ملیتا کجاست؟

سید حسن نصرالله: ملیتاحکایت زمین برای آسمان است

به گزارش « سراج24 »، ملیتا پایگاه توریستی مقاومت، واقع در جنوب لبنان از اماکن مقدسی بود که مورد بازدید مدیرعامل خبرگزاری تسنیم و همراهان وی در سفر اخیر به لبنان قرار گرفت درفضایی که فوق‌العاده آکنده از معنویت و انسان سازی بود. برای رسیدن به «ملیتا» باید به جنوب شرقی لبنان، منطقة «اقلیم التفاح» رفته و جاده های کوهستانی «جبل صافی» را پشت سر بگذاریم. مزارع و باغ های سیبِ منطقه، نخستین مناظری هستند که از اقلیم التفاح در ذهنمان ثبت می شود. محوطه ای شبیه به پارک. مکانی زیبا، با کف سنگ چین و باغچه هایی در اطراف. این جا ملیتا است؛ موزه ای که در بردارندة تاریخچة مقاومت حزب الله و مردم لبنان است، در مقابل اشغالگران رژیم صهیونیستی. شما در قسمت های مختلف موزه، تاریخچه و روش های مقاومت رزمندگان حزب الله را خواهید دید.

 

 

 

 

یک جوان مومن و معتقد حزب‌الله لبنان در این دیدار به عنوان راوی به استقبالمان آمد و وقتی فهمید ایرانی هستیم، بر محبتش افزود و جای جای این مکان مقدس که یک موزه واقعی بود را به ما نشان داد و در فرصت محدود و فشرده‌ای که داشتیم، توضیحات خود را منتقل می‌کرد.فضا فضای بسیار معنوی و عارفانه‌ای بود و حقا حکایت این مکان مقدس با تعبیر سید حسن نصرالله حکایت بخشی از زمین برای آسمان بود.

              

                                                                                    

صحنه‌های واقعی جنگ در مقابل رژیم صهیونیستی 

در این موزه صحنه‌های واقعی جنگ در مقابل رژیم صهیونیستی را به صورت عینی به تجسم کشیده شده است.دبیر کل حزب الله لبنان درمراسم افتتاح موزه ملیتا گفته بود: در برابر دو راه قرار داشتیم: راه نخست این بود که یک موزه درست کنیم، همان طور که "شیخ علی" (اشاره به شیخ علی ضاهر مسئول فعالیت های تبلیغاتی حزب الله) به آن اشاره کرد. و در واقع فرمانده شهید حاج عماد مغنیه رضوان الله علیه از جمله کسانی که بود که بیشترین شور و شوق را نسبت به این کار داشت و شبانه روز تلاش می کرد که چنین موزه ای برپا شود. همواره سخن از مکان ایجاد موزه در میان بود، پیشنهاد نخست این بود که موزه در بیروت بر پا شود زیرا پایتخت است و جمعیت بسیاری در آن حضور دارند و مردم از سایر استان ها به آنجا می آیند و یا هیات هایی از خارج از لبنان می آیند و در همایش ها شرکت می کنند، بنابراین برایشان آسان تر است که به موزه ای در بیروت بروند. راه دوم این بود که موزه در خاک جنوب و در سرزمین مقاومت برپا شود. بدیهی است که چنین امری با اقدام به ایجاد موزه ای در بیروت در آینده منافات ندارد. به هر حال اولویت به برپایی موزه در خاک مقاومت داده شد و علت آن بسیار ساده بود و آن این که مصنوعی نیست و به طبیعت نزدیک تر است. برادران ما تلاش بسیاری به خرج دادند و تاسیساتی را ایجاد کردند اما بخش بزرگی از آثار طبیعی حقیقی وجود دارد که به همان شکل طبیعی حفظ شده اند و شما آنها را مشاهده خواهید کرد. و با توجه به این که این موزه در خاکی است که مبارزه در آن رخ داده، به طبیعت، حقیقت، معنویت و روح و فضایی که بر این منطقه حاکم بود و هنوز هم حاکم است، نزدیک تر است. از این رو، خاک جنوب به این منظور انتخاب شد.

جوانانی که در ملیتا نقطه وصل بین زمین و آسمان بودند و به سوی خدا هجرت کردند

به گفته سید حسن نصرالله مرد اسطوره ای مقاومت، ملیتا از قدیمی ترین پایگاه های مقاومت اسلامی به شمار می رود که در منطقه اقلیم تفاح و در برابر پایگاه های اسراییلی و ارتش لحد تشکیل شد . این پایگاه ها در برابر مواضع مستحکم و سنگرهای مجهز و مهمترین استحکامات مجهز به تانک ها و سلاح های پیشرفته و حمایت شده با نیروی هوایی و توپخانه اسراییل قرار گرفتند. مردان لبنانی در بهار جوانی به این تپه های روبرو آمدند، تپه هایی که همانگونه بودند که اکنون می بینید و در آنها پایگاه هایی برای دفاع از باقی مانده خاک آزاد شده ایجاد کردند. پایگاه هایی که از آن حرکت می کردند تا به عملیات و حمله به سوی پایگاه های اشغالگران و گشتی های اسراییلی و ارتش لحد که در منطقه به گشت زنی می پرداختند، دست بزنند.

