در گفت‌وگو با «سراج24» مطرح شد؛

«نوژان 2» اولین رویداد با محوریت بانوان فن‌‌آور از راه رسید

به گزارش سراج24، زهره نقی‌پورفر؛ تقریبا نیمی از جمعیت کشورمان را بانوان تشکیل می‌دهند. تعداد بسیاری از بانوان در رشته‌های تحصیلی مدارک دانشگاهی دریافت کرده‌اند و مشغول به فعالیتند؛ اما فضای نامناسب کاری و عدم تناسب ساختار شغلی با نقش مادری و همسری، منجر به نداشتن نقش‌آفرینی متناسب با توانایی‌های بانوان شده است. مجموعه این عوامل سبب شد عده‌ای از بانوان دغدغه‌مند گرد هم آیند و با ایجاد «شتابدهنده شبا» فضایی مناسب برای خانم‌ها ایجاد کنند.

«مهسا سلسبیل» عضو هیئت مدیره و مسئول واحد تحقیق و توسعه شتابدهنده شبا در گفتگو با خبرنگار سراج24 در خصوص علت شکل‌گیری این شتابدهنده تأکید کرد: «علاوه بر ایجاد یک فضا با رویکرد جدید و ساختاری مناسب برای خانم‌ها، ما دغدغه اثرگذاری در فضای اقتصادی کشور را هم داشتیم و دوست داشتیم که ظرفیت خانم‌ها را در این فضا فعال کنیم. البته مجموعه‌هایی دیگری درحوزه زنان در وجوه اجتماعی و سیاسی فعال هستند اما پرچم اقتصاد در حوزه بانوان بر زمین مانده و این دلیل هم، مزید بر علت شکل‌گیری شبا بود.»

درکنار مهارت‌افزایی بانوان مستعد، توجه ویژه به مسئولیت مادری و ایجاد یک فضای مادر و کودک برای آرامش بیشتر مادران در هنگام کار، یکی از جاذبه‌های شتابدهنده شبا به شمار می‌رود. به گفته سلسبیل «مادران می‌توانند با فرزندانشان در محل کار حضور یابند و فعالیت‌های ارزش‌آفرین خود را پی بگیرند و این موضوع در مورد مادر بودن در فضای شبا ارزش محسوب می‌شود.»

نکته دیگری که باعث تمایز شبا با سایر مجموعه‌های فعال اقتصادی می‌شود، تأکید بر رویکرد علمی و فناورانه طرح‌ها و کارهایی است که توسط این شتابدهنده مورد حمایت قرار می‌گیرند. در همین راستا، شبا قصد دارد رویدادی با محوریت بانوان فن‌‌آور با عنوان «نوژان 2» برگزار نماید. این رویداد که در 5 محور اصلی تعریف شده است، صرفا برای بانوانی است که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.

سلسبیل که در واقع هسته فکری و اجرایی این رویداد نیز محسوب می‌شود، درخصوص این 5 محور تأکید کرد: «ویژگی محورهای رویداد با فضای فکری و عملیاتی خانم‌ها طراحی شده است. این 5 محور عبارتند از: طراحی تجهیزات کاربردی منزل، خانه و آشپزخانه هوشمند، کسب و کارهای فناورانه خانگی، طراحی بازی و اسباب بازی برای کودکان و خانواده و همچنین طراحی تجهیزات کاربردی برای مادر و کودک»

بانوان متخصص در رشته‌های طراحی صنعتی می‌توانند در اولین محور این رویداد یعنی طراحی تجهیزات کاربردی داخل منزل شرکت نمایند و هر ایده‌ سخت‌افزاری را ارائه دهند که بتواند نیازهای بخش‌های مختلف خانه را برطرف کند.

محور دوم یعنی خانه و آشپزخانه هوشمند (Smart Home) عموما حوزه کاری متخصصین برق و مکانیک است. مقصود از این محور، بهره‌گیری از اینترنت اشیاء برای افزودن قابلیت کنترل ملزومات داخل منزل مانند روشن یا خاموش کردن چراغ، باز وبسته کردن پرده و ... است که جزو بروزترین علومی است که در حال حاضر وجود دارد.

