اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۷:۴۸
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۲۳
اذان مغرب ۱۹:۱۰:۳۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۲:۰۴
غروب آفتاب ۱۸:۵۱:۱۲
نیمه شب ۲۳:۱۵:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ - ۱۷:۲۶
در یک اقدام مشابه و هماهنگ:

حجاب نامتعارف خانم دیپلمات سوژه جدید رسانه‌های معارض شد

حجاب به عنوان یک رکن اساسی در اسلام، زنان و دختران جامعه ما را به لحاظ شرافت و کرامت از دیگر جوامع ممتاز می‌کند. مسئله حجاب و مقابله با آن همیشه در دستور کار دشمنان بوده و آنها می‌دانند برای تغییر فرهنگ اسلامی و سست‌کردن غیرت دینی باید از حجاب زنان شروع کنند و به همین علت مسئله حجاب همیشه در چالش‌های سیاسی و سیاست‌های اسلام‌زدایی معارضین و معاندین حفظ شده و هر جا که بتوانند به آن حمله می‌کنند.

حجاب نامتعارف خانم دیپلمات سوژه جدید رسانه‌های معارض شد
سراج24، دشمنان اسلام و کشورمان در جنگ نرم خود از تمام توان استفاده می‌کنند تا به خیال خام خود بتوانند، به اهداف ضد اسلامی و ضدفرهنگی خود دست یابند. اخیرا سفر نماینده پارلمان اروپا به ایران و حجاب نامتعارف وی موضوعی بحث برانگیز شده است، در این مدت رسانه‌های معارض به مدد این نماینده پارلمان اروپا، علامت‌های سؤال زیادی بر وضعیت زنان و حجاب در ایران گذاشتند و سعی کردند با کمک این منتقد حقوق بشر ایران، مجددا به حجاب اسلامی حمله کنند.
 
 پس از انتشار تصاویری از نحوه پوشش ماریچه اسخاکه، سیاستمدار هلندی در رسانه‌ها، این مطلب به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شد. دویچه وله در گزارشی ضمن اشاره به اینکه حجاب این نماینده غیرمتعارف است نوشت: «حجاب نامتعارف نماینده پارلمان اروپا در ایران خبرساز شد».
 
در این گزارش به نقل از مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی آورده است که «حسین شیخ‌الاسلام، در پاسخ به منتقدان گفت که حجاب نامناسب یکی از نمایندگان زن پارلمان اروپا به هنگام دیدار با علی لاریجانی عامدانه نبوده و تقصیر متوجه مسئولان امر است که در تفهیم حجاب کوتاهی کرده‌اند».
 
 
این رسانه معارض در ادامه نوشت: «حسین شیخ‌الاسلام در دفاع از این نماینده پارلمان اروپا گفته است: این نماینده پارلمان اروپایی فکر می‌کرد که رعایت حجاب محدود به داشتن یک روسری برای سر است و اقدام وی را نمی‌توان عمدی دانست، چرا که اگر اینگونه بود می‌توانست به هنگام عکس گرفتن نزدیک رئیس مجلس کشورمان بایستد، اما او از دور با رئیس مجلس سلام کرد.»
 
این در حالیست که با توجه به مذاکرات هسته‌ای و تردد کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا به ایران و پوشش مناسب او در دیدارهای رسمی در کشورهای اسلامی و همچنین قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا در روابط دیپلماتیک، عدم آگاهی نسبت به پروتکل تشریفات و آداب دیپلماتیک از سوی فردی که کرسی بزرگترین اتحادیه منطقه‌ای در تاریخ را در اختیار دارد، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست؛ چرا که مساله نوع پوشش خانم اسخاکه در تهران زیر پا گذاشتن قانون حجاب و پوشش رسمی بانوان در ایران است.
 
دویچه وله نوشت: «رسانه‌های محافظه‌کار با برجسته کردن تصویر ورود خانم اسخاکه به داخل سالن محل دیدار، از «تنزل استانداردهای حجاب» نوشته و به وضعیت پیش آمده اعتراض کرده‌اند».
 
در این گزارش به مطلبی از مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران، اشاره شده است که وی با اشتراک عکسی از خانم اسخاکه در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام از آن به عنوان ریشخند ارزش‌های اسلامی و انسانی و توهین به مسئولان تراز اول نظام نام برده است.
 
 
این رسانه معارض در ادامه گفت: «این نماینده مجلس پوشش نماینده ۳۶ ساله پارلمان اروپا را «مناسب پارتی و رقص شبانه» دانسته است و مهدی کوچک‌زاده عکسی که را که خبرگزاری فارس از حجاب این نماینده پارلمان اروپا منتشر کرده با هشتگ‌هایی نظیر «ریشخند» و «لباس شب» با کاربران اینستاگرام به اشتراک گذاشته است».
 
نوع لباس پوشیدن تنها اختلاف ما با ایران نیست
 
در ادامه این گزارش، دویچه وله متنی را که ماریچه اسخاکه، نماینده پارلمان اروپا، در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های مجازی منتشر کرده است را در گزارش خود می‌آورد که نشان می‌دهد این پوشش غیرعامدانه و سهوی نبوده است: «نوع لباس پوشیدن تنها اختلاف ما با ایران نیست.»
 