 

این اقدام ها در راستای اقدام های مقاومت پیاپی به منظور از پا در آوردن دشمن صورت می گرفت تا آن را مجبور به تخلیه خاک لبنان و عقب نشینی از آن کنند.این جوانان به این تپه ها آمدند، با دستان خود خندق هایی در آن حفر کردند، صخره هایی را از جای بر کندند، حفره ها و غارهایی را ایجاد کردند. در آن زمان امکانات مادی برای کار با سیمان و بتون آرمه وجود نداشت. سنگرها و موانعی را ایجاد کردند. در این تپه ها بالا و پایین رفتند و سلاح و مهمات و همچنین امکانات و مواد غذایی را بر دوش خود حمل کردند. با این که برادران ما این مسیرها را بهبود بخشیدند، خواهید دید که این مسیرها از دشواری بسیاری برخوردار است. هزاران نفر از مبارزان که به این منطقه رفت و آمد کردند، ماه ها و سال ها خدمت کردند به ویژه در سرمای سوزان این منطقه که شما آن را بهتر می شناسید. این پایگاه ها همواره پر از این مردان و این جوانان و این فداکاران بود. از این خاک بود که عملیات بسیار بزرگ و مهمی به سمت همه پایگاه های موجود در برابر دید شما آغاز شد و مبارزان مقاومت به دژهای دشمن حمله کردند، شهید دادند، فداکاری کردند و شکست سنگینی بر دشمن وارد ساختند.اینجا در این زمینی که بر آن ایستاده اید، جنگیدند و زیر بمباران هوایی و حمله های توپخانه ای پایداری کردند. اینجا نماز خواندند، دعا کردند و با پروردگارشان به نجوا نشستند. اینجا بود که نقطه وصل بین زمین و آسمان بودند. اینجا بود که روحشان طنابی متصل و قطع نشدنی بین زمین و آسمان بود، طنابی از نور، امید، عشق، لطف و توکل بود. اینجا خون هایشان ریخته شد و زخمی شدند و اینجا جان پاکشان را فدا کردند و شهید شدند. اینجا بود که سید عباس، مبارزان را در آغوش گرفت و مجالس دعا برایشان برگزار کرد و در لحظه های پایانی حمله به مواضع دشمن، با آنان وداع کرد. اینجا خاک صفا، پاکی، طهارت، فداکاری، بخشندگی و بخشندگان است. اینجا خاک شجاعت، پایداری و وفاداری است. اینجا از همان آغاز –و اصل هم همین است- خاک معرفت، شور و شوق، عبادت و عشق بود. اینجا خاک جهاد است، جهاد نفسی که دنیا و هر آن چه و هر آن که در آن است را ترک کرد. همه را پشت سر گذاشت و به سوی خدا هجرت کرد، به سوی تپه ها و دره ها، و جهاد در برابر دشمن که خواهان خواری امت ما و اشغال خاک ما و تحمیل اراده خود بر ما بود، اما آن جان های تسلیم ناپذیر و وفادار، این ستم، خواری و خفت را نپذیرفتند و در آن زمان بود که شمار زیادی از آنان در خاک مقاومت حاضر شدند. سید حسن نصرالله آخرین کلام خود را درباره موزه ملینا با این جمله ختم می کندکه: «آری، اینجا برخی از درد دل های زمین با آسمان نهفته است.»

محل خواری و ذلت رژیم صهیونیستی

ویژگی برجسته این مجموعه فرهنگی - هنری در این است که موزه در جایی بنا شده که در همان‌جا حماسه مقاومت رقم خورده است. یعنی شما در جایی قدم می‌زنید و نفس می‌کشید که رژیم صهیونیستی را در یک عملیات 33 روزه به خواری و ذلت کشانده است. وقتی در جای جای این مجموعه قدم می زنید حال و هوای نبرد و رزم رزمندگان حزب‌الله لبنان را کاملا حس می‌کنید به ویژه که در برخی سنگرها صداهای ضبط شده رزمندگان در همان سنگرها شنیده می‌شود .

 

 

 

صداهای واقعی قرائت قرآن، مناجات، دعا و مکالمات رزمندگان حزب الله

صداهای قرائت قرآن، مناجات، دعا و حتی مکالمات رزمندگان و فرماندهان با بی‌سیم شنیده می شود.معنویت کاملا حس می‌شود. سلاح‌های اصلی که همان معنویت و اتصال به آسمان است، کاملا به رخ کشیده می‌شود. اولین سنگری که شما را به خود می‌گیرد و به سمت خود جلب می‌کند، سنگر شهید سید عباس موسوی از فرماندهان و از بزرگترین رزمندگان مقاومت است. تصاویر سید عباس و پخش صوت حزن‌آلود قرآن کریم او حال و هوای خاصی به مجموعه بخشیده است. این سنگر در جایی بوده است که شهید سید عباس موسوی بچه‌ها را توجیه و برای نبرد آماده می‌کرده و برای وداع آن‌ها را در آغوش می گرفته است.

