پاسخ صالحی درباره مذاکره با آمریکا

بحث مطرح شده مذاکره و گفتگوی هسته ای است نه برقراری روابط

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هیچ یک از اعضای دولت در موضوعاتی مانند مذاکره با آمریکا کاری خارج از چارچوب سیاسی نظام انجام نمی دهند.

به گزارش «سراج24»، علی اکبر صالحی در پایان جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: دو نوع مذاکره داریم که نوع اول مذاکره فراگیر در موضوع روابط و از اختیارات خاص رهبری است وهر وقت مقام معظم رهبری تشخیص دهند مذاکرات فراگیر انجام می شود و زمان و شرایط را ایشان تشخیص می دهند.

 
وی اضافه کرد: نوع دیگری از مذاکرات موضوعی است که سابقه هم دارد و ما در موضوع افغانستان و عراق با آمریکایی ها مذاکره دو جانبه داشته ایم.
 
صالحی گفت: بحثی که الان مطرح است مذاکره و گفتگوی هسته ای است نه بحث روابط و مذاکرات، آمریکایی ها اظهار علاقه کرده اند اما مقام معظم رهبری نیز شرایط این گفتگو را تبیین کرده و گفته اند نمی شود از طرفی اسلحه به طرف ما بگیرید و از طرف دیگر بگویید می خواهیم گفتگو کنیم.
 
وی افزود: همان طور که رهبری گفتند اگر شرایط طبیعی گفتگوی موضوعی مهیا باشد این منعی ندارد، آقای رئیس جمهور نیز همین را گفت و بنده هم در مونیخ همین را گفتم که اگر برای ما ثابت شود گفتمان آمریکایی ها عوض می شود، صادق هستند و بحث فشار و گفتگو را پیش نمی کشند و گفتار آنها در عمل ترجمان شود آن وقت با نگاه مثبت به این پیشنهاد اقدام خواهیم کرد.
 
صالحی درباره حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن نیز گفت: 22 بهمن تجلی یک اراده ملت بزرگ است که می گویند استقلال سیاسی را ارزان بدست نیاوردیم که ارزان از دست بدهیم.
 
وی افزود: فکر می کردم شاید شرایط اقتصادی موجب شود امسال استقبال مانند سالهای گذشته نباشد اما امسال پرشورتر از سالهای گذشته بود و نشان داد که مردم چقدر بیدار و هوشیار هستند، مشکلات را می بینند اما خوب تجزیه و تحلیل می کنند و هر چیزی را در جای خود قرار می دهند.
 
وزیر امور خارجه گفت: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن در اعمال سیاست خارجی ما بسیار موثر است و طرف مقابل متوجه می شود که دولت از پشتوانه 75 میلیونی برخوردار و برآمده از مردم است.
اخبار مرتبط

۲ روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی هشدار دادیم

سفیر کشورمان در روسیه با امیرعبداللهیان دیدار کرد

توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است