ترغیب ایران به خروج از برجام در دستور کار دولت ترامپ

اریک بروئر، رئیس سابق بخش مقابله با اشاعه هسته‌ای در شورای امنیت ملی دولت ترامپ، معتقد است هدف طرفداران لغو معافیت‌های هسته‌ای تضعیف برجام و وادار کردن ایران به خروج از آن است. «به نظر می‌رسد که انگیره (طرفداران لغو معافیت‌ها)، ترغیب ایران به خروج از توافق و دشوار کردن بازگشت دولت آینده به (این توافق) است.»

به گزارش سراج24، پس از لغو معافیت‌های فروش نفت ایران به هشت کشور، برخی محافل تندرو در واشنگتن، دولت آمریکا را به لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران ترغیب می‌کنند. امری که اگر اتفاق بیافتد، همکاری‌های علمی و پژوهشی سایر اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران را طبق قوانین آمریکا غیرقانونی خواهد کرد.
 دولت امریکا در ماه آوریل دو اقدام بی‌سابقه علیه ایران انجام داد تا فشار‌ها بر این کشور را دوچندان کند. در اواسط این ماه، کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد و اندکی بعد، معافیت‌های فروش نفت ایران به هشت کشور را تمدید نکرد. این دو اقدام به حدی نگرانی ناظران بین المللی را برانگیخت که بسیاری از آنان درباره احتمال بروز نزاع میان ایران و آمریکا هشدار دادند.
اما به نظر می‌رسد برخی محافل در واشنگتن، نه تنها توجهی به این هشدار‌ها نمی‌کنند بلکه برای تشدید نگرانی‌ها تلاش می‌کنند. این محافل، پس از نابود کردن تقریبا تمام منافع اقتصادی برجام برای ایران، این بار یکی از جوانب کمتر شناخته‌شده، اما مهم این توافق را هدف گرفته‌اند.
طبق برجام، ایران می‌تواند در چند تاسیسات هسته‌ای، مانند فردو، اراک و بوشهر، برخی فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشد. در پنجم نوامبر ۲۰۱۸، همزمان با اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، وزارت خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای به استمرار همکاری‌های بین المللی هسته‌ای در تاسیسات یادشده مجوز‌هایی داد که تا به امروز ادامه دارند. اما در روز‌های اخیر، این مجوزها، خصوصا مجوز فردو و اراک، در کانون جدال‌های تندرو‌های واشنگتن قرار گرفته است. محافل مخالف جمهوری اسلامی در واشنگتن می‌گویند این مجوز‌ها باید مانند معافیت‌های فروش نفت لغو شوند.
بحث لغو معافیت‌های هسته‌ای ابتدا توسط کارشناسان اندیشکده‌های نزدیک به دولت دونالد ترامپ مطرح شد. اما الان این بحث به کاخ سفید رسیده است. حدود یک هفته پیش، شبکه سی‌ان‌ان، به نقل از دو منبع آگاه، گزارش کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و مشاورانش، مسئله لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنند. یک مقام دولتی و یک منبع آگاه دیگر، به این شبکه گفته‌اند مقامات دولت ترامپ در هفته‌های اخیر جلساتی برای بررسی لغو همه معافیت‌های هسته‌ای یا برخی از آن‌ها برگزار کرده‌اند، اما تاکنون تصمیمی نگرفته‌اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی، از لغو این معافیت‌ها حمایت می‌کند. اما مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، و برخی از مقامات وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا، با بیان اینکه لغو این معافیت‌ها به نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران صدمه می‌زند، با لغو آن‌ها مخالفت می‌کنند.
لغو معافیت‌های هسته‌ای، که به موجب آن‌ها سایر اعضای برجام می‌توانند با ایران همکاری هسته‌ای کنند، یکی از مهمترین بخش‌های توافق هسته‌ای را از بین خواهد برد. دولت ترامپ در نوامبر ۲۰۱۸، پس از اعمال تحریم‌ها، معافیت‌هایی برای استمرار «پروژه‌های عدم اشاعه در اراک، بوشهر و فردو» صادر کرد. این معافیت‌ها به فعالیت‌های کنونی برای کاهش تولید پلوتونیوم در اراک و تبدیل تاسیسات فردو به یک تاسیسات تحقیقاتی کمک می‌کنند. بنابراین، معافیت‌های یادشده نه تنها نگرانی‌هایی را ایجاد نمی‌کنند، بلکه به رفع نگرانی‌های غرب کمک می‌کنند. اما چرا افرادی مثل بولتون و هفکران او در خارج از دولت آمریکا، خواهان لغو این معافیت‌ها هستند؟