                                                                                                        سنگر شهید سید عباس موسوی

نماز خانه و وداع گاه شهید سید عباس موسوی 

شهیدسید عباس موسوی نام آشنایی برای مردم مبارز و صبور لبنان می باشد. این نام را از کوچه پس کوچه روستاهای بعلبک لبنان تا سازمان های اطلاعاتی و عملیاتی قدرت های بین المللی می شناسند و هر کدام از این نام برای خود خاطره ای در ذهن می پرورانند.اگر از مردم فقیر و تنگدست روستاهای لبنان و فلسطین الگوی مبارزه و جهاد در راه خدا و مرد مبارزه با سختی و مشکلات بپرسی، بدون شک این نام آشنا را خواهند برد. اگر از روسای رژیم منحوط صهیونیستی از کسی که در مقابله با او به خستگی می افتادند سوال کنی، باز هم این نام را می برند. به راستی او که بود و چه کاری را به انجام رساند؟سیدعباس در سال 1387 ه.ق با امام موسی صدر ملاقات کرد. این ملاقات سرآغاز تحولی شگرف در زندگی او بود. به توصیه امام موسی صدر به مطالعه علوم اسلامی پرداخت و پس از مدتی استعدادش در این زمینه شکوفا شد. برای رشد و ارتقا باید هجرت می کرد تا برای آن مسئولیت بزرگ و متعالی آماده شود. امام موسی صدر او را به سید محمد باقر صدر در عراق معرفی کرد و در این مرحله از زندگی با کمک های فراوان این عالم بزرگوار پله های رشد معنوی را به سرعت پشت سر گذاشت.او برای شروع مبارزه در لبنان نیاز به پرورش نیروی با ایمان متخصص داشت و این کار بهترین روش برای تربیت نیروی مخلص بود. پس از تاسیس این مدرسه مردم آواره لبنان را که در کشورهای دیگر مثل عراق بودند جمع کرد و زمینه های فعالیت خود را آماده کرد.اولین طلبه هایی که به روستاها و مناطق مختلف لبنان برای تبلیغ علوم دینی رفتند، از حوزه علمیه او بودند. آنها مردم را با مفاهیم و معارف ناب اهل بیت آشنا کردند و افرادی که علاقه مند تحصیل این مباحث بودند به این حوزه دعوت می نمودند.سید عباس موسوی در این سال ها با تفکرات امام خمینی(ره) آشنا شد و از دریای وسعت وجودی این بزرگ مرد تاریخ فایده های فراوانی برد. لبنان در  سال 1402 ه.ق توسط صهیونیست های غاصب اشغال شد. سیدعباس به جای این که زانوی غم بغل گیرد، زمینه های مبارزه عملی همه جانبه را علیه این ارتش به ظاهر مجهز از لحاظ مادی را شروع کرد و اولین ظهور علنی حزب الله در 1404 ه.ق پدیدار شد. حزب الله لبنان گروهی از جوانان این دیار بود که برای مقابله با این جنایتکاران و رسیدن به آزادی در برابر زندگی ذلت بار تشکیل شد.

شهید سیدعباس موسوی پس از سخنرانی در مراسم هشتمین سالگرد شیخ راغب حرب در جبشیت لبنان توسط بالگردهای این رژیم صهیونیستی به همراه فرزند و همسرش به شهادت رسید. ثمره زحمات و تلاش های سیدعباس، پس از او از بین نرفت و با انتخاب سیدحسن نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله لبنان نقشه های شوم ایادی استکبار را بر هم زد تا این راه با سرعت و قدرت بیشتری حرکت خود را ادامه دهد.شهادت سیدعباس به دستور مستقیم ایهود باراک، رئیس ستاد ارتش وقت رژیم صهیونیستی صادر شده بود. طبق اطلاعات بدست آمده ابتدا قرار بر ربوده شدن سیدعباس بود، ولی به دلیل اینکه عملیات ربوده شدن با شکست مواجه شد به این عمل ضد حقوق بشر با وقاحت کامل دست زدند و او به آرزوی دیرینه خود رسید.ولی امر مسلمین جهان، امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیدار با اعضاى کادر مرکزى جنبش انقلابى حزب ‏اللَّه لبنان‏ در تاریخ 12/12/ 1370 فرمودند: «مرحوم شهید سیّدعباس موسوى شخص برجسته ‏اى بود؛ در او خصوصیات بسیار خوبى با هم جمع شده بود؛ دین و تقوا و متانت را، با هوش و شجاعت همراه کرده بود. ما فداکارى او را در صحنه‏ لبنان تجربه کرده بودیم. ما در این‏جا خودمان از نزدیک جوش و خروش و همّ و غم او را براى مسئله لبنان لمس کرده بودیم. من آن روزهاى سخت و محنت ‏بار درگیری هاى داخلى لبنان را فراموش نمى ‏کنم که ایشان اینجا پیش ما آمد و تقریباً هفت ساعت با ما در یک جلسه نشست، براى اینکه به نتیجه برسیم و من مى ‏دیدم که چ‏قدر ایشان پُرخروش و مهتم به مسائل مردم و مجاهدان بود.»

                                                                                                           شهید سید عباس موسوی

در این نمایشگاه محلی که سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله لبنان نماز می‌خوانده به نمایش درآمده است، همچنین تونل‌هایی که سربازان حزب الله در زیر زمین حفر کرده‌اند تا اتاق عملیات زیر زمینی داشته باشند نیز در این پارک قرار دارد.

سلاح‌ها، خودروها و تانک‌های به غنیمت گرفته شده از صهیونیست‌ها 

موزه جنگی ملیتا در جنوب لبنان در واقع موزه‌ای از تاریخ مقاومت اسلامی لبنان از زمان تاسیس در سال 1982 است که در آن نحوه مقاومت برای پایان اشغال جنوب لبنان تا سال 2000 و همچنین جنگ 33 روزه در سال 2006 در آن به نمایش درآمده است.در بخشی از این نمایشگاه با عنوان الهاویه؛ سلاح‌ها، خودروها و تانک‌های به غنیمت گرفته شده از صهیونیست‌ها در طی سال‌های مقاومت به نمایش در آمده است.در بخشی دیگری از این موزه با عنوان المسار که از میان یک جنگل می‌گذرد، نمادهای از سربازان لبنانی، سنگرها و تجهیزات مقاومت به نمایش گذاشته شده است.دور تا دور موزه را سلاح‌های جنگی آن زمان از جمله توپ 107، کاتیوشا،‌دوش پرتاب، موشک‌های مرصاد و موشک‌هایی که با آن حیفای اسرائیل زده شده، دیده می‌شود.