 
این رسانه معارض از قول این سیاستمدار منتقد وضعیت حقوق بشر در ایران نوشت: «خانم اسخاکه در ادامه این توئیت از مقامات ایرانی این پرسش را مطرح کرده که چرا اجازه نمی‌دهند مردم خودشان تصمیم بگیرند».
 
روزنامه هفت صبح روز دوشنبه مقاله‌ای را با تیتر دردسرهای این خانم هلندی در صفحه اول خود چاپ کرد. اسخاکه چند ساعت بعد پیام دیگری را همراه با تصویری از صفحه اول روزنامه هفت صبح در این شبکه اجتماعی منتشر کرد.
 
 
ماریچه اسخاکه در توئیت خود نوشت: «همچنین پیام‌های حمایت‌آمیز زیاد (دریافت کردم). خوشحالم که بحث غافلگیرکننده در مورد زنان، نحوه پوشش و احترام را برانگیختم.»
 
دویچه وله در پایان گزارش خود گفت: «سایت جهان نیوز نیز در همین رابطه مقاله‌ای با عنوان «دیپلمات‌های ساپورت‌پوش که آداب دیپلماتیک نمی‌دانند» منتشر کرد».
 
رادیو فردا هم در مطلبی با عنوان «حاشیه‌های یک سفر کوتاه» گفت‌وگویی با ماریچه اسخاکه، نماینده هلند در پارلمان اروپایی، انجام داده است.
 
برای من رفاه مردم ایران مهمترین موضوع است
 
اسخاکه که با حجاب نامتعارف خود به مردم ایران توهین کرده است، در این گفت‌وگو یکی از اهدف این سفر را رفع تحریم‌ها و اتصال دوباره ایران به سایر کشورهای دنیا دانست و گفت: «برای من رفاه مردم ایران مهمترین موضوع است. این موضوع می‌تواند به گفت‌وگوهای ساختاری در زمینه وضعیت حقوق بشر منجر شود و به صورت نظام یافته‌تری به این موضوع بپردازیم. همچنین تنش‌های مهم در خاورمیانه، مبارزه با تروریسم و جهادگرایی افراطی از جمله نقاطیست که می‌توان درباره آنها با ایران همکاری کرد. ما درباره قاچاق مواد مخدر و همچنین آمار بالای معتادان به مواد مخدر در ایران گفت‌وگو کرده‌ایم».
 
این سیاستمدار هلندی در پاسخ  به این سوال رادیو فردا که «برداشت شما از حجاب در این سفرتان به تهران، مورد انتقاد برخی قرار گرفته است. آیا شما تصمیم گرفته بودید که با این گونه پوشش که مثلا گردنتان پیدا بود به ایران بروید یا آنطور که یک مقام ایرانی گفته، در این پوشش شما، عمدی در کار نبود؟» در پاسخی دوپهلو و همراه با شیطنت اروپایی گفت: «کاش کسانی که با پوشش من مشکل داشتند، در دیدارهایی که با من داشتند،‌ به صورت شخصی به خود من در این باره می‌گفتند. مطمئنن هدف من بی‌احترامی به کسی نبوده است. اینکه من باید در ایران پوشش داشته باشم، چیزی است که مطمئنا من به آن فکر می‌کنم و برای آن تصمیم می‌گیرم، چرا که برای من که هر روز حجاب ندارم،  موضوعی بسیار غیرطبیعی است».
 
 
اسخاکه که با پاسخ به این سؤال در ظاهر احترام برای مردم ایران قائل است ولی در سخن خود طوری از وضعیت حجاب در ایران می‌گوید که توهینی علنی به مردم و زنان مسلمان ایران است، وی :‌‌«من نمی‌دانستم نشان دادن گردن آنچنان مهم است. و من در ایران،‌ زنان را با حجاب های بسیار متنوعی می بینم. برخی چادر دارند و برخی دیگر روسری های نازکی دارند که بعضا از سرشان هم میفتد. در نتیجه من فکر نمی‌کردم مدل من، ‌برای پوشش موهایم، که مجبور بودم انجام بدهم،  به چنین بحثی تبدیل بشود».
 
کاش آزادی‌های بیشتری داشتیم که هر جای دنیا بنا بر سنت‌های خود رفتار کنیم
 
وی در پاسخ به سوال پایانی رسانه سازمان جاسوسی آمریکا که پرسید «شما پیشتر هم به ایران سفر کرده بودید. برای این سفرها، از سوی مقام ها در زمینه پوشش دستورالعملی دریافت می‌کنید؟» گفت: «در نوشته‌هایی که دریافت کرده بودیم،‌ من می‌دانستم که باید مانتویی تا روی زانو یا بلندتر به تن داشته باشم و مویم را بپوشانم. و الان فهمیدم که برخی پوشیده بودن گردن را هم بیشتر می‌پسندند. اما موضوع اینجاست که زنان سیاستمداری که از کشورهای مختلف به ایران می‌روند همواره با چالش‌هایی در زمینه حجاب مواجه می‌شوند؛ چه در کشور خودشان و چه در ایران.  کاش ما آزادی های بیشتری داشتیم که در هر جای دنیا بنا بر سنت‌های خود رفتار می‌کردیم. اما خب من در این دو روز حمایت های زیادی از زنان و مردان ایرانی دریافت کردم که می‌گویند منتقدان به من افراد تندرویی هستند که احتمالا خوشحال نیستند که من به ایران سفر کردم. به نظرم در نهایت این مباحثه مهمیست که حال در پی پوشش من شدت گرفته است».
 
