بعد از افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مجلس مطرح شد

رئیس مجلس: پول نداریم

رئیس مجلس یکی از مشکلات عمده کشور را بودجه خواند و تصریح کرد: تمام منابع و درآمد کشور از نفت، مالیات و سایر موارد کمتر از حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که بودجه جاری کشور نیز همین حدود است.
 
 به گزارش سراج24،علی لاریجانی در همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که صبح امروز در ساختمان تالار مشروطه با حضور تعدادی از نمایندگان، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین تعدادی از اعضای شورای نگهبان در حال برگزاری است، تصریح کرد: تردیدی نیست که قانونگذاری خوب باید متکی بر پژوهشی باشد که نیاز‌های کشور را احصا و راه حل‌های درستی برای آن‌ها ارائه کند.
 
 


وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که اقتضائات جدیدی دارد لذا نگاه ما باید از سنخ متعارف قانونگذاری مقداری تغییر کند.

رئیس مجلس با اشاره به شرایط بین المللی و منطقه‌ای خاطرنشان کرد: در وضع کنونی باید این شرایط را کاملاً در محاسبات خود لحاظ کنیم چرا که امریکا و برخی کشور‌های منطقه‌ای به نحوی به دنبال ضربه زدن به منافع ملی کشورمان هستند و هر از گاهی در جلسات داخلی و یا تمهیدات بین المللی خود مشکلاتی را برای ایران به وجود می‌آورند.

وی شرایط و مشکلات فعلی کشور را سه دسته برشمرد و افزود: بخشی مربوط به مسائل سیاسی، بخشی اقدامات ایذایی منطقه و بخشی دیگر مشکلات اقتصادی است که معضلاتی را برای کشور و ملت ایجاد می‌کند. 

لاریجانی وضع اقتصادی داخل را از جمله مولفه‌های مهم در محاسبات قانونگذاری خواند و گفت: کشور ما با چالش‌های متعددی در حوزه‌های اقتصادی رو به روست که برخی از آن‌ها نیز مزمن و مربوط به چندین دوره است.

وی ادامه داد: نکته مهم آن که چالش‌ها به گونه‌ای به هم تنیده شده اند که حل یک مورد آن‌ها حلال مشکلات کشور نیست و باید در حوزه وسیع تری مورد توجه قرار گیرند. 

رئیس مجلس یکی از مشکلات عمده کشور را بودجه خواند و تصریح کرد: تمام منابع و درآمد کشور از نفت، مالیات و سایر موارد کمتر از حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که بودجه جاری کشور نیز همین حدود است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نقص خود در اتکا به نفت را باید بفهمیم گفت: معتقدم بخش تولید هنوز دچار مشکلات است و تغییر مسیر در نظام بودجه ریزی دولت هنوز مشاهده نمی‌شود.

رئیس مجلس گفت: در سال‌های ۷۰ و اندی تا ۸۳ برای تامین کسری بودجه عمرانی کشور از صندوق ذخیره ارزی برداشت می‌شد که پس از مدتی تعیین تکلیف شد و صندوق توسعه ملی جای آن را گرفت. 

وی ادامه داد: پس از آن واگذاری شرکت‌ها بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و پس از آن نیز پیشنهاد فروش اوراق مطرح است که همین فروش اوراق به ایجاد بدهی بیشتری در سال‌های آینده منجر خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

قالیباف فرا رسیدن سالروز تاسیس «سپاه» را تبریک گفت

رضوانی: خروج صنعت از رکود و اقدامات زیر بنایی در صنعت نفت، امید آفرین است