اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۶:۳۶
محورهای مهم اظهارات سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در اندیشکده آمریکایی

در تحریم ایران ما ضرر کردیم، نه شما آمریکایی‌ها

سفیر فرانسه در آمریکا ضمن انتقاد از اظهارات مقامات واشنگتن درباره تلاش تاجران اروپایی‌ها برای رفتن به ایران از آمریکایی‌ها گله می‌کند و می‌گوید: آمریکا با اروپا از موضع برتر صحبت نکند؛ در تحریم ایران ما ضرر کردیم، نه شما آمریکایی‌ها.

در تحریم ایران ما ضرر کردیم، نه شما آمریکایی‌ها
به گزارش svh[24، توافقنامه هسته‌ای احتمالی ایران با گروه 1+5 روز گذشته طی نشستی تحت عنوان «توافقنامه اوباما با ایران برای آمریکا خوب است» در اندیشکده "شورای آتلانتیک" آمریکا  از جنبه های مختلف مورد بررسی سفرای کشورهای فرانسه، آلمان وانگلیس در آمریکا، قرار گرفت.
از دستیابی به توافق نهایی مطمئن نیستیم
پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا در نشست شورای آتلانتیک گفت: در دوم آوریل ما پس از مذاکرات بسیار فشرده درباره رئوس مطالب توافق بالقوه به تفاهم رسیدیم. چارچوب این توافق در واقع یک توافق بزرگ و امیدوارکننده و یک گام رو به جلو بود. با این حال در همین آغاز باید با سطحی از احتیاط در این باره صحبت کنم چرا که دشواری‌های زیادی پیش روی ما وجود دارد و باید بگویم که ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا می توانیم به توافق نهایی دست پیدا کنیم یا نه. ما مذاکرات را کاملا جدی با عزم کامل پیگیری می‌کنیم با این حال هیچگونه خامی و بی تجربگی نداریم و با دید کاملا باز این مذاکرات را دنبال می کنیم. وظیفه ما در حال حاضر تلاش برای دستیابی به یک توافق فراگیر است و چالش در حال حاضر تغییر بیانیه‌های سیاسی به بندهای مختلف این توافق است که هیچ تردیدی درباره وظیفه طرفهای مذاکرات در قبال این توافق نهایی باقی نماند.
زمان لغو تحریم‌ها و ساز و کار نظارت 2 مسئله باقیمانده مهم هستند
وی به مشکلات باقی مانده در مذاکرات جاری هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشکل مربوط به جزییات است و البته همین جزییات است که مهم است. ما باید به توافقی فراگیر با پیوست های زیادی دست پیدا کنیم و مذاکرات نه تنها سیاسی بلکه بسیار فنی است. از دوم آوریل تاکنون مذاکرات در سطح کارشناسان تقریبا کند پیش می رود. شکاف های بسیار زیادی وجود دارد. پرانتزهای زیادی وجود دارد که باید حذف شوند. همانطور که می دانید دو مسئله باقی مانده است که در کانون توجه است. نخستین مورد زمان لغو تحریم ها است و دیگری جزییات ساز وکار نظارت و راستی آزمایی است. لوزان زمینه را برای پیگیری سه هدف در قبال ایران فراهم کرد.
سفیر آلمان در آمریکا ادامه داد: نخست، محدودیت شدید که بر اساس آن نخستین بار طی ده سال اخیر، ایران موافقت کرده است دو سوم سانتریفوژ های خود را از 19 هزار به بیش از 6104 سانتریفوژ کاهش دهد. ایران توافق کرده است اورانیوم را برای 15 سال بیش از 3.67 درصد غنی سازی نکند و اورانیوم ذخیره شده خود را از حدود 10 هزار کیلوگرم به سیصد کیلوگرم کاهش دهد و این شرایط تا 15 سال ادامه خواهد داشت. ایران همچنین توافق کرده است تا زمان برقراری این توافق هیچ سایت غنی سازی هسته ای اضافه نکند. دومین هدف بازطراحی سایت اراک است که به طور موثر مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق پلوتونیوم را می بندد. لوزان فرصت بازطراحی سایت آب سنگین اراک و بازسازی و طراحی دوباره آن را به نحوی فراهم کرده است که هیچ گونه تولید پلوتونیوم مورد استفاده در تسلیحات هسته ای در این سایت صورت نگیرد.
در بهترین حالت لغو تحریم‌های ایران پیش از پایان سال کنونی میلادی محقق نخواهد شد
وی افزود: سومین هدفی که بسیار مهم است اینکه ایران تحت ساز وکارهای بی سابقه نظارت و راستی آزمایی قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که هر گونه فعالیت پنهانی که ایران احتمالا دنبال کند قابل شناسایی خواهد بود و سازوکارهایی قوی برای بازرسی براساس پروتکل الحاقی پیمان عدم اشاعه برقرار خواهد شد و به جامعه بین المللی این اطمینان را خواهد داد که از آنچه در ایران روی می دهد اطلاع داشته باشد. وظیفه ما این است که در این توافق در ازای پایبندی ایران به توافق تحریم ها لغو شود، تحریم های سازمان ملل، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های آمریکا به طور تدریجی لغو شود و این بسیار مهم است. ایران برای آغاز اجرای توافقنامه به مدتی زمان نیاز دارد و در بهترین حالت لغو تحریم های ایران پیش از پایان سال کنونی میلادی محقق نخواهد شد. علاوه بر این، این توافق تضمین هایی ارائه خواهد کرد که تحریم ها در صورت عدم پایبندی ایران به سرعت بازگردد. اکنون سئوالی که وجود دارد این است که چه چشم اندازی در مقابل ما وجود دارد. این توافق برای ایران یک تغییر قابل توجه خواهد بود. ایران از احتمال دستیابی به سلاح هسته ای محروم خواهد شد و همزمان به ایران این فرصت داده می شود که مناسبات خود با جامعه بین المللی را تنظیم کند. ما بر این باوریم که این مسئله می تواند از ایجاد رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه جلوگیری کند.
باید به ایران بی‌اعتماد باشیم و آن را راستی‌آزمایی کنیم
سفیر آلمان افزود: مسئله دیگری که باید درباره آن محتاط باشیم این است که آیا می توان با این توافق به ایران اطمینان داشته باشیم. پاسخ منفی است. ما باید بی اعتماد باشیم و راستی آزمایی کنیم. اعتماد در گذشته از بین رفته است و باید برقرار شود، درست به همین دلیل است که ما رژیمی را می پذیریم که دارای سازوکار راستی آزمایی طولانی مدت باشد. حال این سئوال وجود دارد که آیا ما می توانیم رفتارهای ایران در منطقه را نادیده بگیریم. قطعا خیر. ما تحریم‌هایی را که به این توافق مربوط نمی شوند حفظ می‌کنیم که برای مثال می توان به تحریم های تسلیحاتی اشاره کرد و البته همچنان از ایران خواهیم خواست که درباره همه مناقشه های منطقه ای نقشی مثبت و سازنده ایفا کند که از جمله آنها مسایل مربوط به سوریه، لبنان و یمن است.
با توافق هسته‌ای هم، مشکلاتمان با ایران از بین نخواهد رفت
وی ادامه داد: در پایان اظهاراتم باید بگویم که جایگزین های این رویکرد دیپلماتیک به هیچ وجه جذاب نیستند. اگر دیپلماسی شکست بخورد رژیم تحریم ها شاید از هم فرو بپاشد و احتمال دارد شاهد آن باشیم که ایران دوباره مانند پیش از آغاز مذاکرات به غنی سازی اورانیوم بپردازد. روشن است که مشکلاتی که با ایران داریم در پی دستیابی به توافق بلافاصله از بین نخواهد رفت با این حال این احتمال وجود دارد که برای حل و فصل مناقشه ها شاهد نقش سازنده تر ایران باشیم. بنابراین ما بر این باوریم که این توافق در راستای اهداف و منافع امنیتی ما در اروپا قرار دارد، ما براین باوریم که این توافق در جهت منافع امنیتی آمریکا قرار دارد، این توافق در جهت منافع امنیت منطقه است و باور کنید که امنیت اسراییل همواره در نظر ما بوده است. بنابراین به طور خلاصه باید بگویم که توافق بهترین گزینه ای است که داریم.
پیتر وست مک کات، سفیر انگلیس در آمریکا، در ادامه این جلسه گفت: ژرارد آرو سفیر فرانسه درباره مطرح شدن مسئله کوروش کبیر در مذاکرات هسته ای ایران سخن گفت و البته زمانی که با ایرانی ها صحبت می کنیم همواره تاریخ بخش مهمی را به خود اختصاص می دهد. در واقع کوروش کبیر وجود داشته است و یک پادشاه پارسی بوده است که یهودیان بابل را از دست بخت النصر پادشاه آشوری نجات داد. این داستان زمانی دوباره به یاد ما آمد که مسئولین موزه بریتانیا حدود یک سال پیش بخشهایی از موزه را به طور موقت برای نمایش به آمریکا منتقل کردند. اگرچه موارد ضد و نقیض و اختلاف زیادی درباره تاریخ وجود دارد اما فکر می کنم ارزش آن را دارد که ما از این گونه مسایل نیز آگاه باشیم. درباره ابعاد منطقه ای باید بگویم که همانطور که سفیر آلمان گفت ما درباره اهمیت شرایطی که در آن قرار داریم، اهمیت چارچوبی که داریم و کیفیت این توافق مطلع هستیم با این حال تا پایان ژوئن جزییات بسیار زیادی وجود دارد که باید تکمیل شود.
توافق با ایران بهترین گزینه پیش روی ماست
وی افزود: هنوز توافق صورت نگرفته است و همه ما به صراحت اعلام کرده ایم اگر نتوانیم به توافق خوبی دست پیدا کنیم هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. با این حال قضاوت دولت انگلیس این است که توافقی که حاصل شد از گزینه های جایگزین دیگر برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بهتر است. این بخشی از دیپلماسی است که بسیار مهم است و مدت زیادی طول کشیده است تا به این نقطه برسیم. ابعاد منطقه‌ای مسئله محور اصلی نشست اخیر اوباما و سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بود. علت این مسئله تنها نگرانی شماری از کشورهای عرب سنی درباره پیامدهای این توافق در صورت نهایی شدن نبود. هیچیک از ما این توافق را براساس اعتماد صورت نمی دهیم بلکه خط ما بی اعتمادی اما راستی آزمایی است. این بهترین گزینه پیش روی ما است.
توافق هسته‌ای مجوزی برای ادامه رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نخواهد بود
سفیر انگلیس در آمریکا گفت: ما به بهترین چارچوبی رسیده ایم تا اطمینان حاصل کنیم دستکم طی یک دهه ایران توان گریز هسته ای نداشته باشد و اینکه ایران نه تنها به مفاد پیمان عدم اشاعه پایبند باشد بلکه این کشور به مفاد پروتکل الحاقی نیز پایبند باشد که آن را امضا خواهد کرد. فکر می کنم این مسئله ای است که این فرصت را به ما می دهد که احتمال اشاعه تسلیحات هسته ای را به حداقل برسانیم و سطحی از امنیت را در منطقه برقرار کنیم. همزمان باید اطمینان حاصل کنیم کشورهای منطقه که نگران دیگر جنبه های رفتارهای بد ایران هستند که کاملا جدای مسئله هسته ای است که این توافق موجب نخواهد شد ایران این مجوز را داشته باشد که به رفتارهای بی ثبات کننده خود در منطقه چه از طریق گروههای وابسته یا دیگر فعالیت ها ادامه دهد. با این حال به هیچ وجه ناپخته عمل نخواهیم کرد و اگر بتوانیم توافق هسته ای با ایران را نهایی کنیم می توانیم به مسایل مهم دیگر منطقه ای بپردازیم. ما علاقمندیم حمایت ایران از گروههایی که در کشورهایی که ما دولت آنها را مشروع می دانیم کاهش یابد یا از حمایت های غیرمستقیم از فعالیت های تروریستی دست بردارد. و این یک دستاورد قابل توجه خواهد بود با این حال اینکه ما در حال دستیابی به توافق هسته ای با ایران هستیم به این معنا نیست که چشمان خود را به دیگر اقدامات ایران در منطقه بسته ایم.
لغو تحریم‌ها به تایید آژانس از پایبندی ایران به توافق بستگی دارد
وی ادامه داد: اطمینان خاطر به منطقه درباره مسایل امنیتی و البته اجرای کامل توافق احتمالی بسیار مهم خواهد بود. درباره اجرای توافق احتمالی باید بگویم لغو تحریم ها، در صورتی تحقق می یابد که توافق اجرا شود. این مسئله به این بستگی دارد که آژانس مشخص کند ایران به طور کامل به توافق پایبند بوده است یا خیر. البته همه طرفها به شدت مشغول توجیه خوب بودن این توافق برای افکار عمومی کشورهای خود خواهند بود. همه طرفها باید با توافقی به کشورهایشان بازگردند که به آن افتخار کنند و از آن راضی باشند. نه اینکه به کشورهای خود بازگردند و بگویند که درباره همه مسایل تسلیم شدند. مذاکرات این گونه نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین مسئله مهم تمرکز بر این مسئله است که اکنون مذاکرات چگونه پیگیری می شود. من براساس تعاریف موجود باید در این باره سکوت اختیار کنم تا مذاکرات محرمانه باشد و بتوانیم اطمینان حاصل کنیم توافقی مناسب حاصل می شود و سپس اطمینان حاصل کنیم که در پی آن درباره این توافق پایبندی کامل وجود خواهد داشت و پس از آن است که می توانیم برای لغو تحریم ها اقدام کنیم. البته تحریم های مختلفی وجود دارد شماری از تحریم ها، تحریم های سازمان ملل هستند، شماری دیگر تحریم های آمریکا هستند و نیز بخشی از تحریم ها تحریم های اروپا هستند. ما باید به خاطر داشته باشیم که علت اینکه به این نقطه رسیده ایم به خاطر اتحادی بوده است که درباره تحریم ها در دو سوی اقیانوس اطلس وجود داشته است. اینکه این تحریم ها موثر بوده اند و بسیاری شرایط کنونی را پیش بینی می کردند و اکنون که به این موفقیت رسیده ایم باید برای موفقیت دیپلماسی نیز تلاش کنیم و این تحریم های اثربخش بوده است که موجب شده است ما تا این نقطه برسیم.
پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا در ادامه این نشست گفت: در پروتکل الحاقی ان‌پی‌تی مفادی وجود دارد که دسترسی به سایت های نظامی را فراهم می کند. به نظر من عراقچی به الزامات و تعهدات در پروتکل الحاقی توجه دارد.
جدای از پروتکل الحاقی، درباره تشکیل کمیسیونی مشترک در زمینه بازرسی‌ها بحث می‌کنیم 
پیتر وست ماکوت، سفیر انگلیس در آمریکا نیز گفت: پیمان ان پی تی یک پروتکل الحاقی دارد اما همچنین قرار است درباره یک کمیسیون مشترک نیز توافق صورت گیرد که اطمینان می دهد بازرسی‌های کافی، براساس توافق ما با ایرانی‌ها، صورت می گیرد که این مسئله جدا از تعهدات ان پی تی خواهد بود و جدا از پروتکل الحاقی خواهد بود. برای همه ی ما بسیار مهم است که یک رژیم بازرسی مناسب باشد تا اینکه ما بتوانیم با درخواست مشروع به این یا آن سایت برویم و بتوانیم بازرسی کنیم. این مسئله هنوز در حال بحث بر سر برخی جزئیات است اما اجازه نخواهیم داد که این موضوع به فراموشی سپرده شود. این مسئله بخشی مهمی از مرحله نهایی مذاکرات خواهد بود.
در ادامه ی این نشست یکی از اعضای تحریریه مجله فارین پالیسی گفت: ژرارد آرو سفیر فرانسه در آمریکا درباره هنر دیپلماسی صحبت کرد، یعنی یک گام به عقب برداشته شود و سپس اجازه ی بازرسی مدیریت شده، داده شود. آیا این مسئله باعث برطرف شدن این ایده شده است که مدتی مطرح است، یعنی مذاکره کنندگان ایرانی اسیر همان چیزی می شوند که رهبر معظم ایران توئیت می کند یا بیان می کند؟
افکار عمومی پس زمینه مذاکرات است
سفیر فرانسه در آمریکا در پاسخ گفت: من واقعا نمی دانم که محرک درونی مذاکرات در ایران چه هستند؟ مذاکره کنندگان ایرانی بر اساس توصیه ها مذاکره می کنند. آنها افکار عمومی خود را دارند، آنها اختلافات در افکار عمومی خود را دارند، همانطور که شما در آمریکا نیز افکار عمومی دارید، همانطور که غرب و در کشورهای آزاد این افکار عمومی را دارد. آنها باید مخالفت‌ها را همانطور مد نظر قرار دهند که دولت آمریکا نیز باید نظر کنگره را مد نظر قرار دهد. بدون افکار عمومی، هیچ مذاکره‌ای واقعا به طور ساده یک مذاکره فنی یا سیاسی نیست. افکار عمومی پس زمینه مذاکرات است.
در ادامه این نشست خبرنگار خبرگزاری 24 ساعته کردستان سوالی را مطرح کرد و گفت: پرسش من درباره تاثیر احتمالی توافق هسته‌ای ایران روی وضعیت حقوق بشر در ایران است؟ من می خواهم بدانم که تاثیر این توافقنامه به طور خاص روی وضعیت اقلیت هایی مثل مردم کرد چیست؟ آیا شما انتظار دارید که وضعیت آنها بهبود یابد یا اینکه دنیا اساسا برای منافع راهبردی خود چشم به روی مسائل می بندد؟
دولت‌های ما همچنان نگران وضعیت حقوق بشر در ایران هستند
سفیر انگلیس در آمریکا در پاسخ گفت: من می خواهم یک حرف کلی بزنم. به نظر من، همه دولت های ما همچنان نگران وضعیت حقوق بشر در ایران هستند. کارهایی در آنجا صورت می گیرد که به دلایل مختلف ما را نگران می کند. برخی وقت ها موضوع به برخورد با افراد مربوط می شود، برخی وقت ها به برخورد با اقلیت ها مربوط می شود. برخی وقت ها عناصر شگفت انگیزی می بینیم. مثلا عناصری از جامعه ی یهودیان در ایران هستند که می توانند شکوفایی داشته باشند اما برعکس بهائیان در ایران هستند که کاملا با آنان به عنوان مرتد برخورد می شود، این گونه افراد اصلا در ایران تحمل نمی شوند. به نظر من جنبه های متعددی در ایران وجود دارد که ایران برای طی کردن آنها، راه طولانی در پیش دارد از جمله عمل کردن مطابق با استانداردهای بین المللی در مورد حقوق بشر. من در مورد وضعیت اقلیت کرد در داخل ایران تخصص ندارم اما این موضوع قطعا عرصه‌ای است که ما در نگاه حقوق بشری به ایران به آن توجه داریم به خصوص اگر این توافقنامه را نهایی کنیم و در مسیر معیارهای بین المللی مربوط به رفتارها، پیشرفت داشته باشیم
مجری گفت: ایران می تواند با آزاد کردن جیسون رضائیان که همکار ما است، شروع کند. این اقدام ایران گام خوبی خواهد بود.
در ادامه این نشست، یکی از دانشگاهیان آمریکایی از دانشگاه جرج میسون پرسید: روسیه و چین کمک کننده بوده‌اند، اما پرسش من این است که در این مراحل پایانی از مذاکرات، روسیه واقعا چقدر کمک کننده بوده است؟ به طور خاص با توجه به تصمیم روسیه به دادن موشک‌های بالستیک اس-300 به ایران شاید کسی فکر کند روس ها کمک کننده بودند و این موشک ها را به عنوان هویج (مشوق) نگه داشتند تا اگر مذاکرات موفق بود این سیستم را به ایران بدهند. من همچنین باید بگویم که در رسانه های روسی مطالبی بیان شده است مبنی بر اینکه شاید توافقنامه هسته ای با ایران برای روسیه خیلی خوب نباشد، چون در صورت توافق هسته‌ای، روابط ایران با غرب بهبود خواهد یافت. حتی حرف‌هایی وجود دارد که براساس آنها گفته می شود اگر غرب در مورد اوکراین روسیه را درک نکند، روسیه ممکن است در مورد ایران از کمک خود بکاهد. من از افراد متعلق به نسل گذشته هستم که رخدادهای مطبوعات روسیه را می بیند و می‌داند که این تحولات اتفاقی نیستند. می خواهم درباره ی انگیزه های روسیه و میزان کمک آن به مذاکرات بگوئید.
تحویل اس-300 به ایران نقض حقوق بین‌الملل نیست
سفیر آلمان در آمریکا در پاسخ گفت: به اعتقاد ما تصمیم روسیه به تحویل دادن اینگونه تسلیحات، اصلا برای روند (مذاکرات) مفید نبود و تصمیمی قابل سرزنش بود اما همچنین باید گفت که این تصمیم ناقض تحریم تسلیحاتی نبود، یعنی تصمیمی نبود که قانون بین الملل را نقض کرده باشد بلکه به اعتقاد ما تصمیمی بود که مفید نبود.
سپس سفیر فرانسه در آمریکا گفت: همیشه همراهی چینی ها و روس ها اهمیت داشته است، چون این همراهی نشان می‌دهد که فقط غرب نیست که ضد ایران گروه بندی کرده است. چینی ها و روس ها مذاکره کنندگانی کامل و وفادار بوده اند و هنوز هم اینگونه هستند. آنها واقعا سهم خود از کار را انجام می دهند و با ما کار می کنند. من با گفته های سفیر آلمان موافقم اما باید بگویم که روس ها تاکید کرده اند که این سیستم قبل از یکسال یا دو سال قابل عملیاتی شدن نیست.
در ادامه این نشست، مجری برنامه گفت: من هم در یکی از این روزنامه‌ها خواندم، که روز بعد از اعلام خبر تصمیم روسیه به دادن موشک‌های اس-300 به ایران نوشته بود، این تسلیحات احتمالا به ایران داده نخواهند شد مگر اینکه توافقنامه صورت گیرد. پس باید گفت موشک های اس-300 بیشتر نقش یک هویج (مشوق) را بازی می‌کنند.
در ادامه فردی به نام "پیتر بامبوش"، حقوقدان مقیم واشنگتن گفت: پرسش این است که آیا موضع غرب اعتبار دارد؟ به نظر من موضع غرب این است که اگر شما ( ایران) این توافقنامه را انجام ندهید ما به تحریم ها ادامه خواهیم داد یا اینکه تحریم ها را بیشتر خواهیم کرد. من امروز شنیدم که چگونه ممکن است اکنون نقطه اوج تحریم ها باشد؟ شرکت‌های ما این تحریم ها را دوست ندارند. آیا ما در مذاکرات تهدید قابل توجهی داریم؟
سفیر فرانسه گفت: بله.
سپس مجری گفت: فکر می کنم سفرا گفته‌اند که این مسئله به شکست در مذاکرات بستگی دارد. اگر اینگونه برداشت شود که تقصیر متوجه کنگره آمریکا یا دیگران در این طرف مذاکرات باشد (طرف 1+5)، در این صورت رژیم تحریم‌ها خیلی سریع از هم خواهند پاشید اما اگر این گونه برداشت شود که این ایرانی‌ها هستند که از توافقنامه خوب فاصله می گیرند در این صورت برخی تحریم ها دست کم در اروپا خواهد بود. من نمی دانم که آیا این مسئله برای روس ها و چینی‌ها صدق می کند یا خیر! آیا در این صورت 1+5 دچار شکاف خواهد شد؟
کشورهای نوظهور مانع‌تراشی کنگره در مسیر توافق را، عامل زیر سوال بردن رژیم فعلی تحریم‌ها خواهند دانست
سفیر آلمان در پاسخ گفت: من با شما موافقم. بستگی به این دارد که اگر توافق صورت نگیرد چه کسی مقصر خواهد بود؟ ما نباید درباره رژیم تحریم های بین المللی دچار هیچگونه خیال باطل شویم. بسیاری از کشورهای نوظهور به اقدام کنگره آمریکا در مانع تراشی برای این توافقنامه، به عنوان یک محرک برای دست کم به زیر سئوال بردن رژیم کنونی تحریم ها خواهد نگریست. به نظر من اگر بازی مربوط به پیدا کردن مقصر در جامعه بین المللی شروع شود و به این نتیجه ختم شود که ایران مقصر نیست، در این صورت این خطر وجود دارد که انسجام بین المللی که در سالهای اخیر قوی بود به احتمال زیاد دچار فرسایش خواهد شد. این یک سناریو است.
در ادامه سفیر فرانسه در آمریکا گفت: اما از جنبه حقوقی چنین چیزی صورت نخواهد گرفت. از جنبه ی حقوقی، تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد فقط زمانی برداشته خواهند شد که رای گیری صورت گیرد. پس تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد باقی خواهند ماند. تحریم های آمریکا نیز باقی خواهند ماند. تحریم های اتحادیه اروپا نیز در صورتی برداشته خواهند شد که رای قاطع به آن داده شود. پس در هر صورت تحریم ها باقی خواهند بود.
در این لحظه سفیر آلمان گفت: اما مسئله به اجرای تحریم‌ها مربوط می شود.
موثرترین تحریم‌ها، تحریم‌های آمریکا هستند
سپس سفیر فرانسه گفت: تاثیر گذارترین تحریم ها، تحریم های آمریکا است چون تحریم های آمریکا جنبه فراملیتی دارند. به نظر من بسیاری از شرکت های غیر اروپایی در حال اجرا کردن تحریم ها هستند چون از تحریم های آمریکا می‌هراسند.
در ادامه مجری گفت: آیا آنها تهیه پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت را آغاز کرده اند؟
سفیر فرانسه گفت: نمی دانم اما فکر می کنم یک پیش نویس تا جاهایی رسیده باشد. یکی از پرسش ها درباره تحریم ها، بازگشت پذیری سریع آنها است. یعنی اگر ایرانی ها تعهدات خود را محترم نشمارند این تحریم ها دوباره اعمال شوند. پس متنی وجود دارد که دست به دست می شود.
در ادامه یکی دیگر از حاضران از سفیر فرانسه پرسید: فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه اخیرا در عربستان سعودی و در خلیج (فارس) بود. به نظر می رسد که فرانسه و شورای همکاری خلیج (فارس) روابط بسیار عالی دارند. با توجه به این روابط عالی، پرسش این است که آیا فرانسه توانسته است شورای همکاری خلیج (فارس) را متقاعد کند که توافقنامه هسته ای که درباره اش مذاکره می شود، باعث تقویت امنیت این کشورها خواهد شد و منجر به تضعیف امنیت این کشورها نخواهد شد؟
ژرارد آرو سفیر فرانسه در آمریکا در پاسخ گفت: نه، به نظر من شما باید این پرسش را از دولت آمریکا بپرسید چون اجلاسی در کمپ دیوید برگزار شد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آن را سازماندهی کرده بود. به نظر دولت آمریکا، این ابتکار عمل بسیار مفید بود چون درست است که ما باید به کشورهای خلیج (فارس) درباره امنیت شان اطمینان بخشی کنیم اما اگر این کشورها به تضمین های امنیتی نیاز دارند این تضمین های امنیتی فقط به علت توافقنامه هسته ای نیست بلکه به علت وضعیت ژئو پولتیک منطقه است.
نگرانی برخی کشورهای عربی درباره ایران، فراتر از موضوع هسته‌ای است
سفیر فرانسه در آمریکا در ادامه این نشست گفت: به نظر من پیامی که در بیانیه ی کمپ دیوید قرائت شد بسیار مفید بود. ما به دوستانمان در کشورهای خلیج (فارس) گفتیم که ما الزامات امنیتی شان را جدی می گیریم و می خواهیم در آن نقش آفرینی کنیم. فرانسه از سال 2009 به بعد یک پایگاه نظامی در امارات عربی متحده دارد. ما از دهه 1990 میلادی توافقنامه امنیتی با کشورهای منطقه داریم. ما تعهد بلند مدت در قبال کشورهای این منطقه داریم اما به نظر من نگرانی های این کشورها فراتر از موضوع هسته ای است و بیشتر به وضعیت ژئوپولتیک منطقه باز می گردد. این کشورها احساس می‌کنند پولی که ایران در صورت برداشته شدن کامل یا جزئی تحریم ها دریافت می‌کند، ممکن است در ماجراجویی های ایران بکار گرفته شود. به نظر من این کشورها نیازمند تضمین هستند.
در ادامه خبرنگاری پرسید: با توجه به نگرانی ها درباره جذب نیرو برای داعش در اروپا و با توجه به اینکه ایران احتمالا در نبرد با داعش نقش پیشتاز خارجی را در عراق و به طور غیر مستقیم در سوریه دارد، البته من می دانم که گفتگوهای هسته ای موضوعی جدا است، اما در عین حال آیا این مسئله باعث شده است که سه کشور اروپایی بخواهند برای حل این مسئله روابط بهتری با ایران داشته باشند ؟
ربط دادن مسائل دیگر به مذاکرات هسته‌ای مفید نخواهد بود
سفیر انگلیس در آمریکا در پاسخ گفت: من خیلی مطمئن نیستم که ایرانی ها در این زمینه تا این حد کارآمد و موثر بوده باشند. چیزی که اخیرا در رمادی رخ داد داستانی خیلی عالی برای ژنرال سلیمانی یا هر کس دیگر نیست! به نظر من ایرانی ها دلایل خود را برای مقابله با داعش دارند. به یاد داشته باشید که ایرانی ها یک دهه پیش هم‌پیمانی احتمالی برای ما علیه القاعده بودند. علت اینکه دیپلماسی ما در آن روزها کار نکرد این بود که ما می دیدیم بمب های دست ساز ساخت ایران باعث کشته شدن نظامیان آمریکایی و انگلیسی در افغانستان می شد. واقعیت این است که این گروههای تندروی سنی مثل القاعده و داعش و هر گروه دیگر، به شدت ضد شیعه و ضد ایران هستند. از این رو است که ایرانی‌ها دلایل خود را برای جنگیدن با این گروهها دارند چون معتقدند چنین گروههایی اگر مصمم به نابود کردن ایران نباشند مصمم به نابود کردن دین آنها (اسلام شیعی) هستند. فکر می کنم اشتباه خواهد بود که کسی تعهدات ما به مذاکرات هسته ای را به عنوان بخشی از علاقه ما به از بین رفتن داعش بداند. همانطور که در گذشته گفتم، مذاکرات ایران فی نفسه کار خوبی است. این مذاکرات به طور خاص به موضوع جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای مربوط می شود، به متوقف کردن اشاعه تسلیحات هسته ای در منطقه مربوط می شود.اگر ما دیگر مسائل را ربط بدهیم مفید نخواهد بود حتی همانطور که پیتر ویتیگ سفیر آلمان در آمریکا گفته است، ممکن است باعث پایان مذاکرات شود. ما مذاکره می کنیم چون این مذاکرات فی نفسه خوب است و چون بقیه ی گزینه های جایگزین گزینه های بدتری هستند. همین طور باید گفت اگر در نتیجه مذاکراتی موفق با ایرانی ها، دیگر جنبه های رفتار ایران بهبود یابد و یا کسی چه می داند که اگر دشمن های مشترک باعث ایجاد آرمان مشترک شوند، در این صورت این موضوعات (غیر هسته‌ای) در آینده مد نظر قرار خواهند گرفت اما این مذاکرات به موضوعات دیگر ارتباط ندارد.
در ادامه یکی از دانشجویان آمریکایی پرسید: می‌خواستم درباره بازگشت سریع تحریم ها بپرسم و بگویم که ساز و کار این بازگشت تحریم ها چگونه خواهد بود؟ چون در 6 سال آینده برخی از تحریم ها برداشته خواهند شد، داد و ستدهای تجاری افزایش خواهد یافت و آلمان از آن منتفع خواهد شد. اگر ما شاهد نقض اندک (ایران) باشیم که همه روی چنین نقضی توافق نداشته باشند، آنگاه بازگشت سریع تحریم ها چگونه کارایی خواهد داشت؟ آیا ساز و کار بازگشت سریع تحریم‌ها به برخی رفتارهای خاص که ایران مرتکب آن شود، منوط خواهد بود؟
هنوز درباره نحوه بازگشت تحریم‌ها توافقی صورت نگرفته است
ژرژ آرو سفیر فرانسه در آمریکا در پاسخ گفت: ما ایده بازگشت سریع تحریم ها را در مقطع کنونی نداریم. مشکل واقعی این بود که ما نمی خواستیم که برای بازگرداندن تحریم ها، حق وتو را به برخی اعضا بدهیم. فرانسوی ها سیستمی را ابداع کردند که بر اساس آن بازگشت تحریم ها به صورت خودکار است مگر اینکه واقعا رأیی در خلاف این جهت باشد. در این صورت حق وتو از یک طرف به طرف دیگر داده می شود. هنوز در این باره توافق صورت نگرفته است. درباره نقض باید گفت که هنوز طبق تعریف نمی توان گفت که نقض چیست؟ پس اول از همه، مسئله به کمیسیون ارجاع داده می شود تا موضوع را مورد بررسی قرار دهد و سپس موضوع به سطح سیاسی منتقل خواهد شد.
اروپایی‌ها بخاطر تحریم‌ها پول زیادی را از دست دادند، نه آمریکایی‌ها
وی ادامه داد: چیزی که باعث تشویش من می شود این است که آمریکایی ها همیشه می گویند همه اروپایی ها می خواهند پول درآورند و همه آنها علاقه دارند که به سمت تهران سرازیر شوند. اساسا این ما اروپایی ها بودیم که در تحریم ها فداکاری کردیم نه شما! ما بودیم که پول زیادی را به علت تحریم ها از دست دادیم این آمریکایی ها نبودند که پول از دست دادند، آمریکایی ها که دیگر در بازار ایران نبودند!
آمریکا با ما از موضع برتر اخلاقی صحبت نکند
سفیر فرانسه خطاب به آمریکایی ها گفت: از موضع برتر اخلاقی صحبت نکنید. ما اروپایی‌ها در این موضوع هیچ درسی نداریم که از دیگران بگیریم. ما کار سختی انجام دادیم و این کار را به شیوه ای وفادارانه انجام دادیم. تاجران اروپایی بیش از تاجران آمریکایی طمع ندارند و طمع شان از تاجران آمریکایی هم کمتر نیست. اگر ایرانی ها بخواهند از تعهدات خود پیروی نکنند، اروپایی ها مشتاق خواهند بود که با همکاری دیگر اعضای 1+5 کار کنند تا دوباره تحریم ها را اعمال کنند. ما تلاش می کنیم به یک ساز و کار دست یابیم که به ما اجازه دهد در اسرع وقت و به کارآمد ترین شیوه این کار را بکنیم. ما هنوز به توافقنامه در این باره دست نیافتیم. این مسئله بسیار فنی است و عناصر زیادی دارد.
