سخنگوی دولت:

دولت خواهان افزایش نرخ ارز نیست

نوبخت گفت: قطعاً‌ ما متناسب با ثبات‌بخشی اقتصاد و کنترل نوسانات می‌توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را هم مشخص کنیم.
به گزارش «سراج24»، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیئت دولت در جلسه امروز ارزیابی مقدماتی از سفر موفقیت‌آمیز رئیس‌جمهور به سازمان ملل انجام شد.
 
وی افزود: ملاقات‌های هیئت ایرانی و متن سخنرانی آقای روحانی و بازتاب آن در رسانه‌های خارجی و دیدگاه بسیار مثبتی که هم در آمریکا و اروپا نسبت به این سخنان صورت گرفت، نکات امیدبخشی بود که امروز در جلسه دولت مورد بررسی قرار گرفت.
 
سخنگوی دولت گفت: بی‌تردید سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل و دستاوردهای آن می‌تواند در شرایط داخل و روابط بین‌الملل بسیار مؤثر باشد.
 
نوبخت در عین حال متذکر شد:‌ بعد از بازگشت رئیس‌جمهور و هیئت اعزامی به نیویورک، دستاوردهای این سفر مشروحاً مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد که در جلسه امروز هیئت وزیران گزارشات مختلف دستگاه‌های دولتی ارائه و بررسی شد و پس از آن نیز جلسه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برگزار خواهد شد.
 
سخنگوی دولت گفت: در جلسه امروز هیئت دولت بازتاب سخنان ولی‌الله سیف رئیس کل مرکزی درباره نرخ ارز در رسانه‌ها، مورد بررسی قرار گرفت.
 
نوبخت افزود: سیاست دولت در خصوص اقتصاد و وضعیت اقتصادی خانوارها بسیار شفاف است و بهبود وضعیت معیشتی خانوارها از اهداف ماست.
 
وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت معیشتی مردم نیاز به یک ثبات اقتصادی است و ثبات اقتصادی زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری است.
 
نوبخت متذکر شد:از آنجا که اقتصاد ما تحت تأثیر نوسانات قیمت ارز ثبات خود را در سال‌های گذشته در مقاطعی از دست داده بود، مسئله کنترل نوسانات شدید قیمت ارز مورد توجه دولت قرار گرفت که بانک مرکزی متولی آن است.
 
سخنگوی دولت گفت: قطعاً‌ ما متناسب با ثبات‌بخشی اقتصاد و کنترل نوسانات می‌توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را هم مشخص کنیم.
 
وی افزود:‌ در طول چند ماه گذشته قیمت ارز در حوالی سه هزار تومان خود را خودش را تنظیم کرد اما تلاش ما این است که با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری نرخ واقعی ارز را پیدا کنیم تا با هدف ما که بهبود وضعیت معیشتی خانوارهاست،‌ هماهنگ شود.
 
نوبخت گفت: البته غیر از بحث عرضه و تقاضای واقعی در بازار که می‌تواند نرخ واقعی ارز را مشخص کند، یک عرضه و تقاضای موسوم به سفته‌بازی هم رایج است.
 
وی تصریح کرد: سفته‌بازی که ناشی از پیش‌بینی‌های سوداگران و سودجویان برای دستیابی دارایی با ثبات‌تر است، در تعیین نرخ ارز موثر است.
 
سخنگوی دولت گفت:‌ دولت قطعاً باید نسبت به ثبات‌بخشی بازار ارز اقدام کند و با جلوگیری از نوساناتی که سوداگران می‌توانند با وجود نقدینگی 450هزار میلیاردتومانی ایجاد کنند، نرخ مناسب را مشخص کنیم.
 
نوبخت افزود:‌ دولت به شدت  در خصوص ثبات نسبی نرخ ارز حساس است و تلاش می‌کنیم با اتخاذ سیاست‌های سنجیده، نقدینگی را از بازار ارز به سوی دیگر هدایت کنیم.
 
وی تصریح کرد: اگر عوامل خوشبینانه‌ای وجود داشته باشد که به صورت مقطعی قیمت ارز را پائین می‌آورد و بعد قیمت ارز مجدداً به وضعیت تعادلی برگردد می‌توان از آن به عنوان افزایش نرخ تعبیر کرد که این هم برای اقتصاد ما خوب نیست.
 