بانوانی که در رشته‌های کامپیوتری متخصص هستند، محور کسب و کارهای فناورانه خانگی محور مناسبی برای حضور و فعالیت آن‌ها در این رویداد است. این محور بیشتر معطوف به کسب و کارهای آنلاین (از جنس اپلیکیشن و سایت) می‌باشد. خانم سلسبیل معتقد است: «این روزها زمانی که از کسب و کار خانگی صحبت می‌شود، بیشتر به سمت محصولات غذایی یا هنری می‌رویم اما هدف ما در طرح این محور در رویداد این است که تأکید کنیم در داخل منزل نیز می‌شود تولیداتی داشت که از علم، دانش و فناوری تخصصی‌تری بهره گرفته شود.»

طراحی بازی و اسباب بازی به عنوان محور چهارم و همچنین تجهیزات کاربردی مادر و کودک به عنوان محور پنجم رویداد نوژان 2، از محورهای بین رشته‌ای محسوب می‌شوند. به گفته عضو هیئت مدیره شبا «بانوانی که در رشته‌های علوم انسانی مانند روانشناسی تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در کنار متخصصان طراحی صنعتی قرار گیرند و ایده‌هایی را مطرح کنند که به یک مادر کمک کند تا بتواند مسئولیت عظیم مادری را راحت‌تر به انجام برساند.»

او در ادامه افزود: « تفاوت نوژان 1 با نوژان 2 در هدایت و سازمان‌دهی تخصصی‌تر شرکت کنندگان رویداد است. ما در این رویداد با دو دسته از شرکت‌کنندگان روبرو هستیم، افرادی که صاحب ایده هستند و ایده‌هایشان را در رویداد ثبت می‌کنند، دسته دوم افرادی که در این 5 محور دغدغه‌ای دارند اما ایده‌ای ندارند و دوست دارند که در این محورها فعالیتی داشته باشند، لذا ما به این دوستان کمک می‌کنیم که به یک ایده خوب برسند.»

سلسبیل که از جمله هسته فکری و اجرایی نوژان 2 هستند، با اشاره به ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به شرکت کنندگان در رویداد اظهار داشتند: «ما چند کلاس آموزشی درحوزه کسب و کاری برای شرکت کنندگان داریم که باعث افزایش دانش آن‌ها در این حوزه خواهد شد و حتی اگر دوستان تمایل به ادامه کار با ما نداشتند، با توجه به این آموزش‌ها، می‌توانند کار را خودشان پیش ببرند. بعلاوه ما منتورهای عمومی و منتورهای متخصص داریم که می‌توانند در فضای عمومی کسب وکار و همچنین فضای تخصصی در هر 5 محور، شرکت کنندگان را راهنمایی کنند.»

سلسبیل درباره تیم‌های برگزیده در نوژان 2، شرح دادند: «براساس معیارهای داوران، طرح‌های هر یک از تیم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تیم‌های برتر انتخاب می‌شوند و جوایزی برای آن‌ها درنظر گرفته شده که در روز پایانی رویداد تقدیم آن‌ها می‌شود. علاوه بر این جوایز، ما در کنار ایده‌ها و طرح‌های جذاب خواهیم بود و حمایت‌های ویژه‌ای تا سقف 50 میلیون تومان داریم.»

او در ادامه افزود: «ما در شتابدهنده شبا تلاش داریم ایده‌ها و طرح‌ها را جذب کنیم، و با حمایت‌های ویژه‌ای که انجام می‌دهیم، آن‌ها را به سمت تولید سوق دهیم. اولویت ما ایده‌های تولید محور هستند و ایده‌های خدماتی در اولویت بعدی قرار دارند. چرا که معتقدیم، تولید، اثر واقعی بر فضای اقتصادی کشور می‌گذارد و نهایت تلاشمان این است که شبا را با این رویکرد به جلو ببریم.»

اخبار مرتبط

آب و آیینه غرب تهران را شاد کرد

نشست بانوان شاعر زینبی + ویدئو

حمایت جامع صندوق کارآفرینی از فعالان عرصه صنایع فرهنگی

0 نظر

ارسال نظر

capcha