مهناز خانوی:

۹ فراورده از مکمل‌های تغذیه‌ای برای گروه های سنی خاص رایگان عرضه می‌شود

مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: مکمل‌هایی مانند قطره ویتامین AD، قطره آهن، قرص کلسیم D، مولتی ویتامین برای زنان باردار، فولیک اسید، قرص آهن به صورت رایگان در اختیار گروه‌های هدف قرار می‌گیرد.

مهناز خانوی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری مکمل‌های تولیدی و واداتی در سندیکای تولید کنندگان مکمل و اتحادیه وارد کنندگان مکمل صورت می‌گیرد و سازمان غذا و دارو تنها بر سقف قیمت‌ها نظارت دارد، اظهار کرد: درماه‌های گذشته حدود ۲۰ قلم از انواع مکمل‌ها افزایش قیمت غیر واقعی داشتند که از اتحادیه خواستیم سطح عرضه را بررسی کنند و افزایش بی‌رویه قیمت در آن مقطع زمانی کنترل شد.

 وی با اشاره به اینکه ۹ فراورده از مکمل‌های تغذیه‌ای برای گروه های سنی خاص به صورت رایگان در اختیار خانه های بهداشت قرار می گیرد، افزود: مکمل‌هایی مانند قطره ویتامین AD، قطره آهن، قرص کلسیم D، مولتی ویتامین برای زنان باردار، فولیک اسید، قرص آهن و ... به صورت رایگان در اختیار گروه‌های هدف قرار می‌گیرد و در مورد بقیه مکمل‌ها ارز رسمی برای ماده اولیه و محصول نهایی تخصیص نیافته است.

مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مکمل‌های وارداتی بر اساس قیمت خریداری شده از شرکت مبدا و نرخ ارز نیمایی تخصیص داده شده قیمت گذاری می‌شوند و از طریق نهادهای مسئول نظارت بر قیمت این فراورده‌ها در سطح عرضه وجود دارد، چنانچه مکمل با نرخ ارز کمتر وارد شده باشد، باید با قیمت کمتری به فروش برسد و در حال حاضر اتحادیه بر اساس مستندات ترخیص فراورده، قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو نیز تمهیدات غیر مستقیمی برای نظارت بر این امر دارد و تخلف‌های صورت گرفته از سوی تعداد محدودی از وارد کنندگان، بر روند همکاری سازمان با آن‌ها تاثرگذار خواهد بود.

خانوی با تاکید بر اینکه بخشی از نظارت سازمان غذا و دارو در سطح عرضه فراورده‌های سلامت محور به گزارش‌های مردمی باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، موارد تخلف را از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع رسانی کنند تا علاوه بر ساز و کارهای سازمانی، بررسی کامل‌تر تخلفات به نهادهای ذیربط منتقل شود و با آن‌ها برخورد قانونی شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بسیاری بحران‌ها نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب است

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

سهم ۱۶ درصدی صندوق‌های بازنشستگی از بودجه عمومی دولت