/نگاهی به جنگ داخلی تروریست‌ها/

10 گروهکی که النصره برای بسط سیطره خود در سوریه آنان را نابود کرد

گروهک تروریستی جبهه فتح الشام (النصره) از اواخر سال 2014 توانسته است با حمله به سایر گروه‌های مسلح تروریستی بیش از 10 گروه را از صحنه درگیری‌ها حذف کند.

به گزارش سراج24،نزدیک به یک ماه است که گروهک تروریستی جبهه فتح الشام (جفش) یا همان جبهه النصره سابق، شاخه سوری گروهک القاعده، با هدف مطیع کردن سایر گروه‌های مسلح و بسط سیطره خود بر آن‌ها، به مواضع این گروه‌ها حمله کرده است.

با این حال، این اقدام گروهک جفش به یک ماه اخیر محدود نشده و از ماه دسامبر 2014 تا ژانویه 2016 توانسته است بسیاری از گروه‌های مسلح را از صحنه حذف کند.

1."جبهة ثوار سوریا":

این گروه مسلح طی ائتلاف گردان‌هایی از گروهک موسوم به «ارتش آزاد»، مانند «تیپ الانصار»، «تیپ گرگ‌های بیشه» و «تیپ شهدای ادلب» به فرماندهی «جمال معروف»  سپتامبر 2013 در استان ادلب تأسیس شد و جفش در دسامبر 2014 بعد از درگیری‌های دو ماهه با این گروه، آن را از بین برد.

 

2. "جبهة حق المقاتلة":

این گروه با ادغام گروه‌ها و گردان‌های کوچک حاضر در ریف شمالی استان حماه در ماه مارس 2014 به فرماندهی «یوسف الحسن» تشکیل شد و معروف به این بود که تسلیحات جدیدی در اختیار داشت.

با این حال جبهه فتح الشام، در دسامبر 2014 همزمان با حمله به گروه «جبهه ثوار سوریا»، آن را محو کرد.

 

3. "جبهة ثبات المقاتلة":

 

این گروه مسلح نیز با ادغام 6 گردان و گروه کوچک در آگوست سال 2012 به فرماندهی «سامی الرحمون» در ریف شمالی حماه تأسیس شد و جبهه النصره در ژانویه  2015 با حمله به مقر آن‌ها، تمامی سلاح‌های آن‌ها را به دست گرفت.

 

4. "ألویة أبو العلمین":

 

«تیپ‌های ابو العلمین» در سال 2012 نیز به سرکردگی سامی الرحمون شکل گرفت و در درگیری‌های حماه، ادلب و حلب شرکت داشت، با این حال در حمله جفش به این گروه در سال 2015، منحل شد و فرمانده آن، یکی از سرکرده‌های جبهه فتح الشام شد.

 

5-"اللواء السابع قوات خاصة":

«تیپ هفتم نیروهای ویژه» بعه فرماندهی عبدالرحمان قنطار در سال 2014 در ریف ادلب تشکیل شد و در جبهه های مورک، سهل الغاب در ریف حماه علیه ارتش سوریه جنگید و توسط جفش منحل شد.

 

6-"حرکة حزم":

«جنبش حزم» با ائتلاف 12 گروه وابسته گروهک موسوم به ارتش آزاد سوریه در ژانویه سال 2014 در شمال سوریه (استان‌های حمص، حماه، ادلب و حلب) تأسیس شد و نسبت به سایر گروه‌های مسلح از آموزش و تسلیحات خوبی برخوردار بود و در اثر حملات جبه النصره مجبور شد با «الجبهه الشامیه» در همان سال ادغام شود.

 

7-"الفرقة 30 ":

«لشگر 30» در ابتدای سال 2015 به فرماندهی »ندیم محمد»، سرهنگ جدا شده از ارتش سوریه تأسیس و به دست افسران آمریکایی در ترکیه آموزش‌های لازم را دید.

آمریکا به این شرط اقدام به حمایت از این گروه کرد که از آن بنا به ادعای خود، در جنگ علیه داعش استفاده کند.

با این حال، در حمله عناصر جفش به این گروه در اواخر سال 2015، بسیاری از اعضای آن کشته و تمامی سلاح‌های آن از سوی این گروهک مصادره شد.

 

8-"تجمع فاستقم کما أمرت":

این گروه مسلح در ماه دسامبر 2012 به فرماندهی مصطفی برو (ابوقتیبه) تأسیس شد.

در ماه اکتبر 2016 مراکز و مقر این گروه در شهر حلب از سوی جبهه فتح الشام و نور الدین زنکی و «کتائب ابوعمار» مورد حمله قرار گرفت.

این گروه بر اثر حملات جفش مجبور شد با احرار الشام ادغام شود.

 

9-"کتائب ثوار الشام":

«گردان‌های انقلابیون شام»، ماه آوریل 2014 در استان حلب تأسیس شد و در درگیری‌ها علیه ارتش سوریه شرکت کرد.

گروهک جبهه فتح الشام، در 23 ژانویه به این گروهک حمله کرد و بک روز پس از این حمله، مجبور شد به گروه مسلح حرکه احرار الشام بپیوندد.

 

10-"جیش المجاهدین":

 

جیش المجاهدین در ژانویه سال 2014 به فرماندهی «محمد بکور»، در ریف حلب تشکیل شد، با این حال در یورش عناصر جفش به مواضع و مقر آن در ماه ژانویه 2016، انبارهای سلاح و مهمات خود را از دست داد و این گروه مسلح مجبور شد به گروهک تروریستی «احرار الشام» بپیوندد.

گروهک جبهه فتح الشام یا همان جبهه النصره هم اکنون در استان ادلب، با گروهک احرار الشام به شدت درگیر شده و طی این درگیری‌ها عناصر زیادی از احرار الشام از جمله چندین فرمانده بارز کشته شده‌اند.

منبع:فارس

اخبار مرتبط