دکتر دنیوی در حاشیه چهارمین رویداد ملی سواد فضای مجازی :

راه مقابله با فیک‌نیوزها کشف نمونه‌های کوچک موفق در زمینه اخبار جعلی است

مدیر گروه سیاستگذاری و مطالعات راهبردی پژوهشکده فرهنگ و هنر در چهارمین رویداد ملی سواد فضای مجازی گفت : از طریق کشف و شناسایی نمونه‌های موفق کوچکی که توانسته‌اند در زمینه اخبار جعلی موفق باشند، می‌توان جامعه را در برابر فیک‌نیوزها واکسینه‌ کرد.

به گزارش سراج24؛ دکتر محسن دنیوی مدیر گروه سیاستگذاری و مطالعات راهبردی پژوهشکده فرهنگ و هنر در حاشیه چهارمین رویداد ملی سواد فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 اظهار کرد: ایده «ایجاد تغییر از طریق خلق نمونه‌های موفق کوچک» ایده‌ای است که می‌توان از آن در هر عرصه‌ای در زمینه مسائل اجتماعی بهره گرفت.

 وی خاطرنشان کرد: این ایده به کنش‌گران اجتماعی کمک می‌کند تا بتوانند تغییرات بزرگ و دامنه‌داری از طریق همان نمونه‌های موفق کوچک ایجاد کنند.

دنیوی به دیگر کاربردهای این ایده اشاره کرد و افزود: در حوزه فضای مجازی، سواد رسانه و اخبار باز هم این ایده پاسخگو خواهد بود‌.

وی تصریح کرد: از طریق کشف و شناسایی نمونه‌های موفق کوچکی که توانسته‌اند در زمینه اخبار جعلی موفق باشند، می‌توان جامعه را در برابر فیک‌نیوزها واکسینه‌ کرد.

دنیوی تاکید کرد: همچنین می‌توان از «ایده «ایجاد تغییر از طریق خلق نمونه‌های موفق کوچک» برای نحوه واکنش‌ها به خبر جعلی و یا جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و یا هرگونه کنش‌ دیگری در زمینه خبر جعلی استفاده کرد.

وی ادامه داد: با پیدا کردن نمونه‌های موفق و همچنین شناخت و بررسی ظرایف چگونگی رخداد اخبار جعلی از طریق رشد و تکثیر آنها می‌توان تغییراتی را ایجاد کرد که یقینا چشمگیر خواهند بود.

دنیوی در پایان گفت: با بهره‌گیری از «ایده تغییر از طریق نمونه‌های موفق کوچک» می‌توان بدون تغییرات بزرگ مثل تغییر در فرهنگ عمومی و ساختارها و خیلی موارد دیگر، به عنوان یک روش و شیوه برای حل مسایل اجتماعی استفاده کرد.

اخبار مرتبط