رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران:

ایران و مصر اگر کنار هم قرار بگیرند به کل جهان سود می‌رسانند

رییس‌جمهور گفت: جایگاه ایران و مصر در تاریخ جهان جایگاه مهم و حساسی است و مصر و ایران از سال‌های دور دیار فرهنگ و تمدن بوده‌اند.

 

به گزارش «سراج24» رییس‌جمهور بعدازظهر امروز به وقت قاهره بعد از دیدار با شیخ احمد الطیب رییس الازهر در جمع تعداد زیادی از خبرنگاران ایرانی و مصری اظهار کرد: جایگاه ایران و مصر در تاریخ جهان جایگاه مهم و حساسی است و مصر و ایران از سال‌های دور دیار فرهنگ و تمدن بوده‌اند.
 
محمود احمدی‌نژاد گفت: سهم مردم مصر در تولید تمدن جهانی بسیار مهم و ارزشمند است و مردم مصر و ایران در طول تاریخ، ارتباطات عمیق فرهنگی داشته‌اند و دارای بسیاری از باورها و آیین‌های مذهبی مشابه و مشترک هستند.
 
وی افزود: امروز هردو ملت در آستانه‌ی پیشرفت‌های بزرگ قرار دارند و درصدد رسیدن به جایگاه بالا هستند.
 
رییس‌جمهور اظهار کرد: ملت ایران و مصر دو ملتی هستند که اگر کنار هم قرار بگیرند علاوه بر سود دو ملت، به کل منطقه و جهان سود خواهند رساند.
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: در این سفر علاوه بر شرکت در دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی، با مسوولان مصری نیز در مورد گسترش همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو می‌کنیم.
 
وی افزود: خدا را شاکر هستم که از دانشگاه شریف الازهر بازدید کردم و با مسوولان آن گفت‌وگو کردیم.
 
رییس‌جمهور ادامه داد: گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و مسائل مهمی مطرح شد.
 
احمدی‌نژاد گفت: در این دیدار در مورد مسائل مهم منطقه، جهان اسلام و اهمیت اصلاح وضع جهان بحث و گفت‌وگو کردیم و برای همکاری‌های هرچه بیشتر علمی و فرهنگی تفاهم کردیم.
 
رییس‌جمهور افزود: هم‌چنین از این علما برای سفر به ایران دعوت کردیم و آنها نیز بزرگوارانه پذیرفتند.
 
وی ادامه داد: ما از ایران آمده‌ایم که بگوییم مصر و ملت مصر در قلب ملت ایران جای دارند و ما پیشرفت، استقلال و اقتدار مصر را پیشرفت، استقلال و اقتدار خود می‌دانیم و امید داریم که این سفر آغاز خوبی برای همبستگی هرچه بیشتر دو کشور باشد.
 
احمدی‌نژاد در پایان از رییس‌جمهور مصر و هم‌چنین از شیخ الازهر تشکر کرد و گفت: دو ملت حرف زیادی برای گفتن و شنیدن دارند.
 
به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور امروز علاوه بر این‌که با شیخ الازهر دیدار کرد، با تعدادی از اساتید آن نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
دعوت از علمای مصری برای سفر به ایران برای گسترش روابط علمی و فرهنگی
 
محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری مشترک با شیخ الازهر با اشاره به اینکه خدا را شاکر است که فرصت بازدید از کشور مصر و جامعه الازهر را به وی اعطا کرد گفت: دو کشور مصر و ایران امروز نقش بسیار مهمی را در جهان ایفا می‌کنند.
 
وی افزود: مصر و ایران هر دو دیار فرهنگ و تمدن هستند و سهم مردم مصر در تولید تمدن جهان بسیار ارزشمند است.
 
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: دو ملت مصر و ایران نقش بسیار مهمی در تاریخ دنیا داشته‌ و ارتباطات عمیق فرهنگی دارند و بسیاری از باورها و سنت‌های ما مشترک است.
 
احمدی نژاد با بیان اینکه امروز هر دو ملت ایران و مصر در آستانه پیشرفت‌های بزرگ و رسیدن به جایگاهی شایسته قرار دارند اظهار داشت:این دو ملت اگر در کنار هم قرار بگیرند تمام منطقه از آن منتفع خواهند شد.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به سفر خود به کشور مصر تصریح کرد: ما در این سفر در خصوص گسترش روابط دو کشور با مسئولین مصری گفت‌وگو خواهیم کرد.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مقامات الازهر گفت: ما در این گفت‌وگوها مسائل مهم منطقه و جهان اسلام را مورد بررسی قرار دادیم و خوشبختانه برای اصلاح وضع جهان دیدگاه‌های مشترکی وجود دارد و توافق کردیم که ارتباطات خود را برای همکاری‌های فرهنگی و علمی گسترش دهیم.
 
وی افزود: من از علمای مصری برای سفر به ایران دعوت کردم و آنها هم بزرگوارانه پذیرفتند، من به اینجا آمده‌ام تا بگویم ملت مصر در قلب ملت ایران جا دارد و ما پیشرفت و استقلال و اقتدار مصر را پیشرفت و اقتدار خود می‌دانیم.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد این سفر آغاز جدیدی در روابط بین دو ملت باشد .

 

اخبار مرتبط