صدیقی در مراسم سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله خوشوقت:

رنجیدن از انقلاب و مقابله با ولایت رفتار آدم‌های طلبکار است

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: رنجیدن از انقلاب و مقابله با ولایت رفتار آدم‌های نورانی نیست آدم‌های نورانی هیچگاه طلبکار نیستند امروز هم در انقلاب، آنهایی خطرناک هستند که نفس خود را مهار نکرده‌ و طلبکارند.

به گزارش سراج24 ، مراسم سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله عزیز خوشوقت استاد اخلاق تهران با حضور مردم مؤمن و خداجوی پایتخت، چهره‌های حوزوی و  شخصیت‌های دیگر دیشب در مسجد امام حسن مجتبی برگزار شد.

این مراسم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و با نوحه‌سرایی و ذکر مصیبت ادامه یافت.

سپس حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 

* فقیه عصمت علمی ندارد و ممکن است در اجتهاد خود دچار خطا شود

وی ضمن بیان تفاوت آفرینش انسان و سایر موجودات است، گفت: ظرفیت موجودات عالم محدود است اما از سوی دیگر این شانس را دارند که گرفتار فکر و خیال و توهم ریاست‌طلبی و هوسرانی و افزون‌طلبی و ... نشوند. چون از این عوارض نکبت و بدبختی دور هستند. هیچگاه گرفتار حجاب و غفلت نیستند؛ هم دوام ذکر دارند و هم دوام سجود.

این استاد اخلاق ادامه داد: انسان می‌تواند جهانشمول باشد و حقیقت همه عوالم را متمکن شود. این جزء توان و استعدادهای بشر است. اما همانطور که می‌تواند دنیا و آخرت را داشته باشد اگر سقوط کند، سقوطش نیز بی‌نهایت است و ابدیتش در جهنم خواهد بود.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی (ره) افزود: جهنمیان همه خواسته‌ها و آرزوها را با خود در جهنم دارند اما دسترسی به هیچ‌کدام را ندارند. قرآن کریم از ما بندگی خواسته، اگر کسی بنده باشد، مالکش او را تملک می‌کند. خداوند ولیّ کسانی است که مؤمن هستند. امام صادق (ع) چه زیبا فرموده‌اند که خدایا اراده من تحت اداره تو باشد.

صدیقی تأکید کرد: فقیه عصمت علمی ندارد و ممکن است که در اجتهاد خود دچار خطا شود اما کسی که نور خدا به دلش تابیده باشد، به تعبیر آیت‌الله بهجت همیشه از این حرم تا آن حرم در بارگاه خداست و هیچوقت از حیطه نور خدا خارج نیست. در سوره حدید داریم که خداوند نوری را خلق می‌کند که مرکب مؤمن می‌شود. رنجیدن از انقلاب و مقابله با ولایت کار آدم‌های نورانی نیست، آدم‌های نورانی هیچگاه طلبکار نیستند؛ ما در تک تک نمازهایمان بدهکار حضرت ولی عصر (عج) هستیم.

وی اظهار داشت: «ایمان» درجه، ارتقا و مقام است،‌ کسی که ایمان دارد به خدا بدهی دارد، کسی که از گناه دور می‌شود یا قدم خیری بر می‌دارد این لطف و توفیق خداست، بنابراین در تک‌تک این‌ها به خدا بدهکار می‌شویم. اگر این حالت پیش آمد تازه بنده می‌شویم، چون بنده هیچگاه مالک نیست، لذا «لله ملک السماوات والارض» و خداوند هر چیزی که بخواهد را از انسان می‌گیرد.

این استاد اخلاق به روایتی در این باره اشاره کرد و ادامه داد: امام صادق (ع) به محمدبن مسلم پیام داد که همه چیزت برای من خوب است اما حشمت خودت را بشکن! محمد بن مسلمی که در اوج فقاهت و مرجع تقلید است، آمد جلوی مسجد و شروع کرد به خرما فروشی تا به دستور امامش عمل کرده باشد.

 

 

* آیت‌الله خوشوقت نفس خویش را در چنگ داشت

صدیقی گفت: آیت‌الله خوشوقت انسان خودساخته و ره‌یافته‌ای بود، ایشان مجتهد مسلم بود صاحب فتوا بودند، نظریات خود را یادداشت کرده بودند و برخی به فتاوای ایشان عمل می‌کردند. اما همین فرد صاحب فتوا، هرگز تفرعن انسانیت نداشت و نفس خود را در چنگش گرفته بود.

وی تأکید کرد: تفرعن خیلی بد است همان چیزی است که پهلوی فاطمه(س) را شکست! امروز هم در انقلاب، آنهایی خطرناک هستند که نفس خود را مهار نکرده‌اند و طلبکار هستند. آدمی که گرفتار هواست، هوی او را می‌برد.

این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: عرفان جهادی آیت‌الله خوشوقت به گونه‌ای بود که محور انقلاب را همراهی می‌کرد و از دوستان، کسی که با انقلاب زاویه پیدا می‌کرد، طرد می‌کردند. ایشان این اواخر تغییر حال داشتند، حتی وقتی کربلا رفتند آقای حدادیان را با خودشان بردند، یعنی روضه‌خوان بردند تا دل سیر اشک بریزند. الحق والانصاف با ارتحال ایشان یتیم شدیم. یکی داغ آقای بهجت و دیگری آقای خوشوقت تا به امروز برایم کهنه نشده و احساس خلاء می‌کنم، چون بدل ندارند.

 

 

* ختم صلوات به شیوه آیت‌الله خوشوقت

صدیقی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: آیت‌الله خوشوقت برای مسایل هسته‌ای ختم صلوات داشتند، از علاقه‌مندان به ایشان تقاضا دارم برای اینکه در انتخابات خبرگان و مجلس آینده دشمن‌شاد نشویم، ختم صلوات را جدی بگیرید. ختم صلوات کلید درهای بسته است.

وی با اشاره به شیوه ختم صلوات آیت‌الله خوشوقت ادامه داد: 13 هزار صلوات به نیت 13 معصوم ختم کنیم و هزار صلوات را به نیت امام زمان(عج) گرو نگه دارید و پس از ادای حاجت، ختم کنیم.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در پایان سخنان خود اظهار داشت: این ایام رنگ و بوی حضرت زهرا(س) دارد و می‌خواهم برای مراسم یادبود آیت‌الله خوشوقت روضه حضرت زهرا(س) بخوانم.

پس از روضه‌خوانی آیت‌الله صدیقی، سعید حدادیان از مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت به مرثیه‌سرایی پرداخت و حاضران در مجلس را به فیض رساند.

وی در بخشی از مداحی خود با اشاره به انتخابات پیش رو و تبلیغات منفی رسانه‌های بیگانه گفت: دشمن می‌گوید به جنتی‌ها، مصباح‌ها و یزدی‌ها رأی ندهید! باید به آن‌ها تبریک گفت که انقدر درست تشخیص داده‌اند و می‌دانند چه شخصیت‌هایی برای نظام ارزشمند هستند و می‌خواهند آن‌ها را حذف کنند.

اخبار مرتبط