دلگیرترین هفته معلم تاریخ آموزش و پرورش ایران

هفته معلم سال ۹۶ در تاریخ آموزش و پرورش ایران به عنوان دلگیرترین هفته معلم برای جامعه فرهنگیان ثبت خواهد شد؛ هفته‌ای که می‌توانست در آستانه انتخابات، عظمت قشر فرهنگیان را به رخ بکشاند به هفته‌ای غم‌بار مبدل گشت.

به گزارش سراج24،هفته معلم هم گذشت؛ هفته‌ای که قرار بود پُر از خبرهای خوش برای فرهنگیان باشد.

اسفندیار چهاربند قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم روز شنبه نهم اردیبهشت ماه، نشست خبری برگزار کرد و در آن برنامه در جمع خبرنگاران در خصوص مطالبات فرهنگیان اظهار داشت: «وزیر آموزش و پرورش تا 3، 4 روز آینده در ارتباط با مسائل مربوط به مطالبات فرهنگیان اطلاع‌رسانی خواهد کرد و اخبار خوبی دارد».

دو روز بعد یعنی دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه، اولین نشست خبری وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، نشست خبری که با استقبال گسترده خبرنگاران مواجه شد اما جز ارائه جزئیات اقدامات انجام شده در این مدت، خبر ویژه‌ای یا همان اخبار خوش اعلام نشد.

در آن نشست خبرنگار فارس، از وزیر آموزش و پرورش سوالی پرسید؛ سوالی که اگر آن زمان وزیر آموزش و پرورش پاسخ مناسبی می‌داد شاید هفته معلم به‌گونه‌ای دیگر برای او و فرهنگیان رقم می‌خورد.

سوال خبرنگار فارس این بود: «شما در برنامه پیشنهادی خود به مجلس، برنامه هایی را مطرح کرده و اعلام کردید که تا پایان دولت یازدهم اجرا می کنید اما عمده انها به مرحله اجرا نرسیده یا خواسته های فرهنگیان و دانش آموزان را محقق نکرده است.

به عنوان مثال، شفاف سازی در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان صورت نگرفته، رتبه بندی معلمان با آنچه خواسته فرهنگیان بود فاصله دارد، اجرای سند تحول بنیادین و بازبینی آن با اما و اگر همراه است، برنامه اجرایی در راستای افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان و سرانه مدارس مشاهده نمی شود و مطالبات فرهنگیان دغدغه اصلی انها شده است.

در کنار این انتقادات، مسائلی مطرح می شود مبنی بر اینکه وزیر آموزش و پرورش دغدغه هایش کاملاً آموزش و پرورشی نیست و دستی در فعالیت هایی چون برج سازی و واردات پوشاک دارد. پاسخ شما چیست؟»

اما وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به بخش پایانی سؤال خبرنگار فارس و زمانی که خبرنگار برای بار دوم خواستار پاسخ وزیر شد، به جای بیان توضیحات کامل و واضح، پاسخ داد: «آمدم مسائل آموزش و پرورش را حل کنم و از روز اول هم سعی کردم گرفتار حاشیه نشوم و از حرکت به سمت حاشیه رفتن ها پرهیز دارم اما بعضی بنا به دلایلی در آستانه انتخابات می‌خواهند وزیر را به حاشیه بکشانند و لازم نیست وارد شوم؛ دغدغه و سابقه‌ام نشان می‌دهد بیشتر عمر خود را در آموزش و پرورش گذاشتم البته بنده یادی از مرحوم علاقه مندان کنم که گفت «وقتی قطاری ایستاده است کسی کاری ندارد اما وقتی راه می افتد سنگ می اندازند» و امیدوارم تحمل این سنگ‌ها را داشته باشیم».

آری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه می‌خواهن مرا به حاشبه ببرند پاسخی نداد و موضوع واردات پوشاک در هفته معلم که قرار بود هفته بزرگداشت مقام معلم باشد، دستمایه سوژه‌های خبری و موضوع مجالس رسمی و غیررسمی شود.

در شرایطی که فرهنگیان منتظر بودند که وزبر آموزش و پرورش از خبرهای خوش بگوید، خبر از واردات پوشاک و قاچاق بودن یا نبودن آن و همچنین دو شغله بودن یا نبودن آقای وزیر، پیگیری شد.

در هفته معلم، آموزش و پرورش در بورس خبرها بود اما نه ارزش و مقام معلمی بلکه حواشی ایجاد شده برای آن؛ و همه اینها مواردی بود که وزیر آموزش و پرورش می‌توانست در اولین نشست خبری خود در مقابل رسانه‌های مکتوب و تصویری با گزارش دقیق خود، از آن پیشگیری کند.

هفته معلم سال 96 در تاریخ آموزش و پرورش ایران به عنوان دلگیرترین هفته معلم برای جامعه فرهنگیان ثبت خواهد شد؛ هفته‌ای که می‌توانست در آستانه انتخابات، عظمت قشر فرهنگیان را به رخ بکشاند به هفته‌ای غم‌بار مبدل گشت.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

واریز دو میلیون تومان به حساب معلمان به مناسبت روز معلم

مراسم تجلیل از ۶۵ استاد نمونه کشوری آغاز شد