جلوتر که می‌روید محل شهادت یکی از شهدا به نمایش گذاشته شده است در این سنگر کل وسائل شهید به نمایش گذاشته شده است. قدری آن طرف‌تر مین‌های پیشرفته‌ای که کاملا شبیه کوه و با فایبرگلاس ساخته شده و تانک‌های پیشرفته‌ مرکاوای ارتش رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی را از پای در می‌آورده، می‌بینید.

غار و تونل دیدنی حزب الله

یکی از مخفیگاه‌های رزمندگان مقاومت به منظور سنگرگیری‌، این غار دیدنی است که بیش از یک هزار رزمنده به مدت سه سال و به شکل پی‌درپی به حفاری و ایجاد آن پرداخته‌ اند. عمق این غار 200 متر است و شامل اتاق‌ها و تجهیزات مختلفی است که بیش از هفت هزار رزمنده را رد بر می گرفته است.کمی جلوتر تونل و غار زیر زمینی مقاومت حزب الله مشاهده می‌شود که با ساده‌ترین امکانات ساخته شده بود.رزمندگان جوان حزب‌الله این تونل را در سال 1990 میلادی و سال‌ها پیش از جنگ 33 روزه احداث کرده بودند. تونلی که طول آن 200 متر بود و داخل آن تمام امکانات مورد نیاز از قبیل انبار اسلحه، اکسیژن، نمازخانه، اتاق فرماندهی در عملیات و آشپزخانه و محل استقرار تیربار پیش‌بینی شده بود. حزب‌اللهی‌های لبنان این تونل 200 متری را در عمق 40 متر زیر کوه حفر کرده‌ بودند. آن‌چه این فضا را معنوی‌تر می‌کرد صدای ضبط شده رزمندگان و فرماندهان در اتاق فرماندهی عملیات بود که به گوش می‌رسید و دقیقا فضای حضور در جبهه را برای افراد ترسیم می‌کرد. یا در نمازخانه این تونل صدای مناجات و گریه و تضرع رزمندگان به گوش می‌رسید.در این تونل یک خروجی هم پیش بینی شده بود که در صورت ضرورت و نیاز رزمندگان برای خروج از آن استفاده می‌کردند. این جا تونل های رزمندگان است؛ جایی که سید عباس موسوی و شیخ راغب حرب هم در آن حضور داشته اند و این جا پایگاهی بوده برای خودسازی و تمرین نظامی رزمندگان.

تصاویری از امام خمینی، امام خامنه ای، شهیدسید عباس موسوی، شهید راغب حرب و دیگر بزرگان مقاومت، چشم را نوازش می دهد.در راه به اتاق استراحت می رسیم و کپسول هوایی بزرگی در آن. گوشة دیگر اتاق وسایل حفاری دیده می شود؛ از بیل و کلنگ تا مته های بزرگ هیدرولیک که کارگران در ایران با آن خیابان ها را می کنند.

 

 

جلوتر، آشپزخانه ای است با دری شیشه ای و ضخیم که از آن یک ویترین ساخته است؛ محل طبخ غذاهای ساده ای مثل کوکو یا اُملت، از گوجه، تخم مرغ، سیب زمینی و کمی هم سبزی. جلوتر، بعد از یک پیچ، به اتاق فرمان دهی می رسیم؛ چند بی سیم، یک میز و کتابخانه ای با تعدادی کتاب، تنها موجودی آن هستند. هر بیننده ای در ذهنش رزمندگانی را تصور می کند که دور میز نشسته اند و دارند روی نقشه ای که باز است، طرح ریزی می کنند.

                                                                                                            نماز خانه تونل مخفی حزب الله

نمازخانه، نام یکی از اتاق های تونل است. آن را مستقل کنده اند و حتی با اتاق استراحت مشترک نگرفته اند. آخرین اتاقی که پس از یک تغییر زاویة دیگر در مسیر تونل می بینیم، اتاق اسلحه و مهمات است. چند قبضه اسلحه برای نمونه به نمایش گذاشته اند.در این عمق، نه موشک، نه بمب و نه راکت، هیچ کدام اثر نمی کنند 

                                                                                                                                 صهیونیستها

رصد شبانه روزی تحرکات اسرائیلی ها

از این حیاط مرتفع، چند کوه دیگر دیده می شود که یکی از آن ها پایگاه «سجود» را در قلة خود جای داده بود. این حیاط محلی بوده است برای رصد شبانه روزی تحرکات اسرائیلی ها در آن پایگاه.در گوشه‌ای از این تونل تیرباری مستقر بود که از یک روزنه مخفی به سمت منطقه سجود مربوط به استقرار صهیونیست‌ها شلیک می‌کرد و صهیونیست‌ها سال‌ها نمی‌دانستند که از کجا به آن‌ها حمله می‌شود. در زمان بازدید گروه منطقه سجود مه گرفته بود و دیده نمی‌شد.

پوشش طبیعی و بسیار سرسبز و حاصل‌خیز این منطقه به قدری بوده است که صهیونیست‌ها تا سال‌ها از چنین سنگرگاه و مخفی‌گاه‌ها مطلع نبوده‌اند.

سنگر یکی از جانبازان دفاع مقدس جنگ 33 روزه در محوطه این مجموعه قرار داشت. این عضو مقاومت گفته بود اگر من شهید شدم، همین‌جا مرا دفن کنید و در یکی از عملیات‌ دو چشم خود را از دست داد. راوی نقل می‌کرد که وی گفته بود: دو چشم قبل از من به بهشت رفتند ولی بصیرت برای من مانده است. و هم اینک از مجروحان حزب‌الله است.

موزه مسقف

در موزه مسقف پایگاه توریستی مقاومت جزئیات بیشتری از جنگ 33 روزه در قالب برخی تجهیزات، تصاویر، غنائم ارائه شده بود. از بی‌سیم‌های حزب‌الله که به دست دشمن افتاده،‌تانک‌های مرکاوایی که زده شده،‌دوربین‌های دید در شب، تجهیزات جاسوسی و تصاویر و مدارک شناسایی افراد جاسوس اسرائیلی نمایش داده می‌شد.

در این موزه همچنین آرایش نظامی دشمن صهیونیستی و تصاویری از انواع هواپیماهای اسرائیلی که در جنگ 33 روزه شرکت کرده بودند، دیده می‌شدند.

 

پخش کلیپ ده دقیقه ای با صداگذاری و تصاویر بدیع ازتاریخ مقاومت 

بعد از بازدید از مجموعه ملیتا ، بازدید کنندگان به سالن نمایش فیلم می روند که فیلم بسیار زیبایی که در واقع روایت سید حسن نصرالله از این منطقه است را ملاحظه کنند. پخش می‌شد. یک فیلم مستند و حرفه‌ای که با سخنان حماسی سید حسن نصرالله به هیجانات فیلم افزوده و جاذبه هایش افزایش می‌یافت.کلیپی ده دقیقه ای با صداگذاری و تصاویر بدیع که تاریخ مقاومت را مرحله به مرحله نمایش می دهد، از «شیخ راغب حرب» و «سید عباس موسوی» گرفته تا عملیات های حزب الله و یادی از مرد اسطوره ای شان «حاج رضوان».

پاسخ‌های کوبنده سید حسن نصرالله به تهدیدات رژیم صهیونیستی در کنار تصاویر و فیلم‌های ارائه شده همه بینندگان را به جای خویش میخکوب می‌کرد و بر شور و حرارت آن ها در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی می‌افزود و افتخار مقاومت حزب‌الله را بیش از پیش آشکار می‌کرد.

                                                                             مدیر موزه ملیتا در جمع مدیر عامل خبرگزاری تسنیم و همراهان 

عشق رئیس موزه ملیتا به امام خمینی(ره)

در پایان بازدید از پایگاه توریستی مقاومت به دیدار رئیس موزه رفتیم. آقای محمد حجازی مصطفی اداره کننده موزه است.او به خاطرات دلنشین خود در سفرهای زیارتی به قم، مشهد و اصفهان اشاره می‌کردو مثل سایر مردم لبنان از عشق به امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای می‌گفت.حجازی می‌گفت: امام خمینی ما را از ابهام خارج کرد ما به ظواهر احکام دین عمل می‌کردیم . اما امام که آمد ما به اسلام راستین و ناب محمدی برگشتیم. قلی زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم نیز به وی گفت: امام خمینی(ره) به گردن همه ما حق حیات دارند.رئیس موزه آن‌چنان از امام تجلیل می‌کرد که نشام می‌دهد انقلاب اسلامی و نقش امام خمینی در خارج بیش از داخل شناسانده شده است. وی در تجلیل از امام تا جایی پیش رفت که گفت: من همیشه می‌‌گویم که اگر در صحنه قیامت حاضر شدم، به خاطر احیانا گناهی که کرده‌ام به خداوند متعال خواهم گفت که ما در زمان امام خمینی(ره) زندگی می‌کردیم و نسبت به امام خمینی آشنایی و معرفت داشتیم و مطمئنم که همین جمله باعث رحمت ما خواهد شد.وی همچنین به یکی از دیدارهای شورای فرماندهی حزب‌الله لبنان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و در نقل خاطره ای گفت: امام خامنه‌ای به شورا فرموده بودند که شما زیاد کار می‌کنید، اما اطلاع‌رسانی شما ضعیف است و بعد از این کلام امام خامنه‌ای بود که این موزه راه‌اندازی شد.