در ادامه مجری گفت: من سر در گم شده‌ام. فرانسه همیشه مخالف روال خودکار است. شما چگونه می خواهید که اعمال سریع تحریم های ایران به صورت خودکار باشد؟
ژرارد آرو گفت: ما می خواهیم تلاش کنیم تا از این مسئله اجتناب کنیم که روس ها و چینی ها بگویند که ما مخالف (بازگشت سریع تحریم‌ها) هستیم. ما می خواهیم ساز و کاری اجرا شود که برعکس باشد یعنی تحریم ها به صورت خودکار اعمال شوند مگر اینکه پنج عضو دائم موافق نباشند. این ساز و کار تسلیم وتوی دوستان ما نخواهد شد.
مجری گفت: پس مسئله در اینجا اکثریت است نه اینکه سه در برابر دو باشد؟ یعنی حق وتو در کار نیست.
خبرنگاری گفت: پس آلمان چه می شود؟
سفیر فرانسه در پاسخ گفت: در شورای امنیت پنج کشور عضو دائم حضور دارند و آلمان عضو شورای امنیت نیست. ما درباره پنج عضو دائم شورای امنیت صحبت می کنیم. ما درباره تحریم های شورای امنیت صحبت می کنیم. تحریم‌های آمریکا به این کشور مربوط می شود که ممکن است آمریکا دوباره آنها را اعمال کند بدون آنکه از کسی سئوال کند.
بازگشت تحریم‌ها در چارچوب سازمان ملل دشوارتر است تا در اتحادیه اروپا
در ادامه سفیر آلمان در آمریکا گفت: ما در داخل اتحادیه اروپا می توانیم بازگشت سریع تحریم ها را سازماندهی کنیم. این کار را می توان آسان انجام داد. در چارچوب سازمان ملل متحد کار مشکل تر است.
در ادامه یکی دیگر از حاضران پرسید: 70 درصد مردم ایران خواستار توافقنامه هستند اما فردی که این نظرسنجی را انجام داد زندانی شد.
مجری این برنامه ، جملات این فرد را تکمیل کرد و گفت: 75 درصد مردم ایران خواستار روابط عادی با آمریکا بودند این نظرسنجی قبل از گفتگوهای هسته ای بود.
سپس فردی که سئوال پرسیده بود گفت: اکنون که توافق هسته‌ای بدست آمده است، ذهنیت آمریکایی ها باز تر شده است که شاید ناشی از داعش باشد. پرسش من درباره اتحادیه اروپا است. نظر مردم اروپایی درباره صلح چیست؟ همانطور که آمریکایی ها خواستار صلح با کوبا شدند.
انگلیس مشکلی با عادی کردن روابط با ایران ندارد
سفیر انگلیس در آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت: فکر می کنم که همه کشورها و دولت های ما در این بخش از دنیا مشکلات مربوط به خود را داریم، برخی وقت ها این مشکل با ایران است، برخی وقت ها با ترکیه است، کشورهای مختلفی هستند که ما با آنها سابقه ی تاریخی داریم و یا نداریم. اگر شما به مورد ایران نگاه کنید می بینید که افکار عمومی آمریکا بر اثر ماجرای گروگانگیری و بستن چشم گروگان ها و نگهداری آنها به مدت 444 روز، خاطره بدی دارد. در انگلیس نیز افکار عمومی این کشور چند سال پیش شاهد بود که مشتی مزدور دولتی وارد سفارت ما شدند و افتضاح به بار آوردند. ایران نیز خاطرات خود را دارد که برخی از آنها درست است و برخی درست نیست، این خاطرات مربوط به این مسئله می شود که قدرت های خارجی در 100 یا 200 یا 300 سال گذشته با حاکمیت شان (ایرانی ها) چه کار کردند؟ همه ما کوله باری از مشکلات و مسائل را داریم. در مورد انگلیس باید بگویم که افکار عمومی انگلیس در مرحله ای نیست که عمیقا نگران عادی شدن روابط با ایران باشد. ما سابقه طولانی در ایران داریم. برخی به روابط تاریخی شرکت های خود با ایران اشاره کردند. صنعت نفت ایران را عملا شرکت های انگلیسی راه اندازی کردند. ما در این بخش ریشه های عمیق داریم. ما ارتباطات سیاسی و تجاری خود و حتی ارتباطات سیاسی با ایران را داشته ایم. انگلیس برای مدت های طولانی قدرت غالب در خلیج فارس بود. اگر از افکار عمومی ما پرسیده شود که از توافقنامه مبتنی بر مذاکره حمایت کند صرفنظر از اینکه این توافق بد یا خوب باشد، ما هیچ مشکلی درباره عادی کردن روابط با ایران نداریم.
سفیر انگلیس در آمریکا گفت: همه ما اعم از دولت ها و مردم کشورهای ما می خواهند شاهد آن باشند که ایران در سالهای آینده رفتاری متفاوت داشته باشد. همانطور که گفتم دو موضوع به هم ربط ندارند اما رفتار بد ایران چه از جنبه حقوق بشری باشد و چه از جنبه بی ثبات کنندگی در منطقه و حمایت از گروههای تروریستی باشد، ما منتظر پیشرفت در این عرصه ها هم هستیم.
