علت عدم نقل برخی حوادث؛

بیان زندگی و زمانه امام حسین(ع) به سبکی خاص

به گزارش سراج24، در روزهای گذشته، مراسم رونمایی از کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» با حضور حجت‌الاسلام محمد محمدیان نویسنده اثر، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمع دیگری از اهالی فرهنگ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد. در این گزارش قصد داریم به همین بهانه، به معرفی کامل‌تر کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» پرداخته و جزئیات بیشتری از این کتاب را به علاقه‌مندان عرضه کنیم.

* نگاهی کلی به کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)»
کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» در هشت فصل دوران ولادت امام حسین(ع) تا شهادت آن حضرت و پس از آن را روایت می‌کند. همچنین ماجرای اسارت کاروان تا بازگشت به کربلا و سپس مدینه از زبان حضرت زینب(سلام‌الله علیها) روایت می‌شود. فصل‌های این کتاب عبارت‌اند از: «دوران رسول خدا(ص)، دوران امیرالمومنین(ع)، دوران امام حسن(ع)، امامت، آغاز مبارزه آشکار با حاکمیت اموی، از مکه تا کربلا، و تو چه می‌دانی کربلا چیست، پس از شهادت امام حسین(ع)».

در ادامه جزئیات بیشتری از کتاب آمده است:

* علت عدم‌نقل برخی حوادث در کتاب
با توجه به محوریت کلام امام حسین(ع) در این کتاب، نویسنده برخی حوادث را نتوانسته نقل کند، زیرا سخنی از امام در آن باره نقل نشده است، برای مثال در داستان پیوستن زهیر به کاروان آن حضرت که در مسیر مکه تا کربلا اتفاق افتاد و از موارد قطعی تاریخ کربلا به شمار می‌رود در نقل از منابع معتبر نقل است که بین امام و زهیر ملاقاتی رخ داد که موجب انقلاب روحی در زهیر و باعث جدایی وی از یاران و همسرش و پیوستن به کاروان امام(ع) شد تا جایی که در روز عاشورا فرماندهی جناح راست حضرت را نیز برعهده گرفت؛ از این رو، چون هیچ سخنی از امام در این ملاقات سرنوشت‌ساز نقل نشده است تا داستانی ملاقات در این کتاب بیان شود.

نگاه اصلی در این کتاب نگاه اثباتی بوده است بدین معنی که نویسنده تلاش کرده نقل‌های معتبر و مستند از سخنان امام حسین(ع) را که در میان آثار روایی و تاریخی ما وجود دارد، ارائه کند. اما نگاه سلبی و بیان موارد قابل تآمل و یا غیر واقعی و دست گذاشتن بر موارد تحریف شده و توضیح اشتباهات و خطا‌های مورخان و نویسندگان در این کتاب نیامده است.

سخنان زیادی از امام حسین(ع) در منابع روایی و معارف توحیدی و مباحث اخلاقی و ذکر احکام و تفسیر آیات قرآن و دعا‌هایی با مضامین بلند عرفانی نقل شده است که در این کتاب نیامده و دلیل آن ماهیت این کتاب است که به زندگی و زمانه آن حضرت اختصاص دارد و سیر طبیعی رخداد‌های اجتماعی و سیاسی دوران امام حسین(ع) را روایت می‌کند.

* نقل مطالب کتاب به صورت اول شخص
مطالب کتاب از ابتدا تا انتها به صورت اول شخص تنظیم شده و روایت مستقیم از زبان امام حسین(ع) است. در این کتاب، مقدمه بیانات حضرت که در منبع اصلی از زبان راوی نقل شده است، با اندکی ویرایش از زبان حضرت بیان شده و از ابتدا تا انتهای کتاب راوی دیگری وجود ندارد و برای تمایز و تشخیص این دو از هم توضیحات راوی داخل کروشه و با رنگی متفاوت تمایز یافته است تا با سخنان اصلی حضرت مخلوط نشود و خواننده بتواند سخنان حضرت را از غیر آن بازشناسد.

در فصل هشتم این کتاب که اختصاص به حوادث بعد از شهادت امام حسین(ع) دارد؛ مطالبی از زبان حضرت زینب نقل شده است.

* برشی از کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)»
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «پروردگارا در تمام حوادث ناگوار تو تکیه‌گاه منی. در هر سختی تو امید منی و در هر پیشامدی که برایم اتفاق می‌افتد تو یار و یاور منی. اطمینان من به توست. چه بسیار اندوه‌ها که بر من روی آورد که دل‌ها را ناتوان می‌کرد، راه چاره را مسدود می‌ساخت، کاری از دوست برنمی‌آمد و دشمن زبان به شماتت می‌گشود، اما همه را با توجه به تو بر خود هموار ساختند و جز تو با دیگری در میان ننهادم و جز وصول به حضرت تو به دیگری اعتنا ننمودم. تو در گشایش را به رویم گشودی و اندوه را از من برطرف کردی. پس تویی که صاحب اختیار هر نعمتی و همه نیکی‌ها به دست تو و تمام آرزو‌ها متوجه توست».

در ادامه ویدئویی از خوانش کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» آمده است:

 

اخبار مرتبط

نمایشگاه کتاب امسال در مصلی برگزار می‌شود

آغاز ثبت‌نام اصحاب رسانه برای حضوردر نمایشگاه کتاب

تجربه نخستین شب قدر یک اسیر ۱۳ ساله

0 نظر

ارسال نظر

capcha