به گزارش «سراج24»، سومین فصل سال هم به پایان رسید، فصل پاییز به دلیل بازگشایی دانشگاهها بیشتر برای مخاطبان فرهیخته و خاص در نظر گرفته میشود و در سطح جهان این نوع ترکیب مرسوم است . متاسفانه در سینمای ایران اکران فیلم هیچ ضابطه و قانونی ندارد و برای اکران فیلمها افرادی تصمیم میگیرند که جامعه و مخاطب را به خوبی نمیشناسند از سوی دیگر تهیهکننده و پخش کننده نیز به طیف مخاطبان فیلم خود توجهی ندارند اگر به فیلمهای اکران شده در فصل پاییز کمی دقت کنیم شاهد فیلمهایی هستیم که بیشتر با سرمایه دولت و یا مشارکتهای بالای 50 درصدی فارابی ساخته شده که ارتباط با مخاطب برایشان اهمیت خاصی ندارد.
جالب است که بدانیم در این فصل چهار فیلم «اختاپوس»، «یک فراری از بگبو»، «سلام بر فرشتگان» و «همبازی» در حوزه کودک و نوجوان بدون تبلیغات مناسب و گسترده اکران شد. در میان فیلمهای اکران شده در حوزه کودک و نوجوان دو فیلم «اختاپوس» (پیشونی سفید) و «همبازی» پتانسیل برای فروش مناسب را داشت اما به دلیل عدم تبلیغات مناسب و دعواهای اخیر سینما مخاطب کودک و نوجوان را نتوانست جذب کند و در نهایت به ترتیب با فروش 500 میلیونی و 290 میلیونی در تهران به کار خود پایان دادند.
در سالهای گذشته مرسوم بود در فصل پاییز برای اکران فیلمهای فرهنگی و تجربهگرا که توان جذب مخاطبان فرهیخته وخاص را داشتند گروهی با عنوان گروه اکران «آزاد» توسط شورای صنفی نمایش با سرگروهی سینما آزادی در نظر میگرفته میشد تا این فیلمها در شرایط مطلوب و با مدت زمان طولانیتر بر پرده سینماها نمایش داده شود که بتوانند با مخاطب خود ارتباط مناسبتری برقرار کنند. اما متاسفانه امسال در ابتدای فصل پاییز سینما آزادی به عنوان سرگروه اکران آزاد در نظر گرفته شد اما با بالاگرفتن اختلافات حوزه هنری و ارشاد باعث شد تا فیلم «پله آخر» که فیلمی فرهنگی است و توانسته است نظر منتقدان داخلی و خارجی را جلب کند و به جوایز متعددی دست یافته است اکران آن از سینما آزادی گرفته شد و به سینما فرهنگ سپرده شد و متاسفانه همچنان در بلاتکلیفی است.
با تشدید اختلافات و دعواها، فصلی که میتوانست دانشجویان و مخاطبان فرهیخته را جذب نماید نیز از دست رفت و فیلمهای خوب «پنهان» ، «آینههای روبرو» و «میگرن» نیز در این فصل دیده نشد و به ترتیب با فروش 150 میلیون تومان، 160 میلیون تومان و 70 میلیون تومان در تهران از سینماها برداشته شد.
در فصل پاییز 16 فیلم به نمایش درآمد (بوسیدن روی ماه، پیمان، همبازی، یک عاشقانه ساده، میگرن، سلام بر فرشتگان، پنهان، یک فراری از بگبو، آینههای روبرو، بغض، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، من همسرش هستم، یکی میخواد باهات حرف بزنه، بی خود و بیجهت، اختاپوس و من مادر هستم) که بیشتر آنها با حمایت دولت ساخته شده و موفقیت آنها در گیشه و جذب مخاطب از اهمیت چندانی برخوردار نبوده است با این اوصاف تنها فیلمی که در این به فروش بالایی دست یافت فیلم «من مادر هستم» فریدون جیرانی بود که به دلیل ایجاد محدودیت سنی برای فیلم و پرداختن فیلمساز به سوژهای ملتهب باعث شد تا مخاطبین را به سالن سینماها بکشاند اما پنج فیلم اکران شده در این فصل در تهران به فروش 100 میلیون نیز دست نیافتند . پنج فیلم دیگر به فروش میانگین 200 میلیون تومان رسیدند و پنج فیلم دیگر نیز بین 200 تا 500 میلیون تومان در تهران فروش داشتند.
با این اوصاف اگر نگاه دقیقی به فیلمهای اکران شده در فصل پاییز داشته باشیم خواهیم دید انتخاب فیلمها و برنامهریزی برای اکران آن مانند فیلمهای تابستان و بهار امسال دچار مشکل بود.
فصل زمستان که در پیش رو داریم همه ساله فصلی کم فروغ برای سینمای ایران به شمار میآید زیرا در این فصل جشنواره فیلم فجر برگزار میشود و روزهای پایان سال را در این فصل تجربه میکنیم اگر بدترین و شکست خورده ترین فیلمهای جشنواره فیلم فجر در اکران این فصل قرار گیرد و سلایق مخاطب در نظر گرفته نشود باز هم شاهد رکود و شکست در سینمای ایران خواهیم بود.
اگربه فیلمهای سینمایی به لحاظ صنعتی نگاه کنیم باید تصمیمی عاقلانه برای زمان اکران فیلمها اتخاذ شود، باید توجه کنیم زمان نمایش فیلمهای هنری و تجربهگرا در تابستان یا تعطیلات نیست. در تعطیلات معمولاً فیلمهایی اکران میشود که مخاطب عمده و بزرگی را در بر بگیرند. باید دو یا سه فیلم پرفروش برای اکران نوروز در نظر گرفته شود و با فاصله زمانی اکران شود . اواسط آبان و آذر ماه برای اکران فیلمهای کودک مناسب نیست زیرا مخاطبین این گروه سنی در این فصل امتحانات مدارس را پیش رو دارند و سالن سینما با اکران این دسته از فیلمها خالی میماند.
0 نظر