به گزارش سراج24؛ حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب انصاری، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور صبح پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه در نشست ملی مطالبهگران آموزش و پرورش در خصوص اهمیت این وزارتخانه گفت: ۱۲ سال از عمر دانشآموزان و جوانان ما در بهترین سنین در اینجا میگذرد و آموزش روشهای تربیتی که در این سالها ارائه میشود در ساختار تربیتی دانشآموز و در آینده جامعه نقش موثری دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم چند سوال مطرح کنیم، آیا دانشآموز بعد از سپری کردن این سالها، تبدیل به یک جوان قانونمدار، حقطلب و با دانش و حکمت خواهد شد؟ توانایی زیباییشناسی و تجزیه و تحلیل پیدا کرده؟ آیا مسئولیتشناس تربیت شده؟ آیا متناسب با نیازهای جامعه رشد کرده؟ آیا مکتب شهید سلیمانی را درک میکند؟
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه صدها سوال پیرامون این مسئله مطرح است، اظهار کرد: برای پاسخ به این پرسشها باید وارد آسیبشناسی آموزش و پرورش شد. واقعیت این است که نظام آموزشی ما نظام کارآمدی نیست.
عرب انصاری ادامه داد: اولویتبندی برای اصلاح نظام آموزشی نداریم، در رابطه با سند تحول نظام آموزشی سرمایهگذاری انسانی فراوانی شد، کارشناسان مختلفی آمدند و تلاش کردند.
وی با بیان پرسشهایی مبنی بر اینکه آیا سند تحول آموزشی اکنون اجرا میشود و عدالت آموزشی برقرار است یا خیر، گفت: میتوان گفت که در بخش محتوا در آموزش و پرورش، در بحث نظاممند کردن این سند و در اجرای آن توفیق زیادی نداشتیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: محتوای آموزشی در ساختار نظام آموزشی کاربردی و مبتنی بر نیازهای جامعه نیست، آینده شغلی دانشآموز را تامین نمیکند.
حجتالاسلام والمسلمین عرب انصاری همچنین افزود: بعضی از درسها مانند تعلیمات دینی و پرورشی و بحث تربیت مسئله روحی و روانی، مورد کمتوجهی واقع شده درصورتی که باید عنایت بیشتری شود. در اینجا شاهد کمبود معلم پرورشی و دینی در کشور هستیم.
وی با اشاره به اینکه از روشهای نوین آموزشی در آموزش و پرورش کمتر استقبال میشود، ابراز کرد: با شیوع ویروس کرونا، این استقبال از روشهای نوین کمی قابل توجه قرار گرفت.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور با ذکر نکتهای یادآور شد: در آموزش و پرورش هنوز تعریف صحیح و مشخصی از شخصیت خانواده نداریم، امروز روز جمعیت است. در ایران به جهت سیاسیتهای غلط کنترل جمعیت به سمت پیری در حال حرکت هستیم.
وی همچنین تاکید کرد: خیلی از کارشناسان این مسئله را فاجعه میدانند و معتقدند در آینده دچار کمبود نیروی انسانی خواهیم شد.
عرب انصاری با مهم خواندن اینکه حوزه تعلیم و تربیت باید برای دانشآموزها پناهگاه امنی باشند، گفت: گاهی فشارهای روانی مانند نمره آوردن، رقابتها، بحث آینده شغلی و کنکور به آنها وارد میشود که درست نیست.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: آموزش و پرورش باید در حوزه تربیت ذهن و روان، تربیت اخلاق، مسائل اجتماعی و مهمتر از اینها تربیت دینی برنامه داشته باشد تا دانشآموز شخصیت جامعی پیدا کند. شاید بتوان گفت تغییر جوانان در دانشگاهها بدلیل تربیت آنها در دوران دانشآموزی است.
وی با بیان اینکه درخصوص سند ۲۰۳۰ به توصیه مقام معظم رهبری، مخالفت شدید داریم، خاطرنشان کرد: هر کجا نشانهای از این سند دیدیم، همکاران ما حاضر شدند، تذکر دادند، مراکزی تعطیل شدند و مجوزهایی صادر شد.
