شورای اسلامی مظهر مشارکت مردمی



 به گزارش سراج24، حسنعلی جرغه، مسئول روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی فسا؛ انتخابات اولین دوره شوراهای اسلامی در روز 7 اسفند 1377 برگزار شد و مجموع مشارکت مردم در این انتخابات حدود 24 میلیون نفر بوده است. این اولین انتخابات شوراهای شهر و روستا بود که پس از گذشت 20 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شد و بالاخره در روز 9 اردیبهشت 1378 این نهاد انقلابی در سراسر کشور شروع به خدمت گزاری به مردم عزیز کشورمان کرده است.

 مدیریت شهری یکی از عوامل بسیار مهم در زمینه رشد و ارتقا یک شهر در تمامی جنبه ها می باشد و در ایران اسلامی هرکسی می‌تواند با رای دادن در این امر بسیار مهم مشارکت داشته باشد. در ایران تنها نهادی که می‌تواند بر سیاست گذاری شهر تاثیر بسزایی داشته باشد، نهاد محلی مشارکتی شورای شهر می باشد.

در قرآن کریم نیز با توجه با آیه شریفه <<وامرهم شوری بینهم>> می توان به سادگی به اهمیت وجود شورای شهر و لزوم مشورت در کار ها پی برد. مشورت کردن بصورت های مختلف صورت می‌گیرد، از مشورت های درون خانواده گرفته تا جلسات شورای شهر همگی عمل به آیه شریفه ذکر شده است.

 همچنین انتخاب شوراها گامی بسوی تحقق کامل قانون اساسی است، چرا که اصل 100 از فصل هفتم قانون اساسی، به این مورد اشاره دارد که: «برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی‏، اداره امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند».

 از دیگر اهمیت های بسیار مهم شوراها حل مشکلات مردم است، شورا ها باید بکوشند تا در حل مسائل و معضلات مردم اهتمام کامل بورزند تا باری هرچند اندک از دوش مردم کاسته شود زیرا هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به خلق نیست. 

 در مرحله بعد می‌توان به افزایش اعتماد عمومی اشاره کرد، شوراها از مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم است. شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی دیگر از اداره ی کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان می‌گذارند.

 توفیق شوراها در دستیابی به این هدف، سرمایه ی ارزشمند <اعتماد عمومی> را افزایش می‌بخشد و زمینه ساز حضور پرنشاط مردم در همه ی عرصه های پیشرفت و توسعه ی کشور می‌شود.
 

در زیر به چند مورد دیگر از اهمیت های جایگاه شورای اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب خواهیم پرداخت:
1-تحکیم پایه های انقلاب و قدرت انقلاب در کشور با تشکیل شوراها
2-شوراهای اسلامی نقطه مقابل نظام های ارتجاعی و استبدادی 
3-انتخاب برای حل مسائل جاری

درنتیجه حالا که اندکی با اهمیت وجود شورای شهر آگاه شدیم مردم عزیز ما با توجه به اهمیت وجود شوراها ،با حضور در پای صندوق‌های رای باید بکوشند تا بهترین و اصلح ترین گزینه را انتخاب نمایند.

اخبار مرتبط

نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران

رای وفاداری اقلیت‌های دینی برای سربلندی وطن/هر رای ما پاسخی بر دشمن

پیش‌ ثبت‌نام ۳۵۶ نفر برای انتخابات مجلس در استان کهگیلویه و بویراحمد

0 نظر

ارسال نظر

capcha