محقق و نویسنده دفاع مقدس مطرح کرد

جایزه سردار شهید سلیمانی فرصتی برای پژوهش‌های دفاع مقدس

مهدی کاموس گفت: انتخاب آثار پژوهشی در حوزه دفاع مقدس به‌صورت جشنواره‌ای مستقل از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس می‌تواند میدان‌های جدیدی در رویکرد پژوهشی به دفاع مقدس و مقاومت ایجاد کند.

به گزارش سراج24، مهدی کاموس نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به اهمیت برگزاری دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌ها، بخش عینی و بیرونی فرایند سیاست‌گذاری‌های فرهنگی است. جایزه‌ها و جشنواره‌ها، نماد نظام ارزیابی فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی از سوی جامعه تخصصی و کارشناسی محسوب می‌شوند.

وی افزود: جشنواره‌ها وقتی برگزار می‌شوند که تولیدات در یک رشته و حوزه، عمومی شده و افزایش‌یافته باشد و برگزاری این دوسالانه نیز نشئت‌گرفته از رشد و تنوع پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حوزه جنگ نظامی و غیرنظامی با رویکرد دفاع مقدس و مقاومت، در سال‌های اخیر است.

این پژوهشگر دفاع مقدس گفت: سالانه بیش از یک‌صد پژوهش با موضوع جنگ نظامی به‌عنوان کتاب به چاپ می‌رسد، درحالی‌که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی هم هستند و این فقط مربوط به حوزه نظامی است و این روزها پژوهش‌های جنگ غیرنظامی هم زیاد شده‌اند.

مهدی کاموس با اشاره به اهمیت و تأثیر برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌هایی همچون دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: انتخاب آثار پژوهشی برتر در حوزه دفاع مقدس و مقاومت به‌صورت جشنواره‌ای مستقل از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و معرفی آن‌ها، ظرفیت این را دارد که عادت‌واره‌های ذهنی نخبگان جامعه را نسبت به جنگ و پیامدهای آن تغییر دهد و حتی میدان‌های جدیدی در رویکرد پژوهشی به دفاع و مقاومت ایجاد کند.

وی افزود: میدان‌های جدید در حوزه مقاومت و تغییر عادت‌واره‌های ذهنی جامعه نخبگانی نسبت به واقعیت‌های جنگ به‌خصوص در حوزه‌های غیرنظامی مانند سیاست‌های بین‌المللی، اقتصاد، سرمایه اجتماعی، تاریخ فرهنگی و غیره از نیازهای جدی حوزه پژوهش دفاع مقدس و مقاومت است.

این محقق و نویسنده دفاع مقدس در ادامه با مهم دانستن نقش جشنواره‌ها در فراهم‌سازی نظام جامع موضوعات پژوهشی اظهار کرد: واضح است که هر نظام ارزیابی بر سیاست‌گذاری‌های جدید و برنامه‌ها تأثیر ضمنی می‌گذارد. سیاست‌های جشنواره‌ها و جایزه‌ها، انتخاب و حتی میزان نقدی و ارزش‌های مادی و معنوی جایزه‌ها در روند تولیدات سال‌های آینده مؤثر است.

کاموس گفت: فراخوان جایزه‌ها و جشنواره‌ها و دبیرخانه‌های تخصصی آن‌ها، مرکز ایده یابی و گاهی مخزن موضوعات و مسائل است و مطمئناً استمرار برگزاری این دوسالانه به‌طور منظم می‌تواند مقدمه و بهانه‌ای بر جامع سازی نظام موضوعات و مسائل در پژوهش‌های جنگ نظامی و غیرنظامی باشد.

این نویسنده با تأکید بر اینکه ضرورت پژوهش در هر حوزه برخاسته از نیازها و مسائل بحث‌برانگیز آن حوزه است، تصریح کرد: جنگ عراق با ایران به‌عنوان طولانی‌ترین جنگ کلاسیک نظامی در قرن بیستم و در دوران جنگ سرد، اهمیت این مسئله برای پژوهش را نشان می‌دهد؛ چنانچه یکی از موضوعات پژوهشی دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های مهم دنیا در ۳۰ ساله اخیر، جنگ ایران با عراق بوده است.

وی افزود: فراتر از مسائل نظامی، سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی برخاسته از فرایند و نتایج جنگ هشت‌ساله عراق با ایران، پیدایش فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت در ایران است که با سرعتی کم‌نظیر به سایر ملل به‌خصوص در منطقه غرب آسیا نفوذ کرد و منتشر شد. بسیاری از موضوعات پژوهشی، مربوط به فرهنگ دفاع مقدس است که ریشه در بنیان‌های فکری تشیع امامیه، تاریخ سیاسی امامان شیعه، فقه سیاسی امام خمینی (ره)، نظریه ولایت‌فقیه و تاریخ اجتماعی ملت ایران دارد.

وی در پایان ضمن تأکید بر اینکه، ضرورت پژوهش در حوزه دفاع مقدس و مقاومت از ادبیات جاری این فرهنگ در زندگی و زبان روزمره مردم ایران احساس و اثبات می‌شود، اظهار کرد: ادبیاتی که در زبان روزمره مانند دوران دفاع مقدس، شهید، جانباز، آزاده، خانواده شاهد، جبهه، شهدای مدافع حرم، ایثارگر و امثالهم و همچنین رمان و شعر دفاع مقدس، سینما و تئاتر دفاع مقدس که در کالاهای فرهنگی و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تداوم‌یافته‌اند، تابلوها و نام کوچه‌ها بزرگراه‌ها، گلزارهای شهدا، استقبال نوجوانان و جوانان از کاروان‌های راهیان نور دلایل روشن ضرورت و اهمیت مسئله پژوهش در حوزه دفاع مقدس و مقاومت است.

اخبار مرتبط

آیین تشییع شهید گمنام در نیروی زمینی ارتش برگزار شد

شناسایی هویت شهید «مجتبی نادر طهرانی»

شهیدی با ۱۲۰ پرواز جنگی که هرگز تن به اسارت نداد