ها بوده و یکی کمتر و یکی بیشتر فعالیت کرده است. اگر قرار باشد همدیگر را تخریب کنیم به مصلحت کشور نیست. نماینده در مجلس باید وظایف ملی خود را انجام دهد و منافع ملی را درنظر بگیرد.

آرای نمایندگان باید مخفی باشد

دفاع پرس: با توجه به اینکه شفافیت آراء یکی از اصول قانون اساسی است  و هر آرایی  که در مجلس گرفته می شود در حیات آینده  یک کشور تاثیرگذاراست چرا بسیاری از نمایندگان  به این موضوع تردید دارند و قید فوریت این طرح در مجلس رد شد؟

باهنر: بنده معتقدم که آرای نمایندگان باید مخفی باشد، چرا انتخاباتی که در کشور برگزار می‎شود آرا مخفی است؟ برای اینکه هر کسی حق دارد که بر اساس اعتقاداتش نه بر اساس رودروایسی با شخصی در مناصب مختلف رای دهد. اتفاقا بر اساس قانون اساسی آرا باید مخفی باشد. نماینده‎ای که در مجلس قرار است به طرح یا لایحه‎ای رای دهد باید بین خود و خدای خودش بدون رودربایسی با احدی رای خود را بدهد، اگر آرا شفاف شود نتایج آرا تغییر خواهد کرد، بنابراین ما رای اعتماد به وزرا را حتما می‎گوییم که باید مخفی باشد.

دفاع پرس: آیا این اتفاق موجب زد و بند بین نمایندگان نخواهد شد؟

باهنر: شفافیت آرا راه‎حل نیست، فرض کنید رای دادن به وزرا علنی شود، فکر می‎کنید حق و حقیقت حاکم خواهد شد آن موقع بده بستان‎ها بیشتر می‎شود برخی فلسفه رفتارهای سیاسی را نمی‎دانند، من اگر در مجلس بودم با تمام توان با علنی شدن رای نمایندگان مخالفت می‎کردم  متاسفانه بسیاری از فسادها زمانی شروع می شود که آرا علنی شود.

ضرورت اصلاح نظام کارمندی، بروکراسی و نظام آموزش کشور

دفاع پرس: امروز در مدیریت کشور چقدر از تجربه جنگ تحمیلی 8 ساله ایران و عراق استفاده می‌شود؟ 

باهنر: مدیریت جهادی در کشور با مشکلاتی روبه رو است در اوایل انقلاب اسلامی، نهادهای انقلابی از جمله کمیته انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن، جهاد سازندگی تاسیس شدند و به مرور زمان در سیستم اداری ادغام شدند که به نظر درست نبود. به جای اینکه سیستم اداری سنتی در نهادهای انقلابی ادغام شود برعکس شده است، کمیته انقلاب اسلامی در شهربانی و جهاد در کشاورزی ادغام شده و این موارد نشانه‎ی گران اداره شدن کشور است. امروز نظام امنیتی، دفاعی و عملیاتی کشور متحول شده اما نظام کارمندی، بروکراسی و نظام آموزش اصلاح نشده است.

آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور با همه تلاش‎هایی که می‎کنند و باید قدردان زحمات آنان بود، اما متاسفانه یک دانش‎آموز و دانشجوی تراز انفلاب اسلامی تربیت نمی‎کنند، نظام بازنشستگی و رفاه ما عادلانه نیست یک عده در حال حاضر گرفتاری روزمره دارند و یک عده هم نمی‎دانند با پولشان چه کار کنند، البته این اختلاف درآمد در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی باید یک نظام مالیاتی قدرتمند و شفاف وجود داشته باشد تا کسی که درآمد دارد مالیات بپردازد. نظام بودجه متکی به نفت باعث تنبل شدن دولت،بخش خصوصی و کارآفرینان شده است که نیازمند اصلاح است.

دفاع پرس: نقش ایران در تحولات منطقه از جمله خروج داعش از عراق و سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

باهنر: تمام نقشه‎هایی که امروز تروریستها، آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه، عراق و افغانستان اجرا می‎کنند هدفشان رسیدن به ایران است که خوشبختانه ایران در سالهای اخیر توانسته با حضور در منطقه، سیلی محکمی به آنها بزند. ما در این سالها نامردی‎های زیادی از قدرت‎های دنیا دیده‎ایم از حملات شیمیایی گرفته تا اورانیوم ضعیف شده، بنابراین آنها بدانند موضوع توانمندی موشکی ما قابل مذاکره نیست.

دفاع پرس: آیا اصولگرایان و شخص شما برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید؟

باهنر: بنده برای نمایندگی مجلس کاندیدا نمی‌شوم اما به عنوان یک فعال سیاسی فعالیت خواهم کرد. امروز یکی از اشکالات ما در نظام دموکراسی و مردم سالاری دینی نبود انسجام میان احزاب است، بنابراین حتما باید احزاب قدرتمند در کشور شکل بگیرد تا فعالیت‌های حزبی در چارچوب نظام فعالیت کنند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••