تقریبا اکثر ناظران مستقل معتقدند که لغو معافیت‌های هسته‌ای، یک امر غیرقابل‌دفاع و بحران‌آفرین است. جارت بلان، پژوهشگر ارشد موقوفه کارنگی و هماهنگ‌کننده پیشین وزارت خارجه آمریکا در اجرای برجام در دوره باراک اوباما، یکی از این ناظران است. او طی یادداشتی در وبگاه «وارد آن دراکس» نوشت: «عدم تمدید معافیت‌های (هسته‌ای) غیرقابل‌دفاع است. حقیقت اینکه یک جدل داخلی (در دولت امریکا) وجود دارد، خودش آشکار کننده است: حداقل برخی از مشاوران ترامپ خواهان بحران با ایران هستند؛ هر چه زودتر، بهتر.»
به نوشته بلان، لغو معافیت‌های هسته‌ای ممکن است در مقایسه با گنجاندن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، کم‌اهمیت‌تر به نظر برسد، اما این یکی از خطرناک‌ترین اقداماتی‌ست که دولت ترامپ آن را انجام نداده است و همکاری بین المللی هسته‌ای با ایران را تهدید می‌کند. این همکاری تنها منفعت عملی باقیمانده برای ایران است.
برخی از کارشناسان نزدیک به کاخ سفید پیشنهاد داده‌اند که معافیت‌های فردو و اراک لغو شوند، اما معافیت نیروگاه بوشهر تمدید شود. این پیشنهاد، اگر عملی شود، یک بحران خطرناک - و شاید خطرناک‌ترین بحران- را رقم خواهد زد. چون اگر وزارت خارجه آمریکا مجوز‌های فردو و اراک را لغو کند، همکاری سایر اعضای برجام با ایران در این دو تاسیسات ممنوع خواهد شد.
فردو تاریخچه حساسی دارد. قبل از اعلان رسمی این تاسیسات توسط ایران، محافل غربی آن را افشا کردند. در اوایل سپتامبر ۲۰۰۹، باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در بیانیه مشترکی با نیکولاس سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، و گوردون براون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، رسما تاسیسات هسته‌ای فردو را برای جامعه بین المللی افشا کردند. سرانجام در ۲۱ سپتامبر همان سال، ایران در نامه‌ای رسمی به آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای اولین بار تاسیسات فردو را علنی کرد. با این حال، بحث و جدل درباره این تاسیسات زیرزمینی ادامه یافت و ادعا‌های زیادی درباره آن مطرح شد. تا اینکه در برجام، مقرر شد که غنی‌سازی در این تاسیسات متوقف و این تاسیسات به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شود. در واقع معافیت‌های هسته‌ای آمریکا به روند تبدیل فردو به یک تاسیسات تحقیقاتی کمک می‌کند.
اما احتمالا بولتون و همفکران او دنبال این هستند که با لغو مجوز‌های همکاری بین المللی در فردو و اراک، راه را برای مطرح کردن ادعا‌های جدید علیه ایران هموار کنند. در صورتی که ارتباط سایر اعضای برجام و آژنس بین المللی انرژی اتمی با فردو و اراک قطع شود، به راحتی می‌توان تصور کرد که تندرو‌های واشنگتن خواهند گفت که ایران در این تاسیسات فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای انجام می‌دهد.
کارشناسان مسائل هسته‌ای در غرب نگرانی مهمی را مطرح می‌کنند. آنان می‌گویند عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای، عملا سایر اعضای برجام را مجبور می‌کند که فعالیت در پروژه‌های هسته‌ای در فردو و اراک را رها کنند. امری که نقض برجام تلقی خواهد شد و ایران را به خروج از این توافق ترغیب خواهد کرد.
اریک بروئر، رئیس سابق بخش مقابله با اشاعه هسته‌ای در شورای امنیت ملی دولت ترامپ، معتقد است هدف طرفداران لغو معافیت‌های هسته‌ای تضعیف برجام و وادار کردن ایران به خروج از آن است. او تصریح کرد: «به نظر می‌رسد که انگیره (طرفداران لغو معافیت‌ها)، ترغیب ایران به خروج از توافق و دشوار کردن بازگشت دولت آینده به (این توافق) است.»

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند

پیام تبریک رئیس‌جمهور درپی قهرمانی غرورانگیز تیم ملی فوتسال در آسیا

1نظر

1398/02/12 - 05:07

به نام خدا
موضوع: درخواست خروج از برجام
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
امام خامنه ای قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ فرمودند: «برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد این را همه بدانند ... آن ها اگر پاره کردند ما آتش می زنیم.»
ایشان سال گذشته، پس از خروج آمریکا از برجام در جلسه خصوصی با هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [امّا] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها - نه به‌خاطر سیاستهای امروزشان ‌- به‌خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم.»
سپس در یک جلسه عمومی فرمودند: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، ... تضمین به دست بیاورید، تضمین واقعی، تضمین عملی، والا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه‌ی دیگر.»
علیرغم تمام این نصایح متأسّفانه دولت پس از گذشت نزدیک به یک سال از خروج آمریکا از برجام منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها ماند! آن هم وعده ای که از SPV به اینستکس تنزّل یافت. این در حالی بود که اروپایی ها خود اعتراف کردند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، فقط به ایران کمک های انسان دوستانه می کنند، یعنی غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار می گذاشتند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم.
بالاخره رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال در حرم رضوی فرمودند: « در مورد ایران، از اواسط قاجار، اروپایی‌ها به ما ضربه زدند. در جنگهای ایران و روس، انگلیس‌ها به ایران خیانت کردند؛ به عنوان واسطه وارد میدان شدند، امّا از پشت خنجر زدند. در قضیّه‌ی امتیاز تنباکو، در قضیّه‌ی امیرکبیر و رفتاری که با امیرکبیر کردند؛ فشارهای انگلیس‌ها و سفارتخانه‌های اروپایی در تهران بود که پادشاه ابله قاجار را وادار کرد خون امیرکبیر را بریزد و او را که می توانست ایران را متحوّل کند، کنار بگذارد. [همچنین] رفتار اروپایی‌ها در روی کار آوردن حکومت دیکتاتوری رضاخان، رفتار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در ساقط کردن دولت مصدّق، رفتار آنها در قضایای گوناگون اقتصادی و سیاسی و امنیّتی ما و رفتار آنها در قضیّه‌ی جنگ تحمیلی و بعد هم رفتار آنها در قضیّه‌ی تحریم؛ اینها را ما نباید از یاد ببریم. غربی‌ها با ما همیشه همین جور رفتار کرده‌اند؛ نمیتوانیم به آنها هیچ امیدی داشته باشیم. در همین قضیّه‌ی اخیر، در قضیّه‌ی برجام، وظیفه‌ی اروپایی‌ها چه بود؟ خب یک قرارداد هفت‌جانبه‌ای بسته شده بود -شش کشور و ایران این طرف؛ هفت کشور- یک طرف که آمریکا است خارج شد؛ وظیفه‌ی طرفهای دیگر چه بود؟ وظیفه‌ی اروپایی‌ها این بود که می‌ایستادند در مقابل آمریکا، میگفتند ما به تعهّد خودمان پایبندیم؛ تعهّد آنها این بود که تحریمها به طور کلّی برداشته بشود؛ باید محکم می‌ایستادند، [امّا] با بهانه‌های مختلف نَایستادند. علاوه بر اینکه در مقابل آمریکا نَایستادند، خودشان هم در عین اینکه مدام به ما تأکید کردند و می کنند که «نبادا از برجام خارج بشوید»، عملاً از برجام خارج شده‌اند؛ یعنی حتّی تحریمهای جدیدی را علیه ایران به وجود آورده‌اند. این رفتار اروپایی‌ها است؛ از اینها می شود توقّع داشت؟ این کانال مالی‌ای هم که اخیراً مدام گفته میشود یک کانال مالی درست کرده‌اند، این به شوخی شبیه‌تر است؛ البتّه شوخی تلخی است. این هیچ معنی‌ای ندارد؛ آن چیزی که وظیفه‌ی آنها است با آنچه آنها دارند مطرح میکنند زمین تا آسمان فرق میکند. در آخرین مسئله‌ی بین‌المللی ما، باز اروپایی‌ها مثل گذشته از پشت خنجر زدند، به ما خیانت کردند. از اینها توقّع نمی شود داشت؛ هیچ توقّعی نمی شود داشت.»
در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس، دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور، جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی از برجام خارج شویم؛ ضمن آن که از تصویب لوایح استعماری پالرمو و CFT ممانعت به عمل آورده و اجرای الزامات FATF را خاتمه دهیم.

ارسال نظر