سخنگوی دولت گفت: همانطور که دولت باید نسبت به افزایش‌های غیرواقعی نرخ ارز در مقطعی کوتاه حساس باشد، باید نسبت به پائین آمدن آن هم حساس باشد.
 
نوبخت افزود:‌ ما باید بتوانیم یک ثبات به قیمت ارز ببخشیم که البته سیاست‌ها و برنامه‌های ما این ثبات را به اقتصاد بر خواهد گرداند.
 
وی ادامه داد:‌ سخنان رئیس کل بانک مرکزی به معنای این نبود که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است چرا که ما قیمت ارز در بودجه را بر اساس 2هزار و 477 تومان در نظر گرفتیم.
 
سخنگوی دولت گفت: دولت هیچ ارزی را با قیمت بازار آزاد نمی‌فروشد و ما حتی برای برخی کالاهای اساسی همچنان مابه‌التفاوت نرخ ارز را می‌پردازیم تا به ثبات نسبی برسیم.
 
نوبخت افزود: اینکه دولت خواهان افزایش قیمت ارز است، اصلاً مطلب درستی نیست و ما خواستار جلوگیری از نوسانات نامناسب قیمت ارز و ثبات‌بخشی به این بازار هستیم.
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص آخرین تحولات مربوط به واگذاری اراضی نمایشگاه بین‌المللی به سازمان صدا و سیما از مکاتبه ضرغامی با رئیس‌جمهور خبر داد.
 
نوبخت گفت: رئیس سازمان صدا و سیما نامه‌ای در خصوص انتقال اراضی نمایشگاه بین‌المللی به این سازمان نوشته که آقای روحانی در حال بررسی این نامه است و پس از قطعی شدن نظر دولت اعلام می‌شود.
 
وی البته متذکر شد که مناسب نبود برخی دستگاه‌ها به صورت انفرادی درباره موضوعی که هنوز در حال بررسی است اعلام نظر کنند.
 
سخنگوی دولت درباره مصوبه مربوط به افزایش ساعت کاری کارمندان توضیح داد: در این خصوص قانون وجود دارد و ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری میزان ساعت کاری را مشخص کرده است.
 
نوبخت با بیان اینکه ساعت کاری کارمندان 44 ساعت در هفته تعیین شده، اظهار داشت: آنچه از سوی دولت بیان شد اجرای قانون است.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرد: دولت تلاش خواهد کرد در کنار این مدت زمان کاری در راستای سایر تکالیف قانونی خود، وضعیت معیشتی و دریافت‌ها و پرداخت‌ها را سامان‌دهی کنند.
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت:‌ مجلس در راستای تعامل و همکاری با دولت، طرح یک فوریتی برای احیای سازمان مدیریت ارائه کرد.
 
نوبخت افزود: کلیات و جزئیات این طرح اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس و کلیات آن در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده است.
 
وی تصریح کرد: شاید یک مورد کوچکی مانده باشد که به نظر می‌رسد با نهایی شدن آن ظرف یکی دو هفته آینده، طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد.
 
نوبخت خاطرنشان کرد: پس از نهایی شدن این طرح در مجلس و ابلاغ آن به دولت، در خصوص تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی و عملیاتی شدن آن اقدام خواهد شد.
 
سخنگوی دولت درباره مصرف کالاهای داخلی و حضور کالاهای مصرفی خارجی دارای مشابه داخلی و تأثیرات منفی آن در بازار، گفت: سیاست‌های رهبری طبق اصل 110 قانون اساسی جزو اسناد بالادستی نظام است.
 
وی افزود: ما در جهت اجرای این سیاست‌ها به‌طور جدی با استفاده از کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، برخورد می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری انجام می‌دهیم.
 
نوبخت در خصوص زمان تصمیم‌گیری درباره نرخ سود بانکی هم که مورد سؤال خبرنگاری بود، اظهار داشت: این موضوع از مواردی است که در شرح وظایف بانک مرکزی قرار دارد.
 
وی متذکر شد: در حال حاضر بانک مرکزی در حال مطالعه برای مشخص کردن نرخ واقعی سود بانکی است و پس از آنکه به جمع‌بندی برسیم، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
سخنگوی دولت درباره برنامه‌های دولت برای یکپارچگی سیاست‌های اقتصادی با توجه به اینکه گفته می‌شود سیاست‌های فعلی پراکنده است، گفت: اینطور نیست، بلکه سیاست‌های اقتصادی در همه موارد منسجم هستند.
 
اخبار مرتبط

احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد

تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز

تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز