مرکز پژوهشهای مجلس بررسی کرد
نقش گروههای ذی نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا
به گزارش «سراج24» به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: انتخابات سال 2012 ریاست جمهوری ایالات متحده مورد توجه بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی جهان قرار داشت و نوشتار حاضر بر خلاف رویه مرسوم به جای بررسی حزبی این انتخابات به دنبال تحلیل آن بر اساس نقش گروههای ذی نفوذ و تلاشی است که این گروهها معمولا در جهت حمایت از منافعشان انجام میدهند.
گروههای ذی نفوذ تخصصی، گروههای مهم کنش سیاسی و جایگاه هر یک لابیهای حوزه سیاست خارجی و در نهایت لابیهای صهیونیستی در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفتهاند.
این گزارش همچنین، نشاندهنده جای خالی لابیهای ایرانیان ساکن در آمریکا در این مبارزات مهم و جدی است و ضرورت توجه بیشتر دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی به این موضوع را گوشزد میکند.
بر اساس این تحقیق، گروههای مختلف ذی نفوذ با توجه به علایق و میزان قدرتی که دارند سعی میکنند تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و به نفع کاندیدای مورد نظر خود عمل کنند.
اگر چه تصور میشود با تکامل ابزارهای جدید ارتباطی نقش رسانههای سنتی در انتخابات کاهش یابد، ولی شواهد نشان از اهمیت بسیار آنها در انتخابات سال 2012 داردف به همین دلیل بیشترین هزینه صورت گرفته مربوط به پخش پیامهای تبلیغاتی له یا علیه یک کاندیدا بوده است.
محتوای پیامهای تبلیغاتی نیز نشاندهنده نبود و فرهنگ اخلاقی در انتخابات ریاست جمهوری است، به همین سبب است که فرهنگ سیاسی آمریکا هر روز بیشتر از قبل به سمت سقوط پیش میرود و روی کارآمدن افرادی با سطح پایین تجربه و توانایی به عنوان نخبه سیاسی نیز از نتایج این روند است.
با توجه به رأی دادگاه فدرال در سال 2010 و بازگذاشتن دست کمیتههای کنش سیاسی در فعالیت مستقل به نفع یک کاندیدا در انتخابات، نقش این گروهها در انتخابات روز به روز بیشتر میشود و جمهوریخواهان، اوباما را متهم کردهاند که خود را با این شرایط بیشتر از رقیبش وفق داده بود.
در این انتخابات شاهد بودیم که لابی ایپک به عنوان مهمترین گروه صهیونیستی در آمریکا به صورت رسمی از اوباما در تبلیغات حمایت کرد که این امر نشان از پیچیدهتر شدن وضعیت منطقهای اسرائیل و همچنین احساس قدرت بیشتر این لابی در عرصه سیاست داخلی آمریکا دارد.
مقایسه انتخابات سال 1992 و 2012 تغییر این قدرت در طول زمان کوتاه 20 ساله را به خوبی نشان میدهد و نکته آخر که هیچ یک از گروههای ایرانی در عرصه و کارزار انتخاباتی آمریکا حضور و نقش تعیین کنندهای نداشتند.
بیشتر طیف سنتی ایرانیها به جمهوریخواهان نزدیکند اما نسلهای جدید با دموکراتها نزدیکی بیشتری دارند، ولی هیچ یک به صورت سازمان یافته در انتخابات شرکت نداشتند البته دیدارهای گروه نیاک با تیم اوباما میتوانست نویدبخش شروع این فعالیت باشد که تحقق پیدا نکرد.
0نظر