اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ - ۱۱:۲۳
ویژه نامه فتح الفتوح انقلاب اسلامی/7

نبرد الامیه - لشکر۱۴ امام حسین چگونه جهان را متحیر کرد/بازتاب عملیات کربلای 3 در رسانه های خارجی+تصاویر

باشروع جنگ تحمیلی ، دو اسکله الامیه و البکر به چشم و گوش عراق در خلیج فارس مبدل گشت، عملیات کربلای 3 یکی از عملیات‌های مهم و موفق ایران بود که با عاملیت سپاه پاسداران در خلیج فارس انجام شد و جهان را متحیر کرد.

نبرد الامیه - لشکر۱۴ امام حسین چگونه جهان را متحیر کرد/بازتاب عملیات کربلای 3 در رسانه های خارجی+تصاویر

به گزارش سراج24، تاریخچه دفاع مقدس سرشار از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌هایی است که ولایت، مردم، نیروهای مسلح ، اقوام مختلف اعم از ترک، کرد، لر، بلوچ، عرب و ترکمن و عشایر قهرمان برای حفاظت از میهن اسلامی انجام داده‌اند. ارتش تا بن دندان مسلح بعثی با کمک‌های مالی و بین المللی در یک اقدام بی‌سابقه و با یک توطئه پیچیده بین‌المللی از پیش تعیین شده  با یک تجاوز غیر قانونی در تاریخ 31 شهریور 59 با تمام قوا و امکانات و با دستور امپریالیسم و با عاملیت صدام حسین ملعون به کشور حمله کردند. اما دشمن که پیش خود فکر کرده بود می‌تواند به راحتی مرزها را به سود خود تغییر دهد با مشکل جدی مواجه شد و با عملیات‌های مختلف و غرور آفرینی از جمله  بیت‌المقدس، عملیات طریق القدس، عملیات غرور آفرین فتح‌المبین و عملیات‌های سری کربلا به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. البته در 8 سال دفاع مقدس ده‌ها عملیات برگزار شد که همه مردم از تمام اقوام و طوایف و نیروهای مسلح در کنار عشایر با دشمن جنگیدند.
حضور عملیاتی سپاه پاسداران در میدان جنگ دریایی با عملیات کربلای 3 آغاز شد. عملیاتی که اجرای آن را تنها یگان نیروی زمینی یعنی لشکر 14 امام حسین (ع) با هدایت نیروی دریایی سپاه به عهده داشت. این عملیات در وضعیتی دشوارتر از عملیات‌های زمینی که با کمبود تجهزات لازم صورت می‌گرفت، به اجرا درآمد و بر ابداعات و ابتکاراتی متکی بود که تنها میزانی عالی از ایمان، بصیرت، اراده جهاد، جسارت وشهادت طلبی نیروهای لشکر 14 امام حسین (ع) می‌توانست آنرا محقق سازد. این عملیات واکنش رسانه ها و فرماندهان نظامی خارجی را درپی داشت و به عبارتی جهان را متحیر کرد.


 

دو اسکله الامیه و البکر قبل از جنگ تحمیلی ظرفیت صدور روزانه یک میلیون بشکه نفت را داشتند و از جمله اسکله‌های صادر کننده نفت عراق محسوب می‌شدند. باشروع جنگ، این دو پایانه توسط تکاوران شجاع ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد ولی پس از بازسازی، به چشم و گوش عراق در خلیج فارس مبدل می‌شوند و بسیاری از کشتی‌های بازرگانی و نفتکش‌ها در خلیج فارس، توسط دستگاه‌های موجود دراین پایانه‌ها ردیابی و مورد حمله هوایی و یا موشکی قرار می‌گرفتند.


با انجام عملیات والفجر 8 و سقوط سه پایگاه موشکی در منطقه‌ عملیاتی فاو، دشمن بعثی برای جلوگیری از تکرار این نوع عملیات، بیش از پیش به استحکامات این دو پایگاه می‌افزاید. ارتفاع 11 متری اسکله و سربازان مجهز مستقر در آن، خطری جدی بودند که می‌توانستند منطقه وسیعی را زیر آتش خود بگیرند. با وجود تمامی این مشکلات، فرماندهان اسلام پس از شناسایی این منطقه، مصمم می‌شوند تا این کانون آتش افروزی را خاموش کنند و آرامش مورد نیاز را به خلیج فارس برگردانند.

عملیات کربلای 3 در دهه اول شهریور ماه 1366 انجام شد و 2 روز به طول انجامید . مکان انجام عملیات با مدیریت نیروی زمینی سپاه در جنوب شرقی راس البیشه -شمال غربی خلیج فارس با رمز عملیاتی حسبنا نعم الوکیل  با هدف انهدام سکوهای نفتی البکر و الامیه انجام شد و هدف آن کاهش توان اقتصادی و نظامی دشمن بود که نتایج بسیار خوبی بر جای گذاشت.


تصرف این دو اسکله، تسلط بر شمال خلیج فارس را به‌دنبال داشت و لازم به یادآوری است بعد از عملیات والفجر 8  که جمهوری اسلامی اعلام کرد بر شمال خلیج فارس مسلط شده است. عراق تعدادی خبرنگار و فیلمبردار به روی اسکله‌ها آورده بود، تا بدین وسیله نشان دهد که هنوز این منطقه، دارای فعالیت است. همچنین این  عملیات مقارن با تشکیل کنفرانس سران غیر‌متعهدها در حراره بود و لذا قبل از این که آن را عملیات نظامی صرف محسوب کنیم، می‌بایستی به عنوان یک عملیات سیاسی نظامی قلمداد کرد.


در مورد دستاوردهای نظامی عملیات می‌توان به انهدام بخش اعظم تاسیسات و تجهیزات پیشرفته دشمن در دو سکوی العمیه و البکر اشاره کرد که در نتیجه آن توانایی دشمن در کنترل بر قسمتی از آب‌های خلیج فارس تا جایگزینی تجهیزات جدید، برای زمانی نسبتا طولانی افت شدید پیدا کرد. ضمن آن‌که بغداد ناچار شد برای تهیه ملزومات ضایع شده خسارات مالی فراوانی تحمل کند. گرچه در این فرصت آمریکایی‌ها با احساس خطر از نا امنی احتمالی در خلیج فارس‌، با بکار‌گیری وسیع هواپیماهای جاسوسی آواکس از طریق خاک عربستان و کویت، خلاءاطلاعاتی دشمن را تا اندازه‌ای پوشش دادند.اما نگرانی‌شان از عدم توانایی حکام بغداد افزایش یافته بود.

در این عملیات لشکر 14 امام حسین (ع) با 2 گردان احتیاط و دو ناو تیپ 14 کوثر و 13 امیرالمومنین (ع) به عنوان پشتیبان عملیات حضور جدی و مثمر ثمر داشتند.
در عملیات کربلای۳ بیش از صد نفر از افراد دشمن اسیر و ۶۳ نفر کشته شدند. هم‌چنین ۲ هواپیمای جنگنده دشمن ساقط و یک فروند ناوچه اوزا، ۱۵ قبضه‌ ضد هوایی و ۲ دستگاه رادارمنهدم گردید و ۴ دستگاه رادار و…به غنیمت گرفته شد. مهمتر از همه این‌که در جریان این عملیات اسکله العمیه از قابلیت استفاده مجدد خارج شد و اسکله البکر بشدت آسیب دید. صرف‌نظر از تجهیزات و تسلیحات پیشرفته دشمن که در این عملیات منهدم گردید یا به غنیمت گرفته شد و صرف‌نظر از انهدام‌‌ ۱۰۰ درصدی سازمان رزم دشمن که روی العمیه مستقر بود، ظهور نیروی دریایی نو پای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نمایش قدرتمندانه یگانی از یگان‌های نیروی زمینی سپاه مهمترین دستاورد این عملیات بود که قابلیت تلفیق یگان‌های رزمی و توانایی نیروهای سپاه تحسین غالب کارشناسان و فرماندهان نظامی را برانگیخت.


روزنامه وال استریت ژورنال پس از کسب خبر از عملیات کربلای ۳؛ به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: دولت ریگان بیم دارد که برتری ثابت شده ایران درجنگ تحمیلی، عواقب فجیعی برای منافع آمریکا داشته باشد. چرا که حتی پیروزی‌های نظامی محدود ایران نیز می‌تواند سرنگونی رئیس جمهور عراق را تسریع بخشیده، رادیکال‌های اسلامی را درمنطقه تشویق و صدور انقلاب را برای ایران آسانتر کند…این حادثه توازن قدرت را درجهت خلاف منافع امریکا در منطقه که هنوز ۶۰درصد از ذخایر نفتی جهان در آن قرار دارد، تغییر می‌دهد و واشنگتن نمی داند چرا بغداد در جنگ تا این اندازه ضعیف شده است…


همین روزنامه یک روز پس از عملیات کربلای ۳ نوشت: نگرانی دولت امریکا این است که ایران احیانا درجنگ شش ساله موقعیت برتری کسب کند. به دنبال دو پیروزی عمده ایران درسال جاری (کربلای ۱و۲) امریکا می‌ترسد تهاجم ایران که اخیرا انجام شده است بتواند روحیه عراق را هرچه بیشتر تضعیف کند و حکومت صدام را متزلزل نماید. مقامات آمریکایی می‌ترسند که حتی پیروزی‌های محدود نظامی ایران بتواند عواقب و عوارض خطرناکی داشته باشد.