                                                                                        مدیر عامل خبرگزاری تسنیم و مدیر موزه ملیتا

مسئولیت بزرگ حزب الله در تاریخ نگاری مقاومت

سید حسن نصر الله در آیین گشایش سیاحتگاه ملیتا گفته بود: از برجسته ترین مسوولیت های همه ما در سطح ملی در این مرحله آن است که از تاریخ مقاومت حمایت کنیم. اگر بخواهم از تاریخ لبنان سخن بگویم، این موضوع پیچیده و دشوار است و از دشوارترین امور، نگاشتن تاریخ لبنان است زیرا این کشور شاهد پیچیدگی های بسیاری است از جمله پیچیدگی های مذهبی، طایفه ای و منطقه ای. متاسفانه در لبنان، هر منطقه دارای تاریخ ویژه خود است و هر طایفه دارای تاریخ خود است. هر خانواده تاریخ خاص خود را دارد و حتی تاریخ واحدی برای یک طایفه وجود ندارد زیرا در طول تاریخ، طوایف لبنان دارای رهبری های خاص خود و درگیری های مختلف بوده اند و برخی جوانب تاریخ را از زاویه دید رهبر دارای نفوذ می نگاشتند.نمی خواهم وارد این موضوع پیچیده شوم اما می خواهم بگویم مقاومتی در لبنان وجود دارد که از سال 1948 آغاز شده و نه سال 1978 و نه 1982. یعنی از زمان آغاز رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین از طرف صهیونیست ها و حضور دشمنانه آنها در مرزهای لبنان و فلسطین آغاز شده است. و این، تاریخی طولانی پر از تجاوز، اشغال و تهدید و در مقابل، تاریخی طولانی پر از مقاومت، پایداری و مبارزه است.در مرحله ای از این مراحل، ساکنان روستاها و مناطق خط مقدم و ارتش لبنان و سران و افسران ارتش لبنان چنین تاریخی را بیان کرده اند، با اینکه امکانات موجود در برابر آنها اندک بود. نیروهای انتظامی موجود در پاسگاه های مستقر در روستاهای خط مقدم نیز آن را بیان کرده اند.در مراحل بعدی، مقاومت شکل پیشرفته تری به خود گرفت به طوری که گروه های مقاومت فلسطینی در آن حضور یافتند و جوانان لبنانی نیز به گروه های مقاومت فلسطینی پیوستند تا اینکه گروه های مقاومت لبنان در چارچوب احزاب ملی و اسلامی تشکیل شدند و در راس آن، "فوج های مقاومت لبنان" قرار داشت که امام موسی صدر اعلام کرد. پس از آن، این تاریخ ادامه یافت، یعنی تاریخ مقاومت پس از سال های 1978 و 1982. و مقاومت جدید متولد شد که بر این میراث، این تاریخ، این دستاوردها، این حضور و این فداکاری ها تکیه می کرد. به این ترتیب آنچه که ما آن را مقاومت اسلامی می نامیم به وجود آمد و حضور حزب الله به عنوان گروهی اصلی در جنبش مقاومت آشکار بود.از سال 1948 تاکنون مقاومت در میدان حضور دارد؛ مقاومت نظامی، مقاومت مردمی از سوی کسانی که پایداری کردند، ثابت قدم بودند و به رغم نبود حمایت از آنان، در خاک خود باقی ماندند. مقاومت همچنین شامل مقاومت سیاسی، مقاومت فکری، مقاومت رسانه ای و مقاومت اجتماعی است. تلاش های بزرگی در لبنان در مقابله با طرح صهیونیستی، نفوذ صهیونیستی و رخنه کردن صهیونیزم به داخل لبنان و اماکن مختلف این میهن، این کشور و نهادها، احزاب، طوایف، مذاهب و مردم عادی و شریف روستاها و شهرک ها صورت گرفته است.این تاریخ مقاومت است، تاریخ معاصر است. همچنین باید به دوره های پس از سال های 1975، 1986 و 1982 و حتی پس از آن دوره اشاره کنیم که ارتش عربی سوری در خاک لبنان حضور داشت و فداکاری های بسیاری کرد و شهیدان و زخمی هایی را تقدیم کرد.این تاریخ معاصر است و فیلم ها، مستندها، مدارک و شواهدی در این زمینه وجود دارد و بسیاری از شاهدان آن نسل همچنان زنده هستند و می توان از آنان پرسید، با آنان گفت و گو کرد و از اطلاعات آنان بهره برد.این را گفتم تا بگویم، مسوولیت بزرگی در برابر ماست. 

 "ملیتا" یک موقعیت استراتژیک و خط اول مقاومت اسلامی

در نخستین زمان عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسراییلی در  سال 1364 شمسی (1985میلادی ) از لبنان، "ملیتا" یک موقعیت استراتژیک و خط اول مقاومت اسلامی در مقابل منطقه امنیتی ایجاد شده توسط ارتش دشمن اشغالگر، به شمار می‌رفت. اشغال ملیتا در آن زمان، به منزله سقوط مناطق دورتر مقاومت در روستاهای "اقلیم التفاح " و محاصره کوه " جبل صافی" سنگر بزرگ و اساسی مقاومت در ان زمان بود.ملیتا مدرسه بزرگ عشق و ایمان و شهادت بود چرا که در گذرگاه رزمندگان برای اجرای دهها عملیات نظامی در داخل منطقه اشغالی بحساب می‌آید.ملیتا داستان کوهی استوار و اراده مردانی قدرتمند بود، که با ایمان،‌صبر و استقامت‌شان آن را ایجاد کردند؛ مبارزاتی که درپشت هرتخته سنگ وشاخه‌های هر درخت، یادواره یک شهید و مجروح را به یادگار گذاشتند.

 

 

سایر ابعاد ملیتا

ملیتا نخستین گردشگاه است که در گذشت زمان، مرحله‌ای از تاریخ لبنان را در قلب‌ها بازگو نموده، گویا قطعه ای از این تاریخ با شکوه است. ملیتا موزه سرسبزی است که طبیعت زیبا و کوهها آن را احاطه کرده است. هدف از ایجاد این فضای سرسبز گردشگری، حفظ اماکنی است که مجاهدان راستین در آن زندگی کرده‌اند، تا دیگر نسل‌های مردمی به نوعی از تجربه بی‌نظیر مقاومت اسلامی لبنان علیه دشمن اسراییلی از ابتدای اشغال بیروت رد سال 1361 شمسی (1982 میلادی ) آشنا شوند. پایگاه توریستی ملیتا در جنوب لبنان حرکت گردشگری را فعال نموده ودر آشنا سازی مردم با روستاه و شهرک‌های این منطقه سهیم است. منطقه‌ای که در اثر بی‌توجهی بلند مدت و در پی اشغال اسراییل،‌از نقشه گردشگری فاصله پیدا کرده بود.

