به گزارش سراج24،منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی در نشستخبری که صبح امروز در معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برگزار شد، ضمن تشریح طرحهای کلان هوایی، اظهار داشت: در نمایشگاه ماکس 2015 روسیه، ایران حضور داشت و مذاکراتی در بخشهای هواپیمای مسافربری و هوانوردی، بالگرد و پهپادهای تجاری، تست و آزمونهای هوایی و طراحی و تولید سوپرجت انجام گرفت و کمیسیون علم و فناوری با روسیه تشکیل شد که در سطح دولتها به مسائل علم و فناوری دو کشور میپردازند.
وی درباره زمینه همکاری ایران و روسیه در بخش طرحهای هوایی، گفت: همکاری در ارزیابی هواپیمای 100 نفره سوپرجت در مسیرهای پروازی ایران و در حاشیه نمایشگاه ماکس صورت گرفت که طراحی و تولید هواپیمای سوپرجت با مشارکت زیرمجموعههای معتبر غربی همچون فرانسه، ایالات متحده آمریکا، انگلیس و سوئیس و در کلاس هواپیماهای غربی صورت گرفته است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر 150 فروند از هواپیماهای سوپرجت به فروش رسیده است، از درخواست ایران برای خرید این نوع هواپیما خبر داد و خاطرنشان کرد که 100 هواپیما تحویل داده شده و 50 هواپیما در سال 2015 تا 2016 تحویل داده میشود.
منطقی ادامه داد: پیش از این هواپیماها در دو نوع طراحی میشد؛ به گونهای که برخی تولید هواپیماهای ارزان با طول عمر کوتاه را ترجیح میدادند و برخی مانند غربیها هواپیماهای با حداکثر زیرساخت و طول عمر طولانی تولید میکردند که در تولید این هواپیماها از مشاوران شرکتهای بزرگ مانند بوئینگ بهره میگرفتند و قابلیت اطمینان موتور آن نیز 99.92 درصد بود؛ ما نیز با کشورهای دیگر مذاکره کردیم که در صورت حجم بالایی از خرید این هواپیما، بخشهایی از آن در کشور ما تولید شود، چرا که دنبال این هستیم که خرید هواپیما همراه با تولید محصول فناوری باشد.
وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده در حاشیه نمایشگاه ماکس روسیه، گفت: در حاشیه نمایشگاه ماکس 21 میلیارد دلار قرارداد منعقد شد که بخش قابل توجهی مربوط به هواپیمای سوپرجت است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی با اشاره به ضعف زیرساختهای ایران در بخش فناوری، افزود: زیرساختهای ایران از نظر فناوری یک تا دو درصد عقب افتاده و با وجود زیرساختهای ضعیف افرادی با قابلیتهای بسیار بالا در کشور ما حضور دارند که میتوانند در شرکتهای دانشبنیان فعال باشند و با مشارکت شرکتهای دانشبنیان بینالمللی بخش رقابتی را ارتقاء دهند.
منطقی با اشاره به پهپادهای تجاری گفت: تا سال 2020 درصد بالایی از پهپادها به سمت تجاری شدن میرود. درباره پهپادهای تجاری به تازگی با سازمان محیط زیست تفاهمنامهای امضا کردهایم که چند اقدام مانند رصد میزان منابع آبی را برای این سازمان انجام دهیم. میتوان با استفاده از پهپادها نشت لولههای گاز را رصد کرد.
وی یادآور شد: پیشبینی میشود 75 درصد پهپادها تا سال 2020 به سمت تجاری شدن میرود، البته باید زیرساخت تولید این پهپادها را فراهم کنیم، چرا که نیاز است سنسورهای متعددی بر روی آن نصب شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی با اشاره به تغییر کاربری هواپیماهای قدیمی و استفاده از آن، گفت: از هواپیماهای قدیمی میتوان به عنوان آتشنشانی استفاده کرد. به گونهای که مخازنی بر روی آن نصب شود که قابلیت حمل 20 تا 40 تن آب را داشته باشد و تخلیه آب را بین 5 تا 20 ثانیه انجام دهد که چنین اقدامی صورت گرفته و آبانماه امسال هواپیمای ویژه آتشنشانی عرضه میشود.
منطقی با اشاره به موارد دیگر استفاده از هواپیماهای قدیمی افزود: در دو سال قبل از هواپیماهای قدیمی در آزمایشگاهها بهره گرفتیم تبدیل هواپیمای قدیمی به هواپیماهایی برای باروری ابر در دستور کار است. در حال حاضر 23 هواپیمای قدیمی وجود دارد و تا 5 سال آینده 200 هواپیمای قدیمی به آن اضافه میشود. ما در حال برنامهریزی هستیم که بالگردی 2 تا 8 نفره را طراحی کرده و در اوایل سال آینده پرواز آزمایشی این بالگردها آغاز میشود.
وی با اشاره به فعالیت 60 شرکت دانشبنیان در بخش اویونیک گفت: در نظر داریم از فضای بینالمللی ایجاد شده در راستای توسعه صنایع هوایی بهره ببریم چرا که قابلیت داریم که در زنجیره بینالمللی نقشه هوایی وارد شویم. 60 شرکت دانشبنیان در زمینه زیرساخت ناوبری اویونیک فعالیت میکنند که تاکنون توانستند برای ورود به بخش ملی و بینالمللی استاندارد لازم را به دست بیاورندولی با همکاری کشورهای دیگر میتوان به این مهم دست یافت.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی از برنامهریزی برای فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان در حوزه هوایی جهت فعال کردن دانشآموزان خبر داد و گفت: ما قصد داریم در این حوزه دانشآموزان را فعال کنیم و به آنها تجربه پرواز بیاموزیم.
منطقی در تشریح طرحهای کلان حوزه هوایی خاطرنشان کرد: دو طرح در معاونت علمی و یک طرح در شورای عتف انجام شده که یکی از طرحهای معاونت علمی تولید هواپیمای 6 نفره بود که بهمنماه امسال طراحی آن به اتمام میرسد. پرواز آزمایشی بالگرد دو تا 8 نفره نیز اوایل سال آینده آغاز میشود.
وی درباره آخرین وضعیت طراحی هواپیمای 150 نفره خاطرنشان کرد: طراحی هواپیمای 150 نفره از طریق شورای عتف انجام میشود که فاز اول آن یعنی طراحی مفهومی انجام شده و قرار است هندبوچ آن تهیه و به دانشگاهها عرضه شود. ما درباره هواپیمای 150 نفره به دنبال طراحی کامل نبودیم، چرا که طراحی کامل آن بین 400 تا 500 میلیون دلار به بودجه نیاز داشت و ما در این بخش با محدودیت روبرو بودیم، لذا به دنبال دسترسی به فناوریهای هواپیمای 150 نفره هستیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی در پایان از برگزاری دو نمایشگاه هوایی خبر داد و خاطرنشان کرد: نمایشگاه هوایی در زمینه قطعهسازی با حضور شرکتهای دانشبنیان ایرانی و شرکتهای سرمایهگذاری خارجی آذرماه امسال برگزار میشود. نمایشگاه هوایی دیگری در آبان 95 در کیش دایر میشود.
منبع:تسنیم
0نظر