وزیر کشور در جمع روسای شوراهای امر به معروف:

ضدارزش‌ها در جامعه «ارزش» شده‌اند

وزیر کشور با تاکید بر فصل‌الخطاب بودن قانون گفت:امروز بعد از ۳۷ سال یک سری مسائلی در جامعه ارزش شده که از نظر ما ضدارزش است اما آیا این اتفاق یک شبه افتاده است؟

به گزارش سراج24 ، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نخستین گردهمایی روسای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که در ساختمان وزارت کشور برگزار شد اظهار کرد: فطرت همه انسان‌ها به دنبال نیکی و خوبی است اما سئوال اینجاست که چه اتفاقی می‌افتد که نیکی و خوبی را آن طور که باید در جامعه نمی‌بینیم.

وزیر کشور اضافه کرد: به طور قطع اگر مبتنی بر فطرت‌ها حرکت کنیم و بنا را بر به‌دست آوردن دل انسان‌ها بگذاریم و عقول جامعه شری را مدیریت کنیم، هم جامعه‌مان الگو می‌شود و هم اسلام با سرعت به جلو حرکت کرده و در سایر کشورها نیز جلوه می‌کند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه 37 سال است این اتفاق محقق نشده گفت: باید از خود سئوال کنیم که آیا واقعاً به امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد و ایمان داریم یا خیر. به طور قطع اگر به این فریضه الهی اعتقاد و ایمان داشته باشیم، بقیه مسائل درست می‌شود.

وزیر کشور در ادامه به روش‌های اجرای امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: بعد از اعتقاد و ایمان، باید ببینیم روش‌ها و شیوه‌های اقدام‌مان درست یا خیر. آیا روش‌ها و شیوه‌های ما مبتنی بر عقل، فطرت، پیشگیری و هدایت‌گری است؟

رحمانی فضلی افزود: ما حرف‌های قشنگ زیاد می زنیم و هدف‌های والای زیادی تعریف کردیم. به عنوان مثال، پنج برنامه پنج ساله با هدف‌های آنچنانی تعریف کردیم اما آیا این برنامه‌ها ما را به آنجایی که قرار بود برساند، رساند؟ همه اعتقاد داریم اما روش‌ها و شیوه‌های اجرای‌مان درست نیست.

وزیر کشور با تاکید بر آسیب‌شناسی روش‌ها و شیوه‌های اجرای امر به معروف و نهی از منکر در موضوعات مختلف در جامعه گفت: به طور قطع، آسیب‌شناسی وضع موجود و بررسی قوت‌ها و ضعف‌ها زمان‌بر است و نباید انتظار داشته باشیم سریع انجام شود. اتفاقاتی که امروز در جامعه ما افتاده، یک شبه انجام نشده است. امروز بعد از 37 سال یک سری مسائلی در جامعه ارزش شده که از نظر ما ضدارزش است اما آیا این اتفاق یک شبه افتاده است؟

وی با تاکید بر تعیین اولویت برنامه‌ها و موضوعات گفت: متاسفانه در بحث امر به معروف و نهی از منکر از همان ابتدا فقط روی چند مسئله تمرکز کرده و سایر موضوعات را رها کردیم. نگاه ما به این مقوله دینی و اعتقادی، محدود شده و همواره نیز با این محدویت عمل کردیم و روش‌هایمان نیز درست نبوده است.

رحمانی فضلی گفت: اگر در 37 سال گذشته دو منکر دروغ گفتن و تهمت زدن را حل می‌کردیم، قطعاً امروز بسیاری از منکرات اتفاق نمی‌افتاد.

وزیر کشور با تاکید بر اجرای قانون گفت: آنچه در حکومت ساری و جاری است، نظر ولی‌فقیه است. وقتی در بحث حکومت، ولی فقیه فصل الخطاب است در بحث اجرا نیز باید قانون فصل الخطاب باشد. نباید هر کسی در هر جایی، سلیقه خود را به عنوان امر به معروف و نهی از منکر اجرا کند و در این صورت قطعاً بجایی نمی‌رسیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: متاسفانه امروز، منفعت طلبی و سودجویی به اصالت تبدیل شده و این بدترین منکر است.

وی به بحث اجرای امر به معروف و نهی از منکر در فضای عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: در این بحث، نیروی انتظامی باید آخر خط باشد زیرا آخر خط، برخورد و تنبیه است. سال گذشته تعداد زیادی را بردیم و تعهد هم گرفتیم اما واقعیت این است که این تعهد گرفتن‌ها، فرد را ناامید و مایوس می‌کند. البته قطعاً هرجا لازم باشد باید برخورد هم کنیم ولی آنچه مسلم است باید تلاش شود، برخورد در آخر خط باشد.

منبع:تسنیم

اخبار مرتبط