منطقه طبیعی حفاظت شده ملیتا

این گردشگاه، علاوه بر ویژگی‌های موزه‌ای و گردشگری آن، طبیعت حفاظت شده‌ای به شمار می‌آید که انبوه درختان و طبیعت جذاب آن از هر سو فرا روی هر بیننده‌ای است.ملیتا در ایجاد توازن محیط زیست، حمایت از حیات گیاهی، حیوانی و تهیه پژوهش‌های زیست محیطی، و در پاکسازی اطراف خود از آثار تهاجمی نامردمان یهودی مانند: بمب‌های خوشه‌ای، مواد اسیدی فسفری و الاینده، نقش موثری داشته است.

موقعیت جغرافیایی

ملیتا یکی از روستاهای اقلیم التفاح است که در منطقه" جبل عامل" واقع در جنوب لبنان قرار دارد و اطراف آن را ارتفاعات کوهستانی فرا گرفته، شامل آرامگاه پیامبران، اولیاء و پادشاهان دوره‌های مختلف است.مساحت این پایگاه توریستی حدودی 60 هزار مترمربع پر از باغ و جنگل بوده که حاوی پنج‌هزار متر مربع زیربنا نیز می‌باشد.برخی ناهمواری‌های ملیتا و نیز شماری از حفره‌های سنگی وغارهای به هم پیوسته و پوشیده از درختان بلوط به زیباتر نمودن محیط کمک کرده و همین حفره‌ها، گواهی بر وجود آرامگاه‌های قدیمی است و علاوه بر آن، برخی سفال‌ها و تابوت‌های باستانی در آن به دست آمده است.

منطقه ملیتا در زمستان پوشیده از برف بوده و مه گسترده آن را در بر می‌گیرد که افسون آن را چند برابر ساخت، که این نیز بر روح‌افزایی زیبایی‌های طبیعی و آب و هوای معتدل آن افزوده است.این منطقه شامل روستاهای " حبوش" ،‌"عربصلیم" ،‌"جرجوع"، " ملیخ"،‌" لویزه"،‌"عین بسوار" و " جباغ" است.ملیتا در 82 کیلومتری بیروت و 33 کیلومتری شهر صیدا  مرکز استان جنوب قرار دارد و مسافت آن تا منطقه مرز زمینی با سوریه به نام " المصنع " نیز 90 کیلومتر است که از طریق منطقه بقاع غربی گذرنموده، تا مرز فلسطین اشغال نیز 45 کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع ملیتا از سطح دریا به 1060 متر می‌رسد.

ایده معماری

طرح معماری ملیتا برگرفته از مدرن‌ترین مکاتب معماری جهان بوده که در درون خود و در ساختار دیوارها و سقف‌های مورب، هر پیچ و خمش گویای حکمتی چالش برانگیز است.گرچه رزمندگان ساده زیست بوده، لیکن زندگی پررمز و راز و حاوی محتوای عمیقی از پشتوانه‌های ایمانی می‌باشند، به همین دلیل پایگاه توریستی ملیتا نیز به طوری طراحی شده که با چنین زندگی‌ای سازگاری و تشابه داشته باشد.

 

 

از این رو، تاسیسات این پایگاه توریستی شامل راهبردها، مفاهیم و رموز هنری ویژه‌ای بوده که در شمایل ساختاری معماری این پایگاه و ساختن سنگرهای بتونی واستتار آنها نمایان شده است.اگر از شکل هندسی چهارگوشه‌ای استفاده شده، تاهمخوان یا کعبه مشرفه و بیانگر قبله مسلمانان باشد. این مربع به چهارسمت اشاره دارد: شمال و جنوب نشان دهنده سفر پرندگانی است که به دنبال میهن هستند. شرق رمز خورشید مقاومت و جامعه مقاومت است و غرب به غروب ستاره اشغال و ستم اشاره می‌کند.شمار زیادی از مهندسان، هنرمندان و متخصصان در ایجاد این طرح مشارکت داشته و تکمیل طراحی آن پنج سال به طول انجامید. و نیزمراحل تکیملی ساخت آن نیز به رغم شرایط دشوار آب وهوایی ، سه سال به طول انجامید.

نامگذاری :

ملیتا از نام اصلی منطقه گرفته شده که عبارت است از کوهی که مبارزان در طول دوره اشغال جنوب لبنان توسط اشغالگران اسراییلی تا آزاد سازی آن در سال 1379شمسی (2000 میلادی ) در آن مستقر شده بودند. گمان می‌رود "ملیتا " واژه‌ای سریانی و به معنای " پر شده " باشد.

