ابعاد و بایسته‌های اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت احصاء شد

کارشناس مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: در دهمین همایش این مرکز ابعاد و بایسته‌های اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با تکیه برمقالات و نظرات کارشناسان احصاء شد.

به گزارش سراج24، موسی عنبری کارشناس مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، درباره دستاوردهای دهمین همایش این مرکز در آخر اردیبهشت ماه امسال گفت: در همایش‌های قبلی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، بحث چگونگی نگارش و تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مطرح بود به عنوان مثال در همایش نهم مبحث ارتقا و تکمیل الگو موضوعیت داشت که بعد از آن الگوی اولیه‌ای نوشته شد و رهبر انقلاب آن را به جامعه علمی و بسیاری از نهادهای دست اندر کار ارائه کردند و از آنها خواستند راجع به الگو اصلاحات، پیشنهادات و نظرات خود را به مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برسانند تا مرکز با استفاده از آنها سند را تکمیل کند.

عنبری گفت: بعد از اصلاحات دوباره، سند اولیه‌ای آماده شده است و سند در فرآیند ابلاغ و ارائه به رهبری و تقریباً تکمیل شده است و برای کارهای کارشناسی اولیه آماده طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

عضو هیئت داوران دهمین همایش الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت افزود: چون سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به مرحله ابلاغ و اجرا نزدیک شده، مرکز ده‌ها همایش با تاکید بر ابعاد سند و اجرای آن برگزار کرده است.

عنبری ادامه داد: در دهمین همایش الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، ابعاد سند به خصوص در بخشی که تدابیر و سیاست‌ها وجود دارند جز به جز تشریح شدند. بیش از ۱۰۰ تدبیر و اقدام کلان در این سند وجود دارد که قرار شده در همایش بعدی الگو این تدابیر، راهبردها و سیاست‌های کلان تشریح و تدوین شوند، سپس چگونگی اجرای آنها در جامعه و نهادهای همکار برای آنها شناخته شود و ابعاد کلی آن بندها از سند مشخص شود.

وی تصریح کرد: دهمین همایش الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نوعی بازخوانی سند، تشریح ابعاد، تیم و اصلاحات اصلی و محورهای کلی آن، همچنین تعیین وظایف و عملکرد نهادهایی که می‌خواهند در اجرای سند فعالیت کنند، بوده است.

کارشناس مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: بالغ بر ۷۰ مقاله در همایش ارائه شد و همه افراد ارائه کننده یا اعضای علمی دانشگاه بودند یا در نهادهای اجرایی مسئولیت داشتند. دانشجویان گروه‌های دکتری و کارشناسی ارشد نیز نقش فعال داشتند. تلاش مرکز در این مرحله این بود که به ارتباط مقالات و تاکید آنها بر جزئیات و متن سند توجه شود. لذا تلاش شد که متن مقالات به شکل طرحنامه‌ای از پیشنهادات و انتقادات راجع به جزئیات سند باشند تا در نهایی شدن سند مورد استفاده قرار گیرند.

عنبری در پایان گفت: دهمین همایش الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت دارای دو محور کلان تبیین و تشریح ابعاد سند و بایسته‌ها و ملزومات اجرای سند بود. در هر یک از این محورها چند زیرشاخه تعریف شد به عنوان مثال تشریح مبانی، اصطلاحات و مفاهیم کلان خداشناسی، آرمان‌ها و ارزش‌ها به عنوان زیرشاخه محور تبیین و تشریح ابعاد سند، و تشریح نهادهایی که وظیفه فعالیت در حوزه پیشرفت کشور را دارند و تشریح وظایف نهادها با توجه به بندهایی که در سند آمده به عنوان زیرشاخه محور بایسته‌ها و ملزومات اجرای سند مطرح شد.

لازم به ذکر است این همایش به صورت آنلاین در روزهای ۲۹ و ۳۰ اردی‌بشهت ماه برگزار شد و همه افراد شرکت کننده در همایش امکان سوال و گفتگو با سخنرانان را داشتند.

اخبار مرتبط