در ادامه فردی از بنیاد پلاوشرز آمریکا پرسید: پرسش من درباره رقابت تسلیحاتی احتمالی در خاورمیانه است. عربستان سعودی پس از حصول چارچوب توافقنامه گفت هر چیزی که ایران داشته باشد آنها هم می خواهند داشته باشند. پرسش من این است که اگر توافق شکل بگیرد و به ما اطمینان بدهد که ایران هرگز سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد چرا از این توافق به عنوان مدلی برای کنترل تسلیحات در خاورمیانه استفاده نشود؟
توافق با ایران، آن توافقنامه کاملی نیست که فرانسه خواستارش بود
سفیر فرانسه در آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت: از دیدگاه من، نگران کننده ترین جنبه توافقنامه این است که ما وضعیت جدیدی از گریز هسته ای یک ساله را ایجاد کردیم. ما در ان پی تی فقط کشورهای دارنده تسلیحات هسته ای و کشورهای فاقد تسلیحات هسته ای داریم اما اکنون کشوری داریم که یکسال با سلاح هسته ای فاصله دارد. این یک وضعیت جدید است. شما وقتی که مذاکره می کنید همیشه باید به چندین عنصر فکر کنید. یکی از عناصر این است که شما چه سابقه ای را برای سایر کشورها باقی می گذارید؟ هنری کیسینجر در جلسه ی استماع سنای آمریکا هم این نکته را مورد تاکید قرار داده بود. به نظر من یکی از نگرانی هایی که ما باید آن را پس از توافقنامه رفع کنیم، همین است. یعنی کشورها بعد از توافقنامه ایران، سریعا به سمت تبدیل شدن به کشوری حرکت نکنند که یکسال با سلاح هسته ای فاصله داشته باشد! ما نمی توانیم با این مسئله مخالفت کنیم و بگوئیم که ایران به این وضعیت دست یافت پس چرا ما به این وضعیت دست نیابیم؟ از دیدگاه من ، یکی از نقاط ضعف توافقنامه ای که ما روی آن مذاکره می کنیم همین است. می خواهم صریح باشم، توافقنامه کامل نیست بلکه مبتنی بر مصالحه است. هرگونه توافقنامه مبتنی بر مصالحه است. این توافقنامه، آن توافقنامه کاملی نیست که فرانسه خواستارش بود، فکر می کنم این مسئله درباره آلمان و انگلیس هم صدق کند. این توافقنامه آن چیزی است که ممکن بود. چیزی که ما به آن دست یافتیم چیزی بود که امکان آن وجود داشت البته معنی اش این نیست که این توافقنامه پیامدهایی نداشته باشد که ما بخواهیم آن را رفع کنیم.
سپس مجری گفت: پرسش فرد سئوال کننده درباره تدابیر راستی آزمایی هم بود. پس مسئله فقط به گریز هسته ای یکساله مربوط نمی شود بلکه به پذیرش پروتکل الحاقی و همه تدابیر شفاف سازی که روی ایران اعمال می شود، مربوط است.
سفیر فرانسه در آمریکا گفت: به هر حال، حتی با سیستم راستی آزمایی، باز هم داشتن کشوری که با سلاح هسته ای یکسال فاصله دارد تحولی مثبت برای آینده سیستم اشاعه نیست.
ان‌پی‌تی حق کشورها را برای غنی سازی صلح آمیز قائل است
سفیر آلمان هم گفت: این گفته درست است اما فراموش نکنیم که ان پی تی حق کشورها را برای غنی سازی صلح آمیز در نظر گرفته است. این چیزی است که همه کشورها دارند و عضو ان پی تی هستند. ما تنها کشوری در ترکیب 1+5 هستیم که سلاح هسته ای نداریم. ما می دانیم که در ان پی تی چه تعهدات و چه حقوقی داریم. این امر شاید کمک کرده باشد تا به ایرانی ها نشان داده شود که پنج عضو دائم که دارای تسلیحات هسته ای هستند، چیزی را به آنها تحمیل نمی کنند و آنان را از حقوق شان محروم نمی کنند. پرسش مربوط به اینکه آیا رقابت تسلیحاتی خواهد بود یا خیر به این امر بستگی دارد که نوع رژیم راستی آزمایی و طراحی آن و کارآمدی آن چگونه خواهد بود؟ اگر ما بتوانیم بازرسی ها و رژیم راستی آزمایی واقعا سرزده و معتبر و شدنی را ایجاد کنیم آنگاه بسیاری از زمینه های رقابت تسلیحاتی از بین خواهد رفت.
سپس سفیر انگلیس گفت: اگر ما به این نقطه برسیم امیدواریم که سایر دولت های منطقه به دنبال برابری با ایران نباشند. آنها می توانند برنامه هسته ای خود را با چند سال فاصله گریز هسته ای داشته باشند. مسئله این است که آیا این کشورها اعتماد خواهند داشت که ایران قصد ندارد سلاح هسته ای داشته باشد؟ اگر اینگونه باشد هیچ دلیلی وجود ندارد که دیگران در منطقه بگویند که اگر ایرانی ها سلاح هسته ای داشته باشند آنها هم بخواهند یک سلاح بخرند! هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها این کار را بکنند. توافقنامه ای که ما با ایران بدست آوردیم و مذاکره ای که با ایران انجام می دهیم، واقعیت های موجود برنامه هسته ای غیرنظامی ایران را در نظر گرفته است. کشورهای دیگر از صفر شروع می کنند پس چرا باید این کار را بکنند؟ مگر اینکه واقعا احساس تهدید کنند. مسئله این نیست که آنها دارند و ما هم باید داشته باشیم. به نفع ایران نیست، به نفع هیچ کس نیست و به نفع ثبات منطقه نیست. به نظر من ما باید اطمینان حاصل کنیم که رژیم راستی آزمایی مناسب، بکار گرفته می شود. اگر ایرانی ها می خواهند ثبات منطقه ای ایجاد کنند، ایرانی ها هم در نشان دادن جدیت شان در اجرا کردن تعهدات خود در توافقنامه، منافع دارند. همه در این زمینه مسئولیت دارند. مسئله فقط به برابر بودن مربوط نیست بلکه به اعتماد و نداشتن تسلیحات هسته ای بیشتر در منطقه مربوط است.
مجری گفت: کشورهایی مثل ژاپن هستند که با گریز هسته ای یکسال یا کمتر فاصله دارند اما این کار را نمی کنند یعنی سلاح هسته ای تولید نمی کنند.
وی خطاب به سفیر فرانسه گفت: شاید فاصله یکساله تا گریز هسته ای یک طبقه بندی جدید در وضعیت کشورها نباشد و در گذشته هم وجود داشته است.
سفیر فرانسه گفت: من بیش از آنکه نگران ژاپن باشم نگران خاورمیانه ام.
منبع:تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••