آرم و نشانه آن

لوگوی پایگاه توریستی ملیتا برگرفته از رابطه طبیعی بین زمین وآسمان بوده که ‌آمیخته‌ای از تایپوگرافی رسم شده‌ای است که نشان از زیبایی، قدرت، اعتمادو اسرار زندگی است. این مفاهیم در کلمه‌ی "ملیتا" به چشم می‌خورد.به طوری که دو نقطه آغازین، رمزی از زمین و دونقطه دوم نیز رمزی از آسمان است که پرنده‌ای سرخ فام بر بالای آن نشسته است. این پرنده، سرسخت و دارای اعتماد به نفس بسیار بالایی است و آرام نمی‌گیرد، شکست و عقب‌نشینی را نمی‌شناسد، گوشت آن تلخ و قابل خوردن نیست؛ درست مثل میوه درخت بلوط که نشانه‌های آن در لوگوی ملیتا وجود دارد.

 

خط‌های منحنی رو به بالا در نوشته عربی و لاتین ملیتا اشاره به بلندی کوه دارد و رنگ‌های خاکی آن(سبز و قهوه‌ای ) بازتابی ازرنگ‌های زندگی و زمین است.عبارت " قصه زمین برای آسمان " حاکی از نماد هویت این طرح است، به طوری که در آن به زمین اشاره شده که داستان‌های زمینیان،‌قهرمانان و شهیدان را برای ساکنان اسمان نقل می‌کند.این شعار را " مسعود نجابتی " هنرمند مبتکر ایرانی طراحی نموده است.

بخش‌های مختلف این گردشگری

ورودی:  بازدید کنندگان از طریق نقطه ورودی، پیاده به سمت سقف سیمانی پیش می‌روند که نمادی از کلیات هنر معماری به شمار می‌رود

آب نما: آب نمای وسط فلکة موزه می رسیم. این بار سمت دیگر فلکه را می رویم و به پله های فراوانی که به بلندترین حیاط مجموعه می رسد، قدم می گذاریم. از بالای پله ها، عظمت کار بهتر نمایان می شود. یک موزة ده هزار مترمربعی، شامل شش هزار متر باغ و چهارهزار متر زیربنا، با معماری ای حرفه ای که پنجاه مهندس آن را در یک صدوپنجاه هزار ساعت کار ساخته اند؛ آن هم در کنار یک شهر که در ارتفاع 1050 متری از دریا است.

        میدان:

این میدان نقطه مرکزی گردشگاه و مکان تجمع بازدید کنندگان به شمار می‌آید که یک حوض آب زینت بخش آن است.

سالن پذیرایی:

این سالن با ظرفیت 150 نفر برای اهداف مختلف از جمله نمایش فیلم، برگزاری همایش‌ها و دیگر فعالیت‌ها طراحی شده است.

 نمایشگاه:

 شامل نمونه‌هایی از غنایم جنگی که توسط رزمندگان مقاومت در طی سالهای درگیری با دشمن به غنیمنت گرفته شده است. علاوه بر آن، اطلاعاتی درباره ارتش دشمن صهیونیستی و تشکیلات نظامی مختلف آن در این نمایشگاه در دسترس بازدید کنندگان قرار گرفته است.

        مدفن‌ سخت‌افزارهای دشمن:

این بخش شامل طرحی ترکیبی است که در مساحت 3500 متر مربع و در نقطه غربی گردشگاه قرار گرفته و به افول اشغال و شکست آن اشاره دارد. این بخش شامل جنگ‌افزارهای زرهی و سلاح‌هایی است که از ارتش دشمن و مزدوران آنها به جای مانده و توسط نیروهای مقاومت  از سال 1361 شمسی ( از سال 1982.میلادی تا جنگ سی‌ سه روزه سال 2006 میلادی) تا سال 1385 شمسی به غنیمت گرفته شده است. در میان این جنگ افزارها، تانک میرکاوا از نسل چهارم سخت افزارهای پیشرفته وجود دارد که افتخار صنایع نظایم اسراییل به شمار می‌رود و در دل خاک قرار گرفته است. لوله این تانک  گره زده شده تا نشانه ویران شده ماشین نظامی پیشرفته اسراییلی در برابر اراده و ایمان راسخ رزمندگان مقاومت اسلامی باشد.

       مسیر تخریب:

این مسیر شالم منطقه جنگلی و ناهموار است که هزاران رزمنده طی سالهای اشغال در آن مستقر بودند و از آنجا به سوی پایگاه‌های دشمن جهت اجرای عملیات‌های جهادی به راه می‌افتادند تا امکان ضربه مستقیم و پیشروی به سمت مناطق اشغالی را پیدا کنند. دراین مکان و در کی مسیر شیب دار به طول 250 متر، صحنه‌های مختلف جنگی مقاومان در معرض دید گذاشته شده است.

        غار و مخفیگاه

یکی از مخفیگاه‌های رزمندگان مقاومت به منظور سنگرگیری‌، این غار دیدنی است که بیش از یک هزار رزمنده به مدت سه سال و به شکل پی‌درپی به حفاری و ایجاد آن پرداخته‌ اند. عمق این غار 200 متر است و شامل اتاق‌ها و تجهیزات مختلفی است که بیش از هفت هزار رزمنده را رد بر می گرفته است.

·        چشم انداز:

منطقه‌ای است که به روستاهای اقلیم التفاح، زهرانی، صیدا و صور اشراف داشته و در سال 1364 شمسی ( 1985 میلادی ) توسط مقاومت ازاد شد./تسنیم

اخبار مرتبط

سید حسن نصرالله: آمریکا و عربستان داعش را ساختند

سید حسن نصرالله پیروزی حسن روحانی را تبریک گفت

قدر امام خامنه‌ای را به خوبی بشناسید/ برگزاری کنفرانس فلسطین در تهران در شرایط کنونی اهمیت زیادی دارد

0 نظر

ارسال نظر

capcha