ارزش حضور زنان در جامعه و دولت ها +فیلم

به گزارش «سراج24»،  اگر چه در دولت خاتمی برای اولین با یک زن پست معاونت رئیس جمهور را گرفت ، اما بدون تردید حضور مرضیه وحید دستجردی در راس وزارت خانه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوم محمود احمدی نژاد را می توان نقطه ی عطفی برای حضور زنان در کابینه به حساب آورد.
 
محمود احمدی نژاد در آن زمان ۳ زن برای تصدی وزارت خانه های آموزش و پرورش ، رفاه و بهداشت و درمان به مجلس پیشنهاد داده بود که از میان این سه نفر ، در نهایت فقط یکی از آنها موفق به خروج از فیلتر رای اعتماد مجلس شد.
 
اما این مسئاله با حرف و حدیث های فراوانی همراه بود و مخالفان و موافقان زیادی را برانگیخت. در آستانه تشکیل دولت یازددهم دوباره بحث بر سر حضور زنان در کابینه داغ است و هنوز هم مخالفان و موافقان خاص خودش را دارد.
 
عده ای حضور این چنینی زنان در جامعه را منافی اصول اعتقادی و مخالف سرشت و وظایف اصلی زنان میدانند و عده ای دیگر در مقابل حضور زنان را مسبب مشارکت زنان در جامعه می دانند.
 
حالا با قطعی شدن فهرست کابینه و عدم حضور حتی یک زن در وزرای پیشنهادی صدای عده ای برای حمایت از زنان بلند شده است . اما به نظر میرسد در میان موافقان حضور زنان در کابینه در برداشت از مشارکت اجتماعی زنان دو اشتباه عمده رخ داده است.
 
۱- اینکه آنان مشارکت زنان را مساوی با اشتغال زنان تلقی میکنند ، درحالی که لزوما اینگونه نیست و در مواردی حتی اشتغال زنان مخل مشارکت اجتماعی آنان است.
۲- برخی تصور میکنند پرهیز از اختلات زن و مرد تنها ملاحضه حضور زنان در جامعه است. درحالی که لزوم انجام وظایف اصلی زن مثل تربیت نسل و آرامش بخشی به محیط خانواده و .. بر این ملاحظه ارجحیت دارد.
 
رهبر معظم انقلاب نیز گرچه حضور زنان در مناسب دولتی را بلامانع  و در برخی موارد واجب دانسته اند ، اما افتخار به این موضوع و برخورد منفعلانه در این زمینه را نادرست خوانده اند.
 
ایشان فرموده اند : مردواره کردن زن ، یعنی به دنبال این بوده اند که مشاغل گوناگونی را که با ساخت جسمی و عصبی و فکری مرد سازگارتر است ، اینها را به سمت بانوان بکشانند و این را یک افتخار و یک امتیاز برای زن قرار بدهند. مادر مقابل این دچار انفعال شده ایم، یعنی دور خورده ایم. میبینید که ما الان افتخار میکنیم که تعدادی زن در بخش های اجرایی کشورداریم. فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود و یا معاونین رئیس جمهور و بخش های مختلف در بین آنها بانوان هستند . این از نظر بنده اشکالی ندارد، آن چیزی که اشکال دارد افتخار به این موضوع است.
 
ارزش ها و توانایی هایی داشته و مناسب به این مقام شده ، مشکلی ندارد و خلاف قانون هم نیست ، اما اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید ما این تعداد خانم مسئول در بخش های اجرایی داریم. این غلط است.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha