به گزارش گروه وبگردی «سراج24»، برند آلمانی «اپل» در کشورمان برند ناشناختهای نیست اگر سری به تصاویر تهران قدیم و خیابانهای سالهای دور شهرهای کشورمان بزنیم در کنار انواع خودروهای آمریکایی و آلمان محصولات این شرکت نیز در خیابانهای کشورمان حضوری پررنگ داشتند.
با آنکه طی دهه 90 میلادی نیز بسیاری از محصولات این خودروساز از جمله مدلهای «آسترا»، «کورسا» و «امگا» به بازار ایران راه یافتند و حتی این خودروساز پس از آزاد شدن واردات خودرو به کشور در اواسط دهه 80 شمسی نیز شانس خود را برای موفقیت در ایران آزمود اما در طی چند سال اخیر هرگز نتوانست آنگونه که باید و شاید در بازار داخلی برای خود اسم و رسمی دست و پا سازد.
اما در آن سوی آبها داستان برای این برند کاملا متفاوت است پس از مدت کوتاهی که اپل با مشکلات مالی و مدیریتی جدی دست و پنجه نرم کرد مدیران این شرکت توانستند با کمک دولت آلمان و البته جذب تعدادی از برجستهترین طراحان و مهندسان مشهور صنعت خودروسازی آرام آرام آفتاب موفقیت را بر آسمان این برند کهنه کار بتابانند معرفی بیش از 10 مدل کاملا جدید طی سه سال گذشته افزایش فروش 15 درصدی در سال گذشته میلادی و کسب عنوان خودروی برقی سال 2011 توسط این خودروساز گواهی است بر همین ادعا. حال مدیران ارشد این شرکت پس از چشیدن طعم موفقیت نسبی در سگمنتهای شناخته شده (همچون سگمنت هاچبکهای کوچک شهری که اپل با مدل «کورسا» در این بازار حضور دارد) مصمماند تا شانس خود را برای موفقیت در دیگر سگمنتها نیز بیازمایند اپل موکا (MOKKA) مدل 2013 تعبیر خوابی است که مدیران اپل برای آینده این شرکت دیدهاند.
* چهره ظاهری؛ غریب اما دوست داشتنی
نگاهی گذرا بر اپل موکا کافیاست تا با یک سوال جدی روبرو شوید؛ آیا به راستی موکا یک خودروی شاسی بلند است؟! پاسخ تیم طراحی موکا به این سوال مثبت است اما تصویری که در بایگانی اذهان عمومی از یک خودرو شاسی بلند متوسط موجود است پذیرش پاسخ مثبت طراحان موکا را اندکی دشوار میسازد حال داستان از چه قرار است؟
با تامل بیشتری در ابعاد و چهره ظاهری موکا این طور برمیآید که تیم طراحی موکا سعی کرده تا راحتی کارایی و شخصیت یک خودروی کوچک شهری را در ارتفاع کمی بالاتر از حد معقول پیاده ساخته و تلفیقی از کارایی یک خودروی خانگی با جثه یک خودرو شاسی بلند متوسط شهری را پدید آورد.
با آنکه پیش از این نمونههای مشابهی همچون «داچیا داستر» و یا حتی مدل شناخته شدهتری مانند «نیسان قشقایی» را در بین این طیف از خودروها دیده بودیم اما موکا نخستین تجربه یک خودروساز آلمانی در این کلاس است کلاسی که شاید هنوز تعریف خاصی نداشته باشد اما بیشک با افزایش ترافیکهای شهری و بالا گرفتن دغدغههای زیست محیطی آینده بهتری در انتظارش خواهد بود مدیران اپل مدعی شدهاند که موکا با داشتن طولی معادل با 4028 سانتیمتر میتواند حد متوسطی از راحتی یک خودروی شاسی بلند را برای پنج سرنشین به ارمغان آورد اما نبایدفراموش کنیم که حتی بسیاری از رقبایی که ابعاد بزرگتری دارند نیز در مقوله ارگونومیک و راحتی سرنشینان حرفی برای گفتن ندارند با آنکه شکل وشمایل ظاهری این خودرو که از زبان طراحی کاملا زنانهای پیروی کرده حاکی از این است که «موکا» در دل بیابان و تپههای صعب العبور جایی نخواهد داشت اما شرکت اپل برای فزونی بیشتر شخصیت SUV (شاسی بلند بودن این خودرو)، موکا را علاوه بر نسخه تک دیفرانسیل در گونه دو دیفرانسیل نیز روانه بازار خواهد کرد نسخهای که بیشک بیش از آنکه به درد جادههای خارج شهری بخورد مناسب کوچه پس کوچههای برفی و لغزنده شهر خواهد بود! البته با توجه به جثه ظاهری و محدودیتهایی که تیم مهندسی اپل طراحی یک سیستم انتقال قدرت قدرتمند در این خودرو داشت مهندسا اپل برای موکا سیستم انتقال قدرت کاملا جدیدی را تدارک دیدهاند این سامانه به لطف حسگری های بسیار حساس میتواند بسته به موقعیت جاده قدرت و گشتاوری تولیدی پیشرانه را به صورت 50-50 بین چرخهای جلو و عقب توزیع کند موضوعی که سبب میشود اگر روزی گذر موکا بر جادههای صعب العبور خارج شهری نیز افتاد این خودرو حرفهایی برای گفتن داشته باشد گفتنی اینکه این سامانه انتقال قدرت جدید که به کمک آخرین متدهای فلزکاری و چکشکاری ساخته و پرداخته شده فقط 65 کیلوگرم وزن دارد که رقمی خیره کننده به نظر میرسد.