حجتالاسلام عرب انصاری در ادامه تشریح کرد: باوجود پیگیریهای انجام شده اما بازهم این سند ۲۰۳۰ بصورت پراکنده در سطح کشور رخ داده و عمده آنها در مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی بود که برخورد کردیم و دستور داده شد این مراکز زیر نظر آموزش و پرورش قرار بگیرند و خصوصی نباشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور، با بیان اینکه بعد از ورود آیتالله رئیسی در قوه قضاییه، عملکرد بازرسی هم تغییر کرده، گفت: سازمان بازرسی وارد محتوا شده و نظارتها واقعیتر، قویتر و اصولیتر شده است.
عرب انصاری ضمن اشاره به اینکه ارتباط سازمان بازرسی با آموزش و پرورش تقریبا نزدیک است، اظهار کرد: در یک استانی آمار گرفتیم ۳۰۰ هزار دانشآموز اهل سنت داشتیم، پس معلمهایی هم که باید جذب بشوند برای این دانشآموزها در بحث آمار معلمها تاثیر دارند.
وی همچنین افزود: چرا رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که جوانان مطالبهگر باشند و بازرسان بیشتر نظارت کنند؟ چون دستگاههای اجرایی وظایف خود را به درستی انجام نمیدهند و تحت تاثیر سنتهای غلط اداری قرار میگیرند.
حجتالاسلام والمسلمین عرب انصاری ضمن بیان اینکه در سازمان بازرسی کل کشور در بخش آموزش و پرورش فقط ۵ نفر نیرو داریم، یادآور شد: با این تعداد نیرو مجبوریم مسائل خیلی مهم را پیگیری کنیم، اما به محتوا، نیرو انسانی و بودجه توجه کافی داریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: امروز یک مقام امنیتی به بنده اطلاع داد که ماموریت ما در مبارزه با مفاسد از عدد ۱۰ میلیارد به بالا است و زیر این مقدار، ناچیز است، درصورتی که یک میلیون از بیتالمال هم حساب و کتاب دارد.
وی در بحث جذب معلم با بیان سخنان مقام معظم رهبری تصریح کرد: باید مجرای واحدی برای جذب معلمان باشد که آن مجرا دانشگاه فرهنگیان است. پس کسانی که در نهضت بودند و سفارشی بالا آمدند، نباید حمایت شوند و باید به این نوع دیدگاه اهمیت داد.
عرب انصاری همچنین افزود: برای بحث مهدکودکها در حال تدارک سازمان بخصوصی هستیم و قدمهایی در این زمینه برداشته شده که با مدیران آموزش و پرورش هم به گفتوگو پرداختهایم.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در بخشهایی از آموزش و پرورش، هرجا که مغایر با قانون عمل شود، ابتدا نامه هشدار میدهیم سپس اگر عمل نشد و اگر جرم بود به مراجع قضایی اعلام میشود.
وی در رابطه با بحث سوتزنی که دیدبانهای دلسوز نظام هستند گفت: در حوزه آموزش و پرورش اگر بشود هر چند مدت یک بار جلسات متعدد سه جانبه داشته باشیم یعنی بین سازمان بازرسی، آموزش و پرورش و شما معلمان.
حجتالاسلام عرب انصاری خاطرنشان کرد: گزارشهایی که آسیب شناسی میشوند به عنوان پیشنهادهای اصلاحی میآیند و یک تعداد نیرو هستند که آنها را بررسی و اجرایی کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور درخصوص صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد: از این صندوق و مجموعههای وابسته به آن چند بازرسی به عمل آوردیم، با مدیر عامل صندوق هم جلسه داشتیم، اما متاسفانه صدمه اساسی به این صندوق وارد شده و یک مسائل سنگین حقوقی در اینجا مطرح شده است.