کوروش صحتی گزارشگر صدای آمریکا آمریکا هم مطلب خود را نسبت به این موضوع اینگونه شروع کرد که «سفر اخیر هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران با حاشیه‌های مختلفی روبرو شده است. خبرگزاری تسنیم و روزنامه کیهان نیز به انتقاد از این طرز پوشش پرداخته و آنرا «شیطنت دیپلمات‌های اروپایی» و خانم اسخاکه را «دیپلمات ساپورت‌پوش» نامیدند».
 
 
طرز حجابم نمونه‌ای از حجاب است که زنان در ایران استفاده می‌کنند
 
ماریچه اسخاکه باز هم در اظهار نظری کاملا شیطنت آمیز، شیطنت خود در حجاب نامتعارف در تهران را تکمیل کرد و به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «در جریان این دیدار کسی از او نخواست که حجابش را تغییر دهد و این طرز حجاب، نمونه‌ای از حجاب است که زنان در ایران نیز استفاده می‌کنند و نباید مورد انتقاد باشد».
 
این نماینده پارلمان اروپا که سابقه مخالفت با ایران و همکاری با جبهه دشمن را در پرونده سیاسی خود دارد، در جریان سفر پیشین خود به ایران با هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۲، با جعفر پناهی و نسرین ستوده دیدار کرد. جعفر پناهی فیلمساز و نسرین ستوده وکیل دادگستری، سال ۱۳۹۱ به صورت مشترک جایزه معتبر ساخاروف پارلمان اروپا را برای آزادی اندیشه کسب کرده بودند.
 
اسخاکه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بخش فارسی صدای آمریکا با بیان اتهامات تکراری دشمنان علیه ایران، گفت: «در دیدارهایی که هیات اعزامی پارلمان اروپا با مقامات ایرانی داشته است به موضوع نقض حقوق بشر در ایران اشاره شده و تاکید شده است که این مساله برای اتحادیه اروپا مهم بوده و مهم باقی خواهد ماند».
 
 
بی‌بی‌سی هم روز گذشته در گزارشی به این خبر پرداخت و بیان داشت: «روابط عمومی مجلس ایران گفته که این نماینده اروپایی چند لحظه پیش از حضور در جلسه، پوشش سر خود را تغییر داد و با پوششی غیر متعارف حاضر شد.»
 
در ادامه این گزارش آمده است: «علی مطهری، نماینده مجلس نیز ضمن تایید اینکه خانم اسخاکه پوشش خود را درست پیش از دیدار با آقای لاریجانی تغییر داده در نوشته‌ای که بر روی وب سایت خود منتشر کرده نوشته است: آن طور که من تحقیق کردم خانم مورد نظر در ملاقات هیئت با آقای [علاالدین] بروجردی روسری داشته و در نتیجه، آن قسمتهایی از بدن او که در ملاقات بعدی آشکار است پوشیده بوده است. بعد از این جلسه به سرویس بهداشتی می‌رود و هنگام خروج، روسری نداشته و کلاه مانندی بر سر داشته است.»
 
 
این رسانه معارض بدون اشاره به اینکه اسخاکه اکثر مواقع با کت و دامن که یک لباسی است که در عرف دیپلماتیک اروپا استفاده کرده و در این دیدار خاص و آن هم دقایقی قبل تغییر لباس داده، افزود: «خانم اسخاکه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی درباره نوع پوشش خود در ایران گفت که پس از اینکه از ایران برگشته در رسانه‌های اجتماعی دیده که نوع پوشش او در ایران جنجال‌برانگیز شده و گفت که تعجب می‌کند که اگر این مسئله اینقدر مشکل‌ساز بوده چرا کسی آن را به او نگفته بود. او گفت که بسیار مهم است که به کسانی که به ایران می‌روند صراحتا بگویند که چگونه لباس بپوشند.»
 
با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می‌رسد که این نماینده پارلمان اروپا، در نوع پوشش خود که قبل از دیدار با رئیس مجلس تغییر داده و همچنین گفت‌وگوهایی که با رسانه‌های معارض انجام داده است و توئیت‌هایش در جامعه مجازی به صورت عمدی عمل کرده تا مجددا بحث حجاب و پوشش در ایران را به صورت مطلبی خبری درآورده و ضمن حمله به این پوشش اسلامی، در گفت‌وگوهای به اصطلاح حقوق بشری خود آن را مطرح کرده و زیر سؤال ببرد.
 
گفتنی است روز شنبه ۱۶ خرداد المار بروک، رئیس کمیته کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا، به همراه یک هیئت ۷ نفره با شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس، دیدار کرد.
 
  
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••