ضمن آنکه این خودرو به لطف طراحی منحصر به فرد پلتفرم و محل قرارگیری محورها دارای حجم باری معادل با 1372 لیتر است که به خوبی میتواند پاسخگوی لوازم مورد نیاز یک خانواده پنج نفره جهت تعطیلات آخر هفته باشد.
* تواناییهای دینامیکی
شرکت اپل هنوز اطلاعاتی از جزئیات طیف پیشرانههای در نظر گرفته شده برای این خودرو منتشر نساخته اما آنچه تا کنون از لابه لای اظهارات مدیران اپل بر میآید بهره گیری از دو پیشرانه بنزین سوز و یک پیشرانه دیزلی در این خودرو است.
نخستین پیشرانه بنزینسوز به حجم 1.6 لیتر بوده که توانایی تولید 115 اسب بخار را خواهد داشت رقمی که بیش از آنکه متناسب با یک خودروی شاسی بلند باشد متناسب با خودروهای هاچبکی است که این روزها روانه بازار میشوند اما پیشرانه بنزین سوز دیگری که برای این خودرو در نظر گرفته شده یک پیشرانه 1.4 لیتری مجهز به توربو شارژر است که دارای بیشینه قدرتی برابر با 140 اسب بخار خواهد بود همچنین 200 نیوتن متر بیشینه گشتاوری است که این پیشرانه تولید و در اختیار راننده میگذارد از پیشرانههای بنزین سوز که بگذاریم مشتریان موکا این شانس را خواهند داشت که خودروی خود را با یک پیشرانه دیزلی 1.7 لیتری بسیار کم مصرف سفارش دهند این پیشرانه دیزلی که از نوع CDTI بوده میتوانند با تولید 130 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 300 نیوتون متری حد مطلوبی از تواناییهای دینامیکی یک شاسی بلند کوچک را به معرض نمایش بگذارد اپل اعلام کرده نسخه دیزلی این خودرو علاوه بر جعبه دنده دستی یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک نیز عرضه خواهد شد ضمن آنکه نسخههای بنزین سوز موکا همراه با جعبه دنده شش سرعتی دستی عرضه شده و تمامی این مدلها مجهز به سیستم Start/Stop (روشن و خاموش شدن خودکار پیشرانه) خواهند بود.
* تجهیزات رفاهی
برخلاف قوای محرکه این خودرو که طیف وسیعی از پیشرانهها را در بر نمیگیرد موکا در زمینه تجهیزات رفاهی وامینی با دست پر پای در میدان نبرد گذاشته است قرار است این خودرو با سه سطح تجهیزاتی Essentia ( پایه)، Enjoy ( نیمه فول) و Cosmo (فول آبشن لوکس) روانه بازار شود از جمله تجهیزات رفاهی استاندارد در این خودرو به مواردی همچون چراغهای روشنایی منطبق شونده سامانه کنترل پایداری الکترونیک (ESC) سامانه مدیریت چسبندگی به سطح مسیر صندلیهای برقی ردیف جلو و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک میتوان اشاره کرد اما در نسخه Enjoy تجهیزات بیشتری همچون رینگهای آلیاژی 18 اینچی سیستم صوتی حرفهای با قابلیت اتصال به بلوتوث و درگاه iPodT، سانروف و دوربین دید عقب در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.علاوه بر این در مدل فول آپشن نیز تجهیزات فریبندهای مانند سیستم کمکی پارک خودکار، صندلیهای تمام چرم و برقی جلو و عقب، سیستم ناوبری فعال با قابلیت اتصال دائم به Google Earth و کنترل کروز هوشمند به کار گرفته خواهد شد.
0 نظر