اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۷:۴۸
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۲۳
اذان مغرب ۱۹:۱۰:۳۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۲:۰۴
غروب آفتاب ۱۸:۵۱:۱۲
نیمه شب ۲۳:۱۵:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ - ۱۸:۰۱
گزارش نشست خبری اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ

نباید دنیا را تنها در 1+5 خلاصه کرد

اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ ظهر امروز با حضور در نشست خبری به بیان مواضع خود پیرامون تحولات یمن، مذاکرات هسته‌ای، سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، لزوم تکیه به توان داخل و اقتصاد مقاومتی پرداختند.

نباید دنیا را تنها در 1+5 خلاصه کرد

به گزارش سراج24،اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ ظهر امروز با حضور در نشست خبر که در سالن شهید شهبازی سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، به بیان مواضع خود پیرامون تحولات یمن، مذاکرات هسته‌ای، سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، لزوم تکیه به توان داخل و اقتصاد مقاومتی پرداختند.

* تهدیدات اخیر آمریکا علیه ایران به خاطر مواضع منفعلانه برخی مسئولان است

در ابتدای این نشست محمدمهدی رمضان‌زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تحولات یمن در بین موضوعات هسته‌ای گم شده است، گفت: دولت تمام تمرکز خود را بر روی مذاکرات هسته‌ای گذاشته و از موضوع یمن غافل شده است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: مذاکرات اخیر هسته‌ای تنها در موضوع هسته‌ای بوده است و ماهیت انقلاب ما دشمنی با استکبار است. اگر اقدامات آمریکا مصداق استکبار است ما با این کشور دشمن هستیم.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ با اشاره به تهدیدهای چند وقت اخیر آمریکا به حمله نظامی به ایران،‌گفت: اینکه کشوری در حال مذاکره با آمریکاست اما در همین حین تهدید به حمله نظامی می‌شود جز نشان دادن خوی استکباری آمریکا چیز دیگری نیست. در سال 2008 بوش پسر رئیس‌جمهور وقت آمریکا پذیرفت که ایران را تهدید نظامی نکند اما از آن سال تا به امروز مشاهده می‌کنیم هنوز آمریکایی‌ها تهدید به حمله نظامی می‌کنند. ما در چند ماه اخیر به اندازه هشت سال گذشته تهدید به حمله نظامی شدیم و این قابل پذیرش نیست.

رمضان‌زاده در پایان، تهدیدات آمریکا مبنی بر حمله نظامی به ایران را یک طنز خواند و گفت: البته ما این تهدیدات را به خاطر مواضع منفعلانه برخی مسئولین می‌دانیم و تا زمانی که آمریکا از خوی استکباری خود دست برندارد ما با آنان رابطه نخواهیم داشت چرا که ماهیت انقلاب ما دفاع از مظلوم و دشمنی با ظالم است.

*تحولات یمن در مباحث هسته‌‌ای گم شده است

علی مهتدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در ادامه این نشست پیرامون تحولات یمن اظهار داشت: متأسفانه در چند ماه اخیر تحولات یمن و لزوم دفاع از مردم مظلوم این کشور در مباحث هسته‌ای گم شده است و وزارت خارجه تمام تمرکز خود را بر روی مذاکرات هسته‌ای گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه کشور یمن در روزهای اخیر تحت شدیدترین حملات قرار گرفته است، گفت:‌ بهداشت و درمان در یمن در وضعیت خوبی قرار ندارد و سازمان‌های جهانی مرتبط با این موضوع سکوت کردند و یاری رسانی در این خصوص از وظایف ما است.

این عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: قبل از حمله عربستان به یمن بارها از طرف نهادهای مختلف جمهوری اسلامی کمک‌هایی به مردم یمن شد اما متأسفانه بعد از شروع رسمی جنگ نه هواپیمایی و نه کشتی نجاتی از جانب جمهوری اسلامی توانسته به این کشور خدمت‌رسانی کند.

مهتدی با بیان اینکه برخی مسئولان در خصوص کمک به مردم یمن مقداری منفعلانه رفتار می‌کنند، گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی همین جا اعلام می‌کند برای امدادرسانی به مردم یمن آماده خدمت‌رسانی هستند و حاضرند در کنار مردم یمن در امر بهداشت و درمان و امدادرسانی حاضر شوند.

این فعال دانشجویی ضمن انتقاد از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان سعودی،‌گفت:‌ عربستان سعودی با مواضع اخیرش نمی‌تواند رضایت مردم خود را جلب کند و خود را به عنوان یک دیکتاتور بزرگ و ظالم نشان می‌دهد.

مهتدی تأکید کرد: باید کیفرخواست بین‌المللی علیه آل سعود تنظیم و این موضوع در مجامع بین‌المللی پیگیری شود و بسیج دانشجویی خود را سردمدار این قضیه می‌داند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در ادامه سخنان خود در واکنش به سفر فابیوس به ایران، گفت: فرانسه همچون آمریکا به عنوان یک کشور عهدشکن برای ما شناخته می‌شود. نمونه‌های آن در انتقال خون‌های آلوده و کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای آشکار است.

وی افزود: ما شاهد بودیم فابیوس وزیر خارجه فرانسه به عنوان کارشکن بزرگ در مذاکرات هسته‌ای حاضر بود و می‌توانیم بگوییم وی نماینده رژیم صهیونیستی بود نه فرانسه.

این عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ در پایان گفت: مسئولان به جای اینکه برای فابیوس فرش قرمز پهن کنند جنایت‌ها و بدعهدی‌های فرانسه را به یاد وی بیاورند و به وی اعلام کنند، نمی‌تواند سود مذاکرات و میوه مذاکرات را در ایران بچیند.

*نباید دنیا را تنها در 1+5 خلاصه کرد

احسان ایرانمنش مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه نشست خبری اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ پیرامون برنامه وزیر خارجه فرانسه برای سفر به ایران، گفت: از عوامل اصلی انتقال خون‌های آلوده به ایران وزیر خارجه فرانسه بود و به نظر نمی‌رسد این اقدام سهوی باشد. به همین خاطر عذرخواهی در این خصوص معنا ندارد. این موضوع باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود.

این عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ما شاهد بودیم یکی از اصلی‌ترین حامیان رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی فرانسه بود. برهمین اساس حضور وزیر خارجه این کشور در ایران قابل پذیرش نیست. علاوه بر این فابیوس علاوه بر اینکه در فرایند مذاکرات کارشکنی می کرد نماینده رژیم صهیونیستی در این مذاکرات بود. به همین خاطر دعوت از وی برای حضور در ایران کج‌سلیقگی است.

ایرانمنش ضمن انتقاد از سیاست دولت در عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای مستکبر غربی گفت: در خصوص رابطه با غرب دولت چه بد گزینه‌هایی را انتخاب کرده است کاش دنیا را تنها در 1+5 نبینیم. باید با کشورهایی که در زمان تحریم رابطه خوبی با ما داشتند تعامل و تجارت داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور باید به درون تکیه کرد، گفت: نگاه دولت در خصوص حل مشکلات کشور نگاه درستی نیست چرا که نگاه به درون در این خصوص وجود ندارد. مذاکرات هسته‌ای قطعا گشایش‌هایی خواهد داشت اما باید از این ظرفیت برای حمایت از تولید داخل استفاده کنیم نه اینکه تنها به واردات بسنده کنیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف ادامه داد: بسیاری از کشورها امروز به دنبال تسخیر بازار ایران هستند آن هم بدون انتقال تکنولوژی. به همین خاطر ما باید نسبت به واردات دقت کافی داشته باشیم و از فرصت به دست آمده برای تقویت ساخت درونی استفاده کنیم.

ایرانمنش متن جمع‌بندی مذاکرات را دارای محاسن و معایبی عنوان کرد و در همین خصوص گفت: از جمله محاسن موجود شکسته شدن فضای بد موجود در خصوص تحریم‌های ثانویه، باز شدن فضا برای ارتباط با دیگر کشورها، خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اثبات این موضوع به جهان که ایران به دنبال بمب اتم نبوده و نخواهد بود.

وی پیرامون معایب موجود در متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای گفت: از جمله معایب موجود که عبور از خطوط قرمز است پذیرش محدودیت‌های بلندمدت، منوط شدن لغو تحریم‌ها به تأیید آژانس، عدم وجود سازوکار حل اختلاف برای ایران، تعلیق تحریم‌‌ها و نه لغو آنها، رژیم بازرسی‌ها از مراکز نظامی و منوط شدن اجرای تعهدات 1+5 به اجرای تعهدات ایران است.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: متأسفانه در توافق مشاهده می‌شود موارد بیان شده در متن جمع‌بندی مذاکرات بر مبنای اعتماد طرف ایرانی به طرف مقابل است در حالیکه طرف آمریکایی بر مبنای بی‌اعتمادی متن مذاکرات را ترسیم کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اعتماد به طرف مقابل به ضرر ما خواهد بود و می‌تواند باعث وارد آمدن ضررهایی به ایران شود. البته مخالفت‌های استکبار جهانی از جمله آمریکا با انقلاب اسلامی عمیق‌تر از موضوع هسته‌ای است که مسئولان باید در این خصوص توجه ویژه داشته باشند.

*برخی مذاکرات را مقدمه‌ای برای رابطه با آمریکا می‌دانند نه لغو تحریم‌ها

سعید کاظمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تقریب مذاهب در ادامه این نشست پیرامون هدف جمهوری اسلامی در ورود به مذاکرات هسته‌‌ای گفت: ما مذاکره کردیم که تحریم‌ها لغو شود اما از برخی مسئولان این صدا شنیده می‌شود که این مذاکرات بهانه‌ای برای رابطه با آمریکا است.

وی با بیان اینکه دولت در خصوص مذاکرات هسته‌ای باید شفاف سازی کند، گفت: طبق متن توافق بحث تعلیق تحریم‌ها وجود دارد و نه لغو آن. لغو تحریم‌ها پس از 8 سال صورت می‌گیرد و آن هم آمریکا تنها تلاش می‌کند که تحریم‌ها را لغو کند.

 این فعال دانشجویی با بیان اینکه مذاکرات اخیر تنها در موضوع هسته‌ای بوده است و ورود به موضوعات دفاعی و موشکی قابل قبول نیست، گفت: برخی مسئولان و دولتمردان اصل را رابطه با آمریکا عنوان می‌کنند که مذاکرات مقدمه‌ای برای آن بوده است.

کاظمی تصریح کرد: این درحالی است که ما می‌خواهیم فعالیت مستقل هسته‌ای داشته باشیم نه اینکه فعالیت‌های ما در این حوزه تحت سلطه آمریکا و غرب باشد آنچه در این خصوص مهم است نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی است. اما عده‌ای به دنبال این موضوع نیستند.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ ادامه داد: عده‌ای نگاهشان به مذاکرات این بوده است که تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شود مردم خسته شده‌اند و ما باید با جهان تعامل کنیم در حالی که واقعیت اینگونه نیست.

این فعال دانشجویی در خصوص متن مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: ما شاهدیم بالای 90 درصد از خطوط قرمز در متن مذاکرات هسته‌ای رعایت نشده است. در مذاکرات لوزان طرف آمریکایی گزاره برگی منتشر کرد که مسئولان وزارت خارجه ما آن را زیاده‌خواهی آمریکا اعلام کردند حال امروز متوجه شدیم همان زیاده‌خواهی‌ها در متن برجام نیز ذکر شده است.

کاظمی با بیان اینکه طبق قانون اساسی متن مذاکرات هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد، گفت: عده‌ای می‌خواهند این نقش مجلس را نادیده بگیرند. عده‌ای که اصل صنعت هسته‌ای را زیر سؤال می‌بردند حال توافق هسته‌ای را به نفع خود مصادره می‌کنند.

وی در پایان گفت: در نقشه راهی که بین ایران و آژانس ترسیم شده بازجویی از دانشمندان با تعابیر دیگری از جمله ملاقات‌های فنی- هسته‌ای آمده است. علاوه بر این بازدید از مراکز نظامی نیز در این نقشه راه دیده می‌شود که این موارد قابل قبول نیست.

*هندسه سخت تحریم با مقاومت شکسته شد نه مذاکره

امیرحسین غفاریان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت فرد دیگری بود که با حضور این نشست خبری پیرامون مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: طرف غربی و آمریکا به این نتیجه رسیده بودند که با تحریم نتوانستند ملت ایران را تسلیم و رفتار ایران را تغییر دهند.

 وی با تأکید بر اینکه هندسه سخت تحریم‌ها با مقاومت شکسته شده است نه مذاکره، گفت: سخنان اخیر اوباما و جان‌کری بعد از توافق که اگر با ایران به توافق نمی‌رسیدیم تحریم‌ها شکسته می‌شد گواه این ادعا است.

این عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ در ادامه گفت: اگر تاریخ کشور لیبی را در موضوع هسته‌ای مطالعه کنیم،‌ مشاهده می‌کنیم سناریوهایی که برای آن کشور در نظر گرفته شده بود در حال چیده شدن برای ایران است البته با بصیرت مردم و رهبری مقام معظم رهبری قطعاً سرانجام لیبی برای ما تکرار نخواهد شد. البته مسئولان باید در این خصوص هشیار باشند.

 این فعال دانشجویی تصریح کرد: ما مشاهده می‌کنیم دولتمردان بعد از گذشت چند سال از مذاکرات باز هم قطعنامه جدید شورای امنیت را کاغذ پاره عنوان می‌کنند. که این موضوع در جای خود قابل توجه است.

 غفاریان در واکنش به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: زمانی در ایران یک نفر از سفارت آمریکا بالا رفت، امروز به وی اجازه ندادند نماینده ایران در سازمان ملل شود حال ما چگونه به فابیوس با آن سابقه تاریکش اجازه ورود به ایران می‌دهیم.

این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: نباید ما مجدداً به سمت واردات بی‌رویه برویم. راحت‌ طلبی مسئولان به این نتیجه خواهد انجامید که ساختار تولید داخل اصلاح نشود.

وی افزود: چرا بودجه دانشگاه‌های کشور از اولویت خارج شده است. این در حالی است که در وضعیت کنونی کشور باید به نیروی داخل که جامعه دانشگاهی هستند تکیه شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امروز زمان امتحان مجلس است از اینکه بتوانند نقشه راه دشمن را تشخیص و متناسب با آن اقدام کند.

غفاریان در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: سفر هیأت‌های اروپایی به ایران نباید باعث زیر سؤال رفتن عزت ملی ما شود. با این وجود سفر و تعامل با هیأت‌های اروپایی مشکلی نخواهد داشت.

*برخی به دنبال ترویج شعار «ما نمی‌توانیم» هستند

مجید منعمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در پایان این نشست خبری، پیرامون لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: مقام معظم رهبری در 14 پیام نوروزی خود به بحث اقتصاد اشاره داشتند. که این اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.

وی مذاکرات هسته‌ای را ذیل جنگ نرم قرار داد و در همین خصوص گفت: جنگ نرم نیز خود ذیل قدرت نرم تعریف می‌شود که به دنبال تغییر در افکار است که نظام سلطه نیز در این خصوص بسیار قوی عمل می‌کند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه عده‌ای به دنبال ترویج شعار ما نمی‌توانیم هستند، گفت: این موضوع باعث می‌شود خودباوری در بین مردم از دست برود که همین موضوع باعث می‌شود به شکل دادن تمدن نوین اسلامی که هدف اصلی انقلاب اسلامی است،‌ نرسیم.

این عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ تمام تلاش دشمن را در ضربه زدن به اقتصاد کشورمان دانست و گفت: تحریم تنها گزینه‌ای است که غرب در دست دارد و گزینه نظامی آنان یک بلوف است در این مسیر راه مقابله با دشمن کار و ابتکار است نباید نگاهمان به دست دشمن باشد.

منعمی تصریح کرد: نیاز کشور به فناوری،‌ استقلال صنعتی،‌ صرفه‌جویی ارزی و حل معضل بیکاری با ارتباط صنعت و دانشگاه صورت پذیر است. اقتصاد ما باید درون‌زا باشد نه متکی به فروش نفت چرا که اقتصاد تک محصولی هم راستا با اقتصاد مقاومتی نیست.

وی در ادامه سخنان خود با مهم شمردن مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: انتظار می‌رود قوای سه‌گانه این موضوع را از خودشان شروع کنند تا الگویی برای دیگر نهادها بشوند.

وی در پایان سخنان خود ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی مسئولین گفت: ما مشاهده می‌کنیم یکی از مسئولین دانشگاه آزاد واحد بابل از یکی از دانشجویان شکایت کرده این خلاف گفتمان ترسیم شده برای دانشگاه‌ها است. ما از مسئولان می‌خواهیم این مسئله را توضیح دهند و اگر اشتباه کردند، عذرخواهی کنند.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••