روایت رهبر انقلاب از اشتباه فرانسه در برابر جمهوری اسلامی ایران+فیلم

دومین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5، پیرامون پرونده هسته‌ای ایران در دولت یازدهم در شرایطی بامداد یکشنبه در ژنو سوییس پایان یافت، که شکاف و اختلاف میان طرف غربی، مانع از حصول توافقی جامع شد.

مذاکرات سه روز ژنو اگرچه در دو روز نخست، با خوشبینی محتاطانه طرفین مذاکره پیش رفت، اما در روز پایانی زمزمه‌هایی از کارشکنی‌ها و سنگ اندازی‌های یکی از اعضای 1+5 به گوش رسید.

 


 "فرانسه" عضو دائم شورای امنیت، کشوری بود که از همان شروع مذاکرات سنگ تلاش‌های دیپلماتیک خود را بر نتیجه ندادن مذاکرات بنا کرد. "لوران فابیوس" وزیرخارجه دولت چپگرای اولاند از همان ابتدا با موضع‌گیری‌های خود نشان داد که به نیابت از صهیونیست‌ها، برای برهم زدن روند مذاکرات، عازم ژنو شده است. فابیوس در نخستین اظهار نظر خود پس از ورود به ژنو، بر ضرورت در نظر گرفتن نگرانی‌های تل آویو تاکید کرد.
 
 
کارشکنی‌های هیئت فرانسوی در جریان مذاکرات ژنو، شامل سه محور می‌شود؛ نخست آنکه بر خلاف توافق صورت گرفته مبنی بر محرمانه ماندن محتوای مذاکرات، دیپلمات‌های فرانسوی اقدام به رسانه‌ای کردن جزییات جلسات کردند. مورد دوم آنکه، فابیوس وزیر خارجه فرانسه در حالیکه هنوز مذاکرات به اتمام نرسیده بود، با خروج از هتل محل مذاکرات در مصاحبه با شبکه رادیویی اینتر فرانس، از شکست و عدم توافق مذاکرات سخن گفت و در نهایت پازل سنگ اندازی‌های فابیوس و تیم فرانسه زمانی کامل می‌شود که وی سراسیمه از اتاق مذاکرات شش جانبه خارج شده و با حضور در جمع خبرنگارانی که نشست خبری ظریف و اشتون را انتظار می‌کشیدند، خبر از شکست مذاکرات می‌دهد.
 
    

مخالف خوانی فرانسه در جریان مذاکرات اخیر ژنو، از دید تحلیل‌گران سیاسی و کنشگران رسانه‌ای، امری غریب به نظر می‌رسید. شاید انتظار محافل سیاسی و رسانه‌ای این بود که اگر قرار بر شکست مذاکرات است، نقش اول را آمریکایی‌ها بازی کنند، اما فابیوس فرانسوی با کارشکنی‌های خود به نوعی همه را شوکه کرد.

 برخی رسانه‌ها چه در داخل و چه در خارج، علت سنگ اندازی‌های پاریس در جریان مذاکرات اخیر را نقشه‌ای از پیش تعیین شده و نوعی تقسیم کار دول غربی ارزیابی کردند، تا خواسته‌های ایران را در جریان این مداکرات و یا مذاکرات بعدی به حداقل برسانند. به عبارت دیگر دول غربی در جریان این مذاکرات، نقش پلیس خوب و پلیس بد را میان خود تقسیم کردند.

 
 
البته برخی رسانه‌های دیگر، سعی کردند در تحلیل‌های خود، عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات ژنو را رقابت سیاسی میان دو کاخ الیزه و سفید، معرفی کنند. همچنین، رشوه‌گیری فرانسه از حکام مرتجع کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از دیگر تحلیل‌هایی بود که رسانه‌ها از آن به عنوان علت مخالف خوانی پاریس در جریان مذاکرات ژنو یاد کردند.

فابیوس وزیر خارجه فرانسه، اولین دیپلماتی بود که از نشست طولانی بامداد یکشنبه خارج شد و با حضور در جمع خبرنگاران، جمله مورد علاقه صهیونیست‌ها را بازگو کرد، " به توافق نرسیدیم".

نگاه خوشبینانه به روند مذاکرات، گزاره‌ای بود که در دو روز نخست، بر اظهارات مقامات و تیترهای مطبوعات غالب شده بود، اما دیپلماسی خصمانه  پاریس در روز سوم مذاکرات به گونه‌ای بود که حتی در سرخط اخبار رسانه‌های خارجی نیز نمود پیدا کرد.

رسانه‌های خارجی در پایان مذاکرات ژنو، در حالی صحبت از عدم موفقیت این دور از مذاکرات به میان آوردند که تصویری از لوران فابیوس به عنوان عامل اصلی شکست مذاکرات در صفحات نخستین این رسانه‌ها نقش بسته بود.

 
 


کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های هیئت فرانسوی در جریان مذاکرات ژنو، اگرچه از دید مفسران و ناظران بین المللی و داخلی امری بعید به نظر می‌رسید، اما رهبر بصیر انقلاب در سخنانی که در نخستین روز سال 92 در حرم رضوی ایراد کردند، به دشمنی‌های چند ساله اخیر فرانسوی‌ها علیه ملت ایران نیز اشاره کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین سخنرانی عمومی خود در سال جاری با اشاره به کارشکنی‌ها و دشمنی‌های فرانسه علیه ملت ایران فرمودند:

 "بعضی از دولت‌های دیگر هم دشمنی‌هائی دارند. من اینجا مناسب می‌دانم که بگویم مسئولین دولت فرانسه هم در چند سال اخیر دشمنی‌های آشکاری با ملت ایران کرده‌اند؛ این یک ناهوشمندی از سوی دولتمردان فرانسه است. انسان عاقل، بخصوص سیاستمدار عاقل، هرگز نباید انگیزه‌ی این را داشته باشد که موجودی را که دشمن او نیست، تبدیل به دشمن کند. ما با دولت فرانسه، با کشور فرانسه مشکلی نداشتیم؛ نه در طول تاریخ مشکلی داشتیم، نه در دوران حاضر؛ اما سیاست غلط از زمان سارکوزی ــ که دولت امروز فرانسه هم متأسفانه همان راه را می‌‎رود ــ دشمنی با ملت ایران است. به نظر ما این کار غلطی است، کار غیرمدبرانه و غیرعاقلانه‌ای است، کار ناهوشمندانه‌ای است".

اخبار مرتبط

سکوت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی؛ زیاده‌گویی علیه ایران

هیات دولت در سفر به چین با برنامه حضور یافت/کرامت رهبری را در موضوع عفو، مشاهده کردیم

حمله جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی

0 نظر

ارسال نظر

capcha