از سویی با تتبع و مطالعه تاریخی ۸ سال دفاع مقدس بخوبی درمی‌یابیم که اخبار مربوط به پیروزی‌های رزمندگان اسلام نه تنها از جانب استکبار جهانی بایکوت می‌شد. بلکه از سوی کشورهای منطقه که حامی عراق بودند نیز مورد سانسور شدید بود. به همین دلیل رسانه‌های گروهی کشورهای منطقه پیروزی تحسین برانگیز رزمندگان بسیجی و سپاهی لشکر ۱۴ امام حسین علیه اسلام در عملیات کربلای ۳ را مورد بایکوت قرار دادند و سعی کردند با بهره گیری از امکانات ارتباطی و ترفند‌های تبلیغاتی به انحراف افکار عمومی پرداخته دستاوردهای رزمندگان را درتصرف و انهدام اسکله العمیه و البکر در شمال خلیج فارس کمرنگ جلو‌ه داده یا از عظمت آن بکاهند و حتی درصورت امکان وقوع آن را کتمان کنند.

رادیو رژیم صهیونیستی در ساعت ۱۸ روز ۱۵/۶/۶۵ یعنی ۴ روز بعد از عملیات چنین گزارش داد: سر فرماندهی ارتش عراق اعلام کرد که نیروی دریایی آ کشور هجوم واحد‌های ایرانی را به بندر العمیه و سکوی شناور نفتی البکر در خلیج فارس خنثی کرده‌اند…عراق می‌گوید که نیروهای مهاجم را از این نقطه به عقب رانده و پایانه را آزاد ساخته است.

روزنامه گاردین می‌نویسد: نیروهای ایرانی روز سه شنبه(۱۱/۶/۶۵)سکوی نفتی مجهز به رادار عراق را درالعمیه که برای حملات هوایی عراق علیه کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، منهدم کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ناظران عقیده دارند پس از اشغال فاو، تصرف (سکوی) العمیه گویا به استراتژی گام‌های کوچک ایران مربوط می‌شود که در میان سایر تدابیر می‌خواهد قبل از انجام حمله نهایی عراق را تبدیل به یک سرزمین محدود کند.

 روزنامه استرالیایی استرالین چاپ سیدنی نیز در روز ۱۸/۶/۶۵ طی تحلیل نوشت: دو حمله ایران در طول هفته گذشته علیه مواضع عراقی‌ها، یکی در جبهه شمالی و دیگری در منطقه عملیاتی جنوب، به عنوان سرآغاز حرکتی ارزیابی می‌شود که برمبنای یک دکترین کاملا جدید استوار است… به عقیده تحلیل گران هدف ایران از اجرای این استراتژی پیروزی‌های نظامی متعدد در زمان کوتاه به منظور بهره‌برداری از روجیه پایین عراقی‌ها و وارد آوردن  یک ضربه روانی نابود کننده است.

