فیروز زنوزی جلالی در گفتگو با سراج24 گفت: بعد از انقلاب اسلامی ادبیات مذهبی به صورت جدی به گونه های ادبی ما اضافه شده است، با این حال در طول 3 دهه گذشته آنگونه که باید به موضوع جایگاه شب های قدر و مظلومیت امیرالمومنین در این گونه ادبی پرداخته نشده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از آثار مذهبی ما در حوزه ادبیات داستانی دچار اغراق بوده و شبیه به هم هستند، ادامه داد: اسم اینگونه آثار را سینه زنی یا نوحه خوانی ادبی گذاشته ام، چرا که باید آثاری را بنویسیم که دارای شخصیت و فضاسازی بوده و برای مخاطب جذابیت داشته باشد، در حالی که در ادبیات داستانی ما اینگونه آثاری نداریم.
نویسنده کتاب " قاعده بازی" اظهار داشت: ما در ادبیات داستانی کمتر به این موضوع پرداخته ایم که دلیلش هم این است که جایگاه شب های قدر مسئله حساسی است و از سوی دیگر نویسندگان ما با احساس وارد این مسئله می شوند و طبیعتا چنین اثری نمی تواند با مخاطب ارتباط بگیرد.
زنوزی جلالی با بیان اینکه ما در مقالات و سایر گونه های ادبی به خوبی به موضوع شب های قدر پرداخته ایم، تصریح کرد: ولی در ادبیات داستانی اینگونه نبوده است و این گونه ادبیات در بعد مذهبی به خصوص درباره جایگاه حضرت علی اثر درخوری ندارد.
وی افزود: امروز ادبیات بازوی تفکر جامعه است و باید کار جدیدی در این حوزه انجام دهد، چرا که موضوعاتی مانند ضربت خوردن حضرت علی، درددل این امام با چاه و.... مسایلی است که بارها دز مصیبت نامه ها و مداحی ها مطرح شده و قطعا عنوان کردن دوباره آنها در رمان و ادبیات داستانی جذابیتی نخواهد داشت.
زنوزی جلالی در گفت و گو با «سراج24»
0نظر