وزیر بهداشت افتتاحیه نشست کشورهای عضو گروه پنج خبرداد؛

خودکفایی ۹۷ درصدی ایران در تولید دارو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولید ۹۷ درصد داروها و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران در داخل کشور، گفت: هیچ محدودیتی برای تولید دارو در منطقه وجود ندارد و آماده همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه هستیم.

به گزارش سراج24؛ بهرام عین اللهی روز شنبه در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نشست سه روزه کشورهای عضو گروه پنج شامل کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و عراق (G۵) که با عنوان «دیپلماسی سلامت» در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: دیپلماسی سلامت نقطه مشترک تمام کشورها است و در منطقه میان همسایگان باعث افزایش همکاری‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: در این نشست درباره دارو و تجهیزات پزشکی بحث و تبادل نظر می شود و امید است به سمتی پیش رویم که در یک همکاری مشترک، بازار فعال و جدید در بحث دارو ایجاد و نیازهای یکدیگر را تامین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همکاری‌های مختلف در گروه پنج از جمله درمانی، آموزشی، پرستاری و دندانپزشکی وجود دارد و در این جلسه به دلیل اهمیت موضوع درباره مشکلات دارویی و تجهیزات پزشکی بحث و تبادل نظر می شود.

عین اللهی در ادامه به تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب علیه کشورمان در ۴۴ سال گذشته اشاره کرد و افزود: به رغم این تحریم ها پیشرفت های زیادی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حاصل شده و امید است شاهد همکاری‌های بیشتر میان کشورهای دوست و همسایه باشیم.

وی هدف اصلی این گردهمایی را دسترسی عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی و در نهایت سلامت مردم منطقه برشمرد و گفت: در زمان همه گیری ویروس کرونا ثابت شد که تداوم این همکاری‌ها در کنترل این همه گیری موثر بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: سلامت در یک کشور به تنهایی ایجاد نمی شود و از این رو گروه پنج سرآمد این همکاری‌هاست و ضرورت دارد در تولید و توزیع دارو و قوانین و مقررات تجربیات یکدیگر را به اجرا بگذاریم.

وی خاطر نشان کرد: امروزه تولید بسیاری از داروهای با تکنولوژی بالا و زیست فناوری می تواند بیماری مردم را درمان کند و هیچ محدودیتی برای تولید دارو در منطقه وجود ندارد.

وزیر بهداشت گفت: جلسه آتی فائو درباره زنان خواهد بود و در رابطه با سلامت و زنان صحبت‌هایی خواهیم داشت.

عین اللهی از سفر خود به قاهره در هفته آینده خبر داد و گفت که در این سفر با وزرای بهداشت کشورهای دوست دیدار و گفت و گو خواهد داشت.

بیست و هفتمین اجلاس تخصصی کشورهای عضو گروه پنج با عنوان "دیپلماسی سلامت؛ نظام‌های دارو و تجهیزات پزشکی" روز شنبه هشتم مهر ماه به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.

این اجلاس با شعار "به سوی دسترسی عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی" و برنامه توسعه همکاری ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ۶ تا ۹ مهرماه در تهران برگزار می شود و هیات های کشورهای عضو گروه پنج در اولین روز اجلاس از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران فارما» (دارو و صنایع وابسته) بازدید کردند.

علاوه بر وزیر و مسئولان وزارت بهداشت، جعفر حسین نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، سفرا و نمایندگان کشورهای عضو افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و عراق و کارشناسان گروه پنج و نمایندگان سازمان های بین المللی مقیم ایران در آیین افتتاحیه امروز حضور داشتند.

اخبار مرتبط

کمبود داروهای درمان «تومورهای مغزی» کودکان

ارسال محموله دارویی هلال احمر ایران به عربستان

افزایش ۲۰ درصدی تعرفه متخصصان اطفال