 روزنامه گاردین چاپ لندن نیز نوشت: تحلیل گران پنتاگون که معمولا عزم و قوه ابتکار ایرانی‌ها در مقابل موانع عظیم را کمتر از آن‌چه هست ارزیابی می‌کردند، دیگر احتمال پیروزی بزرگتر ایران را رد نمی‌کنند. البته دو اجلاس مهم سیاسی که همزمان با عملیات کربلای ۳ درآستانه برگزاری بود، در این بایکوت خبری بی تاثیر نبود. یکی برگزاری اجلاس سران بیش از صد کشور عضو جنبش غیر متعهد‌ها در زیمباوه و دیگری اجلاس وزرای دفاع اعضای شورای همکاری خلیج فارس در عکاظ (عربستان سعودی) بود که اولی در پی راه‌هایی برای متقاعد کردن جمهوری اسلامی ایران جهت پذیرش صلح و دومی به دنبال راه کارهایی برای مقابله با تهاجمات ایران و نحوه پشتیبانی از عراق گرد هم آمده بودند هم‌چنین وحشت کشورهای عربی حامی رژیم عراق در حوزه خلیج فارس بویژه کویت و پذیرش ناتوانی بغداد در مقابله با حملات رزمندگان مزید برعلت شده بود. تا استکبار با ظرافت‌های تبلیغاتی این کشورها را که به عنوان پشتیبان مالی، همواره عراق را یاری می‌دادند. در یک موضع انفعالی قرار دهد. چرا که تبعات آن می‌توانست به کاهش پشتیبانی این کشورها از حکام بغداد بینجامد. لذا کمپانی‌های عظمیم خبری طی یک سلسله تمهیدات سازماندهی شده با اغماض از اهمیت نظامی – سیاسی عملیات کربلای۳ به پوشش‌های خبری مختصر و بدون تفسیر و تحلیل جامع بسنده کردند. با این حال به زغم تلاش‌های یاد شده عملیات کربلای ۳ اثرات سیاسی قابل توجهی بویژه در اجلاس هراره گذاشت. ضمن آن‌که از وحشت حکام بغداد و کشورهای حامی او ذره‌ای کاسته نشد.

” نزار حمدون”، سفیر عراق پس از ارزیابی قابلیت و توان رزمی نیروی دریایی ایران و احساس خطر از پیامد‌های آینده طی سخنانی به هم‌پیمانان خود هشدار داد: کلید حل سریع جنگ شکست ایران است و در این زمینه می‌بایست کشورهای حامی عراق مانع از پیروزی ایران بشوند.

 همچنین مقامات امارات پس از ۴۸ ساعت از عملیات کربلای ۳ در دیدار خود با کاردار سفارت شوروی اعلام کردند: جنگ ایران و عراق امنیت کشورهای منطقه را به خطر انداخته است. لذا تنها را پایان دادن به جنگ بی‌حاصل، تلاش مشترک امریکا و شوروی در چهارچوب یک همکاری بین المللی است.

 رادیو امریکا طی تحلیلی از قول مقامات آمریکایی گفت: درگیری‌هایی که در جنگ ایران و عراق در جریان است حمله بزرگی نیست. بلکه فقط زد و خورد‌هایی است که در اصل برای آزمایش و سنجش قدرت دفاعی طرف مقابل انجام می‌شود.

 روزنامه تایمز مالی نیز در گزارشی نوشت: غرب باید به امتیازات نظامی اخیری که ایران به دست‌ آورده قاطعانه پاسخ دهد… باید برای ایران روشن شود که هرگونه پیشروی اساسی در خاک عراق پاسخ خصومت آمیز ملل صنعتی را به همراه دارد…برای هم‌پیمانان غرب بهتر است هرچه زودتر سیاست خود را نسبت به پیروزی قاطعانه ایران در جنگ روشن سازند. زیرا ایرانِ پیروز موجب بروز نوساناتی در موازنه اقتصادی و قدرت سیاسی خلیج فارس می‌شود.

 روزنامه فرانسوی لوموند نیز نوشت: ارتش بغداد از برتری آشکاری در زمینه تسلیحات بویژه نیروی هوایی برخوردار است. و قوای نظامی تهران از یک استراتژی تهاجمی مبتنی بر حملات غافلگیرانه و قابلیت تحرک پذیری بشتر برخوردارند. حتی درمحافل نظامی غرب این احساس وجود داد که ایرانیان خودشان از این نکته اگاهی دارند که با حملات و ایجاد مزاحمت و خسارت به رژیم بعثی خواهند توانست تا اسباب تزلزل رژیم عراق را فراهم کنند.

خلاصه گزارش عملیات :

نام عملیات : کربلای 3 - ایذایی

زمان اجرا : 11/6/1365

مدت اجرا : 2 روز

مکان اجرا : جنوب شرقی راس البیشه – شمال غربی خلیج فارس

رمز عملیات : حسبنا الله و نعم الوکیل

ارگان های عمل کننده : نیروی دریایی سپاه پاسداران

اهداف عملیات : انهدام سکوهای نفتی بر روی اسکله البکر عراق و کاهش توان اقتصادی و نظامی دشمن

تلفات دشمن (کشته ، زخمی و اسیر) : 550
.....................................................................................
(1)    http://www.yjc.ir
(2)    http://sahebnews.ir
(3)    http://www.ashoora.ir
(4)    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808301728
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••