استاد علوم ارتباطات

رسانه‌ها باید انتظارات مردم و افکار عمومی را به مجریان انتخابات منعکس کنند

یک استاد علوم ارتباطات با اشاره به رسانه‌ها در فضای انتخابات باید برای چهار گروه احزاب، مجریان انتخابات، ناظران انتخابات و مردم برنامه‌ریزی کنند، گفت: رسانه‌ها باید انتظارت مردم و افکار عمومی را به مجریان انتخابات منعکس کنند.

به گزارش سراج24، اسماعیل قدیمی در خصوص چگونگی عملکرد رسانه‌ها در آستانه انتخابات، اظهار کرد: رسانه‌ها باید در فضای نزدیک به انتخابات به چند وظیفه خود از جمله تهییج منطقی مردم برای حضور در انتخابات، تشویق جامعه برای حضور پرشور، ایجاد انگیزه برای مردم و دعوت احزاب برای شرکت فنی و عقلانی در جریان انتخابات عمل کنند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در فضای انتخابات باید برای چهار گروه احزاب، مجریان انتخابات، ناظران انتخابات و مردم برنامه‌ریزی کنند و از جمله اقدامات آنها باید دعوت به رقابت پذیری، معرفی ویژگی‌های افراد شایسته، معرفی معیارهای انتخاب شایسته،اطلاع‌رسانی درست به مردم و دعوت احزاب به قانونمندی باشد.

این استاد علوم ارتباطات همچنین گفت: رسانه‌ها باید مجریان انتخابات را به بی‌طرفی و رعایت قانون عدالت و فضاسازی منطقی و عقلانی تشویق کنند از طرف دیگر مردم را به محاسن شرکت در انتخابات و ایفای نقش مهم آنها در این عرصه ملی آگاه کنند. باید بدانیم که انتخابات بدون رسانه معنایی ندارد و مرکزیت انتخابات با رسانه‌هاست.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید در این مسیر برای خود نقشه راهی انتخاب کنند که بر اساس برنامه‌ریزی باشد، رسانه‌ها باید احزاب را به اعلام سیاست‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه هدایت کنند و ایده‌ها و سیاست‌ها را به جای اشخاص تبلیغ کنند.

قدیمی افزود:رسانه‌ها باید روحیه نقدپذیری را تشویق و انتظارات مردم و افکار عمومی را به مجریان انتخابات منعکس کنند.  اگر رسانه‌ها در این موضوع احساسی عمل کنند و منافع عمومی را در نظر نگیرند افراد را به انتخاب غلط میاندازند که آسیب‌های زیادی دارد لذا باید بی‌طرف باشند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها درجریان انتخابات نیاز به اتاق فکر برای عملکرد هرچه بهتر دارند، افزود: یکی از راهکارها برای آگاهی دادن به مردم برای انتخاب بهتر برگزاری مناظره‌هاست چراکه افراد در این مناظرات نقاط قوت و ضعف افراد را تشخیص می‌دهند و به افکار عمومی جهت می‌دهد.

 

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

https://telegram.me/joinchat/CZFBeDvqGN8ZqY3U3m7RqQ

اخبار مرتبط