وی همچنین ادامه داد: بعضی از مدیران برنامهای را مطرح کرده بودند که سبب ضایع شدن حقوق بعضی از بازنشستگانی میشد که در ظاهر تسویه حساب کردهاند اما درواقع فقط یک حداقلی را دریافت کرده بودند. متوجه شدیم که سهم افراد، آن عدد و رقمی نیست که مثلا هیئت مدیره مطرح میکنند.
عرب انصاری با بیان اینکه این افراد ملزم شدند که به کل اعضایی که در صندوق بودند با آن نگاهی که بحث مشترکی داشتیم محاسبه کنند، گفت: این یعنی ممکن است صندوق یک بازپرداختی حتی به کسانی که به ظاهر تسویه حساب کردهاند داشته باشد و یک افزایش سرمایهای متوجه معلمانی که عضو صندوق هستند خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور ضمن اشاره به اینکه در این زمینه برخوردهایی شده ابراز کرد: در بحث نقدینگی صندوق و جبران بدهیهای آن هم قدمهایی برداشته شده که امیدوار کننده است.
وی با ابراز تاسف از اینکه اقدامات سازمان بازرسی رسانهای نمیشود، بیان کرد: به عنوان نمونه زمانی که متوجه شدیم اردوگاه شهید باهنر را از فرهنگیان گرفتهاند، جدی وارد شدیم، پیگیری کردیم و وزرا را ملزم به برگرداندن کردیم که نتیجه هم داد.
حجتالاسلام والمسلمین عرب انصاری همچنین افزود: برای بعضی از وزرا و مدیران آموزش و پرورش پرونده تشکیل شده اما خب رسانهای نشده، حتی در سازمان غذا و دارو هم ۲۰۰ مدیر اخراج شدند؛ زیرا تعارض منافع داشتند، مثلا چند مسئولیت در شرکتهای مختلف داشتند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور ضمن اشاره به اینکه در بحث قاچاق دارو بعضی از نیروهای ما تهدید جانی هم میشدند، گفت: این تعارض منافع اگر در آموزش و پرورش رخ دهد هم سکوت نمیکنیم، پیگیری و برخورد میشود.
وی در ارتباط با ورود نیروهای غیرکارشناس خاطرنشان کرد: این یک رویه غلط دولت هاست. عددها هم ۵ هزار نفر یا ۲۰ هزار نفر است، بازرسان در این زمینه به اندازه توان خود برخورد میکنند، اما همه سازمان ها باید همکاری کنند.
عرب انصاری همچنین در زمینه فساد سیستمی اظهار کرد: یک زمانی نیاز به مجوزهای دستگاههای مختلف است مثلا سازمان برنامه و بودجه یا سازمان امور اداری استخدامی و درواقع یک حرکت هماهنگ است که متاسفانه همه سازمانها به کمک میآیند تا موانعی را که میخواهیم برخورد کنیم، حل میکنند. این یعنی اینکه فساد سیستمی رخ میدهد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: یک هزینه سنگینی هر سال صرف کاغذ و چاپ کتاب میشود، چرا این کتابها بعدها کاغذ باطله نمیشوند؟ در این زمینه نیز متوجه شدیم افرادی با عناوینی سنگین پشت این قضیه هستند.
وی با بیان اینکه بازرسان در بحث کنکور هم وارد شدهاند، گفت: این کار بسیار پیچیده و سخت است، هماهنگی دستگاهها دشوار است، به علت همین منافع سنگینی که در پشت دستها وجود دارد.
عرب انصاری در انتها تشریح کرد: مسائل مربوط به تعقیب مدیران فاسد، موسسات کمک آموزشی، سیانت از حقوق والدین، حقوقهای نجومی، رتبهبندی معلمان، مدارس صلح و دوستی، نیرو انسانی، جذب و مدارس غیرانتفاعی در حال پیگیری است و وزیر آموزش و پرورش نیز همکاری دارند، حتی اگر خواستار تغییر و جابهجایی مدیری شدیم، انجام شد.
0نظر