قالیباف: اعدام افراد در عربستان مغایر با حقوق انسانی است

رئیس مجلس گفت: اعدام دسته‌جمعی افراد بی‌گناه و مظلوم در عربستان سعودی مغایر با ابتدایی‌ترین حقوق انسانی افراد و رویه‌های حقوق بین‌الملل است.

به گزارش سراج24؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه 24 اسفند) قوه مقننه در نطق پیش از دستور گفت: اعدام دسته‌جمعی افراد بی‌گناه و مظلوم در عربستان سعودی مغایر با ابتدایی‌ترین حقوق انسانی افراد و رویه‌های حقوق بین‌الملل است و جمهوری اسلامی ایران این اقدام دردناک و ناگوار را به شدت محکوم می‌کند و ضروری است دولت‌های جهان دورویی و بی‌عملی را کنار بگذارند و این قبیل اقدامات غیرانسانی را محکوم کرده و مانع از تکرار چنین حوادث ناگواری شوند.

وی افزود: لازم است علما و مراجع دینی جهان اسلام، جوانان مسلمان، اصحاب قلم و رسانه و سایر آزادگان و عدالت‌جویان سراسر جهان این اقدامات را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واضح است که جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت‌های غربی با دورویی در بحث حقوق بشر مخالف است و در برخورد با مسائل انسانی معتقد به حفظ حقوق انسان‌ها در تمام کشورها و در هر سطحی است و برخوردهای تناقض‌آمیز و استفاده ابزاری از حقوق بشر را غلط و غیرانسانی می‌داند.

قالیباف در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به درگیری‌های اوکراین اظهار کرد: درباره مسئله اوکراین نیز همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید فرموده‌اند جمهوری اسلامی ایران با جنگ در هر نقطه از دنیا مخالف است و ضمن تأکید بر لزوم حفظ جان غیرنظامیان و ضرورت پایان یافتن هرچه سریع‌تر به این درگیری، تمام طرف‌ها را به رفع تنش‌ها و پرهیز از آسیب به غیرنظامیان با بهره‌گیری از راهکارهای دیپلماتیک دعوت می‌کند.

وی تأکید کرد: البته معتقد هستیم برای اینکه بحران به طور دائمی برطرف شود باید برای برطرف کردن ریشه بحران نیز تدبیر کرد. این یک واقعیت است که تنش‌زایی و زمینه‌چینی برای ایجاد اختلاف میان کشورها و ملت‌ها بخشی از ماهیت وجودی آمریکا است و می‌توان گفت امروز بقای رژیم آمریکا به افروختن آتش جنگ در سراسر دنیا و پایمال کردن حقوق انسان‌ها پای منافع تجاری و ناامن نگاه داشتن کشورهای وابسته است و ریشه بحران اوکراین نیز به بحران‌سازی‌های آمریکا برمی‌گردد.

رئیس مجلس اضافه کرد: مردم ایران قربانیان اصلی سیاست‌های خصمانه زورگویان عالم به ویژه مستبدان آمریکایی هستند و از همین رو ملت سربلند ایران همواره خواهان برقراری صلح و رفع تنش و جنگ در تمام دنیا و جلوگیری از هرگونه آسیب به زنان، کودکان و غیرنظامیان هستند و برای تمامی ملت‌ها از خداوند متعال، زندگی در سایه آرامش، عدالت، صلح، محبت و دوستی و رفع تبعیض و خشونت طلب می‌کنند.

اخبار مرتبط

طرح مبارزه با سوداگری برای مبارزه با جمعیت کوچکی از منفعت‌طلبان است

هفته بعد گزارش «جلسه ارزی مجلس و دولت» در صحن مطرح می‌شود

قالیباف: مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده است