اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۱۰:۱۲

حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام

تبرئه دیکتاتور مصر از مجازات اعدام خشم مردم مصر بخصوص خانواده شهدای انقلاب ۲۵ ژانویه را درپی داشته است.

حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام

به گزارش سراج24، «محمد حسنی سید مبارک» متولد 4 می‌1928 چهارمین رئیس جمهوری جمهوری عربی مصر بود.او در بیست سالگی از آکادمی نظامی مصر فارغ‌التحصیل شد، در پایان جنگ یوم کیپور در اکتبر 1973، به خاطر موفقیت نیروهای تحت امرش به مقام فرماندهی نیروی هوایی مصر ارتقا یافت.وی پس از مدتی تا مقام «معاون رئیس‌جمهور مصر» بالا رفت. حسنی مبارک پس از ترور شدن انور سادات در 6 اکتبر 1981 به ریاست جمهوری رسید.در پی هفده روز اعتراضات سراسری در مصر، که عمدتاً در میدان التحریر قاهره برپا شد، مبارک در یک سخنرانی تلویزیونی، اعلام کرد در سمت خود باقی خواهد ماند تا شرایط را برای انتقال صلح‌آمیز قدرت را آماده کند اما در تاریخ 11 فوریه 2011 میلادی، یک روز پس از این مصاحبه، با بیانه‌ای که از طرف معاونش عمر سلیمان منتشر شد، در هیجدهمین روز اعتراض عمومی مردم مصر با اشاره به شرایط دشوار کشورش، از ریاست جمهوری استعفا و قدرت را به «شورای عالی نیروهای مسلح مصر» واگذار کرد.تنها چند هفته بعد از سقوط مبارک در 13 آگوست اولین جلسه محاکمه مبارک آغاز شد و وی به اولین رئیس جمهور مصری تبدیل شد که در برابر نهاد قضائی مصر محاکمه می‌شود.

اما در چند روز گذشته یکی از مهترین خبرهایی که در خروجی سایت ها قرار گرفت این بود که متهم پرونده 50 هزار صفحه ای موسوم به " قرن" تبرئه شد. حسنی مبارک دیکتاتوری که بیش از سی سال حاکم مصر بود؛ دیروز از همه اتهامات وارده تبرئه شد. البته مبارک در این پرونده قطور تنها نبود. پسران و معاونانش هم که از متهمان جنجالی پرونده قرن بودند با حکم دادگاه قاهره از همه اتهامات «فساد» و «قتل» تبرئه شدند.

پرونده حسنی مبارک در مصر به "پرونده قرن” مشهور است، این پرونده برای رسیدگی به اتهامات حسنی مبارک، علاء و جمال مبارک، فرزندان وی، حبیب العادلی، وزیر کشور و شش تن از معاونان وزیر کشور و نیز حسین سالم، یکی از سرمایه‌داران نزدیک به مبارک تشکیل شد. اما دیروز جلسه نهایی محاکمه و اعلام حکم رئیس‌جمهور مخلوع مصر در پرونده معروف به پرونده قرن برگزار شد و مبارک، پسرانش، وزیر کشور وقت و معاونانش از همه اتهامات این پرونده تبرئه شدند.

جلسه نهائی محاکمه «حسنی مبارک» رئیس جمهور برکنار شده مصر به ریاست قاضی «محمود کامل الرشیدی» برگزار شد. در این جلسه به سه اتهام باقی مانده علیه مبارک و دیگر متهمان رسیدگی شد که به ترتیب، مشارکت در قتل تظاهر کنندگان در زمان انقلاب مصر(اتهام علیه همه متهمان)، صدور گاز با کمتر از قیمت جهانی به اسرائیل(اتهام علیه مبارک و مدیر بخش نفت و گاز مصر)، و دریافت رشوه و ملک از حسین سالم (اتهام علیه مبارک و فرزندان وی) بودند.دادگاه جنائی قاهره که پرونده مبارک در قتل معترضان را برای بار دوم بررسی می‌کرد و پیش از آن حکم حبس ابد برای مبارک در این پرونده صادر شده بود، اعلام کرد که دادگاه حق بررسی این پرونده را ندارد و تمام اتهامات مربوط به قتل معترضان از مبارک ساقط شده و به این ترتیب وی تبرئه شد. دادگاه در جلسه دیروز حکم داد که صدور اتهام مشارکت در قتل تظاهر کنندگان علیه مبارک و فرزندانش قانونی نیست و آنها را با این حکم تبرئه کرد.

این اتهام مهمترین اتهامی بود که مبارک و دیگر متهمان با آن روبه رو بودند و مبارک پیشتر با استناد به آن به حبس ابد محکوم شده بود.مبارک از اتهام صدور گاز به اسرائیل به بهای کمتر از قیمت‌های جهانی نیز تبرئه شد.حبیب العادلی و شش معاون وی نیز از اتهام قتل تظاهر کنندگان تبرئه شدند.در پرونده دریافت رشوه از حسین سالم نیز دادگاه به این دلیل که از زمان وقوع جرم بیش از 5 سال گذشته است و بنا بر قوانین مصر این پرونده دیگر قابل پیگیری نیست، مبارک و فرزندانش را تبرئه کرد.

239 کشته و 1588 زخمی در انقلاب مصر

از اوت 2011 پرونده مبارک و دیگر متهمان به جریان افتاد و در طول سه سال گذشته این پرونده سه مرحله کلی را طی کرد. در پایان مرحله اول و دوم دادگاه، مبارک در اتهام قتل تظاهرکنندگان مقصر شناخته شد و به حبس ابد محکوم شد، اما در اوایل 2013 وکلای مدافع مبارک به این حکم اعتراض کردند و پرونده بار دیگر و توسط یک قاضی دیگر به جریان افتاد.از آن تاریخ به بعد در مجموع 55 جلسه برای رسیدگی به اتهامات مطرح شده علیه مبارک و دیگر متهمان برگزار شد و روز گذشته پس از چند بار تعویق جلسه اعلام حکم، حکم صادره علیه متهمان اعلام و همگی آنها تبرئه شدند.قرار بود حکم مبارک در تاریخ پنجم مهر قرائت شود، اما قاضی دادگاه آنرا به روز گذشته موکول کرد. قاضی در ابتدای جلسه با ارائه آماری از شمار قربانیان تاکید کرد که آمار نهایی از خشونت‌های منتهی به برکناری حسنی مبارک 239 کشته و 1588 زخمی بوده است. صدور حکم برائت برای متهمان به معنی آزادی آنها از زندان نیست چراکه مبارک در پرونده دیگری موسوم به پرونده کاخ ریاست جمهوری به چهار سال زندان محکوم شده است و علاء و جمال مبارک فرزندان وی نیز هر یک به سه سال زندان محکوم هستند.حبیب العادلی نیز با اتهامات زیاد دیگری از جمله سوء استفاده از قدرت، دریافت رشوه، فساد و... مواجه است که در برخی از این پرونده‌ها حکم صادر شده و در برخی دیگر نیز در دست بررسی است. در این بین تنها شش معاون وزیر کشور به شکل موقت آزاد خواهند شد.

آزادی مبارک بعد از آگوست 2016

این در حالی است که یک منبع حقوقی مصری اعلام کرد که «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر دست کم تا آگوست 2016 در زندان باقی می‌ماند. پایگاه خبری «الیوم السابع»، به نقل از این منبع گزارش داد که حکم بازداشت مبارک برای اولین بار در 13 آوریل 2011 در پرونده قتل معترضان صادر شد و 15 آوریل 2013 حکم آزادی وی صادر شد.از سوی دیگر در 7 آوریل 2013 دستور بازداشت مبارک برای بررسی پرونده قصرهای ریاست جمهوری تا 19 آگوست همان سال صادر شد که به این ترتیب مبارک حدود چهار ماه بازداشت شده بود.وی افزود: در 21 می‌2014 حکم 3 سال زندان مبارک در پرونده قصرهای ریاست جمهوری صادر شد که به این ترتیب مبارک از 19 آگوست 2013 تا 29 نوامبر 2014 حدود 10 ماه از مدت سه سال حبس خودرا سپری کرده است که در آگوست 2016 به پایان خواهد رسید.وکیل مبارک نیز اعلام کرد که بعد از به پایان رسیدن دوره محکومیت مبارک در پرونده قصرهای ریاست جمهوری، وی آزاد خواهد شد.

آخرین دفاعیات مبارک

مبارک چند ماه پیش برای اولین بار بعد از برکناری در دادگاه شخصا از خود دفاع کرد و ضمن شرح اقداماتی که در دوره حاکمیت وی روی داده، مدعی شد که دستور قتل معترضان را صادر نکرده بود. مبارک دفاعیه خود را با نام خدا آغاز کرد و از احترام فراوانش به نهاد قضائی مصر از زمان آغاز مسئولیت ریاست جمهوری اش سخن گفت.مبارک گفت: در زمینه پاسخ دادن به درخواست‌های مردم و معترضان پیشنهاد داده بودم که انتخابات زودهنگام برگزار شود و به این ترتیب قدرت به صورت مسالمت آمیز منتقل شود.وی همچنین مدعی شد که کناره گیری اش از قدرت برای حفظ خون مردم مصر بوده و افزود که بر اساس دیدگاه شخصی و با توجه به توانمندی های شورای نظامی قدرت را به آنها واگذار کردم.مبارک گفت ادعای کامل بودن ندارم و من هم مانند همه انسان ها دچار خطا شده‌ام، به نظر می‌رسد در برخی از تصمیماتی که گرفتم موفق نبوده ام اما به خداوند سوگند می‌خورم که هر تصمیمی را که گرفتم با نیت کمک و خدمت به مردم بوده است.وی همچنین افزود: محمد حسنی مبارکی که امروز در پیشگاه شما حاضر شده هیچ گاه فرمان قتل معترضان را صادر نکردم، من همواره جنگجویی برای دفاع از مردم کشورم بوده‌ام و هیچگاه دستور مرگ یک مصری را نداده‌ام. با این حال دیروز بعد از صدور حکم بی گناهی «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر، در پرونده فساد و قتل معترضان، مبارک در اولین اظهار نظر رسانه‌ای گفت که هیچ جرمی مرتکب نشده بوده است.مبارک در گفتگوی تلفنی با برنامه «صدی البلد»، اعلام کرد بعد از اینکه حکم اول [بی گناهی در پرونده صادرات گاز به اسرائیل] را شنیده لبخند زده و منتظر حکم دوم [پرونده قتل معترضان] بود.

دادستانی مصر حق اعتراض دارد

بر اساس گزارش روزنامه الاهرام، این حکم از سوی دادستانی مصر قابل اعتراض است و در صورت اعتراض دادستانی، این حکم در دادگاه تجدید نظر بررسی خواهد شد و در صورت تأیید حکم دیگر قابلیت اعتراض به آن وجود نخواهد داشت.اما درحالی دادگاه قاهره حسنی مبارک را درباره درگیری‌های سال 2011 بی‌گناه می‌داند که هفته گذشته دادستانی مصر برای محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر توسط نظامیان، حکم اعدام به دلیل خیانت به کشور درخواست کرده است. اما اعلام این حکم با واکنش هایی همراه بود.علی هاشم رئیس دفتر شبکه المیادین در تهران و خبرنگار پیشین در بی بی سی و المانیتور در واکنش به این حکم در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر چند سال دیگر جمال حسنی مبارک رئیس جمهور مصر شد، تعجب نخواهد کرد.همچنین پس از صدور این حکم توسط دادگاه قاهره، خانواده های قربانیان انقلاب 25 ژانویه مصر، مقابل دادگاه به اعتراض پرداختند.

در پی برگزاری دادگاه نمایشی «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر و تبرئه وی و پسرانش، موجی از خشم و اعتراض این کشور را فرا گرفت.
گزارش‌های رسیده به نقل از منابع مصری از ادامه اعتراض‌ها به حکم تبرئه حسنی مبارک در اسکندریه و قاهره و بازداشت شماری خبر دادند.

این منابع همچنین به افزایش شمار معترضان در میدان عبدالمنعم ریاض در قاهره به حکم تبرئه دیکتاتور سابق مصر اشاره کردند و افزودند: صدای تیراندازی هوایی شنیده شده است.

همچنین خانواده شهدای انقلاب ۲۵ ژانویه و برخی فعالان مصری ضمن اعتراض به تبرئه مبارک تصاویر وی را لگدمال کردند.

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی خواستار مرگ مبارک و قصاص همه آنانی شدند که با شلیک گلوله معترضان را در اعتراضات سال ۲۰۱۱ به قتل رساندند.

درحالی که دادگاه مصر حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع و پسرانش، وزیر کشور و معاونانش را از همه اتهامات وارده از جمله کشتار صد‌ها تظاهرکننده در سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد؛ دادستان مصر خواستار تجدیدنظر در حکم تبرئه مبارک شد.

قاضی دادگاه همچنین اعلام کرد حسنی مبارک در ارتباط با کشتار تظاهرکنندگان نباید محاکمه کیفری شود.

جلسه نهائی محاکمه رئیس‌ جمهور برکنار شده مصر روز گذشته به ریاست قاضی «محمود کامل الرشیدی» برگزار شد.

دادگاه جنایی قاهره که پرونده مبارک در قتل معترضان را برای بار دوم بررسی می‌کرد و پیش از آن حکم حبس ابد برای مبارک در این پرونده صادر شده بود، اعلام کرد که دادگاه حق بررسی این پرونده را ندارد و تمام اتهامات مربوط به قتل معترضان از مبارک ساقط شده و به این ترتیب وی تبرئه شد.

قاضی الرشیدی حسنی مبارک را از اتهام پرونده صادرات گاز ایران به اسرائیل، تبرئه کرد و این دادگاه همچنین حبیب العادلی وزیر کشور وقت مبارک و مشاورانش را از اتهام مشارکت در قتل معترضان تبرئه کرد.

در همین حال سخنگوی حزب الدستور مصر نیز تاکید کرد حکم واقعی برای حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور چهار سال پیش با تظاهرات میلیونی مردم صادر شد.

خالد داوود افزود: ما از‌‌ همان ابتدا تاکید کردیم نباید پرونده حسنی مبارک در یک دادگاه عادی کیفری مطرح می‌شد، زیرا اتهام واقعی او ایجاد یک رژیم سرتاسر فاسد در مصر بود. وی خاطر نشان کرد: ما انتظار صدور چنین حکمی را داشتیم.

رئیس جمهور مخلوع مصر پس از صدور حکم دادگاه و تبرئه از اتهامات خود گفت: هیچ جرمی مرتکب نشده است و از انقلاب مردم شگفت زده شد.

حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام

حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر در مصاحبه‌ای تلفنی با شبکه ماهواره‌ای "صدی البلد" تصریح کرد: من پیش‌بینی نمی‌کردم که حکم به تبرئه من بدهند و انتظار داشتم که یک حکم غیر واقعی در مورد من صادر شود.

مبارک در خصوص رخدادهای 25 ژانویه نیز گفت: بسیاری از طرف‌های خارجی بودند که از اوضاع در مصر سوء استفاده کردند و به خیابان آمدن مردم برای بیان خواسته‌های قانونی‌شان به ابزاری برای آنها تبدیل شد.

مبارک عنوان داشت: ظرف 10 سال گذشته تحولات گسترده‌ای صورت گرفته است و به کودتای برخی علیه ما انجامید.

اخوان المسلمین مصر تبرئه حسنی مبارک را محکوم کرد

حزب آزادی و عدالت که شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر است، با صدور بیانیه‌ای حکم دادگاه قاهره در بی‌گناه شناختن حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار شده مصر را محکوم کرد.

یک کشته و 9 زخمی در تظاهرات علیه تبرئه حسنی مبارک

وزرات بهداشت مصر خبر داد که یک نفر در تظاهرات‌های روز گذشته در شهر قاهره کشته شد و 9 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

«حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین به دیکتاتور مخلوع مصر به دلیل تبرئه از اتهامات وارده به وی در خصوص فساد و قتل تظاهرات‌کنندگان در جریان انقلاب ۲۰۱۱ را تبریک گفت.

منبع:ابنا

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••