به گزارش « سراج24 » این روزها وزیر صنعت و تجارت به همراه برخی قطعه سازان و فعالان صنعت خودرو از لزوم گران شدن قیمت خودرو سخن میگویند و در همان حال هم برخی دیگر به خودروسازان توصیه میکنند به جای اینکه دائما به فکر افزایش قیمت باشند به فکر افزایش کیفیت ساخت باشند تا توان رقابت با برندهای خارجی را داشته باشند. صنعت خودرو به گفته فعالان این بخش در حال حاضر از کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش رنج میبرد. ضمن اینکه با اعمال تحریمهای بینالمللی خودروسازان خارجی از جمله رنو و پژو از بازار کشور خارج شدند.خروج این برندهای خودروساز با توجه به وابستگی صنعت خودرو کشور موجب ایجاد مشکلات متعددی شد.
گران شدن قیمت ارز و سقوط ارزش پول ملی هم از طرف دیگر باعث شد قیمت خودروهای داخلی به یکباره چند برابر شود. پراید 20 میلیونی برای کمتر کسی قابل تصور بود اما این اتفاق افتاد. روند رشد قیمت خودروهای داخلی به حدی بود که احمدینژاد در قامت رئیسجمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: بیایید این اتومبیلها را وزن کنید ببینید کیلویی چند تمام شده است؟ از نظر رئیسجمهور سابق هم این افزایش قیمت بیرویه بود.
چند دستور هم برای کاهش قیمت به خودروسازها داده شد اما قضیه تا سر کار آمدن دولت یازدهم پیش رفت. شورای رقابت فرمول جدیدی برای محاسبه قیمت خودرو ابداع کرد و میزان ارزبری خودروها بر مبنای ارز مبادلهای تعیین شد اما هیچکدام از این اقدامات باعث کاهش محسوس قیمت در بازار خودرو نشد.
پس از مذاکرات ژنو و با توجه به اینکه یکی از مباحث مطرح در این توافقات برداشته شدن تحریمهای خودرو بود بارقههایی از امید برای مصرفکنندگان داخلی دیده شد و تا حدی هم قیمتها در بازار کاهش یافت یا حداقل به ثبات رسید. اما ظاهرا نه خودروسازان و نه وزیر صنعت، معدن و تجارت از این موضوع راضی نیستند. نعمتزاده تا به حال چند بار در مورد قیمت خودرو اظهارنظر کرده و هر بار هم از افزایش قیمت خودرو حمایت کرده است. صحبتهای نعمتزاده در مورد لزوم افزایش قیمت خودرو و آزادسازی قیمت با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد تا جاییکه روابطعمومیوزارت صنعت، معدن و تجارت حرفهای او را تکذیب و اعلام کرد وزیر در مورد افزایش قیمت خودرو حرف نزده است اما ظاهرا نعمتزاده همچنان بر موضع خود ایستاده است.
او سه روز قبل هم ضمن اینکه از افزایش تعرفه واردات خودرو خبر داد این را هم گفت که افزایش قیمت در صنعت خودرو بیرویه نبوده است. این اظهارات نعمتزاده باعث شده که بحث گران شدن قیمت خودرو داغ شود؛ بحثی که فعالان این بخش هم از آن استقبال میکنند.
زیان 5 هزار میلیاردی صنعت خودرو
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان کشور در این باره میگوید: متاسفانه سیاستهای دولت دهم برای تعیین قیمت موجب شد صنعت خودرو در سال 91 حدود 4 هزار میلیارد تومان ضرر بدهد و تداوم این سیاستها در سالجاری هم موجب زیان حدود هزار میلیارد تومانی شده است. اعتقاد ما این است که باید جلوی این زیاندهی خودروسازان گرفته شود؛ ما مستندات لازم را هم به شورای رقابت ارائه کردهایم و از آنها خواستهایم فرمولهای تعیین قیمت را بازنگری کنند. نعمتبخش میگوید: قیمت پایه در حال حاضر بر اساس همان قیمت پایه در فروردین 91 در نظر گرفته میشود؛ آن قیمت، 14 درصد کمتر از قیمت تمام شده بود و این قیمت پایه باید اصلاح شود.او میگوید: در حال حاضر صنعت خودرو 30 تا 35 درصد ظرفیت را نسبت به سال 90 به کار میگیرد و این زیان باید پایان داده شود در حالی که قیمت اقلام مورد استفاده در ساخت خودرو 4 برابر شده منطقی نیست که از خودروساز بخواهیم قیمتها را افزایش ندهد. دولت هم که در حال حاضر توان ریالی جبران این زیان را ندارد، چرا خودروسازان باید این ضرر را بدهند. ما این اطلاعات را به آقای نعمتزاده دادیم و ایشان هم با دقت در جریان ضرر خودروسازان قرار گرفتهاند. با استناد به این اطلاعات بود که از افزایش قیمت حمایت کرد اما متاسفانه با حمله تند نمایندگان مجلس مواجه شد.
دبیر انجمن خودروسازان میافزاید: پیشبینی ما از افزایش قیمت خودرو بهطور متوسط 8 تا 7 درصد است البته این درصد درمورد خودروهای مختلف تفاوت خواهد داشت. او میافزاید: اگر تحریمهای بخش خودرو لغو شود و شرکتهای خارجی دوباره به صنعت خودرو کشور برگردند درصد افزایش قیمت حدود 4 درصد خواهد بود. او در مورد سازوکار تعیین قیمت خودرو در کشورمیگوید: با توجه به اختلاف زیاد سود تسهیلات بانکی در کشور با دیگر کشورها، تعرفه 40 درصدی برای واردات خودرو رقم بالایی نیست و به همین جهت انتظار ما این است قیمتگذاری در صنعت خودرو آزاد شود. از سال 76 تا 90 که قیمتگذاری در اختیار صنعت بوده کمترین حاشیه سود برای صنعت در نظر گرفته شد. به نظر میرسد بهترین راهکار این است که قیمتگذاری آزاد باشد.
دخالت دولت در قیمتگذاری یک اشتباه تاریخی
محمدرضا نجفیمنش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و مجموعههای قطعات خودرو در این زمینه میگوید: دخالت دولت در قیمتگذاری خودرو یک اشتباه تاریخی بود و هیچ نمونه موفقی برای این اقدام در دنیا وجود ندارد. در چند سال اخیر قیمت مواد اولیه و قطعات مورد استفاده در خودرو چند برابر شده و اجبار صنعت خودرو به ثبات قیمت منطقی نیست. در حال حاضر خودروسازان، خودرو را با ضرر میفروشند که نتیجه آن کاهش تولید و افت توان خودروسازی کشور است. او میگوید: در حال حاضر 20درصد از هزینه تمام شده تولید خودرو مربوط به سودهایی است که بابت تسهیلات بانکی خودروسازان میپردازند اگر دولت میخواهد به مصرفکنندگان فشار نیاید این هزینه را کاهش دهد اما فشار یک طرفه به صنعت خودرو جوابگو نخواهد بود. به نظر نجفیمنش بهترین راهکار تعیین قیمت خودرو در حال حاضر این است که آزادسازی شود البته از آن طرف هم خودروسازان باید دنبال ارائه مدلهای جدیدتر باشند. یکی ایرادات صنعت خودرو در حال حاضر این است که مدلهای جدید ارائه نشده و مدام کیفیت نداشتن خودرو تولیدی داخل مانند پتک بر سر آن زده شده است. در حالی که همین خودروهای موجود هم اگر بخواهد از خارج وارد شود گرانتر تمام میشود. در هر صورت سازوکار تعیین قیمت خودرو در کشور باید تغییر کند.
قیمت خودرو تا پایان سال افزایش نمییابد
اما در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان داده مدافع آزادسازی و افزایش قیمت خودور است روز گذشته معاون او در یک کنفرانس خبری هرگونه افزایش قیمت خودرو را دست کم تا پایان سالجاری منتفی دانست. محسن صالحینیا با بیان اینکه هیچیک از خودروسازان محصولات خود را خارج از فرمول شورای رقابت قیمتگذاری نمیکنند، گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده دست کم تا پایان سالجاری هیچ افزایش قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت.
آغاز فعالیت خودروسازان خارجی تا سه ماه آینده
در گیر و دار تلاش خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت ایسنا از قول یک کارشناس صنعت خودرو نوشت: فعالیت خودروسازان خارجی در ایران تا سه ماه آینده آغاز خواهد شد.شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفته: با به نتیجه رسیدن مذاکرات جاری در زمینه نحوه اجرای توافقنامه ژنو تا سه ماه آینده شاهد آغاز فعالیت خودروسازان خارجی در ایران خواهیم بود.با لغو رسمی تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا قراردادهایی بین خودروسازان داخلی و خارجی منعقد خواهد شد، هماکنون خودروسازان خارجی در حال مذاکره با خودروسازان داخلی بوده و توافقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته است.
0نظر